?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 فروردین 1402 - 10:28
کد خبر : 5483

دوست پسرم بهم خیانت کرده / من الان دقیقا باید چکار کنم باهاش؟

دوست پسرم بهم خیانت کرده / من الان دقیقا باید چکار کنم باهاش؟

سرویس سرگرمی چمدون ،خیانت و بی وفایی در یک رابطه عاطفی، عشق و اعتماد را نابود می‌کند و رابطه‌ای که در آن اعتماد وجود ندارد دیگر از نظر علمی و روانشناسی نامش رابطه سالم نیست! خیانت در تمام روابط غیرقابل توجیه است، چه در دوران دوستی، چه نامزدی و چه ازدواج. اما در هرکدام از این مقاطع، نحوه برخورد با

سرویس سرگرمی چمدون ،خیانت و بی وفایی در یک رابطه عاطفی، عشق و اعتماد را نابود می‌کند و رابطه‌ای که در آن اعتماد وجود ندارد دیگر از نظر علمی و روانشناسی نامش رابطه سالم نیست! خیانت در تمام روابط غیرقابل توجیه است، چه در دوران دوستی، چه نامزدی و چه ازدواج. اما در هرکدام از این مقاطع، نحوه برخورد با خیانت و تصمیم‌گیری درباره آن متفاوت است.

blank

در این مقاله قصد داریم در مورد خیانت پسر در دوران دوستی صحبت کنیم. دختری که مورد خیانت دوست پسرش قرار می‌گیرد معمولا دچار یک شوک عاطفی بزرگ می شود، به خصوص اگر عشق و علاقه زیادی نسبت به طرف مقابل داشته باشد. دغدغه ذهنی دختر در این شرایط معمولا این مسئله است که چه دلیلی باعث شد دوست پسرم به من خیانت کند؟ و حال باید با دوست پسر خیانتکارم چه رفتار یا برخوردی داشته باشم؟ همچنین درصورتی که پسر از خیانت خود پشیمان باشد، این سوال ایجاد می‌شود که آیا می‌توان خیانت پسر را بخشید و به رابطه عاطفی با پسر خیانتکار ادامه داد یا خیر؟ در این مقاله جواب سوال‌های بالا را به شما می‌دهیم.

منظور ما از خیانت چیست

بگذارید قبل از پزداختن به این موضوع زبانمان را با هم یکی کنیم و به زبان علم روان‌شناسی صحبت کنیم. هر فردی برای خودش حد و مرزی دارد، شاید از نظر فردی صحبت و چت کردن با دیگران خیانت به حساب نیاید و تنها رابطه جنسی خیانت محسوب شود، برخی دیگر اما حتی یک سلام و علیک با همکار را خیانت به حساب می‌آورند! علم روان‌شناسی به دور از این افراط و تفریط‌ها، خیانت را اینگونه تعریف می‌کند: هر بی‌تعهدی که نسبت به آن با یکدیگر عهد و پیمان دارید و طرف مقابل از آن بی‌خبر است خیانت محسوب می‌شود. بنابراین چت کردن با جنس مخالف، فکر کردن به فرد دیگر، قرار گذاشتن با دیگری و هر نوع رابطه عاطفی که با فردی به غیر از شریک عاطفی‌تان دارید حتی اگر هیچ رابطه جنسی در کار نباشد خیانت به حساب می‌آید و ربطی به حد و مرزهای شما و تفکراتتان ندارد، در چهارچوب رابطه سالم بی تعهدی پذیرفته شده نیست حتی اگر ذهنی باشد!

blank

آیا تعهدی بین شما وجود دارد؟

با توجه به تعریف بالا، شما برای اینکه بتوانید طرف مقابل رابطه را متهم به خیانت کنید باید از قبل تعهدی با یکدیگر داشته باشید! مثلا در ازدواج شما به صورت قانونی، شرعی و عرفی این عهد را با یکدیگر بسته‌اید که به یکدیگر خیانت نکنید و هیچ حرف و حدیثی در آن نیست! در روابط نامزدی هم به همین شکل است، درست است که دو نفر در نامزدی با یکدیگر به صورت رسمی عقد نکرده‌اند اما به عنوان دو فردی که در آینده نزدیک ازدواج می‌کنند با یکدیگر وارد رابطه رسمی عاطفی شده‌اند و نسبت به یکدیگر متعهد هستند. اما روابط دوستی در شرایط امروزی جامعه کمی اوضاع را پیچیده کرده است! ما با مراجعانی روبرو هستیم که بعد از مراجعه برای خیانت و بررسی موضوعشان متوجه می‌شویم بین او و شریک عاطفی‌اش تعهدی وجود نداشته و تنها دوستان اجتماعی بوده‌اند که بینشان احساس به وجود آمده است و هیچ کدام در چهارچوب رابطه امن و سالم نبوده‌اند و تنها یک نفر یا دو هر دوی آن‌ها به یکدیگر دلبسته‌اند! یا افرادی را می‌بینیم که تنها چند روز یا چند هفته است که با یکدیگر وارد رابطه شده‌اند و هنوز این رابطه شکلی به خود نگرفته است که تعهدی در آن وجود داشته باشد و صد البته روابط بسیار زیادی نیز وجود دارد که با وجود سال‌ها رابطه طولانی دستخوش خیانت می‌شوند! در هر صورت مطمئن شوید بین شما و شریک عاطفی‌تان از قبل رابطه جدی وجود داشته است و به یکدیگر قول تعهد داده‌اید و حالا با خیانت مواجه شده‌اید، در غیر این صورت بالای سر قبری می‌گریید که مرده‌ای در آن نیست! مثلا فردی که حدود چند هفته است وارد رابطه شده است و در این چند هفته شاهد این بوده که شریک عاطفی‌اش با چندین نفر دیگر صحبت می‌کند و قرار می‌گذارد دقیقا چه بی عهدی دیده است؟ از ابتدا نیز عهدی بین آن‌ها وجود نداشته است و این فرد تنها مانند بقیه یک فرد گذری به حساب می‌آمده است.

آیا خیانت باید ثابت شود؟

متاسفانه برخی افراد با وجود نشانه‌های واضح خیانت خود را درگیر اثبات آن به شریک عاطفی‌شان می‌کنند. مثلا با وجودی که مشخص شده است طرف مقابل با فرد دیگری است و نشانه‌های واضحی وجود دارد که این موضوع را اثبات می‌کند فرد زیر بار نمی‌رود و فردی که خیانت دیده وقت خود را صرف اثبات و مدرک جمع کردن علیه او می‌کند! در صورتی که اصل ماجرا و خیانت پابرجاست و موضوع اثباتش نیست موضوع این است که شما رابطه‌تان را بررسی کنید و ببینید چرا این اتفاق افتاده و تصمیم شما چیست؟! از طرفی برای ادامه یک رابطه خیانت دیده در قدم اول فردی که خیانت کرده است باید مسئولیت این کار بپذرید تا بتواند آسیب‌های ناشی از آن را برطرف کند، اگر او نمی‌پذیرد، دقیقا دنبال اثبات چه چیزی به چه کسی هستید؟!

واکنش صحیح در برابر خیانت دوست پسر


در صورت پی بردن به خیانت دوست پسر، قبل از هر اقدامی لازم است به سوالات زیر خوب فکر کنید و برای آن ها جوابی قاطعانه پیدا کنید:

آیا از خیانت پسر اطمینان دارید؟ 

کورکورانه به شخصی که در مورد سفرهای تفریحیِ پنهانی‌اش با شما صحبت می‌کند اعتماد نکنید. انسان‌ها ذاتا تمایل دارند در مورد چیزهایی که وجود ندارند، شایعه‌پراکنی کنند. بنابراین، قبل از این‌که به این نتیجه‌ برسید که او دارد به شما خیانت می‌کند، حقایق را برای خود کنید. هر فردی ممکن است در ذهن خودش گاهی به زنان دیگر فکر کند اما آیا این موضوع تدائم دارد یا تنها یک فکر غیر ارادی گذرا بوده است؟ خیانت در رابطه موضوعی بسیار جدی است. خیانت یعنی او با یک‌نفر دیگر نیز رابطه دارد یا به او فکر می‌کند، و از هر دو موقعیت استفاده می‌کند، هم از شما و هم از یک دختر دیگر. همچنین خیانت به این معنی است که او سردرگم است؛ دختر دیگری را می‌خواهد اما نمی‌خواهد شما را هم از دست بدهد. بنابراین از اینکه او واقعا خیانت می‌کند یا خیر اطمینان حاصل کنید.

آیا باوجود خیانتش، هنوز او را دوست دارید؟ 

خیانت در رابطه برای هیچ‌کس قابل قبول نیست، چه دختر و چه پسر. به این قضیه فکر کنید! آیا واقعا او را دوست دارید؟ آیا نمی‌توانید بدون او به زندگی ادامه دهید؟ آیا پس از این‌ که فهمیدید او به شما توجه نمی‌کند، باز هم به سمت او کشیده می‌شوید؟ حتی پس از اطلاع از اینکه او یک خیانت‌کار است نیز روزی صد بار به فکر می‌کنید؟ اگر پاسختان به این سوالات مثبت است، مطمئنا شما علاقه‌مند یک فرد خیانتکار هستید. بنابراین، توجه و صحبت با او برای برگرداندنش کمی عاقلانه و عملی به نظر می‌رسد. اما این بدان معنی نیست که باید چشمتان را روی همه چیز ببندید، حالا که او را دوست دارید باید زمینه داشتن یک رابطه امن و سالم را با او فراهم کنید. چنین چیزی ممکن نیست مگر اینکه ریشه خیانتش را در رابطه با خودتان کشف کنید و آن را برطرف کنید. بازگشت به رابطه به معنای انکار مشکلات آن نیست، بازگشت به رابطه یعنی مشکلات رابطه را کشف می‌کنم، سهم خود را در آن می‌شناسم و برطرف می‌کنم و تصمیم می‌گیرم برای ادامه رابطه چه راهی را در پیش بگیرم.

آیا شما و رابطه عاطفیتان برای او جدی است؟ 

رفتار او را تجزیه و تحلیل کنید. آیا درگیر یک رابطه یک طرفه هستید که طرف مقابل برایتان ارزشی قائل نیست؟ اگر در چنین وضعیتی قرار دارید فرقی ندارد چه عکس‌العملی نشان دهید چون رفتار شما برای او تعیین کننده نیست و تصمیمش را گرفته است و این شمایید که باید تصمیم بگیرید. حتما با یک روانشناس مشورت کنید، شاید شما درگیر طرح‌واره‌هایی مثل طرد_رهایی، محرومیت هیجانی یا بی‌اعتمادی هستید. اجازه دهید بدون وابستگی و ضعف تصمیم بگیرید.

ادامه یا ترک رابطه با دوست پسر خیانتکار
پس از اینکه درمورد سوالات ذکر شده به نتیجه رسیدید، لازم است درمورد اینکه می‌خواهید رابطه عاطفی را ادامه دهید یا آن را ترک کنید ، تصمیم گیری نمایید. در این مرحله بهتر است صحبتی هم باطرف مقابل داشته باشید. یک رابطه‌ی پیچیده و یک طرفه که یکی از آن‌ها دائم در حال خیانت است و تمایلی به حل موضوع ندارد هیچ معنایی ندارد و کاملا اتلاف وقت است. با او رودررو شده و آنچه در ذهنتان است را به وضوح به او بگویید. تمام نگرانی‌هایتان را برای خود روشن کنید، به او بگویید نمی‌توانید این خیانت و تمایل او برای بیرون رفتن با دیگر دخترها را تحمل کنید. به او پیشنهاد قطع رابطه داده و کمی به او فرصت دهید تا تصمیم گرفته و رفتارش را اصلاح کند. پس از چند روز رفتارش را بررسی کرده، و با توجه به آن تصمیم نهایی را بگیرید.

 

بخشیدن خیانت دوست پسر

اگر تصمیم گرفته اید خیانت دوست پسرتان را ببخشید و فراموش کنید راه سختی در پیش دارید، چرا که ساختن اعتماد و عشق از دست رفته در اثر خیانت آسان نیست. با این حال در اینجا پیشنهاداتی در مورد بخشش آمده که می‌تواند به شما کمک کند:

به خودتان فرصت بدهید

اول، نیاز نیست بخشش در یک روز یا یک هفته به نتیجه برسد. بخشش فرآیندی است که به زمان نیاز دارد. اگر بخشش را شروع کردید، با خودتان مهربان باشید.

دوم، برای آرامش عاطفی در بخشش، نیاز نیست یک بخشنده‌ی بسیار عالی باشید. حتی اگر مقداری عصبانیت داشته باشید، تا زمانی که عصبانیت تمام زندگی‌تان را در بر نگرفته باشد، خواهید توانست از آرامش احساسی قابل ملاحظه‌ای برخوردار شوید. برای مثال، در مطالعه‌ای روی بازماندگان زنای با محارم، تمام شرکت کنندگان بخشش درمانی را با نمرات بسیار پایین در بخشش شروع کردند. پس از حدود ۱۴ ماه کار کردن روی بخشش، در پایان مطالعه، اکثر شرکت کنندگان در میانه‌ی راه بخشش قرار داشتند. به عبارت دیگر، آنها بخشش را شروع و تا حدی نیز عملی کرده بودند اما مطمئنا به طور کامل نبخشیده بودند. با وجود این، افسردگی‌شان از بین رفت و عزت نفسشان افزایش یافت. بخشش نسبی، نه مطلق، باعث تغییر سلامت عاطفی آنها شد.

بر جنبه‌های مثبت رابطه تمرکز کنید 

در حالی که می‌بخشید، ویژگی‌های خوب را نیز در دوست پسرتان ببینید. آیا او چیزی بیش از یک رفتار خیانتکارانه دارد؟ اگر این‌طور است، از چه لحاظ؟ آیا به عنوان یک انسان، نه بخاطر آنچه مرتکب شده، بلکه علی‌رغم آن، دارای “ارزش ذاتی” یا ارزش‌های بی قید و شرط هست؟ آیا ویژگی‌های خوب مشترکی با او دارید که شما هر دو در آن خاص، منحصر به‌فرد، و غیر قابل جایگزین باشید، چون انسان هستید؟ این کار برای توجیه رفتار او انجام نمی‌شود بلکه تمرینی است که ویژگی‌های خوب انسانی را هم در او و هم در خودتان ببینید.

درمورد خط قرمزها صراحتا صحبت کنید 

یک طرفه

همراه با بخشش، از بی طرفی نیز استفاده کنید. به عبارت دیگر، از او چیزی بپرسید. نظر او در مورد وفاداری چیست؟ آیا او پشیمان است و تمایل به تغییر دارد؟ اگر این‌طور است، چه مدرک و دلیلی برای این گفته دارد؟ نیاز نیست بلافاصله بدون هیچ قید و شرطی به او اعتماد کنید. اعتماد کم کم و به مرور زمان ایجاد می‌شود، اما اطمینان حاصل کنید که از این “اعتماد کسب شده” به عنوان سلاح استفاده نکرده یا آن را وسیله‌ی تنبیه او قرار ندهید. به او اجازه دهید جبران کرده و به شما نشان می‌دهد قابل اعتماد است.

ببخشید اما فراموش نکنید 

نهایتا، بدانید که بخشش با آشتی متفاوت است. اگر شما به عنوان یک فرد عمیقا برای او ارزش نداشته باشید، اگر رفتار او نشان‌دهنده‌ی خودخواهی باشد، و اگر این مانند الگویی باشد که نخواهد تغییرش دهد، پس شما می‌توانید ببخشید و آشتی نکنید. بخشش در این مورد ممکن است شما را به رابطه‌ای که در آرزویش هستید نرساند اما شما را از رنجش عمیق آزاد کرده و اجازه می‌دهد برای برقراری یک رابطه واقعی‌تر که در آن از محبت و توجه واقعی برخوردار باشید، آماده شوید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.