?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 19:33
کد خبر : 1206

اختصاصی/به قاتل کبد خود سلام کنید

اختصاصی/به قاتل کبد خود سلام کنید
کبد یکی از مهم ترین اعضای بدن است که بیماری آن عواقب وخیمی را به دنبال دارد

کبد، دومین اندام بزرگ داخلی  بدن است که به جداسازی مواد مغذی از مواد زائد هنگام حرکت در سیستم گوارش کمک می کند. بسیاری از بیماری ها را می توان به عنوان بیماری کبدی نام برد، اما مطالعه اخیراً منتشر شده عمدتاً بر بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) متمرکز شده است. افزایش مقدار چربی در کبد عامل این بیماری است.

خستگی و درد یا ناراحتی در سمت راست بالای شکم از علائم اصلی بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

در ایالات متحده، بیماری کبد چرب غیر الکلی یک شکل شایع از بیماری مزمن کبد است. افرادی که این بیماری را دارند ممکن است به انواع شدیدتری مبتلا شوند که می تواند منجر به نارسایی کبد شود. استئاتوهپاتیت غیر الکلی در هنگام ایجاد همان اثرات استئاتوهپاتیت الکلی را دارد.

چاقی یک عامل خطر اصلی برای بیماری کبد چرب غیر الکلی است. آنی کارداشیان، MD، نویسنده اصلی مطالعه حاضر و متخصص کبد در پزشکی Keck، در یک بیانیه مطبوعاتی از Keck Medicine از USC بر این موضوع تاکید می کند.

افزایش شدید چربی کبد در افراد مبتلا به چاقی یا دیابت بسیار چشمگیر است و احتمالاً به دلیل این واقعیت است که این شرایط باعث ایجاد حساسیت بیشتر برای تجمع چربی در کبد می شود.

 

.

به گفته کارداشیان، در ۵۰ سال گذشته، مصرف فست فود به طور چشمگیری رشد کرده است و COVID-19 در سال های اخیر به این رشد کمک کرده است. در طول همه‌گیری، دسترسی به رستوران‌های محبوب فست‌فود با رانندگی درایو بسیار ساده‌تر از بسیاری از غذاخوری‌های با خدمات کامل بود.

با کمال تعجب، طبق داده‌های CDC، آمریکایی‌هایی که از طبقات بالاتر اجتماعی-اقتصادی هستند، تمایل بیشتری به خوردن فست فود دارند، که می‌تواند برای بقیه کشورهای جهان اول صدق کند. 

در مطالعه پزشکی Keck از USC، اندازه گیری کبد چرب با مصرف فست فود در ۴۰۰۰ نفر مقایسه شد. بر اساس نتایج، ۵۲ درصد از پاسخ دهندگان فست فود می خوردند و ۲۹ درصد حداقل یک پنجم کالری خود را از آن دریافت می کردند که همگی سطح چربی کبد بالاتری داشتند.

تعریف این مطالعه از فست فود شامل مواردی مانند پیتزا یا غذای یک رستوران بدون سرور است.

کارداشیان گفت: “اگر مردم یک وعده غذایی در روز در یک رستوران فست فود بخورند، ممکن است فکر کنند که ضرری ندارند . ” با این حال، اگر آن یک وعده غذایی حداقل برابر با یک پنجم کالری روزانه آنها باشد، کبد خود را در معرض خطر قرار می دهند.

غذاهایی با کالری کمتر وجود دارد. در بسیاری از شرایط، مشاهده میزان کالری منوی فست فود به صورت آنلاین امکان پذیر است، اما برای بسیاری، انتقال کامل به آن غذاها دشوار است.

حذف غذاها و نوشیدنی های پر کربوهیدرات با شکر افزوده به جلوگیری از کالری اضافی با ارزش غذایی کمتر کمک می کند. گوشت بدون چربی، غذاهای غنی از کلسیم کم چرب و مقادیر مناسب میوه و سبزیجات ممکن است جایگزین های سالم تری برای غذاهای سرخ شده باشند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.