?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 خرداد 1402 - 8:00
کد خبر : 13429

وضعیت روانی فرد خیانت دیده چگونه خواهد بود؟

وضعیت روانی فرد خیانت دیده چگونه خواهد بود؟
پس از تجربه خیانت چه اتفاقی برای فردی که مورد خیانت واقع شده است می افتد؟ و مهمترین تغییرات جسمانی و روانی در اینگونه افراد چیست؟

وقتی فردی متوجه خیانت همسرش می شود نگاهش به دنیا تیره و تار شده و خود را فردی ساده لوح و خوش خیال تلقی می کند، ضربه روحی وارده به این فرد بسیار عمیق است.

اعتقادش به نظم و عدالت در جهان زیر سؤال می رود و به یکباره همه آن ارزش ها و کنترلی که برای زندگی اش متصور بوده محو و نابود می گردد. زیر فشار احساسات متناقض خورد شده و از خود می پرسد: نکند دارم دیوانه می شوم.

اما باید گفت تمام این احساسات و سرگشتگی ها عکس العملی واقعی و عادی است اگر غیر از این باشد جای تعجب دارد. بزرگ ترین تهدید برای بهبود روابط زناشویی « از دست دادن امید » است.

فرد از نظر روانی تا مدتی علاقه و اشتیاق به انجام فعالیت های سابق را ازدست می دهد تمرکز نداشته و اعتماد به نفسش به شدت کاهش یافته و احساس استیصال شدیدی دارد، خود را فلج و خالی از احسـاس می بیند.

یکی از سؤالات بنیادینی که ذهن فرد را به شدت درگیر می کند این است: اگر تو شریک زندگی ام، همان که تا به الان فکر می کردم نیستی، پس رابطه ما دورغی بیش نبوده است. بنابراین با این طرز فکر احساسی از پوچی گریبان گیر فرد می شود.

اگر وی در گذشته خود را فردی توانا، جسور، شوخ طبع، با محبت، گرم و دوست داشتنی و جذاب می دیده، اکنون خود را آدمی حسـود، تنـگ نظر ، بدبین و شکاک، تحقـیر شده، ترسیده، تنها، زشت و تندخـو می بیند و در نتیجه حس از خود بیگانگی به او دست می دهد و این حس زخم بسیار عمیق تری از خود خیانت بر جای می گذارد.

وقتی فرد حس استثنایی بودن را از دست می دهد و حس یکی بودن با همسرش مانند سرابی محو می شود نه تنها در جایگاه همسر بلکه در مقام پدر و مادر هم مأیوس و سرخورده شده و خود را بی ارزش دانسته و حس می کند چیزی نداری که حتی به فرزندانش ارائه کند.

بعضی افراد وقتی متوجه می شوند که مورد خیانت قرار گرفته اند احساس بی هویتی می کنند و در نتیجه هر کاری می کنند تا همسر خود را باز پس گیرند حتی به قیمت خوار و ذلیل کردن خودشان در واقع به دلیل شوک عاطفی وارده دست به رفتارهایی می زنند که منجر به خودانزجاری و تأسف می شود اما باید دانست که همه این کارها به دلیل رنج روحی است.

معمولاً ذهن برای محافظت از ما در برابر آسیب های احتمالی آینده خاطره دردناک کنونی را در خود حفظ کرده ، اگر از همسرتان جدا شوید این بی اعتمادی به روابط بعدی شما انتقال خواهد یافت و اگر با همسرتان بمانید، بی اعتمادی تان کم رنگ تر خواهد شد اما به کلی از بین نخواهد رفت.

وضعیت جسمانی فرد خیانت دیده:

وضعیت جسمانی فرد خیانت دیده چگونه خواهد بود؟

تغییرات فیزیولوژیک در سیستم اعصاب به دلیل ترشح آدرنالین و سایر هورمون های وابسته به تنش و به دلیل ترشح بیش از حد آدرنالین تحریک سیستم اعصاب سمپاتیک بدن این فرد مدام حالاتی از اضطراب و  بی قراری را تجربه میکند، خواب راحتی ندارد، مدام گوش به زنگ است  و از فرط فکر و خیال زیاد چیزی نمانده از پای درآید، مدام کابوس می بیند در بیداری زمان و مکان را فراموش میکند و زمان برایش دیر می گذرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.