?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 اسفند 1401 - 15:41
کد خبر : 3235

ایلان ماسک کیست و از او چه می دانید ؟

ایلان ماسک کیست و از او چه می دانید ؟
اگر کنجکاو هستید درباره زندگی خصوصی و فعالیت های حرفه ای این کارآفرین برتر دنیا بیشتر بدانید در ادامه مطلب با چمدون  همراه باشید

سرویس هنرمندان چمدون ؛ایلان ماسک یکی از کارآفرینان مشهور و ثروتمند جهان است که علاوه بر فعالیت ها و اختراعات متعدد طی سال های گذشته، اوایل سال ۲۰۲۱ به عنوان صدر نشین فهرست ثروتمندترین های دنیا شناخته شد و بار دیگر نام او در دنیای کارآفرینان و افراد موفق جهان بر سر زبان ها افتاد.

اگر کنجکاو هستید درباره زندگی خصوصی و فعالیت های حرفه ای این کارآفرین برتر دنیا بیشتر بدانید در ادامه مطلب با چمدون  همراه باشید.

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک با نام کامل ایلان ریو ماسک، کارآفرین و تاجر آمریکایی متولد آفریقای جنوبی است که بیشتر به دلیل راه اندازی شرکت های مشهور تسلا موتورز و اسپیس ایکس و همچنین رویاهای بزرگی که در سر دارد (از جمله فتح سیارات دیگر توسط انسان) به شهرت رسیده است.

ماسک در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۷۱ در پرتوریا آفریقای جنوبی متولد شد. او در دوران دبستان یک پسر بچه درون گرا و اهل مطالعه بود و به قدری در آرزوها و رویاهای بزرگش غرق شده بود که والدین و پزشکان به شنوایی او شک کرده و از او تست شنوایی گرفتند.

ایلان ماسک از سن ۱۰ سالگی به کامپیوتر علاقه مند شد و مدتی بعد پا به عرصه برنامه نویسی گذاشت، او در سن ۱۲ سالگی اولین نرم افزار خود را که یک بازی فضایی به نام بلستر (Blastar) بود طراحی کرد و با قیمت ۵۰۰ دلار به فروش رساند.

جالب است بدانید ماسک تا سن ۱۵ سالگی مدام مورد آزار و اذیت بچه های دیگر قرار می گرفت به همین دلیل سعی کرد قدرت جسمانی خود را تقویت کرده و با یادگیری کشتی و کاراته از خود دفاع کند.

خانواده ایلان ماسک

مادر ایلان ماسک (می ماسک) یک مدل کانادایی بوده که برای تامین مخارج خانواده و بزرگ کردن فرزندانش مجبور بود همزمان در پنج شغل فعالیت کند و پدر ماسک (ارول ماسک) مهندس ثروتمند اهل آفریقای جنوبی می باشد.

ماسک دوران کودکی اش را با برادرش کیمبال و خواهرش توسکا در آفریقای جنوبی گذرانده و پدر و مادرش زمانی که او ۱۰ ساله بود از هم جدا شدند.

تحصیلات ایلان ماسک

ایلان ماسک در سن ۱۷ سالگی (سال ۱۹۸۹) برای ادامه تحصیل و معاف شدن از خدمت سربازی اجباری در ارتش آفریقای جنوبی به کانادا رفت تا در دانشگاه کویینز ثبت نام کند. او برای این که راحت تر بتواند تابعیت آمریکایی دریافت کند در همان سال تابعیت کانادایی خود را گرفت.

ماسک سه سال بعد و در سال ۱۹۹۲ از کانادا به ایالات متحده مهاجرت کرد تا در دانشگاه پنسیلوانیا ثبت نام کرده و در رشته اقتصاد و فیزیک تحصیل کند. او بعد از اخذ دو لیسانس اقتصاد و فیزیک به دانشگاه استنفورد کالیفرنیا رفت تا دکترای خود را در رشته فیزیک انرژی ادامه دهد.

ادامه تحصیل ماسک مصادف با دوران پر و بال گرفتن اینترنت بود و همین مسئله باعث شد ماسک بعد از دو روز از دانشگاه انصراف داده و اولین شرکت خود را در سال ۱۹۹۵ تاسیس کند.

ایلان ماسک سال ۲۰۰۲ به طور رسمی شهروند ایالات متحده شد.

عکس ایلان ماسک و فرزندانش
عکس ایلان ماسک و فرزندانش

شرکت های ایلان ماسک

۱. شرکت Zip2

ایلان ماسک به همراه برادرش کیمبال اولین شرکت خود با نام Zip2 را در سال ۱۹۹۵ تاسیس کرد. این شرکت محتوای مورد نیاز وب سایت های جدیدی همچون نیویورک تایمز و شیکاگو تریبون در زمینه راهنمای شهری آنلاین تامین می کرد.

سال ۱۹۹۹ شرکت کامپیوتری کامپک این شرکت را با مبلغ ۳۰۷ میلیون دلار پول نقد و ۳۴ میلیون دلار سهام خریداری کرد و ماسک قبل از ۳۰ سالگی به یک میلیونر تبدیل شد.

۲. شرکت پی پال

ایلان و کیمبال با پول به دست آمده از فروش شرکت zip2، شرکت X.com را که یک شرکت خدمات مالی و پرداخت آنلاین بود تاسیس کردند. سال بعد این شرکت با شرکت کانفینیتی (Confinity) ادغام شد و امروزه به نام پی پال شناخته شده است.

سال ۲۰۰۲ کمپانی ای بی با مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار سهام پی پال را خرید و ماسک که قبل از فروش، حدود ۱۱ درصد سهام پی پال را در اختیار داشت به سود خوبی رسید.

۳. اسپیس ایکس

ایلان ماسک سومین شرکت خود با نام اسپیس ایکس را در سال ۲۰۰۲ با هدف ساخت فضا پیما برای سفرهای فضایی تجاری تاسیس کرد. این شرکت تا سال ۲۰۰۸ جایگاهش را تثبیت کرد و سرانجام ناسا قرارداد مدیریت حمل و نقل محموله برای ایستگاه فضایی بین المللی را به آن اعطا کرد.

ماسک و اسپیس ایکس بعد از چندین بار شکست سرانجام در سال ۲۰۱۲ و با پرتاب موشک فالکون ۹ با کپسول بدون سرنشین به فضا تاریخ ساز شدند. این اولین بار بود که یک شرکت خصوصی موفق به فرستادن سفینه فضایی به ایستگاه فضایی بین المللی شده بود.

از دیگر پرتاب های موشکی مهم اسپیس ایکس می توان به پرتاب فالکون ۹ مجهز به ماهواره رصد خانه آب و هوای عمیق به فضا در سال ۲۰۱۵ و پرتاب یک موشک قدرتمند به نام فالکون هیوی که به عنوان یک کشتی فضایی برای حمل محموله های سنگین به مدار زمین طراحی شده بود در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.

به گفته ماسک، اسپیس ایکس قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ اولین ماموریت های حمل محموله خود به مریخ را با یک موتور سیکلت ۳۱ موتوره به نام BFR آغاز کند.

۴. تسلا موتورز

ماسک بنیان گذار، مدیر عامل و طراح محصولات شرکت تسلا موتورز است که در زمینه تولید خودروهای برقی ارزان قیمت و بازار انبوه و همچنین باتری های خانگی و صنعتی و سقف های خورشیدی فعالیت می کند.

او این شرکت را سال ۲۰۰۳ تاسیس کرد.

۵. سولار سیتی

ایلان ماسک سال ۲۰۱۶ در تلاش برای ترویج و پیشبرد محصولات و انرژی پایدار برای طیف گسترده ای از مصرف کنندگان، یک قرارداد ۲.۶ میلیارد دلاری برای ادغام تسلا موتورز و شرکت های انرژی خورشیدی بست.

طی این قرارداد شرکت تسلا موتورز او کل سهام شرکت SolarCity را خرید، لازم به ذکر است ماسک سال ۲۰۰۶ به پسر عموهایش برای راه اندازی این شرکت کمک کرده بود.

۶. شرکت بورینگ

ایلان ماسک سال ۲۰۱۷ شرکت بورینگ را به منظور ساخت تونل و کاهش ترافیک خسته کننده خیابان ها تاسیس کرد. این شرکت که در حال حاضر به نام TBC شناخته شده است به موفقیت های خوبی در این زمینه دست یافته است.

اختراعات و نوآوری های ایلان ماسک

برخی از مهم ترین ایده های ایلان ماسک عبارتند از:

۱. هایپر لوپ

ایلان ماسک سال ۲۰۱۳ مفهومی جدید به نام هایپر لوپ برای فرم جدید حمل و نقل ارائه داد که می تواند باعث کاهش رفت و آمد بین شهرهای بزرگ شده و در عین حال زمان سفر را به شدت کاهش دهد. این ایده نو تا حد خوبی در برابر آب و هوا مقاوم است و از انرژی تجدید پذیر برای حمل و نقل استفاده می کند.

هایپر لوپ قادر است مسافران را از طریق شبکه ای از لوله های کم فشار با سرعت بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر در ساعت منتقل کند.

به گفته ماسک ساخت و آماده سازی استفاده از هایپر لوپ ممکن است ۷ تا ۱۰ سال طول بکشد، با این حال هنوز در مورد استفاده از آن شک و شبهه وجود دارد.

۲. هوش مصنوعی و نیورالینک

ماسک به هوش مصنوعی نیز علاقه دارد و در سال ۲۰۱۵ با همراهی چند تن دیگر شرکت تحقیقاتی اوپن ای آی را با هدف پیشرفت هوش دیجیتال در خدمت بشر تاسیس کرده است.

سال ۲۰۱۷ خبر تاسیس شرکت تحقیقاتی نیورالینک ماسک منتشر شد، این شرکت در زمینه ساخت دستگاه های قابل کاشت در مغز انسان فعالیت می کند.

۳. قطار سریع السیر

ماسک با تاسیس شرکت بورینگ ایده طراحی و ساخت قطار سریع السیر برای حمل و نقل زمینی را ارائه داد.

او در تابستان ۲۰۱۸ اعلام کرد مبلغ ۱ میلیاد دلار مورد نیاز برای حفر تونل ۲۷ کیلومتری از فرودگاه تا مرکز شهر شیکاگو را تامین خواهد کرد، اگرچه یک سال بعد اعلام کرد فعالیت های این شرکت در حال حاضر روی تکمیل تونل تجاری در لاس وگاس متمرکز می باشد.

همسران ایلان ماسک

ایلان ماسک تاکنون دو بار ازدواج کرده است. همسر اول او جاستین ویلسون بود که سال ۲۰۰۰ با ماسک ازدواج کرد و حاصل این ازدواج ۶ فرزند پسر است.

پسر اول آن ها سال ۲۰۰۲ و در سن ۱۰ ماهگی به دلیل سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در گذشت. این زوج سال ۲۰۰۴ صاحب دو قلوهای به نام های گریفین و خاویر و سال ۲۰۰۶ صاحب سه قلوهایی به نام های کای، ساکسون و دامیان شدند که همگی از طریق لقاح مصنوعی به دنیا آمدند.

بعد از طلاق مشاجره آمیز این زوج، ایلان ماسک با تلولا رایلی (بازیگر) آشنا شد. آن ها سال ۲۰۱۰ با هم ازدواج کردند اما سال ۲۰۱۲ جدا و سال ۲۰۱۳ دوباره با هم آشتی کردند. با این حال این ازدواج در نهایت سال ۲۰۱۶ به طلاق ختم شد.

عکس ایلان ماسک و گرایمز
عکس ایلان ماسک و گرایمز

ماسک سال ۲۰۱۸ با گرایمز (موسیقی دان) دوست شد، آن ها عاشق هم بودند و حتی در رسانه ها نیز از احساس عمیق شان نسبت به هم صحبت کردند. گفته شده گرایمز نام خود را به c که نماد سرعت نور است تغییر داده که ظاهرا به اصرار ماسک بوده است.

گرایمز سال ۲۰۲۰ از ایلان ماسک صاحب یک پسر شد، ماسک نام او را X Æ A-12 انتخاب کرد اما به دلیل قوانین نام گذاری در کالیفرنیا که اسم همراه با عدد پذیرفته نمی شود نام پسرش را به X Æ A-Xii تغییر داد.

امبر هرد

ایلان ماسک سال ۲۰۱۶ و بعد از قطعی شدن طلاقش از رایلی، با امبر هرد که به تازگی طی یک طلاق جنجالی از جانی دپ جدا شده بود وارد رابطه شد.

عکس ایلان ماسک و امبر هرد
عکس ایلان ماسک و امبر هرد

مشغله کاری این زوج مشهور باعث شد رابطه آن ها سال ۲۰۱۷ به پایان برسد، اگرچه سال ۲۰۱۸ دوباره به مدت یک ماه در کنار هم بودند اما رابطه آن ها ختم به خیر نشد.

سخنان انگیزشی ایلان ماسک

به نظرم افراد عادی هم می توانند خارق العاده بودن را انتخاب کنند.

اگر چیزی به اندازه کافی مهم است باید سعی تان را بکنید، حتی اگر نتیجه احتمالی آن شکست باشد.

می توانستم انتخاب کنم صرفا رخ دادنش را تماشا کنم یا خودم هم بخشی از آن باشم.

ثروت خالص ایلان ماسک

طبق آخرین گزارش سایت فوربس، ثروت خالص ایلان ماسک ۱۸۴.۵ میلیون دلار می باشد و در حال حاضر جایگاه دوم در فهرست ثروتمندترین افراد دنیا را از آن خود کرده است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.