?>
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 12:16
کد خبر : 1980

دارچین خوش طعم اعجاب انگیز / اختصاصی چمدون

دارچین خوش طعم اعجاب انگیز / اختصاصی چمدون
ادویه ها خواص کم نظیری دارند خصوصا دارچین که علاوه بر خواص خاص خود عطر و طعم منحصر به فردی دارد .

چمدون – ادویه معطر شناخته شده ای که بسیاری از ما از آن برای پخت کیک و طبخ غذاهای خوش طعم استفاده می کنیم، از پوست داخلی درختان دارچین به دست می آید. این درختان همیشه سبز هستند که در هیمالیا و سایر مناطق کوهستانی و همچنین در جنگل های بارانی و دیگر جنگل های جنوب چین، هند و آسیای جنوب شرقی یافت می شوند.

دارچین علاوه بر طعم بی نظیرش می تواند خواص مفید دیگری نیز برای انسان داشته باشد. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که دارچین دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است و همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

برخی از تحقیقات همچنین نشان داد که ترکیبات زیست فعال آن می تواند عملکرد مغز ، به ویژه حافظه و یادگیری را تقویت کند. با این حال اعتبار این یافته ها هنوز با قطعیت ثابت نشده است.

تیمی از محققان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اخیراً چندین مطالعه گذشته را در مورد تأثیر دارچین بر عملکردهای شناختی بررسی کردند. تجزیه و تحلیل آنها که در Nutritional Neuroscience بیان شده است، ارزش بالقوه دارچین را برای پیشگیری یا کاهش حافظه یا اختلالات یادگیری برجسته می کند.

سمانه نخعی، علیرضا کوشکی و همکارانشان در مقاله خود نوشتند: «این مطالعه با هدف مرور سیستماتیک مطالعات مربوط به رابطه بین دارچین و اجزای کلیدی آن در حافظه و یادگیری انجام شد. “دو هزار و ششصد و پنج مطالعه در سپتامبر ۲۰۲۱ از پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف جمع‌آوری شد و برای واجد شرایط بودن تحت بررسی قرار گرفت. چهل مطالعه معیارهای ما را برآورده کردند و در این بررسی سیستماتیک گنجانده شدند .”

نخعی، کوشکی و همکارانشان صدها مطالعه ذخیره شده در چندین پایگاه تحقیقاتی آنلاین از جمله PubMed، Scopus، Google Scholar و Web of Science را بررسی کردند. آنها سپس تحلیل خود را به ۴۰ مورد از این مطالعات محدود کردند، مطالعاتی که بیشتر مرتبط با موضوع مورد علاقه آنها بود.

از میان این ۴۰ مطالعه، ۳۳ مورد در داخل بدن (به عنوان مثال، بررسی موجودات زنده واقعی، مانند انسان، جوندگان، یا حیوانات دیگر) انجام شد. پنج مورد از آنها در شرایط آزمایشگاهی (به عنوان مثال، خارج از موجودات زنده، به عنوان مثال با تجزیه و تحلیل سلول ها یا بافت پس از مرگ)، و دو مطالعه بالینی (به عنوان مثال، با بیماران پزشکی) انجام شد .

 داده های مربوط به همه این مطالعات را استخراج کردند، از جمله نویسنده، سال انتشار، ترکیب یا نوع دارچین مورد استفاده، جمعیت مطالعه و حجم نمونه، دوز دارچین یا اجزای زیست فعال آن، جنسیت و سن شرکت کنندگان، مدت زمان و روش. مصرف و نتایج بدست آمده آنها سپس کیفیت و پایایی مطالعات را با در نظر گرفتن طراحی، حجم نمونه، معیارهای ورود و سایر جنبه های روش شناختی ارزیابی کردند.

در نهایت نتایج ۴۰ مقاله مرتبطی را که انتخاب کردند مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار دادند. به طور کلی، اکثر مطالعاتی که آنها بررسی کردند نشان دادند که دارچین می تواند بر حافظه و عملکرد شناختی تأثیر مثبت بگذارد.

نخعی، کوشکی و همکارانشان در مقاله خود نوشتند: «مطالعات in vivo نشان داد که استفاده از دارچین یا اجزای آن، مانند اوژنول، سینامالدئید و اسید سینامیک، می‌تواند عملکرد شناختی را به طور مثبت تغییر دهد. “مطالعات آزمایشگاهی همچنین نشان داد که افزودن دارچین یا سینامالدئید به یک محیط سلولی می تواند تجمع تاو، آمیلوئید β را کاهش دهد و بقای سلولی را افزایش دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.