?>
تاریخ انتشار : جمعه 7 بهمن 1401 - 13:18
کد خبر : 1338

درس های مدیریتی یک‌گدای با کلاس

درس های مدیریتی یک‌گدای با کلاس
یک زن متکدی هر روز با پرواز به تهران رفته و پس یک از روز گدایی پر درآمد با پرواز به شهر خود بر گشته است

در هفته ای که گذشت ، متن یک خبر که در فضای مجازی بطور گسترده منتشر شد ، توجه بسیاری  را بخود جلب کرد و البته لبخندی بر روی لبان خوانندگان خبر بلافاصله می نشاند .!!!

خبر این بود : ماموران فرودگاه یکی از شهرهای مرکزی ایران ، به تردد زیاد و غیر متعارف یک خانم در پرواز روزانه رفت و برگشت آن شهر به تهران مشکوک می شوند و موضوع را بررسی می کنند . متوجه می شوند که این خانم ، هر روز صبح با پرواز هواپیما به تهران می آید و پس از تکدی گری در تهران ، با پرواز شب به شهر خود بازمی‌گردد و روزانه نزدیک ۵ میلیون تومان درآمد دارد !!!

جدای از اینکه ، تکدی گری رفتاری غیر قانونی و در پیش گرفتن این رویه موضوعی مذموم و ناپسند است ، لیکن در نوع خود اقدام این خانم متکدی یک ابتکار محسوب می گردد .

از زمانی که این خبر را خواندم ، بعنوان یک کارشناس مطالعه گر ریسک های کارآفرینی و خوداشتغالی که سالهاست بدنبال یافتن ، انگیزه ها ، طرز تفکر ، روش ها و نوآوری‌های آدمهای مختلف و علت تلاشهای انسانهایی که با خلاقیت و ابتکار بدنبال تامین معیشت و مفید بودن برای خانواده و اجتماع هستند را جستجو می کنم .که این بخش از مطالعات مربوط به بررسی عوامل #نرم افزاری – انسانی محیط کسب و کار می باشد . در این نوع مطالعه کارشناسان بدنبال علل ایجاد انگیزه در افراد خلاق و پر تلاش و بی انگیزگی افراد کاهل و کارگریز هستند تا از این تحقیقات نکات آموزشی و ترویجی را الگو سازی کنند .

ای کاش این فرصت فراهم می شد تا با این انسان مبتکر و خلاق به گفتگو و مصاحبه حضوری می پرداختم  . انسانی که دست به ابتکار جالبی می‌زند و شیک ترین روش تردد، برای رفتن از شهری به شهر دیگر برای #تکدی گری را انتخاب می کند و درآمدی معادل چند برابر آدمهایی که به کار سخت افزاری مشغول هستند را در می آورد !!! احتمالا در درون ذهنش ، چندین ایده و خلاقیت مفید دیگر دارد که در صورت اجرا آنها ، امکان بهره برداری مناسب در حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی قابلیت استخراج خواهد داشت .

در پس تمسخر کردن‌ها، طرد کردن‌ها ، نپذیرفتن های ایده ها ،طرز فکر کردن‌ها، کوچک‌ شماری ها و برخوردهای منفی با چنین اشخاص دارای ، خلاقیت ها و ابتکارات منفی ،گاهی احتمال یافتن ابتکارات پر بازده مثبتی در اذهان این اشخاص وجود دارد که در صورت جهت دهی مطلوب ، برای اجتماع ، ثمرات ارزشمندی را ببار خواهد آورد .

می گویند ؛ بسیاری از اختراعات و اکتشافات بشری از ابتدا برای مقاصد منفی ایده پردازی شده بودند که بعدها تبدیل به جنبه و بهره برداری مثبت در زندگی انسانها شده اند و یا بر عکس !!!

تکدی گری ، گدا پروری ، رشوه ، حق حساب ، دلال صفتی ، رباخواری ، قمار ، کلاهبرداری ، تزویر و … از جمله زشت ترین رفتار و منش در اجتماع بحساب می آیند و موجب اشاعه فقر و بحران های اقتصادی- اجتماعی در جوامع می شوند.

لیکن ، اینکه یک انسانی با برنامه ریزی و اجرا دقیق و محاسبه شده بتواند بلیط تردد هر روز با هواپیما را تهیه و کسب و کار نامتعارف پر درآمدی را برای خود ایجاد کند که برای اولین بار رسانه ای شود ، از این حیث می تواند مورد بررسی قرار گیرد که : از اذهان این گونه افراد امکان پیدا کردن ابتکارات مثبتی در زمینه کارآفرینی و اشتغالزایی وجود دارد !؟ …

اگر مطالعه گران بکنار از جنبه تمسخر و کوچک شمردن ها و نادیده گرفتن انسانهایی که بی نام و نشان امور زندگی خود را به نحوی مدیریت می کنند که از حیث جنبه قانونی و عرف اجتماعی نامتعارف هستند ، به جنبه خلاقیت ها و ابتکارات فکری و رفتاری اینها بپردازند ، شاید جلوه هایی از نوآوری مفید از درون طوفان فکری و نظرات دلفی آنها بتوان پیدا کرد که مفید به حال جامعه باشد . یادمون نرفته در درس ریاضی دبیران می گفتند ، امکان تبدیل منفی به مثبت هم وجود دارد !!!  …… چند روز است که وقتی یاد این متکدی می افتم ،در ذهنم  می‌گویم : آیا از این گدای با کلاس ، میتوان نکته ای مثبت در کارآفرینی خلاق آموخت !؟

حمید رضا حاجی اشرفی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.