?>
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 بهمن 1401 - 19:37
کد خبر : 3088

آنچه که باید در مورد فشار خون قاتل خاموش بدانید / از نشانه ها تا درمان/ اختصاصی چمدون

آنچه که باید در مورد فشار خون قاتل خاموش بدانید / از نشانه ها تا درمان/ اختصاصی چمدون
فشار خون بالا معمولا علائم و نشانه های بارزی ندارد و به قاتل خاموش معروف است

  سرویس سلامت چمدون ،نشخیص و درمان  فشار خون بالا  می تواند بسیار حائز اهمیت باشد  قبل از اینکه منجر به بیماری قلبی و سکته شود .

 از  فشار خون بالا، اغلب به عنوان یک “قاتل خاموش” یاد می شود، زیرا علائم یا نشانه های  واضحی را ایجاد نمی کند که افراد یا پزشکان بتوانند به راحتی با مشاهده آنها را شناسایی کنند .

 دکتر ناندیتا اسکات، یکی از مدیران برنامه سلامت قلب زنان در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون می‌گوید: «بیشتر افرادی که فشار خون بالا دارند، در واقع نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند. به همین دلیل برنامه ریزی معاینات بالینی  سالانه برای بررسی فشار خون بسیار مهم است.

ابتلا به  فشار خون بالا  بسیار شایع است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تقریباً نیمی از بزرگسالان آمریکایی – معادل ۱۱۶ میلیون نفر – فشار خون بالا دارند. در سراسر جهان، این عارضه ۱.۲۸ میلیارد بزرگسال ۳۰ تا ۷۹ ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، به دلیل ماهیت پنهان این بیماری، تقریباً ۴۶٪ از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند و ۴۲٪ بر اساس تشخیص و درمان می شوند. بر اساس برآوردهای سال ۲۰۲۱ سازمان بهداشت جهانی.

اگر فشار خون بالا تشخیص داده نشود و کنترل نشود، در نهایت می تواند خطر بیماری قلبی و  سکته مغزی را که دو عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند را افزایش دهد.

 متاسفانه تشخیص زودهنگام فشار خون بالا در طول همه‌گیری COVID-19 متحمل شد. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ که در مجله Hypertension منتشر شد، مدیریت فشار خون بالا در طول COVID-19 کاهش یافت. این تجزیه و تحلیل که توسط محققان مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس انجام شد، نشان داد که فشار خون بالا در بین افرادی که در هشت ماه اول شیوع بیماری همه‌گیر تشخیص داده شده بودند کمتر اندازه‌گیری می‌شد، و این امر باعث می‌شود افراد مبتلا به فشار خون بالا در این بیماری وضعیت بدتری داشته باشند. شرایط بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ را پی داشته باشد .

 فشار خون بالا چیست؟

شریان‌های شما رگ‌های خونی هستند که خون را از قلب به بقیه بدن منتقل می‌کنند. به عنوان بخشی از گردش خون طبیعی، هر ضربان قلب خون را از طریق شریان ها فشار می دهد و بر دیواره های سرخرگ فشار ایجاد می کند. فشار خون به طور طبیعی در طول روز افزایش و کاهش می یابد. با این حال، زمانی که فشار خون بیش از حد بالا باشد، به قلب شما فشار وارد می کند و می تواند منجر به آسیب شریان ها و اندام ها شود.

اندازه گیری فشار خون شامل دو جزء است:

  • سیستولیک. فشار خون سیستولیک شما بالاترین عدد در اندازه گیری فشار خون است. به عنوان مثال، ۱۲۰ در ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه (میلی متر جیوه). سیستولیک نشان دهنده بالاترین فشار خون در شریان های شما است، در حالی که قلب خون را به سمت بدن بیرون می راند.
  • دیاستولیک.  فشار خون دیاستولیک شما پایین ترین عدد در اندازه گیری فشار خون است. به عنوان مثال، ۸۰ در ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه. دیاستولیک نشان دهنده کمترین فشار خون در شریان های شما است، در حالی که قلب شما آرام است.

 علائم فشار خون بالا

در حالی که اصطلاحات “علائم” و “نشانه ها ” اغلب به جای یکدیگر برای توصیف یک بیماری استفاده می شوند، آنها – در واقع – دو تعریف متمایز دارند. نشانه حالتی از  بیماری است که پزشکان  می توانند آن را درک کنند اما  علامت حالتی از   بیماری است که خود بیماران متوجه آن می شوند. تشخیص فشار خون بالا تنها با بررسی علائم نادر است.

 دکتر ویلی لارنس جونیور ، متخصص قلب در Lakeland Heart and Vascular در سنت جوزف، میشیگان می گوید: “هیچ نشانه ای از فشار خون بالا وجود ندارد. وقتی علائم فشار خون را شروع می کنید، به این معنی است که شما در حال حاضر به پایان رسیده اید. آسیب اندام، بنابراین این بیماری نیست که منتظر علائم و نشانه ها باشد.

علائم فشار خون بالا و درمان نشده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش بینایی. این می تواند به دلیل آسیب به شبکیه، بخشی از چشم، ناشی از وضعیتی به نام رتینوپاتی فشار خون بالا باشد.
  • مینی سکته مغزی. بی حسی یا ضعف یک طرفه، مشکل در صحبت کردن یا درک دیگران، مشکل در راه رفتن یا تعادل علائم هستند.
  • بی حسی در صورت بروز بیماری عروق محیطی، برخی از افراد ممکن است دچار از دست دادن احساس در نوک انگشتان یا انگشتان پا شوند.
  • آسیب کلیه. این ممکن است علائمی ایجاد نکند، اما می تواند تا جایی پیشرفت کند که افراد نیاز به دیالیز داشته باشد .

علاوه  بر افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته، فشار خون بالا به طور مداوم می تواند آسیب قابل توجهی به اندام های حیاتی بدن شما از جمله قلب، مغز، کلیه ها و چشم ها وارد کند. متأسفانه، علائم قابل توجه فشار خون بالا معمولاً از آسیب طولانی مدت به قسمت های مختلف بدن رخ می دهد.

دکتر انجلی ماهونی، افسر ارشد پزشکی کلینیک خانواده ونیز در لس آنجلس، می گوید: «این فقط بستگی به مدت زمانی دارد که فرد مبتلا به فشار خون بالا باشد. افراد ممکن است برای مدت طولانی فشار خون بالا داشته باشند و حتی قبل از اینکه بدانند فشار خون بالا دارند، در نهایت با آسیب اندام های مرحله نهایی مواجه شوند. گاهی اوقات آسیب اندام اولین تظاهر است. یک نفر در نهایت دچار سکته مغزی می شود و شما متوجه می شوید که فشار خون بالا داشته است.

به همین دلیل برای بیماران مهم است که با یک ارائه دهنده مراقبت های اولیه ارتباط برقرار کنند تا خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی را کاهش دهد .

  چه چیزی منجر به فشار خون بالا میشود؟

علل فشار خون بالا در هر بیمار همیشه مشخص نیست، اما این وضعیت با عوامل خطر خاصی محتمل تر است .

  • سن  _ از آنجا که فشار خون به طور طبیعی با افزایش سن افزایش می یابد، خطر ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن افزایش می یابد. لارنس می گوید: “با افزایش سن، اندازه گیری فشار خون در ۴۰ سالگی کافی نیست. شما واقعاً باید سالانه آن را بررسی کنید.”
  • دیابت . تقریباً ۶۰ درصد از افرادی که دیابت دارند فشار خون بالا نیز دارند.
  • نژاد یا قومیت. افراد سیاه پوست بیشتر از سایر گروه های نژادی در معرض ابتلا به فشار خون هستند.
  • سابقه خانوادگی. تعدادی ژن مرتبط با فشار خون بالا وجود دارد. با این حال، از آنجایی که ژن‌های زیادی در تنظیم فشار خون دخیل هستند، پیش‌بینی اینکه چه کسی ممکن است آن را ایجاد کند، دشوار است. دکتر استفان ژوراشک، مدیر تحقیقات مرکز فشار خون در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess در بوستون، می‌گوید: «با این وجود، اگر در خانواده شما وجود داشته باشد، شما در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند.
    •   اضافه وزن یا چاقی . عضله قلب برای پمپاژ خون و اکسیژن که در سرتاسر بدن گردش می‌کند، سخت‌تر کار می‌کند و باعث ایجاد فشار اضافی بر قلب و شریان‌ها می‌شود.
    • کم تحرک بودن یا از نظر فیزیکی کم تحرک. فعالیت بدنی منظم قلب و عروق شما را تقویت می کند و به شما در مدیریت وزن سالم کمک می کند. بدون آن، رگ های خونی شما سفت می شوند و پلاک ایجاد می کنند و باعث می شود قلب شما برای گردش خون سخت تر کار کند.
    • سیگار کشیدن هر بار که سیگار می کشید فشار خون به طور موقت افزایش می یابد. استعمال دخانیات و دود سیگار می تواند باعث افزایش پلاک در رگ های خونی شود.
    • مصرف بیش از حد الکل مصرف بیش از حد الکل می تواند فشار خون شما را افزایش دهد.
    • رژیم غذایی ناسالم. رژیم‌های غذایی با سدیم زیاد و پتاسیم بسیار کم خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهند.

    برخی از شرایط پزشکی می توانند باعث فشار خون بالا شوند یا به آن کمک کنند .

    •  فشار خون کلیه در این  بیماری کلیوی ، شریان‌هایی که خون را به کلیه‌ها منتقل می‌کنند، باریک می‌شوند که باعث کاهش گردش خون به اندام می‌شود. در پاسخ، کلیه ها هورمونی می سازند که باعث افزایش فشار خون می شود.
    • مشکلات هورمونی  پرکاری تیروئید یا هورمون تیروئید بیش از حد ممکن است باعث فشار خون بالا شود. سندرم کوشینگ یا فعالیت بیش از حد غدد فوق کلیوی نیز ممکن است باعث فشار خون بالا شود.
    • آپنه خواب. در صورت عدم درمان،  آپنه خواب  می تواند منجر به فشار خون بالا شود. درمان آپنه خواب با فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) می تواند به معکوس کردن آن کمک کند.
    • دیابت. افرادی که  دیابت دارند  بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند، اما دلیل این امر نامشخص است .

    فوریت  فشار خون بالا

    اندازه گیری فشار خون به طور منظم ضروری است.

    لارنس می گوید: «شما می خواهید بدانید که فشار خونتان به موقع چقدر است که به بدن شما آسیبی وارد نکرده باشد».

    متأسفانه، عدم نظارت یک نگرانی عمده است.

    لارنس می‌گوید: «اگر به مطب پزشک یا سایر مراکز ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی بروید، فشار خون خود را کنترل خواهید کرد. بخشی از مشکل این است که افرادی که در معرض بیشترین خطر هستند به مطب دکتر مراجعه نمی کنند. آنها فشار خون خود را به اندازه کافی چک نمی کنند.

    ماهونی نگرانی در مورد از دست دادن فشار خون بالا، به ویژه در مردان را تکرار می کند.

    او می گوید: «مردان بیشتر تمایلی به مراجعه به پزشک ندارند. مهم است که هر کسی، به‌ویژه مردان، حداقل سالی یک‌بار به یک پزشک مراقبت‌های اولیه مراجعه کند.»

    در اواخر سال ۲۰۲۰، انجمن قلب آمریکا ابتکار ملی کنترل فشار خون را برای رسیدگی به شکاف‌ها در مدیریت فشار خون بالا، به‌ویژه برای بهبود پیامدهای بهداشتی مرتبط با COVID-19 در میان جمعیت‌های اقلیت نژادی و قومی راه‌اندازی کرد. با کمک مالی فدرال، همکاری بین انجمن قلب آمریکا و شرکا در حال افزایش آگاهی در مورد فشار خون بالا و ترویج پیشگیری از آن در یک رویکرد جامعه چند جانبه است .

     درمان فشار خون بالا

    درمان موثر فشار خون بالا در دسترس و مقرون به صرفه است. داروها و تغییر شیوه زندگی می تواند به اکثر افراد در مدیریت فشار خون کمک کند

    وادار کردن پزشکان برای تجویز بر اساس آن و رعایت توصیه های درمانی از سوی بیماران، یک چالش بهداشت عمومی است. در ژانویه ۲۰۲۲، مجله پزشکی Hypertension بیانیه علمی انجمن قلب آمریکا را در مورد پایبندی به دارو و کنترل فشار خون منتشر کرد.

    دکتر Wanpen Vongpatanasin، مدیر بخش فشار خون در مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس در دالاس و یکی از نویسندگان بیانیه AHA، می گوید: عوامل مختلفی در شکاف بین اهداف فشار خون و رعایت توصیه ها نقش دارند. برای مثال، فشار خون بالا ممکن است برای برخی بیماران با استفاده از بیش از یک دارو بهتر کنترل شود. با این حال، بیماران ممکن است در مورد عوارض جانبی نگران باشند یا نیاز به مصرف داروهای اضافی را نبینند، Vongpatanasin می گوید. ممکن است پزشکان در افزودن داروی دیگری به رژیم دارویی بیمار تردید کنند.

    ونگ پاتاناسین می‌گوید که به همین دلیل است که یک رابطه مشترک بین پزشکان و بیماران برای مدیریت بیماری‌های مزمن بسیار مهم است، تا به طور مستمر مراقب عوارض جانبی، تنظیم داروها در صورت نیاز و برآوردن نیازهای بیماران یا موانع شیوه زندگی برای درمان باشد.

     فقدان علائم یکی از دلایلی است که بیماران ممکن است نیاز به مصرف داروهای فشار خون را درک نکنند .

    لارنس می‌گوید: «ترغیب کردن بیماران به خوردن شربت سرماخوردگی در هنگام بیماری آسان‌تر از مصرف هر روز یک قرص است که چیزی احساس نمی‌کنند». یکی از چالش‌های مدیریت فشار خون بالا این است که مردم بفهمند هنگامی که علائم یا نشانه‌ها (آنها) نشان دهنده این واقعیت است که فشار خون بالا آسیب خود را وارد کرده است و تلاش‌های شما دیگر فقط پیشگیرانه نیست.

    خبر خوب این است که درمان به موقع جواب می دهد.

    Vongpatanasin می گوید: «فشار خون در واقع می تواند به سرعت بهبود یابد. حتی با رژیم‌های یک‌بار در روز، می‌توانید حداکثر تأثیر را در عرض چند هفته مشاهده کنید. در عرض یک هفته، می توانید ببینید که اوضاع شروع به بهبود می کند.»

    تغییر سبک زندگی برای کاهش فشار خون

    شما می توانید اقدامات غیر دارویی را برای کمک به کنترل فشار خون انجام دهید. راه های طبیعی کاهش فشار خون عبارتند از:

    کاهش وزن . کاهش وزن متوسط ​​۱۰ تا ۲۰ پوند یا بیشتر می تواند اعداد فشار خون شما را کاهش دهد. این با در نظر گرفتن وزن مناسب توصیه می شود

    .ورزش. بر اساس یک بررسی سیستماتیک که در آوریل ۲۰۲۲ منتشر شد، افزودن فعالیت بدنی و ورزش های هوازی به مراقبت های معمول ممکن است فشار خون را حتی در افرادی که به سختی درمان می شوند فشار خون بالا کاهش دهد. 

    الکل را مهار کنید. نوشیدن کمتر می تواند به جلوگیری از فشار خون بالا کمک کند. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند مصرف الکل خود را به بیش از دو نوشیدنی در روز برای مردان و بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان محدود کنید

    .از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید . رژیم غذایی DASH – که مخفف رویکردهای رژیمی برای توقف فشار خون بالا است – راهی ثابت شده برای کنترل فشار خون است. به طور کلی خوردن سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی کمک کننده است

    .نمک را محدود کنید. برخی از افراد به خصوص به نمک حساس هستند – فشار خون آنها با مصرف نمک بیشتر افزایش می یابد. شما می توانید نمک را هنگام آشپزی، خرید مواد غذایی و صرف غذا در بیرون از خانه برش دهید.

    ترک سیگار. فشار خون بالا می تواند نتیجه سیگار کشیدن طولانی مدت باشد. در مورد ترک سیگار با پزشک خود صحبت کنید

    .پتاسیم  را افزایش دهید. اگر پتاسیم پایینی دارید، مصرف غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز و گوجه فرنگی می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. با این حال، این کار برای افراد دارای عملکرد غیر طبیعی کلیه توصیه نمی شود.

    در حالی که تغییرات سبک زندگی می تواند به کاهش فشار خون و بهبود سلامت کلی شما کمک کند، ممکن است همچنان نیاز به مصرف داروهای کاهش دهنده فشار خون داشته باشید .

    اندازه  گیری صحیح فشار خون

    اندازه گیری فشار خون – هم در مطب پزشکان و هم در خانه – باید به درستی انجام شود تا قابل اطمینان ترین نتایج باشد. نکاتی برای فشار خون عبارتند از:

      • روی یک صندلی بنشینید.
      • پنج دقیقه یا بیشتر آرام بنشینید تا آرام شوید.
      • برای خواندن، صاف بنشینید و پشت خود را تکیه داده و پاهای خود را روی زمین قرار دهید.
      • بازوی شما باید در سطح قلب، با قرار دادن آن بر روی میز یا میز باشد.
      • کاف را روی پوست برهنه قرار دهید، نه آستین.

      برای اطمینان از خوانش دقیق، به یک فشار سنج قابل اعتماد نیاز دارید . فهرست دستگاه های تایید شده فشار خون ایالات متحده که توسط انجمن پزشکی آمریکا توسعه یافته است، دستگاه هایی را دارد که به طور مستقل ارزیابی شده اند و معیارهای دقت بالینی را برآورده می کنند. می‌توانید در validatebp.org به فهرست دسترسی داشته باشید  و آن را برای دستگاه‌های خانگی فیلتر کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.