?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 فروردین 1403 - 10:59
کد خبر : 30875

بیوگرافی کامل حسنین الحلو داور برنامه محفل و همسرش سحر طعمه+تصاویر

بیوگرافی کامل حسنین الحلو داور برنامه محفل و همسرش سحر طعمه+تصاویر

آغاز فعالیت من با قرآن کریم در سرزمین غربت بود که در قیام شعبانیه در سال ۱۳۷۰ از عراق به جمهوری اسلامی ایران رفتیم و تحصیلاتم را در آنجا به پایان رساندم، اما شروعم با قرآن کریم بود. ان  در اواخر سال ۱۹۹۹ و اوایل سال ۲۰۰۰ در سن ۱۶ سالگی بود.

حسنین الحلو که از سنین کودکی با قرآن انس گرفته، با صدای دلنشین و تسلط به فنون قرائت، در محافل و مجالس قرآنی در سراسر جهان درخشیده است. حضور او به عنوان داور در برنامه محفل شبکه سوم سیما، او را به چهره ای شناخته شده در بین فارسی زبانان نیز تبدیل کرده است.

 حسنین الحلو کیست؟ 

حسنین الحلو در سال ۱۹۷۵ میلادی (۱۳۵۴ شمسی) در شهر بصره عراق در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. پدرش، شیخ عبدالرزاق الحلو، از قاریان برجسته قرآن کریم در بصره بود و نقش بسزایی در پرورش استعداد قرآنی حسنین ایفا کرد.

blank

 از دوران جوانی بوی قرآن را استشمام کرد تا زمانی که به آن علاقه مند شد. وی با تقلید از قاریان بزرگ راه آنان را ادامه داد و پس از مدتی به جایگاهی رسید که اکنون در قرائت و داوری از عملکرد بالایی برخوردار است و در بسیاری از مسابقات و مجامع بین المللی شرکت کرد و به مقام های ممتازی دست یافت و در آن قاری و بین المللی بود.

داور جناب آقای حسنین الحلو مهمان محترم مجله  بودند که مصاحبه زیر با ایشان انجام شد:

مرکز قرآنی رسانه: از آغاز کارتان بگویید؟

آغاز فعالیت من با قرآن کریم در سرزمین غربت بود که در قیام شعبانیه در سال ۱۳۷۰ از عراق به جمهوری اسلامی ایران رفتیم و تحصیلاتم را در آنجا به پایان رساندم، اما شروعم با قرآن کریم بود. ان  در اواخر سال ۱۹۹۹ و اوایل سال ۲۰۰۰ در سن ۱۶ سالگی بود.

blank

علایق من با قرآن از زمانی شروع شد که برای اولین بار گوش دادم. از قاری شیخ (محمد محمود الطبلوی) است، قبل از آن من غیر از قاری شیخ (عبدالباسط محمد عبد الصمد) کسی را نمی شناختم، پس از شنیدن سخنان شیخ الطبلوی، افق ها برایم باز شد. و شروع به گوش دادن به گروهی از قاریان بزرگ کردم و به دنبال و گوش دادن ادامه دادم و آنها را موشکافی می کردم و تحت تأثیر قرار می گرفتم، گاهی اوقات نمی توانستم خودم را کنترل کنم تا اینکه از ترس آن احترام اشک در چشمانم جاری شد و با اینها زندگی می کنم. تلاوت ها و وقتی این تلاوت ها تمام می شود احساس می کنم پایان زندگی من است تا اینکه بعد از آن شروع به تحقیق در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک قاری حرفه ای کردم و بسیاری از اساتید به من توصیه کردند که در جلسات آموزشی در قم حضور پیدا کنم. من در این جلسات شرکت کردم که در آن زمان به ریاست استاد (محمدعلی الدهدشتی) از اعضای گروه موسیقی الغدیر برگزار می شد و شروع من با ال دهدشتی و استاد قاری و حافظ (فاضل) بود. الاماره) تا اینکه در سال ۲۰۰۴ با استاد توانا و ارجمندم مرحوم شیخ (الشحات محمد انوار) ​​آشنا شدم تا اینکه به روی ایشان گشودم و درهای دلم را باز کردم و داستان خود را از زمانی که شروع به تلاوت کردم و به ایشان گفتم. چگونه یاد گرفتم.بنابراین شروع به ارتباط با الشحات کردم تا اینکه اطلاعات مثمر ثمری از او دریافت کردم که از طریق آنها به موقعیت های پیشرفته جهانی و محلی دست یافتم.خانواده من نیز اولین اعتبار حسنین الحلو را داشتند، بنابراین اولین هوادار این بود. پدری که مدیر مدرسه بود و او دروس اسلامی را تشدید می کند و مطالعه قرآن را ضروری می کند، همچنین مادرم حافظ قرآن کریم است، همانطور که بقیه اعضای خانواده کتاب عزیز را حفظ می کنند.

blank

مرکز قرآنی رسانه: آقای حسنین الحلو از کدام مکتب پیروی می کند؟

در ابتدا به قاریان بزرگ زیادی گوش دادم و از الطبلوی شروع کردم و سپس به شیخ اللیثی رسیدم و به سید متولی عبدالعالی رسیدم و همچنین دلم در مکتب شیخ عنتر سعید مسلم ذوب شد. و گروه کثیری تا اینکه دلم به ذوب در مکتب شیخ الشحات محمد انوار مستقر شد و چنانکه اشاره کردم با او ملاقات کردم و نیز با فرزندانش و رابطه من با آنها رابطه خانوادگی است تا اینکه بیشتر ذکر کردند. یک بار هم که فرزندان شحات (انور، محمود و حسنین) هستند و اینها نشان محسوب می شوند، وقتی شحات به من زنگ می زند و می گوید: «تو نماینده من در عراق هستی و همه جا نماینده من هستی»، این چیزی است که می طلبد. غرور بعد از آن شروع به گوش دادن به مکاتب قدیم کردم که شیخ الشحات بر آن تاکید داشت تا اینکه به مجموعه ای از جملات مربوط به حسنین الحلو اکتفا کردم.

مرکز قرآنی رسانه: آیا از قاری آقای حسنین الحلو مقلدی هم وجود دارد؟

من نمی گویم حسنین الحلو صاحب مدرسه شد، اما جملات آهنگینی وجود دارد که برخی از جوانان عزیز از آن تقلید می کنند، از سال ۱۳۸۶ تا به امروز شنیده ام که برخی از کلیپ های حسنین الحلو را تقلید می کنند، چه در عراق و چه در عراق. در عربستان سعودی، کویت و مصر ضبط های آنها را دریافت کردم، اما عراق سطح اصلی است، زیرا جوانان دارد. همانطور که از تلاوت قاریانی که گوش می دادم متاثر شدم و گریه می کردم و روزی می رسد که من جای آنها باشم و جوانان تحت تأثیر من قرار گیرند الحمدلله شاید دعای من این بود تا حدودی جواب داد، اما من آرزوی بیشتری دارم انشاالله.

 مرکز قرآنی رسانه: آیا روش یا سبک خاصی را ابداع کرده اید که شنونده از طریق آن شما را بشناسد؟

blank

بله، جملات خاصی وجود دارد و حتی اگر شخص دیگری آنها را بخواند، اشاره می شود که این جمله آقای حسنین الحلو است که من یکی از آن ها را در رنگ آمیزی در مقام النهاوند به کار بردم و جمله ای که من به آن اشاره کردم. همیشه نخوان جمله عاشق مصری است شما این جمله را در جای دیگری خواندید اما روش من متفاوت بود و شاید اینها نشانه های روشنی در آن رنگ آمیزی باشد.

مرکز قرآنی رسانه: خواندن قرآن کریم و اقامه اذان در مناره اباعبدالله الحسین ع برای شما چه معنایی دارد ؟

این هدف و آرزوی من بود که مجموعه ای از برنامه ها، خدمات، فعالیت ها و پروژه ها را برای رسیدن به این هدف که مناره سیدالشهدا علیه السلام است، ارائه دهم، اما اکنون آن را یک کار می دانم . وسیله ای که به وسیله آن می توانم به خدای متعال برسم و به امام حسین علیه السلام نزدیک شوم، این را از امام خواستم، اما یادم نرفته که از او چیزی خواسته باشم، او به من پاسخ داد. ناامید – مهم نیست.

مرکز قرآنی رسانه: برجسته ترین شرکت ها و مسابقات بین المللی و مهمترین مقام هایی که کسب کردید کدام است؟

من در بسیاری از مجامع بین المللی و محلی در عراق و برخی کشورهای دیگر شرکت کردم و در مورد مسابقات بین المللی در المپیاد جهانی در سال ۲۰۰۴ مقام اول را کسب کردم و همچنین در سال ۲۰۰۵ در سراسر عراق مقام اول را کسب کردم و در یکی از آنها مقام پنجم جهانی را کسب کردم. از مسابقات بین المللی ایران و مقام اول را کسب کردم و در مسابقات قرآن حکیم مقام اول جهانی را در مسابقات بین المللی دانشجویان دانشگاه کسب کرد.

مرکز قرآنی رسانه: چه توصیه ای به قاریان جوان دارید؟

من خود را ابتدا به ترس از خداوند متعال توصیه می کنم و سپس آنها را به وطن دوستی توصیه می کنم و فراموش نکنید که عراق ما را متحد می کند. بنابراین، وقتی شخصی از عراق می آید که من او را می شناسم یا نمی شناسم و می خواهد یک خواننده عراقی را بد یا مثبت خطاب کند، باید در این مورد علامت داشته باشیم و اگر منفی است، باید به آن رسیدگی شود. و عراق به شدت به انرژی های موجود نیاز دارد و من به آنها توصیه می کنم که این انرژی ها را توسعه دهند. 

همسر حسنین الحلو کیست؟
همسر حسنین الحلو، خانم سحر طعمه، نیز از قاریان برجسته قرآن کریم است. آنها دو فرزند دارند که هر دو به تلاوت قرآن علاقه‌مند هستند.
ویژگی‌های بارز:
صدای رسا و دلنشین، تسلط به فنون قرائت قرآن، تفسیر و تجزیه و تحلیل آیات قرآن، اخلاق و رفتار نیکو، از جمله ویژگی‌های بارز حسنین الحلو هستند که او را به یکی از چهره‌های محبوب و مورد احترام در دنیای قرآن تبدیل کرده‌اند.

تحصیلات و فعالیت‌های قرآنی حسنین الحلو

حسنین الحلو پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، در رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه بصره مشغول به تحصیل شد. او در ادامه، مدارج کارشناسی ارشد و دکترای این رشته را نیز از دانشگاه بغداد و دانشگاه ام القری مکه اخذ کرد.
علاقه و استعداد حسنین به قرائت قرآن، او را از سنین پایین به این عرصه کشاند. او در سن ۱۰ سالگی شروع به تلاوت قرآن کرد و در مدت کوتاهی به یکی از قاریان برجسته عراق تبدیل شد.

افتخارات و جوایز:
حسنین الحلو در طول دوران فعالیت قرآنی خود، افتخارات و جوایز متعددی را کسب کرده است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در مالزی (۱۹۹۷)
رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران (۲۰۰۰)
رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در مصر (۲۰۰۲)
فعالیت‌های علمی و آموزشی:
حسنین الحلو علاوه بر فعالیت در زمینه قرائت قرآن، در عرصه‌های علمی و آموزشی نیز فعال است. او در حال حاضر به عنوان استاد در دانشگاه بصره و دانشگاه بغداد مشغول به تدریس علوم قرآن و حدیث است.

داور مسابقات قرآن:

حسنین الحلو با سابقه درخشان خود در قرائت قرآن، به عنوان داور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشورهای مختلف دعوت می‌شود. او همچنین در برنامه محفل شبکه سوم سیما به عنوان داور حضور دارد و با نظرات تخصصی خود، به ترویج فرهنگ قرآنی در بین فارسی زبانان کمک می‌کند.

نقش در ترویج فرهنگ قرآنی:

حسنین الحلو با تلاوت‌های دلنشین، فعالیت‌های علمی و آموزشی، و حضور در مسابقات و برنامه‌های قرآنی، نقشی مؤثر در ترویج فرهنگ قرآنی در بین مسلمانان جهان ایفا می‌کند.

سخن پایانی:

حسنین الحلو، قاری برجسته عراقی، نمونه‌ای از یک مسلمان متعهد و فعال در عرصه قرآن است. او با تلاش و پشتکار خود، به جایگاهی رفیع در دنیای قرائت قرآن دست یافته و الگویی برای جوانان علاقه‌مند به این عرصه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.