?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 اسفند 1401 - 8:15
کد خبر : 4184

تا می تونی گریه کن گریه قشنگه / فواید گریه کردن

تا می تونی گریه کن گریه قشنگه / فواید گریه کردن
گریه کن گریه قشنگه

سرویس سلامت چمدون ،گریه کردن از احساسات درونی ما ناشی می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده زنان بیش از مردان گریه می‌کنند. براساس یک نظرسنجی در کشور ایالات متحده، زنان به طور متوسط ۳.۵ بار در ماه و مردان به طور متوسط ۱.۹ بار در ماه گریه می‌کنند. علت گریه های بی دلیل زنان بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی در عادت ماهیانه، بارداری و حتی یائسگی است. در حالی که مردان کمتر دچار تغییرات هورمونی می‌شوند.

فواید گریه کردن چیست؟

گریه مزیت‌های بی‌شماری را برای سلامت بدن به همراه دارد. مهم‌ترین مزیت‌های گریه کردن عبارت است از:

سم‌زدایی از بدن.

جالب است بدانید یکی از فواید گریه برای بدن کمک به دفع سموم از بدن است. گریه زمانی اتفاق می‌افتد که دچار هیجان زیادی شده‌اید. حالا ممکن است هیجانات ناشی از اتفاقات خوب و یا حوادث تلخ باشد. با این حال میزان هورمون استرس (آدرنالین و کورتیزول) را به یکباره در بدن افزایش می‌دهد.

اشک مواد زائدی مثل دود، گرد و غبار را از چشمان می‌شود. همچنین اشک‌هایی که با گریه کردن ریخته می‌شود، باعث محافظت چشم‌ها در برابر عفونت می‌شود. اشک‌های احساسی حاوی هورمون‌های استرس و سموم دیگری هستند که با خروج خود این مواد را هم از طریق چشم‌ها از بدن پاک می‌کنند. البته این موضوع به تحقیقات بیشتری هم نیاز دارد.

تسکین روحی

یکی دیگر از فواید گریه کاهش و درمان استرس شدید است. گریه یکی از بهترین مکانیسم‌های بدن برای تسکین خویش است. محققان معتقدند گریه باعث فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) می‌شود. PNS به استراحت و تسکین دردهای روحی بدن کمک زیادی می‌کند.

در زمانی که به دلیل درد شدید روحی و یا جسمی گریه می‌کنید، تاثیر مثبتی بر روی روحیه بر جا می‌گذارد. در واقع یکی از اثرات گریه کردن، آرامش روحی و روانی است. زیرا گریه برای مدت زمان طولانی باعث آزادشدن هورمون اکسی‌توسین در بدن می‌شود. همچنین بعد از آن آندروفین در بدن ترشح می‌شود که به تسکین درد روحی و جسمی کمک زیادی می‌کند.

تنظیم خواب

شاید کمی برایتان جالب باشد که بدانید گریه کردن حتی بر روی خواب هم تاثیر مثبت می‌گذارد. در سال ۲۰۱۵ یک مطالعه بر روی نوزادان نشان داد وقتی گریه می‌کنند بهتر می‌توانند بخوابند. این فواید گریه برای بزرگسالان هم به همین میزان است. گریه با تسکین درد روحی و تقویت روحیه به خواب راحت و عمیق می‌انجامد.

مراقبت از چشم‌ها

بیشترین عوارض گریه نکردن برای چشم‌هاست. زیرا گریه کردن باعث از بین بردن باکتری‌ها و تمیز نگداشتن چشم می‌شود. اشک حاوی مایعی به نام «لیزوزیم» است که خاصیت ضدمیکروبی دارد. همچنین گریه کردن به کاهش خطرات ناشی از بیوترور مانند سیاه زخم هم کمک زیادی می‌کند.

از سوی دیگر گریه اگر به اندازه باشد، باعث مرطوب نگهداشتن چشم می‌شود. این موضوع تاثیر زیادی در جلوگیری از خشک‌شدن غشای مخاطی و پیشگیری از ناخنک چشم دارد.

آیا گریه باعث چروک صورت می‌شود؟

گریه از احساسات منفی یا مثبت ما ناشی می‌شود که در یک لحظه هیجانی می‌شویم. جاری شدن اشک بر روی پوست باعث چروک شدن و یا خراب شدن پوست نمی‌شود. شما حتی اگر هر روز هم گریه کنید، این گریه هیچ تاثیری مثبت یا منفی بر روی پوست ندارد.

آن چیزی که به پوست شما آسیب می‌زند، استرس و هیجانات بیش از حد است. زیرا با کاهش کلاژن، باعث چروک و افتادگی پوست می‌شود. بنابراین گریه کردن باعث شل شدن پوست صورت نمی‌شود.

آیا گریه زیاد باعث خشکی چشم می‌شود؟

با وجود تمام فواید گریه کردن، نباید در این کار زیاده‌روی کنید. مشکلات زندگی هر چقدر هم که به شما فشار وارد کنند، گریه کردن راه‌حل مناسبی نیست. گریه تا حدودی می‌تواند باعث تسکین درد روحی، آرامش ذهنی و حتی بهبود سلامت چشم‌ها شود. اما وقتی که در این کار زیاده‌روی کنید، آب چشم‌ها خشک می‌شود.

آیا گریه باعث افسردگی می‌شود؟

اگر گریه کردن به اندازه کافی و حداقل برای چند دقیقه بعد از درد روحی یا جسمی باشد، به کاهش خطر افسردگی و تسکین درد روحی کمک می‌کند. اما اگر قرار باشد هر روز ساعت‌ها در گوشه‌ای کز کرده و مدام خودش را سرزنش و دیگران را نفرین کنید، نتیجه‌ای جز افسردگی، سرخوردگی و شکست به دنبال ندارد.

گریه واکنش حس و حال درونی ما به موضوعات و پدیده‌های اطراف است. اگر بیش از حد نسبت به یک موضوع حساسیت به خرج دهید، ناخودآگاه تمام وجودتان را می‌گیرد. حالا تصور کنید این موضوع یک اتفاق تلخ باشد که دیگر قابل جدا شدن از ذهن‌تان نخواهد بود.

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.