?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 تیر 1402 - 15:05
کد خبر : 15314

مسیح

اختصاصی/۲۵ فکت جالب که نمی دانستید!

اختصاصی/۲۵ فکت جالب که نمی دانستید!
فکت های متفاوت که نمی دانستید!

فکت‌ ها، اطلاعات جالب و مفیدی هستند که در مورد گونه‌های مختلفی از جهان زندگی می‌کنند. در ادامه، به برخی از فکت‌ های جالب در مورد جهان، تاریخ، علوم و فناوری، هنر، طبیعت و حیوانات می‌پردازیم:

فکت ها 

۱.یک فکت دریاچهٔ بحرالغرب در آفریقا

بیشترین تعداد حیوانات خطرناک را در خود جای داده است. این حیوانات شامل تمساح، اسب دریایی، پلنگ، شیر و فیل هستند.

۲. یک فکت جالب دربارهٔ برج ایفل در پاریس این است

که قطعات آن در زمستان به قدری جمع و جور می‌شوند که ارتفاع آن تا ۱۵ سانتیمتر کاهش می‌یابد.

۳. یک فکت برخلاف باورهای رایج، جرم کرهٔ زمین

به صورت مداوم کاهش می‌یابد. این به این دلیل است که هر سال کرهٔ زمین به مقداری از بخار آب، گازهای دی اکسید کربن و دیگر گازها کاهش می‌یابد.

۴. در اوایل دههٔ ۱۹۵۰

کمتر از ۳٪ از خانواده‌های آمریکایی یخچال داشتند. اما تا دههٔ ۱۹۹۰، این رقم به ۹۳٪ رسید.

۵. در جزیرهٔ کومینو در شیلی

یک کوه به نام Tatio به ارتفاع ۵۴۹۸ متر دارد که به دلیل فشار کم، آب در آن در دمای ۸۶ درجهٔ سانتیگراد جوش می‌آید.

۶. شناخته شده است که عنکبوت‌ها

در سال ۲۰۱۸ به تعداد ۱۰۰ میلیون تن غذا خوردند که بیشتر از وزن تمام حشرات جهان است.

۷. در تاریخ، چندین حملهٔ غیرمنتظره

به ارتفاعات قفقاز در جنوب روسیه رخ داده است. در یکی از این حملات در سال ۱۹۵۹، یک گروه از کوهنوردان در ارتفاع ۵۷۴۷ متری کوه البروس، به طور مرموزی به قتل رسیدند و پس از آن بدن‌های آن‌ها به طوری که نمی‌توانست به عنوان پیشینهٔ فعالیت جنایی شناخته شود،در برف آفریده شده بودند.

۸. باندی که نامش

به “Guns N’ Roses” است، یکی از موفق‌ترین باندهای راک در تاریخ موسیقی است. اما این باند تا کنون هیچ‌گاه آلبومی را به طور کامل تمام نکرده و نسخهٔ کامل آلبوم “Chinese Democracy” آن تنها در سال ۲۰۰۸ منتشر شد.

۹. یکی از فکت‌های جالب دربارهٔ طبیعت

این است که دریاچهٔ تیتیکاکا در آندز به عمق ۳۰۰ متر، یک گونهٔ ماهی به نام “Orestias cuvieri” زندگی می‌کند که توانایی تحمل اکسیژن کمتر از آب را دارد. این ماهی می‌تواند در آب با میزان اکسیژن ۵ تا ۸ برابر کمتر از اکسیژن لازم برای انسان زندگی کند.

۱۰. در سال ۱۹۱۳، دو برادر به نام‌های ویلبر و اورویل رایت

با اختراع هواپیما، دنیای جهانی را تغییر دادند. اما در سال ۱۹۴۴، هواپیمایی به نام “مسیاه” توسط یک ایرانی به نام محمد اصغر پرواز کرد. او به این ترتیب اولین ایرانی و اولین مسلمانی بود که با هواپیما پرواز کرد.

۱۱. یکی از فکت‌های جالب دربارهٔ ستارگان

این است که در هر دقیقه، چندین ابرنواختر در کهکشان‌های مختلف به وجود می‌آیند و از بین می‌روند.

۱۲. باورهای رایج می‌گویند

که گربه‌ها نمی‌توانند ذایقهٔ شیر تغییر دهند. اما در واقع، گربه‌ها ممکن است ذایقهٔ شیر را در طی روزهای مختلف تغییر دهند و شیر ترجیحی خود را از بین چندین نوع شیر انتخاب کنند.

۱۳. در سال ۲۰۱۸، تیمی از محققان

در دانشگاه هاروارد به تولید اولین باتری ریزساختاری با استفاده از DNA پرداختند. این باتری پس از تولید، می‌توانست انرژی لازم برای روشن شدن یک لامپ LED را تامین کند.

۱۴. یکی از فکت‌های جالب دربارهٔ پنگوئن‌ها

این است که آن‌ها می‌توانند تا ۲۰ دقیقه زیر آب بمانند و در عین حال تنفس کن

۱۵. در جایی در اقیانوس آرام، یک جزیرهٔ

به نام بیکینی وجود دارد که در آن هیچ انسانی زندگی نمی‌کند. این جزیره به دلیل آزمایشات هسته‌ای آمریکا در دههٔ ۱۹۴۰ سوخته شده است و به یک نماد از آسیب‌هایی که انسان‌ها به طبیعت وارد می‌کنند تبدیل شده است.

۱۶. در اوایل دههٔ ۲۰

یکی از ابرقهرمان‌های محبوب کتاب‌های کمیک به نام “بتمن”، خونواده را برای اولین بار کشته کرد. این رویداد به دلیل رویارویی با یک دزد مسلح در داستان “Detective Comics #۲۷” رخ داد.

فکت/ویکی پدیا

۱۷. در سال ۲۰۱۵

تیمی از محققان در دانشگاه واشنگتن با استفاده از دستگاهی به نام “CRISPR”، توانستند DNA سه ماهی را تغییر دهند. این فناوری می‌تواند در آینده به عنوان یک راهکار جهت درمان بیماری‌های ژنتیکی مورد استفاده قرار گیرد.

۱۸. در بیشتر کشورهای جهان

رانندگی در جادهٔ چپ‌گرد صورت می‌گیرد. اما در کشورهایی مانند انگلستان، استرالیا، ژاپن و هند، رانندگی در جادهٔ راست‌گرد انجام می‌شود.

۱۹. یکی از فکت‌های جالب دربارهٔ مریخ

این است که این سیاره به طور مداوم به دلیل تاثیرات جاذبهٔ جوپیتر، می‌گردد. این به این معنی است که هر ۲۴ ساعت و ۴۰ دقیقه، مریخ یک دور کامل به دور خودش می‌زند.

۲۰. در سال ۱۹۱۸، آیاکو ایشیی

یکی از نخستین زنان سفر به فضا بود. با این حال، تنها در سال ۱۹۶۳، والنتینا ترشکووا به عنوان اولین زنی که به فضا سفر کرد، شناخته شد.

۲۱. یکی از فکت‌های جالب دربارهٔ گل‌ها

این است که گل “آفتابگردان” به دلیل رشد به سمت خورشید، به عنوان نمادی از عشق و دوست‌داشت در فرهنگ‌های مختلف جهان شناخته شده است.

۲۲. در سال ۱۹۵۶

دو کشور انگلیس و فرانسه، به توافق رسیدند که برای ایجاد یک تونل مشترک بین دو کشور، دریای مانچ را تحت نظارت مشترک قرار دهند. این توافق به عنوان توافق دولت به دولت “معاهدهٔ چهار جانبه” شناخته می‌شود.

۲۳. در دههٔ ۱۹۴۰

نازی‌های آلمان برای از بین بردن یهودیان، از یک گاز سمی به نام “زایکلون ب” استفاده کردند. این اقدام توسط جنایتکاران جنگی نازی، به عنوان یکی از بزرگترین جنایت‌های انسانی تاریخ شناخته می‌شود.

۲۴. یک فکت در سال ۱۹۵۴

راجر بنسون، یکی از اولین افرادی بود که از محل ناشناخته‌ای که بعداً به عنوان “سرزمین فراگمان” شناخته شد، گزارش داد. این منطقه، که در قطب جنوب قرار دارد، یکی از بیابان‌های بی‌ابر دنیاست و دمای آن بسیار پایین است.

۲۵. در سال ۲۰۱۶

یک شرکت با نام “پوکیمون گو” با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، بازی موبایلی با همین نام را منتشر کرد. این بازی بسیار محبوب شد و در دنیای واقعی، باعث شده تا افراد بیشتری به دنبال پیدا کردن پوکیمون‌ها در محیط‌های طبیعی باشند.

ایا انسان های اولیه دم داشتن؟+عکس

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.