?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 اسفند 1401 - 15:46
کد خبر : 3238

وان یا آنکارا ؟ کدام یک برای سفر به ترکیه مناسب تر است و چرا ؟

وان یا آنکارا ؟ کدام یک برای سفر به ترکیه مناسب تر است و چرا ؟
ترکیه کشوری با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل است

سرویس گردشگری چمدون ؛تور ترکیه از جمله رایج‌ترین تورهای خارجی در بین ایرانیان است. جالب اینجاست که ترکیه شهرهای متعددی دارد که مسافران آن را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. از استانبول تا آنتالیا و از وان تا آنکارا و ازمیر را می‌توانید برای سفر خود انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم تا مقایسه‌ای ساده بین آنکارا و وان انجام دهیم. به این ترتیب متوجه می‌شوید که کدام یک برای سفر گزینه بهتری محسوب می‌شوند.

مقایسه از نظر کلی

از نظر کلی باید بدانید که وان در شرق ترکیه و آنکارا در مرکز ترکیه قرار دارد. اکثریت جمعیت آنکارا را ترک‌ها و اقلیت آن‌ها را کرد زبان‌ها تشکیل می‌دهند. در حالی که اکثریت جمعیت وان را کردها تشکیل می‌دهند و جمعیت اقلیت آن‌ها ترک زبان هستند. بر اساس آخرین سرشاری انجام‌شده، ۳۷۰هزار نفر در این شهر مشغول زندگی هستند.

در عین حال آنکارا شهر شلوغی است و بر اساس آخرین سرشماری در سال ۲۰۲۰، حدود ۵میلیون نفر در این شهر مشغول زندگی هستند. آنکارا شهری پیشرفته و قطب سیاسی ترکیه است. در حالی که وان یک شهر مرزی و کوچک به حساب می‌آید.

مقایسه از نظر آب‌وهوا

به‌صورت کلی باید گفت که ترکیه کشوری با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل است. آنکارا نیز از این قائده مستثنی نیست. این شهر از هیچ‌طرف به آب راه ندارد. پس رطوبت کمتری در مقایسه با شهرهایی همانند ازمیر یا استانبول دارد.

از طرفی آنکارا زمستان‌های سرد و پربرف و همچنین تابستان‌های بسیار گرم را تجربه می‌کند. فروردین تا پایان مهر ماه بهترین زمان سفر به آنکارا محسوب می‌شود. البته باید بدانید که فرودین، اردیبهشت، شهریور و مهر بهترین ماه‌های سفر به این شهر هستند. وان نیز از نظر آب‌وهوایی با آنکارا تقریباً متفاوت است.

جالب است بدانید که آب‌وهوای وان شباهت بسیاری به شمال‌غرب و غرب ایران دارد. این شهر از نظر آب‌وهوای در زمره مناطق سرد محسوب می‌شود. وان زمستان‌های بسیار سرد و پربارش و تابستان‌های نسبتاً خنک دارد. معمولاً سفر به وان در فصل زمستان اصلاً توصیه نمی‌شود. البته باید بدانید که در فصل سرما، قیمت تور وان به شدت کاهش پیدا می‌کند؛ اما حضور در این شهر بسیار سخت خواهد بود.

مقایسه از نظر هزینه سفر

مقایسه دو شهر آنکارا و وان

هزینه سفر را می‌توان از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های بین وان و آنکارا دانست. وان در نزدیکی مرز ایران قرار دارد. به همین خاطر تورهای مختلف زمینی به وان نیز برگزار می‌شود. جالب است بدانید که بسیاری از مسافران ایرانی، با کمک وسیله نقلیه خود به وان سفر می‌کنند.

برای این کار فقط باید پلاک بین‌المللی و گواهینامه مخصوص را به همراه بیمه دریافت کنید. این مسیر چندان طولانی نیست. مخصوصاً اگر در شهرهای غربی و شمال‌غربی ایران ساکن هستید، مسیر زمینی به وان برای شما بسیار کوتاه و ساده خواهد بود. به همین خاطر سفر به وان می‌تواند بسیار ساده باشد.

کمتر کسی از پرواز برای سفر به وان استفاده می‌کند. اگر بخواهید سوار هواپیما شوید، شاید هزینه بلیط آنکارا با وان حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد تفاوت داشته باشید. همان طور که اشاره کردیم، وان و آنکارا حدود ۱۲۰۰ کیلومتر از هم فاصله دارند. پس قطعاً بلیط هواپیما تا آنکارا از بلیط هواپیما تا وان بیشتر خواهد بود. با وجود آنکه امکان سفر زمینی به آنکارا وجود دارد؛ اما این سفر بسیار طولانی و خسته‌کننده خواهد بود. از‌این‌رو تمامی مسافران، مسیر هوایی را ترجیح می‌دهند.

البته باید بدانید که به‌صورت کلی، آنکارا شهر گران‌تری از وان است. در آنکارا برای هزینه اقامت، هزینه رفت و آمد و همچنین خورد و خوراک باید مبلغ بیشتری را در مقایسه با وان کنار بگذارید.

مقایسه از نظر هتل

مقایسه دو شهر آنکارا و وان

در شهر آنکارا می‌توانید شاهد حضور هتل‌های ۵ستاره مجلل بسیاری باشید. در این شهر هتل‌های لوکس بسیاری وجود دارند که قیمت بسیار گرانی هم دارند؛ اما در وان اینطور نیست. در وان فقط تعداد انگشت‌شماری هتل ۵ستاره با خدمات محدود وجود دارد. در حقیقت کیفیت خدمات و امکانات هتل‌های آنکارا را به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید با وان مقایسه کنید.

هتل‌های وان ظاهر و خدماتی بسیار معمولی دارند. جالب اینجاست که به‌خاطر حضور گسترده گردشگران و مسافران که برای خرید به وان می‌آیند، قیمت هتل‌های وان چندان هم ارزان نیست. در عین حال خدماتی مناسب و درخور را به مسافران ارائه نمی‌دهند.

مقایسه از نظر جاهای دیدنی

در شهر وان جاهای دیدنی انگشت‌شماری وجود دارد. همچنین جاذبه‌های تفریحی چندانی نیز در این شهر به چشم نمی‌خورد. در عین حال آنکارا جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی متعدد دارد.

مقایسه از نظر مراکز خرید

بسیاری از مسافران سالی یک یا دو بار فقط برای خرید عازم وان می‌شوند. در این شهر مرزی، اجناس بسیاری وجود دارد. اکثر مسافران برای خرید پوشاک و لوازم آرایشی بهداشتی به وان سفر می‌کنند.

مراکز خرید گسترده‌ای در این شهر وجود دارند. البته نباید انتظار مراکز خرید لوکس و آنچنانی همانند مراکز خرید استانبول را از وان داشته باشید. البته برخی برندهای معروف همانند الی سی و همچنین زارا در این شهر شعبه دارند. قیمت اجناس در این شهر کمی گران‌تر از استانبول و آنکارا است. در ضمن باید بدانید که در استانبول و آنکارا می‌توانید از مراکز خرید لوکس‌تر و بزرگتر خرید کنید.

به‌صورت کلی می‌توان گفت اگر به‌دنبال جایی برای خرید اجناس ترک هستید و نمی‌خواهید وقت و هزینه خاصی صرف کنید، می‌توانید در تور ترکیه به مقصد وان شرکت کنید. در غیر این صورت برای تفریح، حضور در شهری بزرگ و لوکس که مملو از مراکز خرید بزرگ و مراکز تفریحی متعدد است، باید به آنکارا سفر کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.