?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 14:36
کد خبر : 4612

به‌عنوان والدین چطور با نوجوانی که دوست پسر یا دختر دارد برخورد کنیم؟

به‌عنوان والدین چطور با نوجوانی که دوست پسر یا دختر دارد برخورد کنیم؟
خیلی خوب است که آن‌قدر برای دخترتان فرد ایمنی هستید که مسائلش را با شما مطرح می‌کند. اما واقعیت این است که ما مادرها نمی‌توانیم جای فرزندانمان تصمیم گیری کنیم

سرویس گوناگون چمدون ، دختر من ۱۷ ساله آقا پسر ۲۱ساله ازاون خوشش اومده اونا باهم دوست میشن دختر من همان اول به من میگه ومن قرار میزارم پسر و ببینم بچه خوبی بهش گفتم ۲ ساله بعد میتونه بیاد خواستگاری الان قبول کرد و گفت هرچند وقت یکبار با دختر خود بیابید من باهاش صحبت کنم تماس تلفنی رو باهاش قطع نمیکنم ولی دیدار حضوری با شما من هم قبول کردم. الان مشاوره رفتم گفت اشتباه این طوری برو محل کار اونو ببین خانواده اون مادرش را دعوت کن باهاشون حرف بزن شما برو خونه اونا با هم رفت و آمد داشته باشید تا همو بشناسید منم قبول کردم اول کار رفتم پنهانی به آدرس خونه اونا دیدم پولدار هستن ما از خانواده متوسط معمولی الان به دختر میگم ببین مامان اینا پس فردا امکان داره باعث جدایی بشه قبول نمیکنه چیکار کنم الان لطفاً مرا راهنمایی کنید

blank

پاسخ مشاور به پرسش ” مدیریت دوستی دختر و پسر “

نگرانی شما را کاملاً درک می‌کنم و می‌فهمم چه فشار و استرسی را تجربه می‌کنید. خیلی خوب است که آن‌قدر برای دخترتان فرد ایمنی هستید که مسائلش را با شما مطرح می‌کند. اما واقعیت این است که ما مادرها نمی‌توانیم جای فرزندانمان تصمیم گیری کنیم. ما تنها می‌توانیم راهنمای آنها در زندگی باشیم. همین که فرزندتان بدون ترس از قضاوت با شما این مسئله  را مطرح کرده است؛ یعنی شما را پذیرفته است و به حرف‌های شما فکر می‌کند. مسائلی که به نظرتان درست می‌آید را مطرح کنید و از تجربیاتتان بگویید؛ اما خودتان را مسئول انتخابش ندانید. مسئولیت اینکه چه تصمیمی برای زندگی‌اش بگیرد را به عهده خودش بگذارید.

اما مسلماً روابط دختر و پسر و شرایط خانوادگی دو طرف باید بررسی شود و قطعاً هر چه رفت‌وآمد شما با یکدیگر باشد با شفافیت و اعتماد بیشتری می‌توانند تصمیم بگیرند. در مورد نگرانی‌هایتان باید عرض کنم هیچ‌چیزی بیشتر از شفافیت در رابطه اهمیت ندارد. اختلاف طبقاتی می‌تواند باعث چالش شود؛ اما موضوعی که بیشتر اهمیت دارد این است که دو طرف به بلوغ عاطفی برای ازدواج رسیدند؟ آیا مهارت حل مسئله دارند و می‌توانند مسئولیت سختی های زندگی مشترک را بر عهده بگیرند؟ اگر دو طرف از این قابلیت‌ها محروم باشند و تصورات رؤیایی از ازدواج داشته باشند حتی اگر در همه موارد شبیه و یکسان باشند، تجربه ازدواج موفق را نخواهند داشت.

نگرانی من برای این دونفر اختلاف طبقاتی نیست؛ بلکه سن پایین آنها برای تصمیم گیری برای ازدواج است که به نظر من حتماً باید به مشاور متخصص مراجعه کنند و بررسی شوند آیا این دو نفر آمادگی برای ازدواج را دارند. البته این موضوع که آن‌قدر آقا پسر مسئولانه وارد این ارتباط شده است و با شما رودررو شده است نکته بسیار مثبتی است که می‌تواند نشانه این باشد که تصمیمش برای ازدواج و ادامه رابطه جدی است.

blank

به‌عنوان یک مادر چطور با نوجوانی که دوست پسر برخورد کنید؟

  • مواردی که به نظرتان درست می‌آید و احساس می‌کنید در مورد ازدواج فرزندتان احتیاج به تأمل دارد را با فرزندتان مطرح کنید؛ اما این را هم مطرح کنید که انتخابت برای من قابل‌احترام است. نگرانی‌هایتان به‌عنوان یک مادر ارزشمند هستند و آنها را بیان کنید.
  • در ارتباط با خانواده پسر و خود پسر شفاف عمل کنید؛ یعنی نگرانی‌هایتان را مطرح کنید و صادقانه شرایط خانوادگی خود را توصیف کنید. برای مثال: من احساس می‌کنم ما به لحاظ اقتصادی با یکدیگر اختلافاتی داریم که من را نگران می‌کند. از نحوه خرج عروسی و جهیزیه و هر چیزی که باعث نگرانی‌تان است صحبت کنید. اگر دو طرف با آگاهی و شفافیت نسبت به این موضوع یکدیگر را انتخاب کنند جای نگرانی نیست. شما هرگز فردی را پیدا نمی‌کنید که از هر لحاظی با شما یکسان باشد.
  • هر چه ارتباطتان با خانواده طرف مقابل بیشتر باشد، شناخت بیشتری از یکدیگر کسب می‌کنید و با آگاهی بیشتری انتخاب می‌کنند.
  • مراجعه به مشاور متخصص را نادیده نگیرید. باورها و نگرش‌های طرفین باید بررسی شود.

ممنون از همراهی شما

گلسا بمانیان

کارشناسی ارشد مشاوره خانواده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.