?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 فروردین 1402 - 7:02
کد خبر : 7489

علائم و نشانه های هموروئید/معرفی موثرترین داروهای هموروئید و بواسیر

علائم و نشانه های هموروئید/معرفی موثرترین داروهای هموروئید و بواسیر
خوشبختانه گزینه‌های موثری برای درمان بواسیر یا هموروئید در دسترس است و بسیاری از موارد آن، با درمان‌های خانگی و تغییر سبک زندگی، تسکین می‌یابند. در موارد جدی‌تر نیز نیاز به مداخلات پزشکی و استفاده از پمادها و یا دیگر داروها به وجود خواهد آمد.

سرویس سلامت چمدون ؛هموروئید یا همان بواسیر، به حالتی گفته می‌شود که رگ‌های مقعد متورم شده و چیزی شبیه به رگ‌های واریسی شکل می‌گیرد. بواسیر می‌تواند داخل رکتوم قرار داشته (بواسیر داخلی) یا زیر پوست اطراف مقعد ایجاد شود (بواسیر خارجی) و بهتر قابل رویت باشد. جالب است بدانید که آمار نشان می‌دهد که تقریبا از هر چهار بزرگسال، سه نفر در طول زندگی خود حداقل یک بار دچار هموروئید می‌شوند. بواسیر دلایل زیادی دارد، اما اغلب آن‌ها ناشناخته هستند.

خوشبختانه گزینه‌های موثری برای درمان بواسیر یا هموروئید در دسترس است و بسیاری از موارد آن، با درمان‌های خانگی و تغییر سبک زندگی، تسکین می‌یابند. در موارد جدی‌تر نیز نیاز به مداخلات پزشکی و استفاده از پمادها و یا دیگر داروها به وجود خواهد آمد.

علائم هموروئید

علائم بواسیر معمولا به نوع آن که داخلی یا خارجی باشد، بستگی زیادی دارد. به این شکل افرادی که به بواسیر داخلی مبتلا هستند، نسبت به آن‌هایی که هموروئید خارجی دارند؛ احتمالا علائم و نشانه‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند.

علائم هموروئید خارجی

این نوع از بواسیر زیر پوست اطراف مقعد به وجود آمده و علائمی به شرح زیر می‌تواند داشته باشد:

  • خارش یا تحریک در ناحیه مقعد
  • درد یا ناراحتی
  • تورم در اطراف مقعد
  • خونریزی

علائم بواسیر داخلی

بواسیر داخلی در داخل رکتوم قرار داشته و معمولا قادر به دیدن آن نیستیم یا حتی این نوع هموروئید را احساس نمی‌کنیم. همین طور بواسیر داخلی کمتر و به ندرت ناراحتی ایجاد می‌کند، اما در شکل پیشرفته آن حین انجام عمل دفع، سوزش و درد ایجاد خواهد شد.

از اصلی‌ترین علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی بدون درد هنگام حرکات روده و عمل دفع
  • درد و سوزش (در حالتی که بواسیر داخلی بزرگ شده و بیرون زده می‌شود.)

درمان هموروئید

بواسیر ترومبوز

اگر بواسیر خارجی به تشکیل کیسه‌های خونی منجر شده و یا به اصطلاح پزشکی لخته ترومبوس تشکیل دهد، منجر به علائم زیر خواهد شد:

  • درد شدید
  • ورم
  • التهاب
  • تشکیل توده در نزدیکی مقعد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هنگام حرکات روده و دفع، دچار خونریزی شده و یا از درد و سوزش رنج می‌برید و پس از یک هفته مراقبت در منزل، همچنان بهبود نیافته‌اید؛ با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید. متاسفانه برخی از افراد کلیه خونریزی‌های روده را به بواسیر ربط می‌دهند، اما این یک اشتباه مهلک است. برخی اوقات علی رغم داشتن هموروئید، خونریزی روده شما به آن بی ارتباط است و می‌تواند نشانی از سرطان روده بزرگ یا سرطان مقعد باشد. به خصوص در صورتی که شکل، حالت یا رنگ مدفوع تغییر کرده باشد، می‌توان به سایر بیماری‌ها از جمله سرطان و بیماری‌های جدی دستگاه گوارش مشکوک بود و حتما باید پیگیر‌های پزشکی انجام شود. اگر مقدار زیادی خونریزی روده داشته و احساس سرگیجه یا ضعف دارید، حتما به اورژانس مراجعه نمایید.

علل تشکیل هموروئید

رگ‌های اطراف مقعد شما تحت فشار کشیده شده و ممکن است دچار برآمدگی یا تورم شوند. بواسیر می‌تواند از فشار در رکتوم تحتانی به دلایل زیر، به وجود آید:

  • فشار بیش از حد هنگام دفع و حرکات روده
  • طول کشیدن بیش از حد زمان دفع
  • داشتن اسهال مزمن یا یبوست
  • اضافه وزن
  • بارداری
  • مقاربت مقعدی
  • داشتن رژیم غذایی کم فیبر
  • بلند کردن اجسام سنگین

درمان بواسیر

عوامل خطر

با افزایش سن، خطر بواسیر نیز افزایش پیدا می‌کند، این امر به دلیل آن است که بافت‌هایی که از رگ‌های بخش روده و مقعد پشتیبانی می‌کنند با افزایش سن، ضعیف شده و قدرت اولیه خود را از دست می‌دهند. این مساله را در دوران بارداری نیز شاهد هستیم. در دوران بارداری وزن جنین به ناحیه مقعد فشار آورده و چنین وضعیتی را به وجود می‌آورد.

عوارض هموروئید

عوارض بواسیر نادر بوده، اما شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کم خونی: کم خونی به ندرت بر اثر بواسیر دیده می‌شود. اما در صورتی که خونریزی مزمن بر اثر بواسیر داشته باشید، ممکن است به کم خونی و کاهش تعداد گلبول‌های قرمز سالم و کافی، مبتلا شوید.
  • بواسیر خفه: این به حالتی گفته می‌شود که خون‌رسانی به بالشتک‌های بواسیر داخلی قطع شده و وضعیت دردناکی شدید به وجود می‌آورد.
  • لخته خون: گاهی اوقات یک لخته می‌تواند در بواسیر (هموروئید ترومبوز) تشکیل شود. این خطرناک نیست، اما می‌تواند بسیار دردناک باشد و گاهی اوقات نیاز به جراحی خواهد داشت.

 

پیشگیری از ابتلا به هموروئید

بهترین راه برای جلوگیری از بواسیر، نرم و روان نگه داشتن مدفوع است. در صورتی که مدفوع به راحتی از روده عبور کرده و از مقعد خارج شود، احتمال به وجود آمدن بواسیر به حداقل می‌رسد. برای جلوگیری از بواسیر و کاهش علائم آن، این نکات را دنبال کنید:

  • غذاهای پرفیبر بخورید. از میوه، سبزیجات و غلات کامل بیشتری در سبد غذایی خود استفاده کنید. این مواد غذایی به شما کمک می‌کنند تا مدفوعی نرم‌تر داشته و حرکت آن در روده‌تان به راحتی بیشتری صورت بگیرد. توصیه می‌شود که فیبر بیشتر را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از مشکلات ناشی از تجمع گاز در معده، مصون بمانید.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هر روز شش تا هشت لیوان آب (و نه مایعات دیگر) بنوشید تا مدفوعی نرم و روان داشته باشید.
  • به محض احساس نیاز به دفع، برای انجام آن اقدام کنید. تاخیر و تعلل در عمل دفع، به خشک شدن مدفوع انجامیده و نه تنها به تشکیل بواسیر منجر می‌شود، بلکه وضعیت مبتلایان به این بیماری را نیز وخیم‌تر می‌سازد.
  • ورزش کنید. برای جلوگیری از یبوست و کاهش فشار روی رگ‌ها که می‌تواند بر اثر نشستن یا ایستادن طولانی اتفاق بیفتد، از ورزش کردن استفاده نمایید. همین طور ورزش کردن می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کرده و زمینه ابتلا به بواسیر را کمرنگ سازد.

تشخیص

پزشک می تواند بواسیر بیرونی را به راحتی دیده، اما برای تشخیص بواسیر داخلی نیاز به معاینه خواهد داشت. هر چیز غیرعادی داخلی بررسی شده و ممکن است از آنوسکوپ، پروکتوسکوپ یا سیگوئیدوسکوپ استفاده شود.

همچنین اگر شرایط شما حاکی از آن باشد که به بیماری دیگری مبتلا هستید، احتمالا پزشک تجویز کولونوسکوپی نماید. این غالبا در شرایط زیر انجام می‌شود:

  • علائم و نشانه‌های شما حاکی از آن باشند که یک بیماری دیگر مربوط به دستگاه گوارش دارید.
  • دارای عوامل خطرساز ابتلا به سرطان روده بزرگ مانند سابقه فامیلی باشید.
  • میانسال بوده و اخیرا کولونوسکوپی نداده باشید.

تشخیص هموروئید

درمان هموروئید

درمان های خانگی

اغلب می‌توان به کمک درمان‌های خانگی، درد خفیف، تورم و التهاب بواسیر را تسکین و کاهش داد.

  • غذاهای پرفیبر بخورید و میوه و سبزیجات بیشتری در روز دریافت کنید.
  • به سراغ درمان‌های موضعی بروید. کرم‌های هموروئید و یا شیاف‌های حاوی هیدروکورتیزون، همین طور پدهای حاوی ماده بی‌حس کننده، عالی عمل خواهند کرد.
  • به طور مرتب از حمام گرم استفاده کرده و ناحیه مقعد را برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، دو تا سه بار در روز در وان آب گرم قرار دهید.
  • داروهای تسکین دهنده درد چون استامینوفن، آسپیرین یا ایبوپروفن به طور موقت استفاده کرده و درد و التهاب خود را ناشی دهید.
  • در صورتی که این روش‌های درمانی به اندازه کافی پاسخگو نبودند، لازم است که حتما به پزشک مراجعه نمایید.

 

مداخلات پزشکی

داروهای هموروئید

بهترین داروهای مناسب هموروئید به شرح زیر هستند:

پماد Mayinglong Musk

این پماد طبق یک فرمولاسیون سنتی چینی ساخته شده و اثری عالی روی هموروئید دارد. با استفاده از این کرم می‌توان هموروئیدهای دردناک داخلی یا بیرونی را تسکین داده و از سوزش و التهاب آن‌ها کاست. همین طور پماد Mayinglong Musk قدرت ضدباکتریایی دارد.

کرم بواسیر گیاهی چینی Dictamni

با در اختیار داشتن این کرم چینی، بواسیر دیگر بیماری ترسناکی نیست. با استفاده مداوم از این کرم گیاهی چینی، در مدتی کوتاه علائم دردناک هموروئید را کاهش داده و رفته رفته موفق به درمان کامل آن خواهید شد.

پد درمانی هموروئید Tucks MD Cool

این پدهای درمانی بلافاصله پس از قرار گرفتن در محل هموروئید، سوزش و درد و التهاب بواسیر را کاهش داده و از پیشرفت آن جلوگیری به عمل می‌آورند. شما می‌توانید به صورت روزانه از این پدها استفاده کرده و با قرار دادن آن‌ها در محل بواسیر، به راحتی به کارهای روزمره خود رسیدگی کنید. به علاوه این پدها پس از زایمان طبیعی و یا عمل‌های جراحی واژینال، اثر تسکین‌دهنده و ضدباکتریایی دارند.

داروی درمان هموروئید

روغن Sitz Bath Soak

این روغن با ترکیب عالی نمک Epsom و نمک Dead Sea، قدرت شفابخشی عالی داشته و مشکلات بواسیر، تورم، عوارض پس از زایمان، عفونت‌های مخمری واژینال و ناراحتی‌های مشابه را تسکین می‌دهد. تنها کاری که باید انجام دهید آغشته ساختن محل به این روغن و فرصت دادن به آن برای اثربخشی است.

روغن درمان هموروئید

کرم Hemorrhoid & Fissure Ointment

این کرم باعث بهبودی مشکلات مقعد از جمله بافت‌های بواسیر التهابی می‌شود و کاملا بی‌رنگ و بی‌بو است. کرم Fissure دارای تاثیری شگفت انگیز است و در زمانی کوتاه اثر شفابخشی آن را مشاهده خواهید کرد.

کرم درمان هموروئید

روش‌های تهاجمی

در صورتی که خونریزی مداوم داشته و یا درد بواسیر بیش از اندازه گسترش یابد، پزشک به روش‌های تهاجمی یا جراحی روی خواهد آورد. این شکل از معالجه می‌تواند در مطب پزشک یا سایر مراکز سرپایی انجام شده و نیازی به بیهوشی نیست.

بانداژ بواسیر

بانداژ بواسیر یکی از روش‌های درمان هموروئید است. در این روش پزشک از یک یا دو باند لاستیکی در اطراف و پایه بواسیر استفاده می‌کند. با بستن این بانداژها، گردش خون در هموروئید قطع شده و پس از چیزی در حدود یک هفته تا ۱۰ روز، از بین رفته و از محل خود جدا می‌شود. البته این روش تا حدودی خطرناک بوده و خود می‌تواند موجب خونریزی گرد.

تزریق یا اسکلروتراپی

در این روش پزشک برای کوچک کردن توده هموروئید، محلولی شیمیایی را در بافت آن تزریق می‌کند. این تزریق بدون درد یا همراه با دردی ناچیز بوده و ممکن است از بستن باند لاستیکی کمتر موثر باشد.

انعقاد با لیزر

لیزر یا گرمادهی از بهترین روش‌های تهاجمی مقابله با بواسیر است. با استفاده از لیزر می‌توان بواسیر را کوچک کرده و رفته رفته آن را به طور کامل برطرف ساخت.

درمان هموروئید

جراحی مستقیم

تعداد کمی از توده‌های بواسیر، نیاز به جراحی مستقیم پیدا می‌کنند. تنها در صورتی که بواسیر بسیار بزرگ بوده یا خونریزی شدید داشته و روش‌های دیگر بر آن غلبه نکرده باشند، پزشک جراحی مستقیم را انتخاب می‌کند. در این حالت، با انتخاب یکی از تکنیک‌های مختلف جراحی، بافت اضافی بواسیر برداشته می‌شود. معمولا این عمل جراحی با بی‌حسی موضعی همراه با آرام بخش، بی‌حسی نخاعی یا بیهوشی کامل انجام می‌پذیرد.

هشدار !هیچ وقت بدون مراجعه به پزشک اقدام به خودرمانی نکنید

منبع: webmd

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.