?>
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 بهمن 1401 - 12:02
کد خبر : 3068

ارومیه رفتیم چی بخوریم ؟

ارومیه رفتیم چی بخوریم ؟
غذاهای خوشمزه یکی از جاذبه‌های توریستی این شهر است و همچنین به خاطر داشتن آب‌وهوای مدیترانه‌ای و چهارفصل بودنش و غنی بودن از غذاهای متنوع هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

سرویس گردشگری چمدون ؛ارومیه مرکز استان چکمه‌ای شکل آذربایجان غربی در شمال غرب ایران واقع‌شده است و اکنون به‌عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. این شهر به علت وجود بناهای تاریخی که هرکدام بخشی از تاریخ را با خود به دوش می‌کشد یکی از جاذبه‌های توریستی این شهر است و همچنین به خاطر داشتن آب‌وهوای مدیترانه‌ای و چهارفصل بودنش و غنی بودن از غذاهای متنوع هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

غذاهای بهتر و خوشمزه در ارومیه

گشنیز کباب

blank

گشنیز کباب از کباب های مجلسی آذری است و از غذا های سنتی ارومیه به شمار می‌آید. اصالت آن متعلق به ترک‌های ارومیه است. این کباب عالی پرطرفدار است و در اصل، یک نوع کوفته‌ی سنتی آذری محسوب می‌شود که از ترکیب سبزی مخصوص این کوفته که عمده‌ی آن گشنیز است به همراه گوشت‌چرخ کرده تهیه می شود. طرز تهیه گشنیز کباب خیلی سخت نیست. پیاز، لپه، تخم مرغ و لیموی خشک از دیگر مواد لازم برای تهیه این خوراک خوشمزه هستند. لپه‌ها را دو ساعتی خیس کنید، بعد آن‌ها را به همراه گوشت چرخ کرده تفت بدهید.

 

با اضافه نمودن زردچوبه و سایر ادویه‌جات مورد نظر، مایه کوفته را آماده کنید. در مرحله آخر گشنیز را هم به این مایه اضافه می‌کنید. خوب که تفت خوردند، دوتا تخم مرغ درآن بشکنید و خوب هم بزنید. مایه‌ی کوفته حالا حاضر حاضر است. کم‌کم از مایه بردارید و به اندازه گردو، قلقلی کنید و یکبار دیگر کوفته‌های قلقلی را در تابه با روغن مخصوص سرخ کردنی سرخشان کنید. گشنیز کباب آماده است.ردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

گوزلَمه

blank

گوزلمه یکی از غذاهای سنتی ارومیه است که مردم در این شهر، زیاد درستش می‌کنند. «گوزلمه»، غذای بسیار ساده‌ای است که طعم خیلی خوبی هم دارد. «گوزلمه» در زبان ترکی به معنی «غذای حاضری» است، چون گوزلمه درواقع یک فست فود خانگی است و خیلی هم زود طبخ می‌شود. برای طبخ این غذا تخم‌مرغ‌ها را نیمرو می‌کنیم و بعد ماست را در تابه‌ای دیگر به همراه کمی آب برای پنج دقیقه به‌هم می‌زنیم تا بافت نرمی پیدا کند. بعد ماست را با تخم‌مرغ‌ها قاطی می‌کنیم و به همراه کمی سیرداغ سرو می‌کنیم. این غذا به خاطر سرعت بالای تهیه‌اش در بین خانواده‌هایی که هردوی والدین شاغلند بسیار محبوب است.

 

گیزاتما

blank

یکی از غذاهای سنتی خوشمزه سرخ‌کردنی دیگر ارومیه که می‌تواند نظر شمارا به خود جذب کند، گیزاتما است. گیزاتما در زبان ترکی به معنی سرخ‌کردنی است، که ترکیبی از بادمجان، کدو، سیب‌زمینی، سیر، گوجه را در خود جای‌داده است. برخی از طرفداران گیزاتما، هویج را نیز به آن اضافه می‌کنند و از ترکیب شدن آن با سس واقعاً طعم بسیار لذیذی را از خود در ذهن شما برجای می‌گذارد.

شورجه ارومیه

blank

شورجه یکی از خوشمزه‌ترین خوراک‌های ارومیه است که اهالی این شهر هم به عنوان پیش‌غذا و هم به عنوان غذای اصلی آن را سرو می‌کنند. این غذا را از ماست سفت، تخم‌مرغ، پیاز داغ، گوشت و نشاسته‌ی ذرت تهیه می‌شود. این غذا را می‌توان هم با برنج و هم بدون برنج نوش جان کرد.

غذاهای محلی ارومیه

آش کلم (یرتخلی یا تورشولی آش)

در خطه‌ی آذربایجان انواع آش‌ها پخته می‌شود و طرفداران خیلی زیادی هم دارد. از آش‌های معروف ارومیه می‌توان به آش کلم اشاره کرد که به دو صورت پخته می‌شود: یکی با سماق و دیگری با آبغوره.

 

در این آش از بلغور، برنج، پیاز، کلم برگ، رب گوجه فرنگی، نعناع خشک و طبق ذائقه سماق یا آبغوره استفاده می‌کنند.

سوپ بلغور (یارما شورباسی)

در منطقه‌ی آذربایجان شوربا یکی از اصیل‌ترین غذاها محسوب می‌شود و مردم آذربایجان غربی، به خصوص ارومیه هنوز هم این غذا را می‌پزند. این غذا از پیاز، سیب زمینی، لوبیا قرمز، بلغور، گوجه‌فرنگی، نخود و مرزه تهیه می‌شود و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد.

گندله قوورماسی (خوراک تره کوهی)

گندله نوعی سبزی کوهی‌ست که در فصل بهار در خطه آذربایجان می‌روید. این سبزی که به آن تره کوهی نیز می‌گویند در طبخ آش یا نیمرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه خوراک تره کوهی، پیاز نگینی را با کمی روغن، ادویه، رب گوجه فرنگی تفت می‌دهیم و به آن تخم مرغ اضافه می‌کنیم، در آخر تره کوهی را به آن می‌افزاییم.

ارومیه خورش

blank

ارومیه خورش یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراک‌های ارومیه و آذربایجان غربی است. امروزه هم تمامی کدبانوهای این استان، ارومیه خورش را در برنامه‌ی غذایی خود جای می‌دهند. ارومیه خورش از گوشت، لوبیا چیتی، پیاز، بادمجان، گوجه‌فرنگی، غوره و ادویه‌جات تهیه می‌شود و طعم خاص خود را دارد.

 

آش دوغ

استان آذربایجان غربی هم جزو آن دسته از جاهایی است که آش دوغ از قدیم در آن طبخ می‌شد. اهالی ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی برای طبخ این آش از نخود، تره، جعفری، شوید، برنج، دوغ و سیر استفاده می‌کنند. طعم این آش‌ بسیار لذیذ است و توصیه می‌شود در سفر به این استان حتما از آن نوش جان کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.