?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 فروردین 1402 - 8:35
کد خبر : 3132

رابطه دهانی و خطرات ناشی از آن /هشدار

رابطه دهانی و خطرات ناشی از آن /هشدار
متاسفانه عدم آگاهی و آشنایی با برخی خطرات در رابطه جنسی سلامت افراد را به مخاطره می اندازد

سرویس سلامت چمدون ، بیماری های مقاربتی مانند تبخال، سوزاک و سیفلیس به راحتی به دهان منتقل می شوند. علاوه بر این، اگر بیماری لثه یا زخم های دهانی دارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به یک بیماری مقاربتی از طریق رابطه جنسی  دهانی باشید.

به محض مشاهده علائم، برای بیماری های مقاربتی آزمایش دهید و به دنبال درمان باشید.

علائم مشکوک به عفونت های مقاربتی عبارتند از:

زخم های دهان بدون درد.

تغییرات تاول مانند سرماخوردگی یا تب در اطراف دهان.

گلو درد و مشکل در بلع.

قرمزی با لکه های سفید، شبیه به عفونت استرپتوکوک.

تورم لوزه ها و غدد لنفاوی.

البته عفونت های دهان و دندان اغلب علائم قابل توجهی ندارند. بنابراین مهم است که مراقب سلامت دهان و دندان خود و همچنین شریک زندگی خود باشید.

پیشگیری:

اولین قدم برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی، برقراری ارتباط با همسرتان است. آیا علائمی را تجربه می کنید؟ مرحله دوم رابطه جنسی  ایمن از جمله رابطه  دهانی ایمن (روش مانع) است. همچنین برای کاهش خطر التهاب و عفونت دهان باید استاندارد بالایی از بهداشت دهان و دندان رعایت شود. توجه داشته باشید که اگر بیماری لثه یا هر نوع درد در دهان دارید، در حین رابطه  دهانی احتمال ابتلا به بیماریهای عفونی  بیشتر است.

عفونت های شایع دهان و دندان:

تبخال دهان:

تبخال شایع ترین عفونت دهانی مقاربتی در ایالات متحده است که بیش از نیمی از جمعیت بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد. به گفته انجمن سلامت جنسی آمریکا، بسیاری از افراد در اثر بوسیدن در کودکی توسط یکی از اعضای خانواده یا دوستان آلوده به HSV-1 به این بیماری مبتلا می شوند.

تبخال باعث ایجاد تاول و سوختگی در حفره دهان می شود و معمولاً در عرض ۱۰-۷ روز بهبود می یابد، اما می تواند در هر زمانی عود کند. تبخال دهان می تواند بافت تناسلی را بدون علامت آلوده کند.

سوزاک:

سوزاک معمولا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود، اما یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که بوسیدن فرد مبتلا نیز خطرناک است. بیشتر در افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله دیده می شود. علائم دهانی سوزاک شامل سوزش یا درد دهان و گلو، تورم لوزه‌ها و لکه‌های سفید بافت است. بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند، بنابراین انجام آزمایش بسیار مهم است.

سیفلیس (سفلیس):

سیفلیس از طریق تماس مستقیم با التهاب سیفلیس منتقل می شود. علائم سیفلیس دهان زخم در دهان و گلو از جمله لب ها، زبان و لثه است. آنها به صورت لکه های قرمز کوچک شروع می شوند و در صورت عدم درمان ممکن است به زخم های بزرگ و باز تبدیل شوند.

سیتومگالوویروس (CMV):

CMV یک ویروس شایع تبخال است و نیمی از بزرگسالان بالای ۴۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. می تواند از طریق جنسی منتقل شود، اما CDC هشدار می دهد که CMV همچنین می تواند از طریق تماس با سایر مایعات بدن و از نوزادان به  بزرگسال منتقل شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به CMV هستند.

هپاتیت:

هپاتیت A و هپاتیت C می توانند از طریق رابطه  دهانی منتقل شوند، اما این خطر کمتر از سایر عفونت های مقاربتی است. هپاتیت A و B را می توان در برابر هپاتیت C ایمن کرد، اما نه. هپاتیت C می تواند از طریق رابطه  دهانی منتقل شود، اما این خطر کمتر از سایر عفونت های مقاربتی است.

درمان بیماری های آمیزشی دهان:

درمان بستگی به نوع عفونت مقاربتی و شدت آن دارد. به عنوان مثال، برای موارد خفیف تبخال لب، یک بی حس کننده موضعی برای کاهش درد ناشی از تاول ها و ضایعات در دهان تجویز می شود و از سیستم ایمنی برای بازگرداندن سلامت دهان استفاده می شود.

در موارد شدید می توان از داروهای ضد ویروسی برای تسریع روند بهبودی استفاده کرد. سوزاک دهان، کلامیدیا و سیفلیس معمولا با آنتی بیوتیک های مختلف درمان می شوند. دهانشویه های تجویز شده را می توان برای تمیز کردن و تسکین برفک دهان و سایر تحریکات استفاده کرد .

مهم‌ترین راه برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی دهان این است که همیشه قبل از انجام فعالیت جنسی با یک شریک بالقوه مشورت کنید، آزمایشات مربوط به بیماری‌های مقاربتی را انجام دهید و به محض مشاهده علائم، به دنبال درمان باشید. دندانپزشک شما تنها یکی از اعضای تیم پزشکی متعهد به ایمنی و سلامتی شماست!

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.