?>
تاریخ انتشار : جمعه 7 بهمن 1401 - 10:04
کد خبر : 1308

۷علت اصلی ریزش مو /اختصاصی چمدون

۷علت اصلی ریزش مو /اختصاصی چمدون
موها نقش به سزایی در زیبایی ظاهری افراد دارند و ریزش مو یکی از بدترین اتفاق هایی است که ممکن است رخ دهد

 علت ریزش مو

ریشه ریزش مو چیست؟ درک این موضوع ضروری است تا بتوانید دوره صحیح درمان را ادامه دهید، خواه این یک راه حل نسبتا ساده باشد که خودتان می توانید آن را مدیریت کنید یا چیزی که نیاز به مداخله تهاجمی تری دارد. البته، همیشه ایده خوبی است که با یک متخصص مشورت کنید، که می تواند مطمئن شود که در مسیر درستی هستید و سلامت کلی شما را ارزیابی می کند، اما دلایل رایج زیر می تواند به شما کمک کند تا بدانید به چه علت دچار ریزش مو شده اید.

علت اول : یائسگی در زنان

بله، همان تغییرات هورمونی که می تواند باعث گرگرفتگی ، تعریق شبانه ، افزایش وزن و سایر مسائل لذت بخش شود نیز می تواند منجر به ریزش مو شود. دکتر گرین توضیح می دهد : «در طول یائسگی ، سطح استروژن کاهش می یابد. کاهش استروژن می تواند منجر به افزایش حساسیت آندروژنی شود و به نوبه خود باعث ضعیف شدن و کوچک شدن فولیکول های مو شود. درمان‌های ریزش موی مرتبط با یائسگی می‌تواند از داروهای خوراکی و درمان جایگزین هورمونی گرفته تا درمان‌های موضعی ماینوکسیدیل و پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) باشد. 

علت دوم : استرس و فشارهای عصبی و روحی

 استرس ممکن است در واقع باعث ریزش موهای شما شود. «استرس یک مشکل بزرگ در ریزش مو است. ۹۰ درصد کسانی که ریزش موی شدید دارند  این روزها از استرس حاد رنج می برند.

 وقتی استرس دارید، هورمون کورتیزول بدن شما را خراب می کند، به طور بالقوه بر تیروئید و غدد فوق کلیوی شما تأثیر می گذارد، پوست سر شما را تشدید می کند و حتی باعث اگزما، پسوریازیس، درماتیت سبورئیک می شود. 

دکتر گرین می‌گوید در ابتدایی‌ترین سطح، این افزایش هورمون می‌تواند چرخه رشد مو را مختل کند و باعث شود موها به مدت طولانی‌تری استراحت کنند و رشدشان متوقف شود. ممکن است شش هفته تا شش ماه پس از یک رویداد استرس زا طول بکشد تا ریزش مو رخ دهد. در حالی که موهای اکثر افراد پس از گذراندن این چرخه استرس و ریزش خود به خود باز می گردند، دکتر گرین خاطرنشان می کند که انواع خاصی از ریزش موی ناشی از استرس اگر به موقع درمان نشود، می تواند دائمی باشد.

علت سوم : عوارض جانبی برخی بیماری ها 

بعضی بیماری ها حتی پس از بهبودی ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشند .تب شما ممکن است مدت ها پیش شکسته شده باشد و  برای شما یک خاطره دور باشد … اما بدن شما هنوز به یاد می آورد. هر رویداد مهم سلامتی، به خصوص آنی که همراه با تب بالا باشد، می‌تواند بیش از حد معمول مو را وارد فاز ریزش کند، اما شما تا چند ماه بعد این ریزش را تجربه نخواهید کرد. در حالی که این عارضه جانبی ممکن است شش تا نه ماه طول بکشد، خبر خوب این است که در نهایت باید خود به خود متوقف شود. 

شاید مطلع نباشید اما ریزش مو از عوارض جانبی غیرمنتظره COVID-19 بوده است. جدا از انبوهی از شواهد حکایتی، یک مطالعه از چین منتشر شده در لنست نشان داد که ۲۲ درصد از بیماران بستری شده با کووید در بیمارستان، شش ماه پس از ترخیص هنوز ریزش مو را گزارش می‌کنند. در حالی که این ممکن است برای هر بیماری مهمی اتفاق بیفتد، کووید می‌تواند با دوز مضاعف استرس فیزیکی و عاطفی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

 

 علت چهارم : کمبود مواد مغذی و ویتامین ها 

شما همان چیزی هستید که می خورید – و اگر مواد مغذی مناسب را دریافت نکنید، موهای شما منعکس کننده این کمبودها هستند. دکتر گرین می گوید: تغذیه نامناسب می تواند باعث سوء جذب و التهاب در بدن شود که می تواند چرخه رشد مو را مختل کند. “التهاب اجازه نمی دهد که سلول ها به طور کامل ترمیم شوند و آسیب سلولی منجر به ریزش مو می شود.” از سوی دیگر،  یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی می تواند به جذب مناسب، گردش سلولی و تعادل هورمونی کمک کند و به موهای بلندتر، قوی تر و سالم تر منجر شود.

ابتدا مطمئن شوید که مقدار مناسبی از اسیدهای آمینه و پروتئین دریافت می کنید. دکتر جیمز می‌گوید اگر پروتئین شما کم است، ممکن است کم خونی داشته باشید که می‌تواند باعث کاهش آهن و ریزش مو شود. فراتر از آن، او می‌گوید به ویتامین‌های A، C، D و E، و همچنین B کمپلکس و روی که برای فولیکول‌های سالم و رشد مو مهم هستند، توجه کنید. اگر رژیم غذایی شما محدودیت های خاصی دارد یا در تلاش برای کاهش وزن هستید، باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید. (نکته جانبی: کاهش وزن قابل توجه – فکر کنید بیش از ۲۰ پوند – همچنین می تواند یک شوک برای سیستم شما باشد و باعث ریزش مو شود.)

 

علت پنجم : اختلالات  هورمونی

کاهش استروژن در دوران یائسگی تنها مشکل هورمونی نیست که می تواند موهای شما را تحت تاثیر قرار دهد. هم کم کاری تیروئید و هم پرکاری تیروئید می توانند منجر به ریزش مو شوند، و اگر هر کدام با خود ایمنی مرتبط باشد، می تواند منجر به آلوپسی آره آتا شود که قبلا بحث شد. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز می تواند مقصر باشد. دکتر گرین می‌گوید: سطوح بالاتر از حد طبیعی هورمون‌های مردانه یا آندروژن‌ها در زنان مبتلا به PCOS می‌تواند باعث نازک شدن و کوچک شدن فولیکول‌های مو در طول زمان شود که منجر به طاسی الگوی زنانه شود. در هر دو مورد، تنظیم هورمون‌ها (البته به روش‌های مختلف) می‌تواند به همه علائم شما از جمله ریزش مو کمک کند.

علت ششم : بارداری

موهای شما هرگز به اندازه زمانی که باردار هستید مجلل به نظر نخواهند رسید … یا به اندازه هفته های پس از زایمان کم رنگ به نظر نمی رسند. طبق AAD ، این ریزش بیش از حد ناشی از کاهش سطح استروژن است و به طور کلی حدود چهار ماه پس از زایمان به اوج خود می رسد. در حالی که دیدن موهای بیشتر در برس یا تکه های نازک روی سرتان می تواند نگران کننده باشد، موهای شما باید در عرض ۱۲ ماه به حالت عادی بازگردد. با این حال، مطمئن شوید که مواد مغذی مناسبی دریافت می‌کنید و مراقب سطح استرس خود باشید تا این مشکل خاص بارداری به مشکل دیگری تبدیل نشود.

 

علت هفتم : آرایش و مدل دادن به موها به کمک مواد شیمیایی

گاهی اوقات، کارهایی که ما برای شگفت‌انگیز جلوه دادن موهایمان انجام می‌دهیم، می‌تواند کاملاً نتیجه معکوس داشته باشد. این مورد در مورد برخی از مدل‌های مو، از جمله کش‌های تنگ و دم اسبی، و همچنین بافت‌های تنگ، اکستنشن مو و بافت‌ها صدق می‌کند. کشش ذاتی در این سبک‌ها می‌تواند باعث نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی شود که اگر با آن مقابله نشود، می‌تواند منجر به ریزش موی دائمی شود. اگر متوجه موهای شکسته در اطراف خط موی خود، کاهش خط مو یا ریزش تکه‌ای شدید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که موهای خود را برای مدتی شل کنید و اجازه دهید موها بهبود یافته و بهبود یابند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.