?>
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 12:19
کد خبر : 2178

همدان رفتیم چی بخوریم ؟

همدان رفتیم چی بخوریم ؟
سفر به همدان می تواند برای شما بسیار جذاب و خاطره انگیز باشد

چمدون – همدان یکی از زیباترین و جذاب ترین منطاق گزدشگری  کشورمان ایران است  با آب و هوایی بسیار مفرح و البته در فصل زمتسان سرد ،همدان یکی از کلان‌شهرهای ایران در منطقهٔ غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است.همدان و توابع آن، از دیرباز دارای فرهنگ ریشه‌دار و غنی بوده‌است که قدمت برخی از عناصر آن به تحقیق برابر با تاریخ سه هزار سالهٔ شهر است. استان همدان یکی از نقاطی است که مردم آن به خوردن غذاهای آبکی مانند آش علاقه‌ی بسیاری زیادی دارند به همین جهت در ادامه به تعدادی از آش‌های محلی همدان می‌پردازیم.

چند آش محلی خوش طعم همدانی

آش گوجه‌فرنگی

اگر به دنبال غذایی با طعم خاص و عجیب می‌گردید آش گوجه‌فرنگی همدان را فراموش نکنید. غذایی لذیذ اما ساده و کم‌دردسر که تهیه آن برای هر فرد در جامعه ممکن است. این غذا هزینه زیادی ندارد و به همین خاطر جای خود را در سفره هم‌وطنان در سایر شهرهای ایران نیز باز کرده است. از مواد اولیه این آش می‌توان به سبزیجات تازه همچون نعنا و تره، برنج ایرانی، گوجه‌فرنگی، لپه، پیاز و رب گوجه‌فرنگی اشاره کرد. برای تهیه این غذای محلی همدان، ابتدا حبوباتی که از شب گذشته در آب خیسانده‌اید را نیم‌پز می‌کنید.

خوشمزه‌ترین آش‌های محلی همدان

سپس سیر و پیازداغ را به آن‌ها اضافه می‌کنید. حالا وقت آن رسیده تا گوجه‌ها را به همراه حبوبات در میکسر بریزید و پوره خوشمزه‌ای را تهیه کنید. سبزی‌های معطر را به آن اضافه کنید و بگذارید تا آش شما به‌خوبی جا بیفتد. در آخر با کشک و نعنا داغ و سیر آن را تزیین کنید.

در مواد اولیه این غذا از سبزی آش، پیازداغ، حبوباتی همچون عدس و لوبیا، سیر تخم‌مرغ و البته آماج همدانی نام‌برده‌شده است. غذایی کم‌هزینه و ساده که در بین مردمان همدان بسیار محبوب است. برای تهیه این غذای محلی همدان ابتدا لوبیا را با یک لیتر آب و نمک حرارت داده تا نیم‌پز شود. سپس عدس را به آن اضافه کرده و پیازداغی که قبل‌تر با زردچوبه تفت داده‌ایم به آش اضافه می‌کنیم. حالا نوبت سبزی رسیده و سیر داغ که طعم آش را مطلوب می‌کند. در آخر آماج را به انضمام دو پیمانه آب به آش اضافه می‌کنیم و به‌خوبی آن را هم می‌زنیم. پس از ده دقیقه آش ما آماده است.

خوشمزه‌ترین آش‌های محلی همدان

آش‌های خوشمزه و محلی همدان

آش بادمجان

این آش در شهر ملایر طرف‌داران بسیاری دارد و حداقل یک‌بار در هفته در هر خانه طبخ می‌شود. آش بادمجان بهترین انتخاب برای سفره افطار است. در تهیه آن از گوشت تازه گوسفندی استفاده می‌شود که آن را با بادمجان، بلغور، عدس، نعنا داغ، سیر و ادویه مخلوط می‌کنند. آش بادمجان می‌تواند انواع حبوبات همچون عدس و لوبیا را نیز در خود داشته باشد که این به سلیقه شما بر می‌گردد. برای تزیین این آش از نعنا داغ، پیازداغ و کشک غافل نشوید.

آش هویج و جو

از غذاهای سنتی و قدیمی همدان است که فرهنگ شهر را با خود به همراه دارد. در آش هویج از نخود، بلغور، هویج تازه، گوشت چرخ‌کرده و پیازداغ استفاده می‌شود. سرو آن با کشک و سیر داغ معمول است. بد نیست در حین پختن این غذای محلی همدان، مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و با فلفل آن را تند کنید.

آش شل پتله همدانی

سبزی آش، قلم گوسفندی، بلغور، پیاز، سیب‌زمینی، عدس، نمک و فلفل مواد اصلی این غذای محلی همدان را تشکیل می‌دهند. این غذا بسیار مقوی بوده و انرژی روزانه شما را تأمین می‌کند. در گذشته غذای اصلی کشاورزان و دامداران همدانی بود که در طول روز زحمت بسیاری در مزارع می‌کشیدند. مردم محلی این آش را با طعم ترش دوست دارند. گاهی به آن قره‌قروت اضافه می‌کنند و به همین خاطر به آش شله پتله ترش نیز شهرت دارد.

خوشمزه‌ترین آش‌های محلی همدان

آش خشکبار همدان

همان‌طور که گفتیم همدان بیش از هر چیز به آش‌هایش معروف است. آشپزان همدانی از خشکباری که در میان‌وعده می‌خوریم آش بسیار خوشمزه‌ای درست می‌کنند. آلو و آلبالو خشک، برگه زردآلو، برگه هلو و… با هم ترکیب می‌شوند و این غذای خوشمزه همدان را تشکیل می‌دهند. دیگر مواد اصلی آش خشکبار همدان سبزی آش، گوشت استخوان‌دار، رشته، شیره انگور، حبوبات، پیا ز و نعناع است. در سفر به همدان چشیدن این آش خوشمزه و مقوی را از دست ندهید.

آش برنج

آش برنج همدان، یکی از غذاهای سنتی، مقوی، سالم و بسیار محبوب این استان است که با وجود برنج، عدس و آب قلم، مواد مغذی و مورد نیاز بدن انسان را تامین می‌کند. خوردن این آش به‌خصوص در فصل زمستان، برای درمان یا جلوگیری از سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود؛ پس به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما این آش را در این روزهای سرد سال در خانه درست کنید. آش برنج، به‌سادگی در بدن هضم می‌شود و به همین دلیل، این آش، یک وعده غذایی مناسب برای کودکان به شمار می‌آید. آش برنج، منبع غنی ویتامین B۱ است و سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

خوشمزه‌ترین آش‌های محلی همدان

آش برنج یا آش گشنیز در همدان به دو روش درست می‌شود. در یکی از این طرز تهیه‌ها، آش برنج با برنج، گشنیز، عدس و آب قلم درست می‌شود؛ در حالی که در نسخه دوم این آش، از کوفته قلقلی گوشت چرخ‌کرده یا گاهی مرغ، عدس، برنج، سبزی آش، پیاز و گاهی سیر استفاده می‌شود. در ادامه هر دو طرز تهیه را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.