?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 فروردین 1403 - 10:39
کد خبر : 30872

شاهین خوش خط و خال /مشخصات فنی سایپا آریا+آپشن‌ها و امکانات/

شاهین خوش خط و خال /مشخصات فنی سایپا آریا+آپشن‌ها و امکانات/

سایپا آریا محصول جدید و البته پیشرفته گروه خودروسازی سایپا به حساب می آید

سایپا آریا محصول جدید گروه خودروسازی سایپا به شمار می رود.

محصولی که به نوعی مدل ارتقاء یافته شاهین است.

سایپا آریا خودروی جدید این شرکت است که هنوز به تولید انبوه نرسیده است. این خودرو که نسخه هاچ بک شاهین سایپا به حساب می‌آید هنوز دقیقا مشخص نیست که چه زمانی قرار است به تولید انبوه برسد. در ادامه با معرفی و بررسی این خودرو با ما همراه باشید.

هاچ‌بک کراس آریا محصول جدید خودروسازی سایپا مدت زیادی است که از رونمایی آن گذشته اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

سایپا آریا کراس اوور جدید سایپا که در سال ۹۹ رونمایی شد بر روی پلت فرم جدید SP۱۰۰ سایپا می‌باشد و به نوعی میتوان گفت سایپا آریا نسخه هاچبک شاهین اما با فناوری‌های بیشتر است.

سایپا-آریا2

سایپا قرار بود آریا را با همان داشبورد و موتور ۸ سوپاپه توربو شاهین روانه بازار کند. به اذعان مدیران سایپا اگر آریا با مشخصات و ویژگی‌های شاهین عرضه می‌شد قطعا شکست می‌خورد به همین دلیل با تصمیم شرکت در ویژگی‌های آریا تجدید نظر صورت گرفت و قرار است تا این خودرو با موتوری بروز و طراحی داخلی کاملا متفاوت نسبت به شاهین تولید شود.

شاهین اتوماتیک سایپا رونمایی شد / مشخصات فنی و ظاهری +محدوده قیمت

مشخصات فنی سایپا آریا

نقطه قوت آریا پیشرانه جدید آن است؛ یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپه که با فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDI) توسط میتسوبیشی طراحی شده وظیفه تأمین قوای آریا را برعهده دارد. این موتور که با کد اختصاصی ۴J۲۰V شناخته می‌شود توسط هاربین چانگان ارتقا پیدا کرده و قرار است در سایت جدید مگاموتور با نام M۲۰ مونتاژ شود.

سایپا-آریا3

کراس اوور سایپا از لحاظ پلتفرم و نوع قوای محرکه با سدان شاهین تشابه کامل دارد. بنابراین فعلا همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ M۱۵T به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر در آن انجام وظیفه خواهد کرد. در مورد گیربکس نیز باید بدانید با وجود آنکه جعبه دنده ۵ سرعته دستی برای شاهین انتخاب شده اما به دلیل نوع کاربرد و کلاس بالاتر ماشین آریا، مسئولان سایپا تصمیم گرفتند تا جعبه دنده دستی را کنار بگذارند و این خودرو را صرفا با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته سی وی تی به بازار عرضه کنند.

آپشن‌ها و امکانات سایپا آریا

ظاهرا نسخه‌های اولیه سایپا آریا از لحاظ آپشن و امکانات با شاهین جی تفاوت زیادی ندارند. با این وجود گفته می‌شود که آپشن‌های بیشتری مثل کروز کنترل، ایربگ جانبی و حتی سیستم‌های کنترل کشش و پایداری نیز در آینده به لیست امکانات سایپا آریا اضافه خواهند شد. با این حال فعلا باید همان آپشن‌های شاهین جی را برای سایپا آریا قطعی دانست.

سایپا-آریا4

سانروف، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، USB، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان با کلیدهای کنترل، روکش چرمی صندلی، تهویه اتوماتیک، پایش فشار باد تایر TPMS، دیلایت، اتولایت، نشانگر دنده GSI، رهیاب GPS، دو یا چهار کیسه هوا، آینه جانبی تاشونده برقی، تنظیم دستی صندلی‌های جلو و…، مهم‌ترین آپشن‌های آریا سایپا را تشکیل می‌دهند.

طراحی سایپا آریا

طراحی ظاهری آریا سایپا

با قرارگیری بر مگاپلتفرم SP100 جدید، جای تعجب ندارد که طراحی کلی آریا کاملا با شاهین مشترک باشد. به این ترتیب نمای جلو آریا کاملا با شاهین یکسان است اما در بخش عقب همانند یک خودرو هاچ‌بک، از در پنجم و چراغ‌های متفاوت بهره می‌گیرد که چندان بی‌شباهت به طراحی چراغ‌های عقب مرسدس بنز GLA45 AMG نیست. همچنین لازم به تاکید است که آریا همانند ساندرو استپ‌وی، بیشتر یک خودرو هاچ‌بک به شمار می‌آید که با تزئینات پلاستیکی مشکی رنگ قرار گرفته بر دامن و گلگیرها و همچنین استفاده از روف‌رک (باربند سقفی) تلاش شده است تا شباهت بیشتری به یک خودرو کراس اوور پیدا کند.

با همه این اوصاف، باید در بازار خودرو بی‌تنوع و کسل کننده ایران از هر طرح جدیدی که از سوی خودروسازان دولتی ارائه می‌شود استقبال کرد چرا که چاره دیگری وجود ندارد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.