?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 بهمن 1401 - 10:06
کد خبر : 2343

چرا تپش قلب می گیریم ؟

چرا تپش قلب می گیریم ؟
تپش قلب یک ناراحتی بدنی رایج است که در برخی مواقع علل آن به عوامل خارجی بر می گردد

سرویس سلامت چمدون؛استرس شایع‌ترین علت تپش قلب ناگهانی به حساب می‌آید، اما عوامل دیگری مانند کافئین، نیکوتین و هورمون‌ها نیز می‌توانند باعث تپش قلب سریع‌تر از حد طبیعی شوند.بیماری‌های زمینه‌ای نیز یکی دیگر از علل شایع در بروز این مشکل محسوب می شوند. در ادامه به بررسی عوامل مختلف مؤثر در ایجاد تپش قلب می‌پردازیم.

 استرس

اغلب اوقات، ضربان قلب غیر عادی سریع به دلیل واکنش‌های عاطفی مانند استرس کاری یا اضطراب شخصی و یا بدتر از آن به خاطر حمله پانیک رخ می‌دهد. وقتی سطح آدرنالین شما بالا می‌رود، باعث می‌شود که تپش قلب را احساس کنید، زیرا قلب شما قوی‌تر یا سریع‌تر می‌زند. همچنین توجه داشته باشید که کمبود خواب از عوامل ایجاد استرس به شمار می‌رود که به نوبه خود می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش ضربان قلب و هر آن چیزی داشته باشد که شما را دچار مشکل می‌کند.

فعالیت بدنی شدید

انجام فعالیت‌های بدنی شدید می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب شود و اگر میزان فشار به همین ترتیب ادامه پیدا کند، ایجاد تپش قلب دور از انتظار نیست. ورزش شدید نیز می‌تواند باعث تپش قلب شود‌. پس چنانچه صرفاً با انجام فعالیت‌های بدنی شدید دچار تپش قلب می‌شوید، کاهش شدت تمرینات می‌تواند راهکار مؤثری برای برطرف کردن این مسئله باشد. در صورت تداوم، با پزشک متخصص مشورت کنید.
کافئین خیلی زیاد

مصرف بیش از حد کافئین به شکل قهوه، شکلات، نوشابه یا حتی چای می‌تواند باعث افزایش سرعت ضربان قلب و بروز تپش قلب شود. کافئین در واقع یک ماده محرک است، به این معنی که دستگاه عصبی خودمختار را تحریک می‌کند. دستگاه عصبی خودمختار مسئول کنترل ضربان قلب و دیگر واکنش‌های غیر ارادی در بدن است. تحریک دستگاه عصبی خودمختار در نتیجه مصرف خیلی زیاد کافئین می‌تواند یکی از چندین علت تپش قلب ناگهانی باشد.

محرک ‌ها

هر نوع محرکی مانند نیکوتین، کافئین، آمفتامین‌ها و حتی داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه (که حاوی سودوافدرین هستند) می‌تواند باعث تپش قلب شود‌. همه این ترکیبات باعث افزایش ضربان قلب می‌شوند که به نوبه خود می‌تواند با تپش قلب بالا همراه باشد.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی، قاعدگی و حتی بارداری می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب و ضربان غیر طبیعی قلب شود. قرص‌های ضد بارداری نیز می‌توانند با این قضیه در ارتباط باشند. همچنین باید اشاره کرد که تپش قلب در دوران بارداری می‌تواند یک علامت هشداردهنده برای کم خونی باشد.

داروها

برخی اوقات، مصرف داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه که حاوی مواد محرک مانند پسودوافدرین هستند یا محرک‌های موجود در داروهای استنشاقی آسم می‌توانند باعث بالا رفتن سرعت ضربان قلب و بروز تپش قلب شوند. برخی داروها بر نحوه متابولیزه شدن سایر داروها تأثیر می‌گذارند. این در حالی است که بعضی داروهای دیگر باعث ایجاد تغییراتی در سیستم هدایت الکتریکی قلب می‌شوند.

البته باید توجه داشته باشید که هنگام تجربه تغییرات در ضربان قلب خود لازم نیست خیلی نگران باشید. این فقط می‌تواند یک عارضه جانبی مصرف دارو باشد، اما مهم است که قبل از تجویز هر دارویی، پزشک خود را در مورد هر دارو یا مکمل دیگری که مصرف می‌کنید در جریان بگذارید.

تیروئید پرکار

علت تپش قلب ناگهانی گاهی ممکن است به دلیل مشکلات پزشکی مانند بیماری تیروئید، سطح قند خون پایین، کم خونی، فشار خون پایین، تب و کم آبی بدن باشد. یه عنوان، ضربان قلب غیر طبیعی و بروز تپش قلب می‌تواند یک علامت هشداردهنده اولیه هیپرتیروئیدیسم یا همان پرکاری تیروئید باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.