?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 فروردین 1403 - 20:10
کد خبر : 30865

چگونه سطح تستوسترون را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

چگونه سطح تستوسترون را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

نیازی به گفتن نیست که داشتن سطح تستوسترون سالم بخش مهمی از رفاه و سلامت کلی مردان است.
با این حال، تستوسترون پایین یک مشکل واقعی برای مردان است زیرا می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود

تستوسترون هورمون اصلی مردانه است که توسط بیضه ها و غدد فوق کلیوی (البته در مقادیر کمتر) تولید می شود.

این مسئول ایجاد ویژگی های جنسی ثانویه مانند رشد موهای صورت، صدای عمیق تر و ساختار استخوانی سنگین تر است. در نتیجه، بسیاری از مردان می خواهند بدانند که چگونه می توانند تستوسترون را به طور طبیعی افزایش دهند.

نیازی به گفتن نیست که داشتن سطح تستوسترون سالم بخش مهمی از رفاه و سلامت کلی مردان است.
با این حال، تستوسترون پایین یک مشکل واقعی برای مردان است زیرا می تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی مانند:

به همین دلیل است که توصیه می شود سطح تستوسترون خود را در محدوده طبیعی سالم نگه دارید.
و در زیر ۵ روش طبیعی بالا برای افزایش تستوسترون را مشاهده خواهید کرد، پس بخوانید!

درگیر ورزش بدنی شوید

فعالیت بدنی ممکن است در زمان کنونی یک چالش باشد، اما مزایای زیادی برای سلامتی از جمله افزایش سطح تستوسترون دارد.

در واقع، داده‌های علمی بیان می‌کنند که مردان فعال بدنی دارای سطوح بالایی از هورمون‌های آنابولیک (از جمله تستوسترون) و پارامترهای منی سالم‌تر هستند ( Vaamonde et al, 2012 ).

و این چیزی است که سایر مطالعات مرتبط نشان می دهد:

  • مقاله ای در سال ۲۰۰۷ منتشر شده در مجله اروپایی فیزیولوژی کاربردی نشان داد که پس از ۴ هفته تمرین قدرتی سنگین، مردانی که شرکت کردند افزایش قابل توجهی در سطح T را تجربه کردند ( آندرادا و همکاران، ۲۰۰۶ ).
    • مطالعه دیگری تاثیر یک برنامه تمرین مقاومتی ۸ هفته ای را در افراد تمرین نکرده مشاهده کرد و نتایج نشان داد که مردان از افزایش تستوسترون تام لذت می برند ( Kraemer et al, 2007 ).
    • یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ در مورد تأثیر تمرینات با شدت بالا بر تستوسترون به این نتیجه رسید که تمرینات تناوبی با شدت بالا در مقایسه با ورزش با حالت ثابت منجر به افزایش بیشتر تستوسترون آزاد می شود ( هکنی و همکاران، ۲۰۱۲ ).

    نه تنها این، بلکه سایر داده های تحقیقاتی نشان می دهد که مردان دارای اضافه وزن می توانند از تمرینات هوازی برای افزایش سطح T خود استفاده کنند تا در مقایسه با رژیم کاهش وزن، تأثیر بیشتری داشته باشند ( Kumagai et al. 2016 ).

    به اندازه کافی خواب آرام داشته باشید

    خواب بخش مهمی از عملکرد بدن ما است و خواب خوب شبانه برای سلامت و تندرستی کلی ما مهم است.

    به طور خاص، مطالعات نشان می دهد که محرومیت از خواب به سیستم غدد درون ریز و متابولیسم کربوهیدرات آسیب می رساند، در حالی که به طور بالقوه اختلالات مرتبط با افزایش سن را حتی بدتر می کند ( اشپیگل و همکاران، ۱۹۹۹ ).

    اما این چیزی است که سایر داده های علمی نشان می دهد:

    • یک مطالعه مشاهده‌ای در سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد که مردان مسن‌تری که ۴ ساعت در شب می‌خوابیدند سطح تستوسترون پایینی داشتند ( ۱Penev، ۲۰۰۷ ).
    • یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ که در JAMA منتشر شد، اشاره کرد که افراد آزمایشی که فقط ۵ ساعت در شب می‌خوابیدند، ۱۵٪ کاهش در T را مشاهده کردند ( Leproult et al, 2011 ).
    • در سال ۲۰۱۰، محققان دپارتمان زنان و زایمان در سنگاپور به این نتیجه رسیدند که طول مدت خواب به طور مستقیم با تستوسترون کل مرتبط است، در حالی که همچنین بیان کردند که خواب با کیفیت کافی ممکن است برای مبارزه با T پایین استفاده شود ( Goh et al, 2010 ).

     

    سعی کنید استرس و کورتیزول را کاهش دهید

    اگرچه همه افراد به نوعی با استرس مواجه هستند، اما اگر می خواهید غلظت تستوسترون بیشتری در بدن خود داشته باشید، بسیار مهم است که سطح استرس خود را پایین نگه دارید.

    محققان اسرائیلی دریافتند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس مستقیماً با افزایش سطح کورتیزول مرتبط است ( Melamed et al, 1999 ).

    و مطالعات نشان می دهد که کورتیزول تولید تستوسترون را در بیضه ها سرکوب می کند ( Cumming et al, 1983 ).

    یا به بیان ساده – هر چه کورتیزول بیشتری در جریان خون خود داشته باشید، تستوسترون کمتری توسط بدن شما تولید خواهد شد.

    سایر داده های علمی حتی نشان می دهد که افزایش سطح کورتیزول نیز می تواند منجر به افزایش مصرف غذا شود، که منجر به افزایش درصد چربی بدن می شود که تأثیر منفی بر T دارد ( Torres et al, 2007 ).

    برای کنترل استرس و سطح کورتیزول خود می توانید چه کاری انجام دهید:

    • به طور منظم ورزش کنید
    • از یک رژیم غذایی متعادل متشکل از غذاهای کامل استفاده کنید
    • خواب آرام کافی داشته باشید
    • بیشتر بخند

    اما کاهش استرس و متعاقباً، سطح کورتیزول تنها برای پروفایل هورمون آنابولیک شما مفید نیست.

    کاهش موقعیت های استرس زای تکراری در زندگی شما می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت کلی شما داشته باشد. 

     

آموزش کامل تزریق تستوسترون +آنچه که باید بدانید

زمان بیشتری را زیر نور خورشید بگذرانید یا ویتامین D مصرف کنید

علیرغم نامش، ویتامین D هورمونی است که بدن ما در اثر قرار گرفتن مستقیم پوست در معرض نور خورشید، آن را تولید می کند.

بر اساس مجله آمریکایی تغذیه بالینی ( Zittermann و همکاران، ۲۰۰۹ )، ویتامین D تعدادی از مزایای سلامتی از جمله بهبود قابل توجهی در چند نشانگر خطر مرتبط با بیماری قلبی دارد.

این چیزی است که مطالعات در مورد رابطه بین تستوسترون و ویتامین D می گویند:

  • یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ توسط دانشگاه پزشکی گراتس (اتریش، اتحادیه اروپا) نشان داد که مردان دارای اضافه وزن سالم که به مدت ۱۲ ماه ویتامین D3 مکمل دریافت کردند، شاهد افزایش ۲۵ درصدی در سطح T خود بودند ( Pilz et al, 2011 ).
  • در سال ۲۰۰۸، محققان سوئیسی کشف کردند که مردان مسنی که از کلسیم و ویتامین D استفاده می‌کنند، سطح تستوسترون را افزایش می‌دهند و خطر زمین خوردن را کاهش می‌دهند ( بیشف-فراری، ۲۰۰۸ ).

به خاطر داشته باشید که کمبود ویتامین D بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید.

یک بررسی ویژه در ایالات متحده نشان داد که ۴۱.۶٪ از شرکت کنندگان کمبود ویتامین D داشتند ( فارست و همکاران، ۲۰۱۱ ).

و اگر در یک منطقه آفتابی زندگی نمی کنید، فقط از مکمل ویتامین D اطمینان حاصل کنید تا از تمام مزایای مرتبط با این هورمون بهره مند شوید.

از مواد شیمیایی تقلید کننده استروژن دوری کنید

احتمالاً از این واقعیت آگاه هستید که استروژن هورمون زنانه است و مردان به مقدار زیادی از این هورمون نیاز ندارند – آنها به تستوسترون نیاز دارند.

با این حال، برخی از مواد شیمیایی شبه استروژن مانند بیسفنول A (BPA) و پارابن ها (موجود در پلاستیک) می توانند تأثیر منفی بر سطح T شما داشته باشند.

در اینجا آنچه تحقیقات مرتبط در مورد این موضوع نشان می دهد:

  • یک تحقیق در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مردانی که در محل کار خود در معرض مواد شیمیایی BPA قرار گرفتند، از مشکلات نعوظ رنج می‌برند، رضایت از زندگی جنسی خود را کاهش می‌دهند و میل جنسی را کاهش می‌دهند ( لی و همکاران، ۲۰۱۰ ).
  • یک مطالعه مقطعی از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان نشان داد که فتالات ها (نوعی ماده شیمیایی موجود در محصولات پلاستیکی) سطح تستوسترون را در هر دو جنس کاهش می دهد ( میکر و فرگوسن، ۲۰۱۴ ).
  • یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ به این نتیجه رسید که BPA و فتالات باعث کاهش سطح تستوسترون آزاد و کل در پسران می شود ( فرگوسن و همکاران، ۲۰۱۴ ).

این مطالعات توضیح می دهد که چرا BPA و فتالات ها مختل کننده های هورمونی در نظر گرفته می شوند.

و شایان ذکر است که بطری های آب پلاستیکی حاوی ترکیبات تقلید کننده استروژن مانند BPA هستند، بنابراین همیشه بهتر است از ظروف شیشه ای بنوشید.

چگونه سطح تستوسترون را به طور طبیعی با غذا افزایش دهیم؟

بهترین غذاهای حاوی تستوسترون عبارتند از:

  • انار

آیا آب انار باعث افزایش تستوسترون می شود؟

  • صدف
  • روغن زیتون اضافی
  • موز
  • زنجبیل

همه این غذاها حاوی مواد مغذی قدرتمندی هستند که تاثیر مثبت مستقیم یا غیرمستقیم بر سطح تستوسترون دارند.

کدام غذاها باعث کاهش تستوسترون می شوند؟

غذاهایی که ممکن است سطح تستوسترون شما را کاهش دهند عبارتند از:

  • سویا
  • شیرین بیان
  • نعناع
  • چربی های ترانس

شما همچنین می توانید الکل را به مخلوط اضافه کنید زیرا ثابت شده است که سطح T را کاهش می دهد، حتی اگر به خودی خود یک غذای واقعی نیست ( Vatsalya et al, 2016 ).

مکمل هایی برای افزایش سطح تستوسترون

کدام مکمل ها باعث افزایش سطح تستوسترون می شوند؟

  • ویتامین دی
  • D-اسپارتیک اسید
  • گیلاس زمستانی – پنیر باد
  • فلز روی
  • DHEA
  • زنجبیل
  • زغال اخته

همه این مکمل ها در برخی مطالعات نشان داده اند که تستوسترون را افزایش می دهند. با این حال، برخی از مطالعات از کیفیت پایینی برخوردارند، برخی از آنها یافته های متناقضی در مطالعات دیگر دارند و همگی به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

ویتامین دی

ویتامین D هورمونی است که در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور طبیعی در پوست تولید می شود.

آیا ویتامین D به افزایش تستوسترون کمک می کند؟

ویتامین D برای تولید تستوسترون مهم است. اگر سطوح پایین باشد، ممکن است بر تولید تستوسترون تأثیر بگذارد.

Wehr و همکاران (۲۰۱۰) نشان دادند که سطوح پایین ویتامین D باعث کاهش تولید تستوسترون می شود. وقتی مردان زمان بیشتری را زیر نور خورشید سپری کردند، سطح ویتامین D و تستوسترون افزایش یافت. مکمل ویتامین D راهی ایمن برای افزایش سطح است و برای افرادی که پوست تیره‌تری دارند یا در کشورهایی با نور خورشید کمتر زندگی می‌کنند، مهم است.

D-Aspartic Acid (DAA)

D-Aspartic Acid یک اسید آمینه طبیعی است که به دلیل خواص تقویت کننده تستوسترون به خوبی شناخته شده است. معمولاً در تقویت کننده های تستوسترون یافت می شود.

DAA در تولید هورمون ها در بدن نقش دارد. یک مطالعه ( توپو و همکاران، ۲۰۰۹ ) نشان داد که سطح هورمون لوتئین کننده و محرک فولیکول را در بدن افزایش می دهد. هورمون لوتئینیزه کننده مسئول ارسال سیگنال به بیضه ها برای تولید تستوسترون بیشتر است.

گیلاس زمستانی – پنیر باد

آشواگاندا گیاهی است که قرن ها در هند به عنوان درمانی برای اضطراب و اختلال نعوظ استفاده می شود. مهدی و همکاران ( ۲۰۰۹ ) دریافتند که آشواگاندا باعث افزایش سطح تستوسترون و بهبود باروری می شود. برخی پیشنهاد کرده‌اند که آشواگاندا کورتیزول را کاهش می‌دهد، بنابراین تستوسترون و باروری را در مردان مبتلا به اضطراب یا استرس مزمن بهبود می‌بخشد.

این گیاه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد تا اثرات آن را با مطالعات بزرگتر درک کنیم.

فلز روی

روی یک ماده معدنی با عملکردهای مهم در داخل بدن انسان است، در مردان با تولید هورمون مرتبط است. در نتیجه اغلب در محصولات افزایش دهنده تستوسترون مردانه استفاده می شود.

مطالعات نشان می دهد که کمبود روی با سطح پایین تستوسترون و باروری مرتبط است ( Fllah et al., 2018 ). مکمل این ماده معدنی ممکن است به بهبود تستوسترون پایین در صورت پایین بودن سطح آن کمک کند.

DHEA

DHEA که به نام دهیدرواپی آندروسترون نیز شناخته می شود، هورمونی است که به طور طبیعی در غدد فوق کلیوی تولید می شود. این یک هورمون پیش ساز است، به این معنی که در بدن به هورمون های دیگر تبدیل می شود. با اثرات متعددی مرتبط است و شایع ترین پیش ساز در بدن انسان است.

نشان داده شده است که سطوح DHEA در مردان با افزایش سن کاهش می یابد، که باعث شده بسیاری نشان دهند که این مکمل مهم ضد پیری است.

برخی از مطالعات آن را با افزایش سطح تستوسترون، به ویژه در مردان مسن تر، مرتبط کرده اند ( مارتینا و همکاران، ۲۰۰۶ ). با این حال، این نتایج در مطالعات دیگر قابل تکرار نبوده است.

 

زنجبیل ادویه ای است که در آشپزی آسیایی استفاده می شود. مطالعات مختلف بر روی موش‌ها و انسان‌ها نشان داده است که در صورت مصرف در مقادیر بالاتر، سطح تستوسترون و هورمون زردآلو افزایش می‌یابد ( Ghlissi et al., 2013 ).

مطالعات انسانی کمتری در مورد تأثیر زنجبیل بر سطح تستوسترون وجود دارد، اما یک مورد نشان داد که ۱۷٪ افزایش متوسط ​​​​در سطح تستوسترون با نزدیک به ۱۰۰٪ افزایش در سطوح هورمون جسم زرد ( Mares & Najam 2012 ).

زغال اخته

شنبلیله یکی دیگر از ادویه های موجود در آشپزی هندی و طب گیاهی است.

متاآنالیز اخیر ۴ مطالعه در سال ۲۰۲۰ به این نتیجه رسید که عصاره شنبلیله تأثیر قابل توجهی بر سطح تستوسترون دارد.

خلاصه – آیا قرص های تستوسترون واقعا کار می کنند؟

برخی از مکمل های فوق ممکن است به تولید تستوسترون کمک کنند، به خصوص اگر کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها داشته باشید. به طور کلی، اکثر مکمل ها یافته های غیرقابل قطعی دارند. کاهش وزن و خوب غذا خوردن هنوز بهترین راه برای اطمینان از داشتن سطح بهینه تستوسترون طبیعی است.

آیا خودارضایی باعث کاهش تستوسترون می شود؟

نه، خودارضایی باعث کاهش تستوسترون نمی شود.

با این حال، خودارضایی ممکن است سطح تستوسترون شما را افزایش دهد .

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۳ که در مجله Biomedicine منتشر شد، نشان داد که سطح تستوسترون شرکت‌کنندگان پس از ۷ روز پرهیز، در ۱۴۶ درصد سطح پایه به اوج خود رسید ( جیانگ و همکاران، ۲۰۰۳ ).

بنابراین این دلیل کافی برای کنار گذاشتن خودارضایی به نفع افزایش سطح هورمون های اولیه مردانه است.

نتیجه

به طور کلی، ۵ بهترین راه طبیعی برای افزایش تستوسترون عبارتند از:

  • تمرین فیزیکی
  • خواب کافی
  • استرس و کورتیزول کمتر
  • قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید یا ویتامین D
  • بدون مواد شیمیایی شبیه استروژن

با این حال، اگر سطح تستوسترون شما خیلی پایین باشد، ممکن است این روش ها کافی نباشند.

در صورت نیاز، اگر از شرایط T کم مانند هیپوگنادیسم مردانه رنج می برید، پزشک ممکن است TRT (درمان جایگزینی تستوسترون) را تجویز کند.

چگونه می توانم سطح تستوسترون خود را در خانه آزمایش کنم؟

Optimale بهترین ارزش آزمایش خون تستوسترون را در بازار ارائه می دهد. این کار را می‌توان در خانه با خیال راحت با آزمایش انگشت، یا در کلینیک یا پرستار با گزینه آزمایش وریدی انجام داد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.