?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 8:56
کد خبر : 14113

۱۲ داروی گیاهی موثر در درمان کبدچرب ؛ از جگرواش تا زردچوبه

۱۲ داروی گیاهی موثر در درمان کبدچرب ؛ از جگرواش تا زردچوبه

بیماری کبد چرب ۲ نوع دارد: کبد چرب ساده و کبد چرب غیرالکلی. علامت کبد چرب ساده التهاب بسیار خفیف و آسیب‌ندیدن سلول‌های کبدی است. اگر این نوع اختلال کبدی به‌موقع تشخیص داده شود، به‌راحتی با ترکیب رژیم غذایی سالم و ورزش مهار می‌شود.کبد چرب غیرالکلی با تجمع چربی زیاد در کبد ایجاد می‌شود و باعث التهاب، آسیب به

بیماری کبد چرب ۲ نوع دارد: کبد چرب ساده و کبد چرب غیرالکلی.

علامت کبد چرب ساده التهاب بسیار خفیف و آسیب‌ندیدن سلول‌های کبدی است. اگر این نوع اختلال کبدی به‌موقع تشخیص داده شود، به‌راحتی با ترکیب رژیم غذایی سالم و ورزش مهار می‌شود.

کبد چرب غیرالکلی با تجمع چربی زیاد در کبد ایجاد می‌شود و باعث التهاب، آسیب به سلول‌های کبدی و علائم جدی دیگر می‌شود. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دچار نوعی خستگی و بی‌حالی شوند که گاهی با درد در سمت راستِ بالای شکم و کاهش وزن ناخواسته همراه است.

از آنجا که رژیم‌های غذایی سرشار از قندهای فراوری‌شده و چربی‌های غیراشباع در کنار سایر عادات ناسالم مانند بی‌تحرکی رو به افزایش است، بیماری‌های کبدی هم در سراسر جهان افزایش چشمگیری یافته‌اند. تغییرات ساده در سبک زندگی از جمله رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش متوسط و مصرف داروی گیاهی برای کبد چرب ممکن است بسیار نتیجه‌بخش باشند. در ادامه، ۱۲ نمونه از این گیاهان مفید برای کبد چرب را معرفی کرده‌ایم.

۱. بولدو

بولدو داروی گیاهی چربی کبد

بولدو بومی خاورمیانه و آمریکای جنوبی و یکی از محبوب‌ترین گیاهان برای مشکلات کبدی است. بولدین، پروآنتوسیانیدین و کاتچین ترکیبات فعال بولدو هستند. طبق تحقیقات، این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدان است، سلامت کبد را تقویت می‌کند و از کبد در برابر آسیب سلولی محافظت می‌کند. بولدو معمولا به‌شکل دم‌کرده یا جوشانده مصرف می‌شود.

۲. کاسنی

کاسنی داروی گیاهی چربی کبد

این گیاه تلخ بومی نواحی مدیترانه‌ای است و کاربردهای زیادی در آشپزی و داروسازی دارد. اثرات کاسنی بر کبد به‌خاطر ترکیبات اصلی آن (لاکتوسین و لاکتوپریکرین) است. این ترکیبات تولید صفرا را تحریک می‌کنند، درنتیجه از آسیب کبدی و رشد باکتری‌ها در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کنند. کاسنی به‌شکل عرق و دمنوش در دسترس است. خودتان هم می‌توانید در خانه با دم‌کردن این گیاه دمنوش گیاهی برای کبد چرب درست کنید.

۳. گل قاصدک

گل قاصدک داروی گیاهی چربی کبد

قاصدک تقریبا در تمام مناطق سرسبز جهان پیدا می‌شود. این گیاه زیبا سرشار از مواد مغذی است و خواص دارویی بسیاری دارد. قاصدک زرد محرک کبد و ادرارآور است، زیرا مقدار زیادی سزکویی‌ترپن‌ دارد. رایج‌ترین روش برای بهره‌مندی از خواص قاصدک مصرف آن به‌شکل دم‌کرده، جوشانده یا کپسول است.

چای قاصدک درمانی بسیار مؤثر برای بیماری‌های کبد است. اگر به‌دنبال درمان سریع‌تر هستید، می‌توانید عصاره قاصدک را امتحان کنید.

۴. سیر

خواص سیر زبانزد همگان است. سیر فواید بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آنها کاهش کلسترول است. بیشتر اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی سیر ناشی از ترکیبات اصلی آن یعنی آلیسین و آجوئن است. طبق تحقیقات، این ترکیبات برای سلامت کبد بسیار مفیدند و ممکن است در مراحل اولیه کبد چرب برای درمان آن نیز مؤثر باشند. اگر به‌دنبال داروی گیاهی چربی کبد هستید، مصرف سیر یکی از بهترین و راحت‌ترین راهکارهاست.

۵. هپاتیک یا جگرواش

هپاتیک داروی گیاهی چربی کبد

این گیاه بومی آمریکای شمالی است و در طب سنتی برای درمان مشکلات کبدی استفاده می‌شود. تانن‌ها ترکیبات اصلی این گیاه و مسئول اثرات محافظتی کبدند. هپاتیک از آسیب اکسیداتیو هم پیشگیری می‌کند. برای بهره‌مندی از خواص هپاتیک برای کبد، می‌توانید آن را به‌شکل دم‌کرده، عصاره یا کپسول مصرف کنید.

۶. خار مریم

خار مریم داروی گیاهی چربی کبد

یکی از بهترین گیاهان برای سلامت کبد خار مریم است. سیلیمارین موجود در خار مریم ترکیبی است که از اتصال سموم به سلول‌های کبدی و تجمع آنها جلوگیری می‌کند و همچنین برای ترمیم آسیب‌های کبدی قبلی سلول‌های بیشتری در کبد تولید می‌کند. راحت‌ترین روش بهره‌مندی از خواص خار مریم مصرف عصاره یا دم‌‌کرده دانه‌های آن است.

۷. ریشه باباآدم

"</p

ریشه باباآدم یکی دیگر از گیاهان مفید برای سم‌زدایی و پاکسازی کبد در طب گیاهی است. این گیاه تصفیه‌کننده خون و پاک‌کننده کبد است و همچنین با تحریک تخلیه لنفاوی، احتقان لنفاوی را برطرف می‌کند. از ریشه خشک‌شده باباآدم برای تهیه چای استفاده کنید یا عصاره آن را امتحان کنید.

۸. چای سبز

ممکن است چای سبز را در دسته داروهای گیاهی طبقه‌بندی نکنید، اما این نوشیدنی خواص زیادی برای تقویت سلامتی دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است.

طبق پژوهش‌ها، عصاره چای سبز ممکن است برای مبتلایان به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) مفید باشد. بر اساس نتایج پژوهش‌ها، نوشیدن چای سبز باعث محافظت از کبد و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های کبدی می‌شود. نوشیدن روزانه چای سبز باعث بهره‌مندی بیشتر از خواص این نوشیدنی پرطرف‌دار می‌شود.

۹. شبدر قرمز

شبدر قرمز داروی گیاهی چربی کبد

شبدر قرمز با سم‌زدایی بدن اثر فوق‌العاده‌ای بر محافظت از کبد دارد. همچنین سرشار از مواد مغذی تقویت‌کننده سلامت عمومی و عملکرد کبد است. راحت‌ترین راه برای مصرف شبدر قرمز این است که گیاه را خشک کنید و موقع دم‌کردن چای، کمی از گیاه خشک‌شده به آن بیفزایید.

۱۰. زنجبیل

طبق تحقیقات، ریشه زنجبیل حاوی ترکیباتی گیاهی است که از کبد (و بدن) در برابر التهاب و آسیب سلولی محافظت می‌کنند. زنجبیل ممکن است با کاهش برخی از نشانگرهای بیماری کبد چرب غیرالکلی (از جمله ALT و کلسترول)، علائم بیماری را بهبود بخشد. برای بهره‌مندی از خواص زنجبیل می‌توانید از ریشه زنجبیل تازه برای تهیه چای استفاده کنید یا ریشه پودرشده آن را درون کپسول بریزید و مصرف کنید.

۱۱. جینسینگ

گرچه جینسینگ بیشتر برای بهبود انرژی و کاهش استرس استفاده می‌شود، خواص ضدالتهابی قدرتمندی نیز دارد که از کبد در برابر آسیب محافظت می‌کند و سلول‌های کبد را بازسازی می‌کند. طبق پژوهش‌ها، جینسینگ به‌لطف اثرات انرژی‌بخشش ممکن است برای کسانی مفید باشد که دچار خستگی مرتبط با بیماری کبدند.

۱۲. زردچوبه

زردچوبه اثرات ضدالتهابی فوق‌العاده‌ای دارد. این ادویه محبوب تولید صفرا را تحریک می‌کند. تولید صفرا هم برای سلامت کبد و هم هضم بهتر غذا مهم است. محققان معتقدند ماده فعال زردچوبه، یعنی کورکومین، اثرات زیادی بر تقویت سلامت کبد دارد. مصرف مکمل کورکومین در چند پژوهش باعث کاهش چربی کبد شد.

کلام آخر

هنگام مصرف داروی گیاهی برای چربی کبد، به یاد داشته باشید که هرکدام از این گیاهان اثرات خاص خود را دارند، بنابراین قبل از مصرف هرکدام خوب تحقیق کنید. تمام گیاهان معرفی‌شده در این مقاله ایمن‌اند، اما ممکن است با داروها یا مکمل‌های خاص تداخل داشته باشند.

درنهایت توجه داشته باشید که رژیم غذایی و سبک زندگی نقش زیادی در سلامت کبد دارند و مصرف گیاهان دارویی به‌تنهایی بیماری کبدی را درمان نمی‌کند و باید با سایر راهکارهای سالم ترکیب شود تا بیشترین تأثیر را داشته باشد.

تابه‌حال از این داروهای گیاهی یا شربت گیاهی برای کبد چرب استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات ارزشمندتان درباره داروی گیاهی چربی کبد را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.