?>
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 خرداد 1402 - 10:23
کد خبر : 13940

دکتر بـهزاد چاوشـی روان شناس بالینی

با همسری که راضی به برقراری رابطه جنسی نیست چگونه باید رفتار کرد؟

با همسری که راضی به برقراری رابطه جنسی نیست چگونه باید رفتار کرد؟

🔺 من ۷ سال هست ازدواج کردم. همسرم از نظر اخلاقی خیلی خوبه. فقط یه مشکلی هست که دوست نداره رابطه جنسی برقرار کنه. الان چهار سال هست بین ما هیچ معاشقه و رابطه عاطفی و جنسی هم صورت نگرفته. واقعا کمبود این مساله به من فشار آورده. بین موندن و رفتن سردرگم هستم. میشه

🔺 من ۷ سال هست ازدواج کردم. همسرم از نظر اخلاقی خیلی خوبه. فقط یه مشکلی هست که دوست نداره رابطه جنسی برقرار کنه. الان چهار سال هست بین ما هیچ معاشقه و رابطه عاطفی و جنسی هم صورت نگرفته. واقعا کمبود این مساله به من فشار آورده. بین موندن و رفتن سردرگم هستم. میشه راهنماییم کنید؟

پاسخ:دکتر بـهزاد چاوشـی روان شناس بالینی

دوست خوبم، دلایل زیادی برای حذف رابطه جنسی از زندگی مشترک وجود داره که چندتاش رو خدمتتون میگم:

۱) تولد کودک،
۲) افسردگی و اضطراب بالا،
۳) تغییر گرایش جنسی،
۴) ترس از وابستگی و‌ صمیمیت،
۵) وجود تعارضات زناشویی حل نشده
۶) وجود تمایلات و فانتزی‌هایی غیرمعمول
 ۷) مصرف داروهای ضدافسردگی
 و کلی دلایل دیگه، از اونجائی‌که راجع به همسر شما نمیشه با چند خط نوشته نظری داد و اظهارنظری کرد، بنابراین قطعا خدمتتون توصیه می‌کنم با یه رواندرمانگر در این رابطه مشورت کنید ولی تا اون موقع می‌تونید با مطالعه ادامه این مطلب نظرم رو راجع به مساله‌تون‌ بدونید. 

در دنیایی داریم زندگی می‌کنیم که به وضوح‌ راجع به موضوع sexless marriage یا «زندگی‌های بدون رابطه جنسی » صحبت میشه و از وجودش کسی شوکه نمیشه. یعنی زوج‌هایی وجود دارن، بدون اینکه بهم خیانت کنن، از نبود رابطه جنسی  با هم شکایت چندانی ندارن. تعداد این زوج‌ها کم نیست، براساس تحقیقات، ۱۵ درصد زوج‌ها در طی ۱۲ ماه، حتی یکبار هم رابطه جنسی ندارن و‌ جالبتر اینکه، نهایتا ۵۰ درصد این زوج‌ها ممکنه کارشون به جدایی بکشه، مابقی زندگی‌شونو دارن و رابطه جنسی صرفا براشون ابزاری برای تولید مثله!

در ضمن، دلایل دیگه‌ای هم می‌تونه به قطع رابطه جنسی منجر بشه که هیچ ارتباطی با میل جنسی نداره، از جمله اعتیاد به پورن، گرایش جنسی پنهانی به هم جنس، خیانت و داشتن روابط جنسی خارج از فضای زندگی مشترک. اما نکته ای که نباید فراموشش کنید، اینه که دلیل موضوع هرچی که هست، همسر شما احتمالا، داره متحمل بار و فشار زیادی میشه و در نوع خودش، ایشون هم احتمالا به اندازه شما، تو این رنجی که دچارش شده، احساس تنهایی می‌کنه.

پس حالا که مشکل بزرگ‌تر و مهم‌تر رو پیدا کردید؛ وقتشه رویکردتون رو از تلاش برای تغییر رفتار ایشون، (یعنی تلاش برای راضی کردنش به رابطه جنسی ) به تلاش برای تقویت زندگی مشترک‌تون (تلاش برای گفتگوی سالم و متقابل) تغییر بدید. مثلا این بار، وقتی می‌خواید با همسرتون صحبت کنید، سعی کنید از در کنجکاوی و پرسشگری وارد بشید، نه سرزنش کردن، یعنی به جای اینکه بگید: «من می‌خوام که ما رابطه جنسی داشته باشیم و تو داری خواسته منو نادیده می‌گیری». یعنی شیوه بیانی که باعث میشه ایشون خودش رو به عنوان عامل مشکل ببینه، می‌تونید یه همچین چیزی بگید: «من نه دلم می‌خواد که ما این همه مشکل و تعارض، سر رابطه جنسی  داشته باشیم و نه خوشم میاد که دائم سرت غر بزنم. فقط می‌خوام اینو بدونی، که دلم برای صمیمیت باهات تنگ شده و دلم می‌خواد دوباره بهت نزدیک باشم و منظور من از این نزدیکی، هرگز به یک ارتباط فیزیکی خلاصه نمیشه. من و تو همیشه با هم رفیق بودیم و من دوست ندارم این همه حرف ناگفته، بین مون فاصله بندازه. میشه لطفا اجازه بدی که با هم، در مورد این مسائل ناگفته‌ای که داره از هم دورمون می‌کنه حرف بزنیم؟»

در پاسخ، ایشون ممکنه بگه هیچ مسئله ناگفته‌ای بین ما نیست! در این صورت، به جای اینکه اجازه بدید این پاسخ، پایان مکالمه بین شما باشه، که احتمالا در گذشته اجازه دادید به همین منوال پیش بره، بهش بگید: « همین که من و تو نمی‌تونیم در مورد علل این فاصله و عدم ارتباطی که بین‌مون به وجود اومده حرف بزنیم، نشون میده که یه جای کار می‌لنگه و مسائل ناگفته این وسط داره مشکل‌ساز میشه! پس لطفا این رو بدون که مسئله من اصلا سکس نیست، اصلا هم ازت انتظار ندارم همین الان با من رابطه داشته باشی، فقط نیاز دارم که پارتنر و همراه من باشی و باهام حرف بزنی.»

 

در واقع، خیلی مهمه که ایشون متوجه بشه که شما دارید ازش درخواست یک «گفتگو» رو می‌کنید، و توقع ندارید نتیجه این مکالمه به برقرار شدن رابطه فیزیکی ختم شه؛ بلکه، چون عاشق همسرتون هستید، صرفا دارید برای نجات زندگی مشترک‌تون تلاش می‌کنید. در آخر، اگر راضی به مکالمه نشد، بهش بگید: «باشه، می‌تونم بپذیرم که الان آمادگی حرف زدن نداشته باشی، من کنارتم و هر کاری لازم باشه می‌کنم تا تو برای مکالمه کردن احساس راحتی کنی.» این می‌تونه بهش نشون بده که شما دو نفر در کنار هم و یه تیم هستید.

چنین رویکردی، خیلی فرق می‌کنه با مکالمه‌ای که بیشتر شبیه اتهام زنی، مذاکره، معامله یا نصیحت کردن در تو این گفتگو، شما دارید آسیب‌پذیری‌ها و نیازهای خودتون رو صادقانه، در برابر همسرتون به نمایش میذارید و ازش می‌خواد که برای عبور از مشکلات کنارتون بایسته. دارید بهش نشون میدید که فرقی نمی‌کنه این مشکل سکس باشه یا هر چیز دیگه، اگه نتونید همراه هم، روی تعارض‌هاتون کار کنید، هیچوقت نمی‌تونید زندگی مشترک موندگاری داشته باشید. در نهایت، امیدوارم که این شیوه جدید، باعث بشه که ایشون بالاخره، بخشی از دنیای هیجانات و عواطف خودش رو با شما، و یا حداقل با یک درمانگر در میون بذاره.

راستی، اگر تصمیم گرفت به روانشناس مراجعه کنه، یادتون باشه که شما باید خیلی صبور باشید و بهش نشون بدید که قدردان تلاش‌هاش هستید. یعنی به جای اینکه غر بزنید: «سه ماهه داری میری پیش روانشناس! یعنی هیچ اثری نداشته؟» حواس‌تون باشه که بهش بگید، اینکه مشکلات بین‌تون رو جدی گرفته و برای حل و فصل شون تلاش میکنه، براتون خیلی ارزشمنده. در عین حال، اگر ایشون حاضر به جدی گرفتن نگرانی‌های شما و مشکلاتی که بین‌تون وجود داره نشه و همچنان به انکار خودش بچسبه، وقت این میرسه که گزینه رها کردن رابطه رو در نظر بگیرید.

 

اما بازم یادتون باشه که در این صورت، یعنی اگر هم کار به جدایی و پایان زندگی مشترک برسه، دیگه به خاطر اینکه شوهرتون حاضر نمیشه باهاتون رابطه جنسی داشته باشه نیست، بلکه به خاطر اینه که ایشون شما رو به کل، از شریک شدن تو دنیای خودش محروم کرده. پس اینطوری دیگه نیازی نیست دل تون بسوزه که رابطه‌ای که از همه جهات دیگه فوق‌العاده بوده رو ترک کردید؛ بلکه می‌دونید همه تلاش‌تون رو برای نجات این رابطه کردید و تهش متوجه شدید که متاسفانه یا خوشبختانه، شما هیچوقت نمی‌تونید به تنهایی، یه رابطه متقابل دو نفره رو نجات بدید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.