?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 22:52
کد خبر : 26540

تارا بخریم یا شاهین ؟/تارا V4 یا شاهین پلاس

تارا بخریم یا شاهین ؟/تارا V4 یا شاهین پلاس

تارا محصول جدید ایران خودرو یک رقیب سنتی دارد بنام شاهین سایپا . خیلی از خریداران خودرو مانده اند بین این دو کدام را انتخاب کنند؟ تارا بخریم یا شاهین ؟ تارا بهتر است یا شاهین ؟چرخه تحقیق و توسعه در صنعت خودروی ما با آنچه که در سایر نقاط جهان مرسوم است، تفاوت چشمگیری

تارا محصول جدید ایران خودرو یک رقیب سنتی دارد بنام شاهین سایپا .

خیلی از خریداران خودرو مانده اند بین این دو کدام را انتخاب کنند؟

تارا بخریم یا شاهین ؟ تارا بهتر است یا شاهین ؟

چرخه تحقیق و توسعه در صنعت خودروی ما با آنچه که در سایر نقاط جهان مرسوم است، تفاوت چشمگیری دارد. روال همیشگی این است که ایران خودرو و سایپا ابتدا یک محصول جدید را عجولانه و با ایرادات متعدد به بازار عرضه می کنند و سپس در چند سال متوالی و با ایجاد یک شجره نامه برای آن محصول و عرضه تیپ‌ ها های مختلف و افزودن پسوند های گوناگون به آن و یا اعمال تغییرات و فیس لیفت های متعدد کلی و جزئی یک محصول را سالیان متمادی روی خط تولید نگه می دارند. حاصل این کار نیز عرضه محصولاتی با ظاهر و طراحی ناپخته و ایمنی نه چندان قابل دفاع است. گویا برای این دو محصول نیز این داستان در حال تکرار است.

اکنون پس از گذشت مدتی از عرضه دو محصول شاهین و تارا این دو شرکت  با عرضه تیپ های جدید در صدد رفع بعضی از ایرادات این دو خودرو برآمده اند. در این نوشتار قصد داریم به بررسی تارا V4 و شاهین پلاس که تا مدتی دیگر به بازار عرضه می شود بپردازیم.

مقایسه طراحی بدنه تارا V4 با شاهین پلاس

ابتدا از شاهین شروع می کنیم خودروی ملی سایپا که بر مبنای پلت فرم بتای تویوتا توسعه یافته و از اواخر سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه شده است. در این مدتی که در بازار حضور داشته همیشه نقد هایی بابت موتور آن به این محصول وارد بوده تا این که سایپا موتور EC5 گروه پژو سیتروئن را که به گفته مدیران این شرکت امتیاز و فناوری تولید آن را در قرار داد با سیتروئن به دست آورده بود را با کمک ایران خودرو به داخلی سازی و تولید انبوه رساند و در حال حاضر در این موتور خط تولید موتور K4M ال ۹۰ با نام ME16 در حال تولید است.

مقایسه تارا V4 با شاهین پلاس ؛ کدام خودرو بهتر است؟

در نمای جلویی شاهین پلاس یک طراحی ساده را می بینیم، چراغ های بزرگ که با جلو‌پنجره و سایر اجزای نمای جلویی خودرو هماهنگی دارد، جلو پنجره خودرو اطراف آن کرومی است و در قسمت پایینی سپر نیز چراغ های مه شکن و دی لایت خودرو تعبیه شده است.

در نمای جانبی یک خط شانه که از چراغ های جلو شروع شده و در اواخر درب عقب خودرو محو می شود. یک خط دیگر نیز از همین ناحیه شروع شده که به قسمت عقبی خودرو می پیوندد. در قسمت پایینی درب ها نیز یک خط و یک فرورفتگی جزیی دیده می شود دستگیره های درب ها کرومی هستند. اما آیینه های جانبی ابعاد بزرگی دارند ولی با کلیت طراحی خودرو هماهنگی چندانی ندارند و لازم است بازنگری اساسی در این قسمت صورت گیرد. رینگ های خودرو نیز همان نمونه ۱۵ اینچی سابق است که البته امکان دارد رینگ های مشکی رنگ بر روی شاهین پلاس نصب شود. در نمای عقب نیز همان طراحی قبلی به چشم می خودرو چراغ ها طراحی دو تکه ای دارند و مابین آن ها یک نوار کرومی دیده می شود، در قسمت پایینی سپر نیز یک فلاپ مشکی و دو چراغ مه شکن وجود دارد.

مقایسه تارا V4 با شاهین پلاس ؛ کدام خودرو بهتر است؟

اما تارا که نمونه ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ است و از سال ۱۴۰۰ تا کنون در بازار حضور دارد و در این مدت انواع و اقسام حاشیه های مثبت و منفی داشته است .

تارا بر اساس پلت فرم PF1 ساخته شده است که در قرار داد ایران خودرو و پژو امتیاز این پلت فرم به ایران خودرو واگذار شد و نام آن نیز بهIKP1  تغییر کرد. در آینده این پلتفرم پایه ای برای توسعه محصولات جدید ایران خودرو خواهد بود.

در نمای جلویی چراغ ها ابعاد نسبتا بزرگی دارند و گرافیک و هندسه قابل قبولی دارند. جلو پنجره خودرو ابعاد نسبتا بزرگی دارد، و حاشیه های آن کرومی است علاوه بر این موارد در جلو پنجره از الگوی سه بعدی استفاده شده است. در قسمت پایینی سپر نیز چراغ روز و مه شکن خودرو قرار دارند در نمای جلوی جزئیات طراحی به خوبی پرداخته شده و اجزا با هم در هماهنگی نسبی هستند.

 

اما نکته منفی و نقد اصلی به هر دو خودرو حاضر در این بررسی این است که چرا در چراغ های جلو از لنز استفاده نشده تا نور دهی بهتری را داشته باشند و این که  دی لایت ها چه در تارا و چه در شاهین در قسمت پایینی سپر تعبیه شده اند. بهتر بود که این ویژگی در کاسه چراغ خودرو تعبیه می شد و این دو ویژگی صرفا به دلیل کاهش هزینه های تولید بدین گونه تعبیه شده اند اما در قبال هر دوی این خودرو ها طراحی آن ها چندان به روز نیست و بهتر است یک فیس لیفت را تجربه کنند.

مقایسه تارا V4 با شاهین پلاس ؛ کدام خودرو بهتر است؟

در نمای جانبی آینه های جانبی با بعضی محصولات پژو سیتروئن نظیر پژو ۲۰۰۸ و… یکسان است. در قسمت پایینی زه های آبگیر شیشه ها یک نوار کرومی دیده می شود، همچنین شیشه های عقبی خودرو نیز دودی هستند، برروی درب ها یک خط شانه دیده می شود، که چراغ های جلو و عقب خودرو را یکدیگر متصل می کند، در قسمت پایینی درب ها نیز یک خط و یک برجستگی جزئی دیده می شود رینگ های خودرو نیز اندازه ۱۶ اینچی دارند و در دو مدل به مشتریان عرضه می شوند.

در قسمت عقبی نیز گرافیک چراغ های عقبی تارا بیشترین نقد را به خود داشتند که در نمونه V4 گرافیک چراغ ها به طور کامل تغییر کرده و در آن ها از الگوی خطی و به هم پیوسته استفاده شده است، برروی درب صندوق خطوط و حجم سازی هایی نیز صورت گرفته است، در نهایت و روی سپر خودرو یک فلاپ مشکی رنگ و دو چراغ شب نما در طرفین سپر دیده می شود.

مقایسه تارا V4 با شاهین پلاس ؛ کدام خودرو بهتر است؟

در نهایت با توجه سلیقه ای بودن مقوله طراحی  طراحی تارا V4 اندکی به روز تر از شاهین پلاس است. اما در شاهین پلاس اگر آینه های جانبی را فاکتور بگیریم تناسب بین اجزای طراحی بیشتر است.

ابعاد شاهین پلاس و تارا V4

ابعاد شاهین پلاس در مقوله های طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برابر است با، ۴۴۶۰×۱۷۶۹×۱۵۰۲ میلی متر و فاصله بین دو محور نیز ۲۶۵۰ میلی متر و وزن خودرو نیز بیش از ۱۳۰۰ کیلوگرم خواهد بود. همچنین ظرفیت صندوق عقب خودرو ۴۲۰ لیتر است. اما تارا V4 طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب مقادیر زیر است؛ ۴۵۱۹×۱۹۵۳×۱۴۶۶ میلی متر و فاصله بین دو محور خودرو نیز ۲۶۵۲ میلی متر است. وزن خودرو ۱۲۶۸ کیلوگرم و حجم صندوق عقب تیز ۶۴۰ لیتر است.

پس با توجه به ابعاد ذکر شده تارا در این زمینه برتری نسبی دارد هر چند که در شاهین هم سرنشینان راحتی قابل قبولی دارند. علاوه بر این موارد ظرفیت باک سوخت تارا ۵۰ لیتر و در شاهین ظرفیت ۴۷ لیتر است

مقایسه مشخصات فنی تارا V4 با شاهین پلاس

همان گونه که قبلا گفتیم شاهین پلاس مجهز به یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با نام ME16 است که توانایی تولید که به سیستم هایی نظیر پمپ روغن متغیر و CVVT مجهز است که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس نیر در نمونه دستی گیربکس ۵ سرعته ۵F18 و در نمونه اتوماتیک گیربکس ۶ سرعته AT ساخته کمپانی DAE است.

اما تارا V4 نیز مجهز به موتور TU5P است که توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد گیربکس نیز همان گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT شرکت DAE است. این دو موتور با توجه به این که پایه و نیای مشترکی دارند اشتراکات فنی زیادی با یکدیگر دارند و صرفا در بعضی از موارد تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

مقایسه طراحی داخلی و امکانات

درون کابین شاهین کلیات همان چیزی است که قبلا هم دیده بودیم. رو در ها تم رنگی به صورت دو رنگ است و تماما از پلاستیک های خشک در ساخت ها استفاده شده است و حتی در قسمت هایی که با دست سرنشین در تماس است از متریال های پارچه ای و مخمل نیز استفاده نشده است. اما دسترسی به کلید ها و ادوات روی رودری ها مناسب است برروی داشبورد نیر یک طراحی تقریبا ساده را می بینیم. فرمان خودرو همان طراحی سه شاخه سابق را ورد و روی آن کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارد. در نمونه ای که شهریور ماه رونمایی شد همان صفحه کیلومتر اولیه برروی خودرو نصب شده بود و خبری از نمونه دیجیتالی نبود.

مقایسه تارا V4 با شاهین پلاس ؛ کدام خودرو بهتر است؟

در مرکز داشبورد نیز یک صفحه نمایش ۱۰ اینچی و پایین تر از آن نیز پنل کنترل سیستم تهویه خودرو قرار دارد. در کنسول میانی خودرو نیز به جز یک زیر آرنجی مورد خاصی دیگری به چشم نمی خورد. صندلی های خودرو نیز روکش چرمی دارند و در نمونه پلاس قابلیت تنظیم برقی صندلی های جلو و گرمکن را نیز خواهند داشت.

در ردیف عقب نیز امیدواریم دریچه های سیستم تهویه و کنسول میانی در شاهین پلاس موجود باشند.

مقایسه تارا V4 با شاهین پلاس ؛ کدام خودرو بهتر است؟

اما در تارا اتوماتیک رودری های خودرو تغییرات مثبتی داشته اند کلیدهای تنظیمات شیشه بالابر ها به روی رودری ها منتقل شده اند که تغییر مثبتی است و روی رودری ها نیز از متریال چرمی و هیدروگرافی ها نقره ای رنگ و مشکی پیانویی جهت تزیین آن ها استفاده شده است. داشبورد خودرو همان نمونه قبلی است که ارگونومیک و دسترسی آن ادوات آن قابل قبول ارزیابی می شود اما کماکان خبری از سیستم تهویه اتوماتیک نیست که نکته منفی برای تارا V4 به حساب می آید. سیستم مالتی مدیا و پشت آمپر خودرو نیز نسبت به قبل تغییر خاصی ندارند.

اما در کنسول میانی خودرو یک زیر آرنجی با قابلیت حرکت در آن تعبیه شده که صرفا دسترسی به ترمز دستی خودرو را سخت کرده و باید یک بازنگری در طراحی این قسمت صورت بگیرد. صندلی های خودرو نیز تلفیقی از چرم و پارچه هستند و قابلیت گرمکن و تنظیم برقی صندلی های جلو نیز برای تارا V4 فراهم شده است. در ردیف عقب نیز تنها تغییری که مشهود است اضافه شدن زیر آرنجی و جالیوانی های ردیف عقب است اما خبری از دریچه های تهویه برای سرنشینان عقبی نیست.

اما در نهایت درون کابین هر دو خودرو سر نشینان از ارگونومی و راحتی قابل قبولی از برخوردار خواهند بود اما در تارا اندکی فضای پا و سر سرنشینان بیشتر است. همچنین کیفیت ادوات و طراحی  آن ها نیز به مراتب با کیفیت تر از شاهین احساس می شوند هر چند که در یک بررسی طولانی مدت کیفیت و دوام ادوات مشخص خواهد شد.

در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی هم بعضی از امکانات ایمنی و رفاهی شاهین عبارت اند از؛ ۲ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سر بالایی، محدود کننده سرعت، کروز کنترل، مالتی مدیا ۱۰ اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک، کی لس استارت و ورود خروج بدون کلید، محدود کننده سرعت، سیستم پایش فشار باد تایر ها، سنسور نور، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو با گرمکن، شیشه های عقب دودی، سانروف، آنتن کوسه ای و… جز مهم ترین امکانات ایمنی و رفاهی شاهین پلاس است.

اما تارا اتوماتیک V4 با دست پرتری نسبت به قبل به میدان رقابت آمده امکاناتی نظیر، ۴ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، محدود کننده سرعت، سنسور نور و باران،  آینه فتوکرومیک، ورود خروج بدون کلید و کی لس استارت، تنظیمات برقی صندلی راننده و سرنشین جلو با گرمکن،مالتی مدیا و دوربین دنده عقب، ولکام لایت، سنسور درب صندوق، زیر آرنجی ردیف جلو و عقب، تهویه مطبوع الکتریکی، آنتن کوسه ای، اپل کارپلی و اندروید اتو، سانروف و… از مهم ترین امکانات ایمنی تارا V4 هستند.

نتیجه گیری

هر دوی این خودروها جزو محبوب ترین خودروها در نزد خریداران هستند اما با توجه به شرایط بازار، تارا V4 اتوماتیک قیمت منطقی در بازار آزاد ندارد و شاهین پلاس نیز هنوز به بازار نیامده و قیمت گذاری نشده است. اما امیدواریم ماجرای قیمت گذاری شاهین CVT برای این خودرو تکرار نشود و این محصول با قیمتی منطقی به دست خریداران برسد. هر دوی این خودرو ها توانایی حرکتی متوسطی دارند و اگر دنبال هیجان هستید دنا پلاس توربو اتوماتیک و حتی کیا سراتو دسته دوم می توانند رانندگی پرشتاب تری ارائه کنند و اگر به کراس اوور ها علاقه دارند ام وی ام ایکس  ۲۲ اتوماتیک و ام وی ام ایکس ۲۲ پرو دنده ای می توانند انتخاب های جایگزین در این رده قیمتی باشند.

#تارا_یا_شاهین

#شاهین_یا_تارا

#تارا_بهتر_است_یا_شاهین

#شاهین_بهتر_است_یا_تارا

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.