?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 دی 1401 - 10:07
کد خبر : 494

جاده چالوس و دیدنی های کم نظیرش

جاده چالوس و دیدنی های کم نظیرش
برای ما ایرانی ها جاده چالوس مسیری آشناست که از جذابیت های خودش برخوردار بوده و در واقع یکی از خاطره انگیز ترین جاده هاست.اگر می خواهید بدانید که چه جذابیت هایی در جاده چالوس وجود دارد با ما همراه باشید.

سد امیرکبیر و شهرستانک از دیدنی‌های جاده چالوس

سد امیرکبیر

سد امیرکبیر یا همان سد زیبای کرج، از اولین جاهای دیدنی جاده چالوس است که در کیلومتر ۲۵ این جاده قرار دارد و منجر به‌شکل‌گیری دریاچه‌ای زیبا با چشم‌انداز خارق‌العاده شده است. از آب سد کرج برای تامین آب آشامیدنی پایتخت و همین طور آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی کرج استفاده می‌شود. جالب اینجا است که این سد، یک مرکز طبیعی برای پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و قزل‌آلای خال قرمز به حساب می‌آید.

مهم‌ترین دیدنی‌های جاده چالوس

عظمت سد و آب درخشان رودخانه، آسمان خوش‌رنگ و مناظر شگفت‌انگیز و بکر، همه‌وهمه مسافران را برای توقف در کنار سد کرج وسوسه می‌کنند تا از تماشای زیبایی و ابهت آن لذت ببرند و با سلفی و عکاسی، این لحظه‌های ناب را به ثبت برسانند و در صورت داشتن امکانات، به ماهی‌گیری در فضای دل‌انگیز و ساکت سد بپردازند.

علاوه بر این، با سفری چند دقیقه‌ای با قایق روی دریاچه سد می‌توانید از روستای واریان در آن سوی دریاچه هم دیدن کنید. این روستای کوچک به‌شکل یک جزیره به نظر می‌رسد که اهالی آن از قایق به‌جای تاکسی و اتوبوس برای تردد استفاده می‌کنند و اکنون به‌عنوان منطقه‌ای ییلاقی شناخته می‌شود.

مهم‌ترین دیدنی‌های جاده چالوس

شهرستانک

شهرستانک در ۵۵ کیلومتری کرج و در دامنه‌های توچال قرار دارد؛ روستایی سرسبز با صنوبرهای بلندقامت و هوای مطبوع که روستای محبوب ناصرالدین شاه بود و کاخ ویژه‌ای به نام کاخ شهرستانک (ناصری) در این منطقه داشت که استراحتگاه پادشاهان قاجار بوده است.

برای رفتن به شهرستانک باید در کیلومتر ۴۴ جاده، بعد از روستای آسارا و با راهنمایی تابلو بزرگ سبز رنگ وارد دوراهی شهرستانک شوید تا ۱۰ کیلومتر بعد به مقصد برسید. در همان نگاه اول با طبیعت بکر، درختان سر به فلک کشیده، خانه‌های قدیمی و ویلاهای زیبا مواجه می‌شوید که هوش از سرتان می‌برد و بی‌دلیل نیست که یکی از محبوب ترین روستاهای جاده چالوس محسوب می‌شود. این روستا مملو از باغ‌های زردآلو، گردو، سیب، آلبالو و توت است و رودخانه زیبایی از وسط آن عبور می‌کند. در صورتی که از کوچه باغ‌ها بگذرید و حدودا دو کیلومتر از روستا فاصله بگیرید، به سرچشمه این رودخانه زیبا می‌رسید که چشمه «گله گیله» نام دارد.

در شهرستانک علاوه بر بازدید از کوچه باغ‌های قدیمی، از درخت سرو اورس ۲۸۰۰ ساله، قلعه دزدبند (قلعه دختر) و تپه شنستون (شن ستان) هم دیدن کنید که از جاذبه‌های جاده چالوس و شهرستانک به شمار می‌روند.

مهم‌ترین دیدنی‌های جاده چالوس

جاذبه های طبیعی جاده چالوس

اگر تفریح‌های ماجراجویانه را دوست دارید، به غار یخ‌مراد بروید که در حوالی روستای آزادبر و کهنه‌ ده در منطقه گچسر واقع شده است و یکی از آثار ملی به حساب می‌آید. در ۷۰ کیلومتری جاده چالوس، در سمت غرب، تابلوی روستای کهنه ده شما را به‌سمت این غار راهنمایی می‌کند. غار مذکور به‌خاطر شکل و زیبایی‌های کم‌نظیرش بین طبیعت‌گردان حرفه‌ای معروف و محبوب است؛ به‌خصوص که قندیل‌ها، استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌های آن از جنس یخ هستند. این یخ‌های بلورین شبیه به کریستال‌های شفافی هستند که از زمین سر برآورده‌اند و مناظر منحصربه‌فردی را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. علاوه بر ستون‌های کوچک یخی می‌توان شاهد تالارها و دریاچه‌های یخ‌زده نیز بود. از آنجا که این قندیل‌ها شکننده هستند؛ هنگام قدم زدن درون غار و عبور از لابه‌لای آن‌ها خیلی مراقب باشید.

جالب است بدانید مردم بومی این منطقه معتقدند که یخ‌های این غار خاصیت درمانی و شفابخشی دارند. یادمان باشد هنگام بازدید از غار یخ‌مراد، از این میراث ارزشمند حفاظت کنیم و به قندیل‌ها و دیواره‌های آن ضربه نزنیم.

بهترین زمان برای دیدن این غار اوایل بهار است که قندیل‌های آن در یکی از زیباترین وضعیت‌ها هستند. در صورتی که غار از مقصدهایتان است، ابزار و وسایل مناسب همراه خود بردارید. ضمنا اگر اهل کوهنوردی باشید، از همین مسیر آزادبر می‌توانید به قله زیبای «کرچان» هم صعود کنید و از یک سو دریای خزر و از سوی دیگر منظره‌ای به‌یادماندنی از تهران بزرگ را ببینید.

مهم‌ترین دیدنی‌های جاده چالوس

آبشار هفت چشمه و آدران

یکی از زیباترین دیدنی های مسیر، آبشار هفت چشمه در ۱۷ کیلومتری جاده چالوس است. برای اینکه بتوانید به این آبشار برسید باید پس از کیوسک هلال احمر و امداد خودرو در ۱۵ کیلومتری راه، مسیرتان را به سمت جاده ارنگه تغییر دهید. پس از دیدن تابلوی ارنگه به سمت راست بپیچید و پس از طی مسیری کوتاه، خودروی تان را در ابتدای جاده پارک کنید. این مسیر نیاز به پیاده روی دارد و راه رسیدن به آبشار لغزنده و در برخی جاها خطرناک می شود، به همین دلیل همراه داشتن لوازم مورد نیاز مانند کفش مناسب، عصا، لباس و خوراکی مختصر لازم است.

مسیر دسترسی به این آبشار از کنار رودخانه عبور می کند و در برخی مکان ها بسیار تنگ و باریک می شود که مجبور می شوید برای گذر از آن از میان شکاف سنگ ها و صخره ها عبور کنید. گذشتن از این مسیر در زمان بارندگی اصلا ایمن نیست. پس از حدود نیم ساعت و بعد از عبور از دره ای دیدنی با پوشش درختان بید می توانید به آبشار برسید.

مهم‌ترین دیدنی‌های جاده چالوس

در میانه مسیر نیز تعدادی آبشار و چشمه وجود دارد که به آنها هفت چشمه می گویند. پس از رسیدن به آبشار هفت چشمه، می توانید راه تان را ادامه دهید و در نهایت به آبشار وحشی و دیدنی آدران برسید؛ آبشاری تماشایی که در نزدیکی روستای ارنگه قرار گرفته و یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران محسوب می شود.

آدرس: ۱۷ کیلومتری جاده چالوس (تا خود آبشار)، سمت راست جاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.