?>
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 بهمن 1401 - 18:20
کد خبر : 1711

ثبت نام خودرو در بورس کالا ثبت نام ایرانخودرو ثبت نام سایپا+تمام جزئیات

ثبت نام خودرو در بورس کالا ثبت نام ایرانخودرو ثبت نام سایپا+تمام جزئیات
آخرین اطلاعات از زمان ثبت نام جدیدایرانخودرو و سایپا و خرید خودرو از طریق بورس کالا و اطلاعاتی که این روزها هرکسی به آنها نیاز دارد

این روزها فروش محصولات خودروسازان داخلی از طریق عرضه در بورس کالا صورت می پذیرد که برای آشنایی شما با تمام مراحل از ابتدا تا انتها و برای آگاهی از چگونگی فروش خودرو در بورس کالا ،ثبت نام ایرانخودرو و ثبت نام سایپا مطالعه این  مطلب را پیشنهاد می کنیم .

تا کنون خودروهای مختلفی و با شرایط متفاوتی در بورس کالا عرضه شده‌اند، به همین خاطر شرایط کلی عرضه خودروها در بورس کالا به شرح زیر است که رعایت آن‌ها ضروری است:

  • متقاضیان ملزم به واریز میزان مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام شده برای هر خودرو در حساب وکالتی نزد بورس هستند، که از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج این مبلغ در حساب مذکور مسدود خواهد شد.

 

  • ثبت و ارسال سفارش از سوی متقاضی به منزله برنده شدن در رقابت نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند.

 

  • متقاضیان خرید خودرو باید با توجه به قیمت پایه اعلام شده از سوی شرکت خودروسازی و هزینه‌های جانبی هر خودرو (مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو، مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات حمل و نقل پستی، تولید پلاک، شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث) قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند.

 

  • افراد منتخب در رقابت خرید خودرو، در صورتی که بنا به هر دلیلی قصد انصراف از خرید و تکمیل وجه داشته باشند، موظفند میزان «۵ درصد» ارزش کل معامله را به عنوان هزینه انفساخ به علاوه «۰.۵ درصد» هزینه کارمزد دو سر معامله (در مجموع پنج و نیم درصد ارزش کل معامله) را پرداخت نمایند.
  • منتخبان در رقابت ۳ روز کاری مهلت دارند تا مابقی مبلغ (باقی مانده) را به حساب وکالتی خود واریز کنند. در صورت عدم تکمیل وجه بعد از روز سوم، به ازای هر روز تاخیر (از روز چهارم) به میزان «۰.۲۵» درصد ارزش کل معامله برای آن‌ها به عنوان جریمه محاسبه می‌شود.
  • چنانچه منتخبین رقابت پس از پایان روز ششم برای تکمیل وجه تاخیر داشته باشند، معامله آن‌ها فسخ می‌گردد. و میزان «۵.۵ درصد» ارزش کل معامله به‌عنوان هزینه انفساخ معامله برای آ‌ن‌ها محاسبه می‌گردد.

نحوه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا

پیش از اقدام به دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا، باید ثبت نام و احراز هویت سجام را انجام دهید. در ادامه به صورت گام به گام اقدامات زیر را انجام دهید:

به سایت mofid.ebgo.ir مراجعه کنید و گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» را انتخاب کنید.

سامانه EBGO

بهتر است پیش از انجام مراحل بعدی، تصویری از امضای خود را با فرمت png یا jpeg یا jpg و با حداکثر حجم ۱۰۲۴ کیلوبایت آماده کنید. توجه داشته باشید که باید با خودکار مشکی یا آبی در زمینه کاملا سفید امضا کرده و از آن عکس بگیرید.

کد ملی و شماره همراه خود را که در سامانه سجام ثبت کرده‌اید، وارد کنید.

اخذ کد بورس کالا

کد ۵ رقمی که از طرف سامانه سجام برای شما پیامک می‌شود را وارد کنید.

خرید خودرو از بورس کالا

مشخصات فردی خود را تکمیل کنید.

خرید خودرو از بورس کالا

اطلاعات نشانی خود را تکمیل کنید.

فرم ۲

اطلاعات شغلی خود را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که در بخش نوع فعالیت باید گزینه «خریدار خودرو» را انتخاب کنید.

خرید خودرو از بورس کالا

اطلاعات مالی خود را تکمیل کنید.

blank

اطلاعات بانکی خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که معرفی نامه حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا را از همین صفحه می‌توانید دانلود و چاپ کنید.

blank

تصویر نمونه امضای خود را در چارچوب مشخص شده ارسال کنید. توجه کنید که ارسال تصویر امضا الزامی و ارسال سایر مدارک، اختیاری است.

بارگذاری تصاویر

تیک مربوط به «کد بازار فیزیکی بورس کالا» و تیک مربوط به تایید و تعهد به صحت اطلاعات را فعال کنید. نهایتا گزینه «قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی» را انتخاب کنید تا صدور کد بورس کالای شما در دستور کار قرار بگیرد.

هنگام ثبت درخواست کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا برای خرید خودرو، از ثبت درخواست برای کد بازارهای مالی بورس کالا خودداری کنید.

تایید نهایی

در صورت موفقیت‌آمیز بودن فرآیند ثبت درخواست دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا، پیامکی از طرف کارگزاری مفید برای شما ارسال می‌شود.

توجه

۱- چنانچه در بررسی اطلاعات شما توسط کارگزاری مفید، نقص یا اشتباهی مشاهده شود، از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.

۲- پس از صدور کد بورس کالا، نام کاربری و رمز عبور شما در سامانه mofid.ebgo.ir از طریق پیامک در اختیار شما قرار می‌گیرد. در اولین ورود به این سامانه، باید رمز عبور خود را تغییر دهید.

آشنایی با حساب وکالتی و نحوه افتتاح آن

یکی از ملزومات فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا از طریق کارگزاری مفید و خرید خودرو از بورس، افتتاح حساب وکالتی در یکی از بانک‌هایی است که در فرآیند ثبت‌نام در سامانه ایبیگو مفید مشخص شده است.

حساب وکالتی، حسابی است که مشتری باید پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و کارگزاری نیز دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد.

برای افتتاح حساب وکالتی ابتدا باید فرم معرفی نامه (که در مراحل نحوه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا به آن اشاره شد) را دانلود و چاپ نمایید. سپس به همراه این معرفی نامه و سایر مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب، به یکی از شعب بانک مربوطه مراجعه کنید. دقت داشته باشید که افراد دارای چک برگشتی امکان افتتاح حساب وکالتی را ندارند.

اعلام شماره حساب وکالتی به کارگزاری مفید

پس از افتتاح حساب وکالتی، مجددا به سایت mofid.ebgo.ir مراجعه کنید. سپس گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» را انتخاب کنید.

اعلام شماره حساب وکالتی

در ادامه به صورت گام به گام، فرآیند را تا آخرین مرحله طی کنید.

نحوه خرید خودرو در بورس کالا

۱- واریز «درصد مبلغ پیش پرداخت قیمت پایه اعلام شده» خودرو به حساب وکالتی قبل از ثبت سفارش

۲- ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای مفید یک روز قبل از عرضه

۳- تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو در سامانه بورس کالای مفید

مشتریانی که قصد ثبت سفارش روی خودروها را دارند، ابتدا نیاز است تا در سامانه ebgo لاگین کنند. پس از ورود به سامانه نیز ابتدا باید بر روی گزینه «خرید از بورس» و سپس «خرید خودرو» کلیک کنند تا به صفحه مربوطه هدایت شوند.

خرید خودرو در بورس کالا

پس از کلیک روی این گزینه به تابلوی معاملات خودرو هدایت می‌شوید. در این صفحه، لیستی از خودروهای قابل عرضه به همراه تاریخ عرضه، قیمت پایه، محل انبار، نوع تسویه و سایر اطلاعات به شما نمایش داده می‌شود.

blank

در مقابل نام هر کالا (خودرو)، گزینه اطلاعات بیشتر وجود دارد که با کلیک بر روی آن می‌توانید در خصوص هر خودرو اطلاعات کامل را مشاهده کنید. این اطلاعات شامل مشخصات خودروی قابل عرضه، حداکثر قیمت مجاز، درصد پیش‌پرداخت، فایل پیوست مربوط به هر خودرو و …  است.

blank

فایل پیوست شامل اطلاعات، بخشنامه‌ها و نکات لازم برای ثبت سفارش است. همچنین در این فایل لیست عاملیت‌ها (نمایندگی‌ها) به همراه آدرس و شماره تماس آن‌ها به‌منظور تحویل خودرو درج شده است. همچنین بازه زمانی دریافت خودرو و مواردی همچون هزینه نگهداری نیز در این فایل ذکر شده است.

پس از مطالعه فایل‌ها می‌توانید با کلیک بر روی گزینه ثبت سفارش اقدام به ارسال سفارش با قیمت مورد نظر خود کنید. در صورتی‌که گزینه ثبت‌سفارش باز فعال باشد، این اختیار را به کارگزاری خواهید داد تا در خصوص ارسال سفارش و انتخاب قیمت به‌جای شما اقدام کند.

blank

سوالات متداول

آیا امکان خرید خودرو صرفا با داشتن کد بورسی خرید سهام یا کد بورسی آتی وجود دارد؟

خیر. برای خرید خودرو از بورس کالا باید علاوه بر احراز هویت سجام، کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا را نیز دریافت کنید.

مبلغ پیش پرداخت خرید خودرو را چطور باید واریز کرد؟

مبلغ پیش پرداخت را باید به حساب وکالتی که به کارگزاری مفید معرفی کردید، واریز کنید.

نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه‌ی بورس کالای مفید را چطور دریافت کنم؟

نام کاربری و رمز عبور بعد از اتمام فرآیند ثبت نام در سامانه بورس کالای مفید و تایید آن، به شماره همراه شما پیامک می‌شود.

حساب وکالتی چیست؟

حسابی است که متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا باید پیش پرداخت خرید را به آن واریز کنند. کارگزاری نیز جهت برداشت وجه به این حساب دسترسی دارد.

مبلغ پیش پرداخت چه زمانی باید به حساب وکالتی واریز شود؟

مبلغ پیش پرداخت جهت واریز به حساب وکالتی در اطلاعیه عرضه آن ذکر شده و باید روز قبل از عرضه به حساب وکالتی واریز شود.

 پس از خرید برای تحویل از نمایندگی چه مدارکی مورد نیاز است؟

اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار
مدارک احراز محل سکونت که باید مطابق با بخشنامه راهور ناجا باشد.
ارائه شماره شبا با تاییدیه بانک مربوطه

آیا برای خرید خودرو محدودیتی در بورس کالا وجود دارد؟

در این خصوص ضروری است اطلاعیه عرضه و پیوست آن را مشاهده نمایید.

اگر خرید انجام نشود، مبلغ بلوکه شده در حساب عملیاتی چگونه آزاد خواهد شد؟

در صورتی‌که در پایان روز عرضه خرید خودرو انجام نشود، مبلغ آن پس از یک روز کاری از حالت بلوکه خارج می‌شود.

موعد تحویل خودرو چه زمانی است؟

موعد تحویل خودرو در اطلاعیه عرضه آن ذکر می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.