?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 بهمن 1401 - 8:10
کد خبر : 2280

این ها را بخور بگیر راحت بخواب

این ها را بخور بگیر راحت بخواب
برای داشتن یک خواب راحت فاکتورهای زیادی نقش دارند اما غذا هم خیلی مهم است

سرویس سلامت چمدون ؛ خواب با کیفیت در سلامت جسم و وران انسان بسیار اهیمت دارد،اگر در خوابیدنتان مشکل دارید، شاید مشکل در رژیم غذاییتان و ساعت‌بندیتان باشد، برای مثال اگر عادت به مصرف غذاهای پرکالری دارید اصلا نباید از کم‌خوابیتان متعحیب شوید.

این غذاها که شاخص گلیسمی (GI) بالایی دارند، منجر به افزایش سریع قند خونتان می‌شود، اتفاقی که اولش خوشایند است اما بعد کاهش ناگهانی قند در بدنتان منجر به گرسنگی می‌شوید. این می‌تواند منجر به خراب شدن چرخه شبانه‌روزی بدن شود و منجر به سخت‌تر خوابیدنتان شود.

blank

این کم خوابی هم باعث می‌شود تا احساس خستگی کنید و در نتیجه غذا بخورید و چرخه خواب بی‌کیفیت و پرخوری ادامه پیدا کند.

اگر واقعا قصد بهبود این شرایط را دارید بهتر است تا غذاهایی با GI کم یا متوسط مصزف کنید، غذاهایی مثل ماهی، گوشت، میوه، شیر، پاستا و … شاخص گلیسم کمی دارند. البته اگر این غذاها سرخ شوند هم این شاخص زیاد می‌شود.

البته تنها غذایی که می‌خورید مسئله نیست، مهمترین چیز این است که کمتر از یک ساعت قبل از خواب چیزی نخورید.

اگر این پیشنهادات را دنبال کنید قطعا کیفیت خوابتان بهتر می‌شود، اگر باز هم کمک لازم دارید این باور وجود دارد که این مواد غذایی مفید هستند. می‌گوییم «باور» چون مدرک علمی درباره تاثیر آن‌ها وجود ندارد.

blank

۱: ماهی

ماهی سرشار از ویتامین B۶ است که گفته می‌شود باعث افزایش تولید هورمون خواب یعنی ملاتونین می‌شود. ماهی منبع ویتامین D و امگا ۳ هم هست، استیدی که هورمون خوشحالی یعنی سراتونین را افزایش می‌دهد. این باور وجود دارد که این هورمود باعث بهتر خوابیدن می‌شود.

۲: موز

جای دیگر برای کشف ویتامین B۶ موز است، تنها یک موز ۳۳درصد نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین می‌شود. همچنین موزها شامل منیزیم هستند که باعث کاهش استرس می‌شود. به همین دلیل این باور وجود دارد که خوردن آن باعث بهتر خوابیدن می‌شود.

۳: بادام

یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که تغذیه موش‌ها از ۴۰۰ میلی‌گرم بادام باعق شده است تا آن‌ها بیشتر و عمیق‌تر بخوابند. اگر شما آخر شب هوس خوراکی‌های کوچک می‌کند، بادام خیلی بهتر از مواد شیرین است.

۴: شیر

یک باور قدیمی وجود دارد که شیر گرم باعث می‌شود افراد شب‌ها راحت‌ بخوابند، موضوعی که البته نباید از آن تعجب کنید. شیر شامل تریپتوفان است که هورمون خواب تولید می‌کند، شیر شامل خود ملاتونین هم هست.

۵: چای بابونه

به طور کلی پیشنهاد می‌شود که آخر شب‌ها بخاطر کافئین موجود در چای، چای ننوشید. اما چای بابونه از این قاعده مستثنی است چراکه شامل آپی‌ژنین است، ماده شیمیایی که میزان اضطراب را در شما کاهش می‌دهد و باعث راحت‌تر خوابیدن می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.