?>
تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1402 - 20:17
کد خبر : 15506

شش زن جنگجوی تاریخ که باید بشناسید

شش زن جنگجوی تاریخ که باید بشناسید

شش زن جنگجوی تاریخ که باید بشناسید.در طول تاریخ، از دوران باستان تا مدرن، جنگ به طور کلی به عنوان قلمرو مردان، ریختن خون خود برای میهن خود، یا جنگیدن در جنگ های فتح تلقی شده است. با دانستنی های چمدون همراه باشید. با این حال، این یک روند است و مانند همه روندها، همیشه

شش زن جنگجوی تاریخ که باید بشناسید.در طول تاریخ، از دوران باستان تا مدرن، جنگ به طور کلی به عنوان قلمرو مردان، ریختن خون خود برای میهن خود، یا جنگیدن در جنگ های فتح تلقی شده است.

با دانستنی های چمدون همراه باشید.

با این حال، این یک روند است و مانند همه روندها، همیشه استثناهایی وجود دارد.

 نقش زنان در جنگ، نه فقط برای کسانی که در جبهه کار می کردند، بلکه برای کسانی که در خط مقدم جنگیده اند، نمی تواند مورد بررسی قرار نگیرد. 

در اینجا برخی از مشهورترین زنانی که در تاریخ مردمان خود اثری ماندگار گذاشتند، آورده شده است. اینها داستان های زنان جنگجو است.

۱. تومیریس: ملکه جنگجوی Massagetae

 

حتی نام او نیز حس قهرمانی را تداعی می کند. تومیریس از زبان ایرانی شرقی به معنای شجاع است و در طول زندگی خود از این ویژگی کم نداشت.

او به عنوان تنها فرزند اسپارگاپیس، رهبر قبایل Massagetae در اسکیت، رهبری مردم خود را پس از مرگ او به ارث برد.

برای زنان جنگجو داشتن چنین موقعیت والایی از قدرت غیرمعمول بود، و در طول سلطنت خود، او باید موقعیت خود را با اثبات شایستگی خود مستحکم می کرد.

او یک جنگجو، کماندار و مانند همه برادرانش، یک اسب سوار عالی شد.

 

در سال ۵۲۹ قبل از میلاد، پس از اینکه تومیریس پیشنهاد ازدواج کوروش را رد کرد، توسط امپراتوری ایران تحت رهبری کوروش کبیر مورد حمله قرار گرفتند.

امپراتوری ایران نماینده اولین “ابر قدرت” جهان بود، و بیش از یک مسابقه با فدراسیونی از عشایر استپی مانند قبایل Massagetae در نظر گرفته می شد.

.

 

وسعت سرزمینی سکاها سیمئون نچف
نقشه نشان دهنده موقعیت Massagetae در گستره قبایل سکایی توسط Simeon Netchev ، از طریق دایره المعارف تاریخ جهانی

۹ شهر بزرگ امپراتوری ایران در زمان کوروش کبیر

کوروش پس از اطلاع از ناآشنایی آنها با الکل، دامی برای Massagetae گذاشت.

 او اردوگاه را رها کرد و تنها یک نیروی مشخص را پشت سر گذاشت و بدین ترتیب Massagetae را برای حمله به کمپ فریب داد.

 نیروهای Massagetae تحت فرماندهی Spargapises (پسر و ژنرال تومیریس) مقادیر زیادی شراب کشف کردند.

 آنها قبل از بازگشت نیروی اصلی ایرانی، خود را در حالت مستی نوشیدند و آنها را در نبرد شکست دادند و اسپارگاپیس ها را در این روند اسیر کردند.

 اسپارگاپیس در اسارت با خودکشی جان باخت.

تومیریس متعاقباً به حمله رفت و بلافاصله پس از آن در نبردی تن به تن با ایرانی ها روبرو شد.

 هیچ گزارشی از این نبرد وجود ندارد، بنابراین تعیین اینکه چه اتفاقی افتاده است دشوار است.

 به گفته هرودوت، کوروش در این نبرد کشته شد. جسد او پس گرفته شد و تامیریس سر بریده‌اش را در کاسه‌ای از خون فرو برد تا به صورت نمادین تشنگی خود را برای خون فرو نشاند و انتقام پسرش را بگیرد.

 اگرچه این روایت از وقایع مورد مناقشه مورخان است، اما واضح است که تومیریس ایرانیان را شکست داد و به حمله آنها به قلمرو Massagetae پایان داد.

blank

انتقام تومیریس نوشته میشل ون کوکسی (حدود ۱۶۲۰ م.)، Akademie der bildenden Künste، وین، از طریق دایره المعارف

اگرچه تامیریس یک ملکه بود، اما عنوان او دلیل تعیین کننده ای برای داشتن فرصتی برای تبدیل شدن به یک جنگجو نبود. 

حفاری‌های اخیر تپه‌های قبر در مناطقی که قبایل سکا-ساکا در آن زندگی می‌کردند، تقریباً ۳۰۰ نمونه از زنان جنگجو را کشف کرده است که با بازوبندها ، زره‌ها و اسب‌هایشان دفن شده بودند. 

بشقاب پرنده ها و پروژه کتاب آبی ایالات متحده آمریکا

با توجه به زمینه، می توان فرض کرد که اسب به همراه کمان تساوی دهنده های بزرگی بودند که به زنان اجازه می داد در همان سطح مردان رقابت کنند.

 با این وجود، این زنان جنگجو، و خود تومیریس، به عنوان نمونه های قابل تخمینی از ارزش غیرقابل اندازه گیری زنان در میدان جنگ هستند.

۲. ماریا اوکتیابرسکایا: دوست دختر مبارز

 

اگرچه دیدن زنان جنگجو در خط مقدم دفاع از اتحاد جماهیر شوروی غیرمعمول نبود، اما موارد خاصی وجود دارد که در آن زنان به واسطه استثمارهای خود به شهرت زیادی دست یافتند.

باغ های معلق بابل و آنچه که در مورد آن نمی دانید

همانطور که در مورد قهرمانان شوروی (و قهرمانان ) معمول است، ماریا اوکتیابرسکایا شروعی فروتنانه داشت. 

ماریا یکی از ده فرزند یک خانواده فقیر اوکراینی در یک کارخانه کنسروسازی و به عنوان اپراتور تلفن کار می کرد. 

هیچ کس در آن لحظه نمی توانست پیش بینی کند که او در نهایت یک  راننده تانک  می شود و با نازی ها می جنگد.

 

ماریا اکتیابرسکایا راننده تانک در حال مبارزه با دوست دختر
ماریا اوکتیابرسکایا و خدمه “دوست دختر مبارز” از طریق waralbum.ru

 

در سال ۱۹۲۵، او با یک کادت مدرسه سواره نظام به نام ایلیا ریادننکو آشنا شد و ازدواج کرد. 

آنها نام خانوادگی خود را به Oktyabrsky تغییر دادند.

 پس از فارغ التحصیلی ایلیا، ماریا زندگی یک زن افسر معمولی را داشت و هرگز نتوانست در یک مکان مستقر شود و دائماً در اوکراین جابجا می شد.

پس از شروع تهاجم آلمان، او به تومسک تخلیه شد، در حالی که شوهرش برای مبارزه با نازی ها ماند.

 متأسفانه در ۱۸ مرداد ۱۳۳۰ در عملیات کشته شد و ماریا درخواست اعزام به جبهه را داد.

 او در ابتدا به دلیل بیماری اش رد شد – او از سل ستون فقرات رنج می برد .و همچنین سنش. ۳۶ سالگی برای حضور در خط مقدم برای او خیلی پیر در نظر گرفته شد. او بدون دلسردی هر چه داشت فروخت و آنقدر پول پس انداز کرد تا یک تانک T-34 بخرد .

 

موزه تاریخ تانک t34 زره شوروی
تانک T-34 خارج از موزه تاریخ تانک T-34 ، از طریق موزه تاریخ تانک T-34، مسکو

 

او تلگرافی به کرملین فرستاد که شخصاً خطاب به استالین بود و توضیح داد که برای کمک به جنگ یک تانک خریده است و شرط کرد که آن را به شرطی اهدا کند که خودش راننده آن باشد.

 در پاییز ۱۹۴۳ ، ماریا از مدرسه تانک اومسک به عنوان راننده و با درجه گروهبان فارغ التحصیل شد.

ماریا و خدمه‌اش با نقش «دوست دختر مبارز» در دو طرف تانک در نبرد برای روستای Novoe Seloe در بلاروس شرکت کردند. آنها عملکرد تحسین برانگیزی داشتند و ۵۰ سرباز و افسر آلمانی را کشتند و همچنین یک توپ آلمانی را منهدم کردند. “Fighting Girlfriend” مورد اصابت قرار گرفت و در یک دره کوچک گیر کرد. خدمه به مدت دو روز به مبارزه ادامه دادند تا اینکه تانک بازیابی شد.

 

در ژانویه ۱۹۴۴، در نزدیکی ویتبسک در بلاروس، اکتایابرسکایا و خدمه‌اش شاهد درگیری شدید بودند. خطوط تانک آسیب دیده بود و زمانی که ماریا سعی داشت آن را تعمیر کند، یک مین در همان نزدیکی منفجر شد و او را به شدت مجروح کرد. او به بیمارستانی در اسمولنسک منتقل شد و در آنجا ماند تا اینکه در ۱۵ مارس ۱۹۴۴ بر اثر جراحاتش تسلیم شد. او در سواحل رودخانه دنیپر به خاک سپرده شد و پس از مرگ قهرمان اتحاد جماهیر شوروی به او اهدا شد.

۳.آمازون ها زنان جنگجوی  اسطوره ای تاریخ 

موزه هالیکارناسوس بریتانیا فریز یونانی آمازون
فریز که آمازون ها را در نبرد با جنگجویان یونانی ، از طریق موزه بریتانیا، لندن به تصویر می کشد

 

افسانه های یونانی آمازون ها به طور گسترده ای بیش از یک افسانه در نظر گرفته می شود.

با این حال، آنچه محتمل است این است که این اسطوره بر اساس نمونه های واقعی از زنان جنگجو است که وجود آنها به گوش مورخان یونانی رسیده است و آنها افسانه هایی می آفرینند و آنها را در داستان می بافند.

در افسانه های هراکلس، یکی از کارهای او بازیابی کمربند هیپولیت، ملکه آمازون ها بود.

پس از رهبری یک لشکرکشی علیه او و آمازون هایش، گفته می شود که او آنها را در نبرد فتح کرد و در کار خود موفق بود.

 

بسیاری از داستان های دیگر در فرهنگ یونانی زنان جنگجو آمازون وجود دارد. گفته می شود آشیل یک ملکه آمازونیایی را در جریان نبرد تروا کشته است.

او چنان پشیمان شد که گفته می شود مردی را کشت که اندوه او را مسخره می کرد.

فنجان هراکلس مبارزه با آمازون ها
جام یونانی که هراکلس را در نبرد با آمازون ها ، از طریق موزه بریتانیا، لندن نشان می دهد

 

یونانی ها ایده خود را از آمازون ها با درک خود از زنان جنگجو الگوبرداری کردند.

و در حالی که مردم یونان عمدتاً جوامع مردسالار بودند، جنگجو بودن زنان قطعاً ایده ای بود که حداقل در اسطوره ها و افسانه ها مورد تحقیر قرار نمی گرفت.

الهه آتنا نمونه کاملی از این موضوع است که اغلب در دوران باستان یونان به عنوان یک جنگجو با سپر، نیزه و سکان دار به تصویر کشیده شده و وظیفه حفاظت از آتن را بر عهده دارد.

 

حکاکی موزه بریتانیا نیزه سپر جزئیات آتنا
جزئیات حکاکی از مینروا/آتنا ، هنرمند ناشناس، از طریق موزه بریتانیا، لندن

 

شواهد باستان شناسی مدرن از این واقعیت حمایت می کند که بسیاری از جنگجویان سکایی زن بودند و زنان جنگجو در این فرهنگ استثنا نبودند بلکه یک هنجار بودند. حدود یک سوم از زنان در فرهنگ سکاها جنگجو بودند .

علاوه بر این، به گفته بتانی هیوز، مورخ موزه بریتانیا ، در گرجستان از طریق شواهد موزه ملی گرجستان گزارش شده است که گور حدود ۸۰۰ زن جنگجو پیدا شده است .

 

۴. بودیکا

 

در طول فتح رومیان و انقیاد بریتانیا، یک ملکه Iceni قبایل را متحد کرد و یک شورش بزرگ را علیه قدرتمندترین امپراتوری جهان رهبری کرد.

پادشاه پراسوتاگوس از ایسنی بر این سرزمین در نورفولک کنونی تحت حاکمیت رومیان حکومت می کرد. پس از مرگش در سال ۶۰ پس از میلاد، او ثروت شخصی خود را به دخترانش و همچنین مقدار قابل توجهی را به امپراطور نرون واگذار کرد تا مورد لطف رومیان قرار گیرد. روابط بین قبایل ایسینی و روم مدتی بود که رو به افول گذاشته بود و این ژست نتیجه معکوس داشت. در عوض، رومیان تصمیم گرفتند که پادشاهی او را به طور کامل ضمیمه کنند. پس از غارت پادشاهی ایسنی، سربازان رومی به دختران بودیکا تجاوز کردند و اعضای خانواده او را به بردگی گرفتند.

 

نتیجه شورش قبایل سلتیک به رهبری ملکه بودیکا بود . آنها کامولودونوم (کولچستر در اسکس) را نابود کردند و لوندینیم (لندن) و ورولامیم را سوزاندند. در این روند، آنها قاطعانه لژیون نهم را شکست دادند و تقریباً آن را به طور کامل نابود کردند.

 

در طول شورش، تخمین زده می شود که ۷۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ رومی و بریتانیایی توسط نیروهای Boudicca کشته شدند که بسیاری از آنها با شکنجه کشته شدند.

boadicea london burnt iceni roman
شهر لندن توسط نیروهای Boadicea، ملکه Iccna ، از طریق موزه بریتانیا، لندن، سوزانده شد.

 

این شورش در نبرد خیابان واتلینگ به اوج خود رسید. به گفته تاسیتوس مورخ رومی، بودیکا در ارابه خود، قبل از نبرد در صفوف بالا و پایین می رفت و به نیروهای خود الهام بخش پیروزی می شد. علیرغم اینکه رومی ها بسیار بیشتر بودند، اما تحت فرماندهی سوئتونیوس پائولینوس بسیار توانا، ایسنی ها و متحدانشان را شکست دادند. بودیکا برای اینکه دستگیر نشود خودکشی کرد.

 

مجسمه بودیکا تورنی کرافت لندن
مجسمه “Boadicea و دخترانش” اثر توماس تورنیکرافت ، لندن، از طریق تاریخ امروز

 

در دوران ویکتوریا، بودیکا به شهرت افسانه‌ای دست یافت، زیرا از برخی جهات به عنوان آینه ملکه ویکتوریا شناخته می‌شد، به خصوص که نام هر دوی آنها به یک معنی است.

 

Boudicca همچنین به عنوان نمادی از کمپین برای حق رای زنان پذیرفته شد. “بنرهای Boadicea” اغلب در راهپیمایی ها برپا می شد. او همچنین در نمایش تئاتر «نمایش زنان بزرگ» اثر سیسلی همیلتون ظاهر شد که در سال ۱۹۰۹ در تئاتر اسکالا لندن افتتاح شد.

 

۵. جادوگران شب

 

برای آلمانی‌هایی که در جبهه شرقی می‌جنگیدند، چیزهای کمی وحشتناک‌تر از صدای بمب‌افکن پولیکارپوف Po-2 در شب وجود داشت که به معنای ورود “شب جادوگران” بود، نامی که به این دلیل به آنها داده شد .

موتورهای خود را خاموش کردند و بی سر و صدا به سمت دشمن حرکت کردند. سربازان آلمانی این صدا را به چوب جارو تشبیه کردند، از این رو به آن لقب دادند.

 

جادوگران شب دستور حمله دریافت می کنند
جادوگران شب از طریق موزه رایت جنگ جهانی دوم، ولفبورو، دستور حمله دریافت می‌کنند.

 

جادوگران شب هنگ بمب افکن ۵۸۸ بود که منحصراً زنان تشکیل شده بود.

 با این حال، برخی از مکانیک ها و سایر اپراتورها مرد بودند.

 آنها مأموریت داشتند از سال ۱۹۴۲ تا پایان جنگ جهانی دوم ماموریت های آزار و اذیت و بمباران دقیق را انجام دهند.

در طول سه سال، آنها ۲۳۶۷۲ سورتی پرواز انجام دادند و در نبردهای قفقاز، کوبان، تامان و نووروسیسک و همچنین حملات کریمه، بلاروس، لهستان و آلمان شرکت کردند.

در اصل، مردان هم‌عصر خود که آنها را پست‌تر می‌دیدند، چندان مورد استقبال قرار نگرفتند و فقط تجهیزات درجه دو به آنها عرضه می‌شد. با وجود این، با این حال، سوابق رزمی آنها برای خود صحبت می کند.

 

جادوگران شب اسکادران بمب افکن پولیکارپوف po2
ماموریت جادوگران شب در مقابل Polikarpov Po-2 ، از طریق waralbum.ru

 

دویست و شصت و یک نفر در هنگ خدمت کردند و به ۲۳ نفر مدال  قهرمان اتحاد جماهیر شوروی اهدا شد

. دو نفر از آنها قهرمان فدراسیون روسیه و یکی از آنها قهرمان قزاقستان شد.

هنگ ۵۸۸ تنها هنگی نبود که تقریباً منحصراً توسط چنین زنان جنگجو تشکیل شده بود. همچنین هنگ هوانوردی ۵۸۶ جنگنده و هنگ هوانوردی بمب افکن ۵۸۷ وجود داشت.

 

۶. نانسی ویک: موش سفید

 

نانسی ویک که در سال ۱۹۱۲ در ولینگتون، نیوزیلند به عنوان کوچک‌ترین فرزند از شش فرزند متولد شد، قبل از نقل مکان به پاریس در سال ۱۹۳۰ به عنوان پرستار و روزنامه‌نگار کار کرد. .

 

در سال ۱۹۳۷، او با یک صنعتگر فرانسوی به نام هنری ادموند فیوکا آشنا شد که در نوامبر ۱۹۳۹ با او ازدواج کرد.

تنها شش ماه بعد، آلمان به فرانسه حمله کرد و ویک به عنوان راننده آمبولانس مشغول به کار شد. 

پس از سقوط فرانسه، او به خط پت اولری پیوست، یک شبکه مقاومت که به سربازان و هوانوردان متفقین کمک کرد تا از فرانسه تحت اشغال نازی ها فرار کنند.

 او دائماً از گشتاپو که به او لقب «موش سفید» می‌دادند فرار می کرد.

 

در سال ۱۹۴۲ به خط پت او لیری خیانت شد و ویک تصمیم گرفت از فرانسه فرار کند. 

شوهرش پشت سر ماند و توسط گشتاپو دستگیر، شکنجه و اعدام شد. ویک به اسپانیا گریخت و در نهایت به بریتانیا رسید اما تا پس از جنگ از مرگ شوهرش بی خبر بود.

.

 

پرتره استودیو نانسی ویک
یک پرتره استودیویی از نانسی ویک که یونیفورم ارتش بریتانیا را پوشیده است ، از طریق یادبود جنگ استرالیا

 

هنگامی که در بریتانیا بود، به مجری عملیات ویژه پیوست و آموزش نظامی دید.

 در آوریل ۱۹۴۴، او با چتر نجات به استان Auvergne رفت و هدف اصلی او سازماندهی توزیع تسلیحات به مقاومت فرانسه بود. 

زمانی که در حمله ای شرکت کرد که مقر گشتاپو در مونتلوچون را ویران کرد، در جنگ شرکت کرد.

 

به خاطر اقداماتش مدال ها و روبان های زیادی به او اهدا شد. 

اینها توسط فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا و نیوزلند به او اعطا شد و ثابت کرد که به رسمیت شناختن اقدامات او بسیار گسترده بود.

زنان از سپیده دم تاریخ  به عنوان سرباز و جنگجو جنگیده و جان خود را از دست داده اند.

 همانطور که شواهد باستان شناسی نشان می دهد، این موضوع از نروژ تا گرجستان و فراتر از آن غیرقابل انکار است. 

بعدها، تغییرات اجتماعی در تفکر، زنان را مجبور به تشکیل کاست هایی کرد که در آن ادراکات انسانی در مورد تنزل دادن زنان به قلمرو اطاعت و انفعال فروتنانه بود. 

با وجود این، این دوران همچنان زنانی را به وجود می آورد که می جنگیدند. در جایی که این تفکر وجود نداشت، زنان به تعداد زیادی جنگیدند.

 همانطور که جامعه به سمت پذیرش لیبرال تر برابری می رود، تعداد زنانی که در ارتش در سراسر جهان در دوران مدرن خدمت می کنند همچنان در حال افزایش است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.