?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 بهمن 1401 - 10:58
کد خبر : 1812

علائم و نشانه های سرطان ریه که شاید خیلی معمولی به نظر برسند

علائم و نشانه های سرطان ریه که شاید خیلی معمولی به نظر برسند
سرطان ریه در مورد تومورهایی به کار می ­رود که از اپیتلیوم مجاری تنفسی(برونش، برونشیول ها و آلوئول ها) منشا می­ گیرند؛ انواع اصلی سرطان ریه شامل سرطان ریه سلول کوچک و سرطان ریه غیر سلول کوچک است؛ سرطان ریه یکی از بیشترین علت های مرگ و میر در زنان و مردان محسوب می شود.

چمدون -سرطان ها کابوس سلامت بدن هستند و اکثر آنها متاسفانه غیر قابل درمان می باشند مخصوصا اگر خیلی دیر به آنها برسیم .دو نوع سرطان ریه وجود دارد:

سلول های سرطانی کوچک ریه: مهاجم تر است و به راحتی در اوایل بیماری در سایر نقاط بدن پخش می شود؛ این نوع سرطان با سیگار کشیدن رابطه دارد و اغلب در افراد غیر سیگاری این نوع سرطان ریه مشاهده نمی شود.

·         سلول های سرطانی بزرگ ریه: به کندی رشد می کنند و شایع تر هستند؛ حدود ۹۰ درصد افراد مبتلا به سرطان ریه دچار این نوع هستند.

نشانه های سرطان ریه:

سرطان ریه در ابتدا، بدون هیچ علامت و نشانه هشدار دهنده ای است؛ همانطور که این سرطان پیشرفت می کند، علائم زیر ظاهر می شود:

·         سرفه ممتد و بدون بهبودی

·         درد قفسه سینه که اغلب با سرفه و یا خنده و یا حتى نفس عمیق بدتر مى شود.

·         خس خس سینه و صدا که در گذشته وجود نداشته است.

·         تنگی نفس

·         سرفه به همراه خلط خونی

·         عفونت هاى تنفسى مکرر مثل برونشیت یا سینه پهلو که به درمان پاسخ نمی دهند و یا مرتب عود مى کند.

·         احساس ضعف و خستگی مفرط

·         کاهش اشتها و وزن

·         در برخی موارد درد در دست و پا و شانه

 

علت های بروز سرطان ریه

·         شغل و سرطان ریه: برخی از مشاغل خاص با افزایش خطر سرطان ریه همراه است؛ افرادی که با اورانیوم، آزبست، آرسنیک و سایر مواد شیمیایی در تماس هستند، در معرض خطر قرار دارند.

·         سیگار و سرطان ریه: مجرای تنفسی با مژه های ریزی پوشیده شده است که نقش محافظتی برای ریه ها دارد؛ مژک ها، مواد سمی، باکتری و ویروس ها را جارو می کنند و نمی گذارند وارد ریه ها شوند؛ دود سیگار، این مژه ها را فلج می کند، بنابراین آنها نمی توانند کار خود را انجام دهند و باعث می شوند که مواد سرطان زا در ریه ها جمع شوند؛ هر چه زمان مصرف سیگار و مقدار مصرف روزانه آن بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان ریه بالاتر مى رود؛ همچنین تنفس هوای آلوده به سیگار در خانه و یا در محل کار، موجب اثرات مشابه و افزایش بروز این سرطان می شود.

·         آلودگی هوا و سرطان ریه: کارشناسان بر این باورند که ممکن است دود اتومبیل ها، کارخانه ها و نیروگاه ها، بر ریه تاثیر مشابه دود سیگار داشته باشد و موجب سرطان ریه شود؛ هواى آلوده در شهرهاى بزرگ به ویژه اطراف مکان هاى پرترافیک، به میزان اندکى بر ریسک ابتلا به سرطان ریه مى افزاید.

·         گاز «رادون» و خطر سرطان ریه: گازى که به علت شکستن چرخه مولکولى عنصر اورانیوم موجود در خاک و سنگ، ایجاد و متصاعد مى شود، رادیواکتیو بوده و «رادون» نام دارد؛ این گاز دیده نمى شود و هیچ بو یا طعم و مزه اى ندارد، این گاز در فضاهاى بسته وجود دارد(به ویژه زیرزمین ها) اما در فضاى باز می توان گفت بى اثر است؛ استنشاق دراز مدت این گاز، خطر  افزایش سرطان ریه را به همراه دارد.

·         آزبست و خطر سرطان ریه: کسانى که در معادن، آسیاب هاى صنعتى، کارخانه هاى پارچه بافى، کشتى سازى ها کار می کنند، در معرض آزبست هستند و چندین برابر افراد عادی در معرض خطر سرطان ریه و سرطان در بافت های اطراف ریه به نام «مزوتلیوما» هستند.

·         سایر عوامل سرطان زاى محیط کار: این عوامل شامل سنگ هاى حاوى اورانیوم، و یا تنفس مواد شیمیایى همچون آرسنیک، کلرید وینیل (مواد کاربردى در صنایع پلاستیک)، سیلیس، ترکیبات نیکل، ترکیبات کروم، محصولات مختلف ذغال، گاز خردل، کلر و متیل اتر است.

·         آرسنیک در آب آشامیدنى و خطر سرطان ریه: در مکان هایى که آرسنیک در آب آشامیدنى از میزان مجاز بالاتر بوده، سرطان ریه بیشتر مشاهده شده است.

·         مواجهه با اشعه و خطر سرطان ریه: تابش اشعه به قفسه سینه به دلیل معالجه دیگر سرطان ها، به ویژه در افراد سیگارى، بر ریسک ابتلا به سرطان ریه مى افزاید؛ کسانى که براى درمان بیمارى «لنفوم هوچکین» و یا زنانى که سینه هاى آنان بر اثر سرطان پستان برداشته شده است و سپس پرتودرمانى شده اند، از ریسک بالاترى برخوردار هستند.

·         سابقه شخصى و خانوادگى و خطر سرطان ریه: کسانى که پیشتر مبتلا به سرطان ریه بوده اند، با احتمال بازگشت بالایى روبرو هستند؛ همچنین کسانى که برادر یا خواهر آنان مبتلا بوده و یا فرزندان افراد مبتلا به سرطان، به ویژه اگر والدین در جوانى مبتلا شده باشند؛ از احتمال بالاترى براى ابتلا برخوردارند.

روش های تشخیصی سرطان ریه کدام است؟

تشخیص زودهنگام بیماری بسیار سخت است، زیرا در ابتدا بیمار هیچ علامتی ندارد و وقتی سرطان ریه تشخیص داده می شود که از نظر رشد به مرحله ای رسیده که در سی تی اسکن قابل شناسایی است؛ روش های تشخیصی دیگر مثل بررسی خلط از نظر سلول های سرطانی، عکس قفسه سینه، سی تی اسکن و در صورت نیاز برونکوسکوپی و گرفتن نمونه از بافت ریه، از دیگر روش های تشخیص سرطان ریه است.

روش های درمان سرطان ریه کدام است؟

با توجه به اینکه سرطان ریه از نظر بافت شناسی انواع مختلفی دارد، درمان نیز بر اساس نوع سرطان متفاوت و شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.