بازگشت« ام جی » آدم حسابی خودروسازی چین به ایران
برند ام جی که سالها در میان مدیا موتور و آذویکو دست به دست شد، حالا قرار است با بهمن موتور دوباره به بازار خودرو ایران برگردد. آن هم نه با یک محصول. بلکه دو کراس اوور و یک سدان این خودروساز چینی تا ماههای آینده در کشور حضور خواهند داشت. بیتران – محمد فتحاللهی:
برند ام جی که سالها در میان مدیا موتور و آذویکو دست به دست شد، حالا قرار است با بهمن موتور دوباره به بازار خودرو ایران برگردد. آن هم نه با یک محصول. بلکه دو کراس اوور و یک سدان این خودروساز چینی تا ماههای آینده در کشور حضور خواهند داشت.
بیتران – محمد فتحاللهی: بهمن موتور قرار است سه خودرو جدید ام جی را به ایران وارد کند. ورود هر سه خودرو MG به ایران قطعی است و باید دید پس از رونمایی از شوروم BM Cars بهمن موتور ابتدا کدام نمونهها رونمایی خواهند شد.
MG در حال تغییر چهره خود در بسیاری از بازارهای جهان است. بسیاری از مدلهای الکتریکی و بنزینی این برند چینی را میتوان در خاورمیانه و حتی ترکیه خریداری کرد.
هندلینگ بسیار خوبی از این خودرو داشت.
چراکه در مقابل شما یک سدان بسیار ارزان ۶۹/۹۰۰ یوانی قرار دارد که براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر با ۴۸۳/۰۰۹/۰۰۰ تومان است.
این قیمتی است که شما در زمان ورود به نمایندگی MG و در مواجهه به تیپ پایه اتوماتیک این سدان مشاهده خواهید کرد. نمونه فول آپشن اتوماتیک ام جی ۵ هم ۹۴/۹۰۰ یوان قیمت دارد که رقمی برابر با ۶۵۵/۷۵۹/۰۰۰ تومان است.
البته که نباید انتظار فروش MG5 با چنین بهایی را از بهمن موتور داشته باشیم. اما بدترین سناریو درباره قیمت نهایی این سدان کامپکت، دو برابر شدن این ارقام است.
ام جی تلاش کرد در سگمنت سدانهای کامپکت محصولی را به مشتری عرضه کند که ظاهر قابل قبولی داشته باشد. درباره دیزاین این محصول نظرات بسیار متفاوت است. میتوان آن را دوست داشت و در عین حال میتوان آن را از مدافتاده خطاب کرد.
اما قطعاً در میان چینیهای مقیم ایران، MG5 محصول متفاوتی است که میتواند با تکیه بر پشتوانه انگلیسی خود فروش بهتری برای بهمن موتور رقم بزند.
این خودرو در عین حال در بخش فنی هم خیلی از رقبای خود عقب نیست. جالب اینجاست که موتور مدلهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ امجی ۵ توان و گشتاور متفاوتی در اختیار راننده قرار میدهند.
از آنجایی که بهمن موتور معمولاً نمونههایی را انتخاب میکند که در چین هم به سختی پیدا میشوند، (ترکیب موتور با آپشنها) بهتر است همه گزینههای ممکن را بررسی کنیم.
فراموش نکنیم که MG5 جانشین MG GT در خط تولید این خودروساز چینی بود که زمانی مدلهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ آن توسط مدیا موتورز به ایران وارد شد.
خودرو (۱۴۹۰ سیسی) با قوای فنی توربو در سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این موتور که ۱۵C4E نام داشت میتوانست ۱۷۳ اسب بخار نیرو در ۵۶۰۰ دور در دقیقه تولید کند. گشتاور خروجی آن هم به ۲۷۵ نیوتنمتر در بین دورهای ۱۷۵۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه میرسید.
اما برای سال ۲۰۲۳ قدرت و گشتاور این موتور تغییر کرد. به طوری که اکنون ۱۸۱ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه قدرت در اختیار راننده قرار میدهد. گشتاور آن هم ۲۸۵ نیوتنمتر در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور رسید. این موتور به غیر از گیربکس CVT با جعبهدنده ۷ سرعته دوکلاچه تـَر هم به فروش میرسد.
آپشنهای ام جی ۵
طول، عرض و ارتفاع ام جی ۵ برابر است با ۴۶۷۵×۱۸۴۲×۱۴۸۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم ۲۶۸۰ میلیمتر اعلام شد. حجم باک سوخت این خودرو ۵۰ لیتر است و فضای بار آن هم به ۴۰۰ لیتر میرسد. وزن MG5 هم براساس نوع موتور، گیربکس و آپشنهای رفاهی آن بین ۱۲۰۵ تا ۱۳۱۵ کیلوگرم متغیر است.
تیپهای ارزان این خودرو با رینگهای ۱۶ اینچی (۲۰۵/۵۵) و نمونههای گرانتر با رینگهای ۱۷ اینچی (۲۱۵/۵۰) به فروش میرسند. MG5 در کاملترین تیپ دارای ترمزهای ABS و EBD، سامانههای کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگهای راننده، سرنشین کناری، جانبی و پردهای است.
سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه (دوربین دید عقب در نسخه پایه)، کروز کنترل آداپتیو (کروز معمولی در مدل پایه)، ترمز پارک برقی و سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی هم جز امکانات این خودرو بشمار میروند.
پس از گذشت شش ماه از سال ۲۰۲۳ امجی۵ با فروش ۲۴/۷۳۹ دستگاه به اندازه فروش یک ماه فولکس واگن Lavida در چین هم نیست. اما با همین شرایط اکنون ۴۳/۲۴ درصد از فروش کل محصولات MG متعلق به این خودرو است.
همه چیز درباره ام جی One
ام جی One دومین خودرو وارداتی بهمن موتور بشمار میرود که زیر چتر BM Cars به بازار عرضه میشود. این کراس اوور کامپکت یکی از جدیدترین ساختههای MG است که از سومین نسل از سبک طراحی خودروهای این برند استفاده میکند.
ام جی One نخستین خودرو MG است که از پلتفرم SIGMA استفاده میکند. این پلتفرم modular به ام جی اجازه میدهد که بتواند بیش از ۱۰۰ زیر ساخت مختلف برای تولیدات خود داشته باشد.
به زبان ساده، اگر تقاضا برای خودروهای سدان این برند بیشتر شد، MG میتواند با تغییرات کمی در پلتفرم سیگما، آن را به بنسازه یک سدان تبدیل کند. اگر درخواست تولید یک خودرو اسپرت وجود داشت، MG در مدت زمان کمی با تغییراتی اندک در این پلتفرم میتواند خودرو اسپرت تولید کند.
پلتفرم سیگما MG میتواند زیر ساخت یک هاچبک شهری باشد. در عین حال با تغییراتی اندک میتواند بنسازه یک کراس اوور بزرگ را شکل دهد. حتی MG عنوان کرد که علاوه بر خودروهای اسپرت، پلتفرم SIGMA قادر است یک شاسی بلند کاملاً آفرودی در این خودروساز به وجود آورد.
تمامی قدرت و گشتاور این موتور توسط گیربکس CVT اتوماتیک به محور جلو منتقل میشود. شاید کمی کسلکننده به نظر برسد. اما باید گفت MG One در ۸.۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن هم به ۱۹۵ کیلومتر در ساعت محدود است. چنین ارقامی برای یک کراس اوور کامپکت ۱۵۱۵ کیلوگرمی چندان هم بد نیست.
طول، عرض و ارتفاع این خودرو برابر است با ۴۵۷۹×۱۸۶۶×۱۶۱۷ میلیمتر. فاصله بین دو محور آن هم ۲۶۷۰ میلیمتر اعلام شد. حجم باک سوخت ام جی One به ۵۵ لیتر میرسد و حجم صندوق عقب آن هم فقط ۳۳۶ لیتر است. البته با خواباندن ردیف دوم صندلیها این حجم به ۱۱۲۰ لیتر افزایش میاید.
آپشنهای ام جی One در چین
ارزانترین تیپ ام جی One در چین با رینگهای ۱۸ اینچی و تایرهای ۲۵۵/۵۵ به دست مشتریان میرسد. گرانترین نمونه این کراس اوور هم دارای رینگهای ۱۹ اینچی و تایرهای ۲۲۵/۵۰ است.
MG One دارای ترمزهای ABS و EBD، سامانههای کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی و TPMS است. ایربگ سرنشینان جلو و جانبی هم در تمامی تیپهای این خودرو استاندارد است. اما فقط مدل فول آن با ایربگهای پردهای تولید میشود.
مدل فول همچنین با سنسورهای پارک جلو و عقب، هشدار برخورد جانبی، هشدار بازشدن دربها، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب مودهای رانندگی، ترمز پارک اتوماتیک و سامانههای کنترل شروع حرکت در سربالایی و سرازیری به فروش میرسد.
این نسخه علاوه بر آپشنهای فوق مجهز به رادار خطی، هشدار خروج از خط، رادار نقاط کور، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و عقب و ترمزهای اکتیو است.
سانروف پانورامیک بازشو در همه مدلها استاندارد است و روفرک، ورود بدون کلید و استارت دکمهای هم در واریانتهای ارزان و گران One مشاهده میشوند.
موتور) هم در چین پایینتر است.
ام جی One با چنین فروش پایینی در چین فقط ۱.۸۳ درصد از سبد فروش MG را دراختیار دارد. همین موضوع هم باعث شد که سهم فروش آن در بازار فقط ۰.۰۴% باشد!
کافیست نگاهی گذرا به نمودار فوق داشته باشیم. همانطور که در تصویر نیز مشخص است، اوج فروش ام جی One در چین به نخستین ماه از سال جاری (۱۰۱۴ دستگاه) میلادی برمیگردد.
همه چیز درباره ام جی ZS بهمن موتور
ام جی ZS گرچه یکی از قدیمیترین تولیدات این برند چینی است و تنوع موتورهای زیادی دارد. اما فروشی به شدت پایین در چین دارد. بطوریکه این خودرو در تیر ماه امسال فقط ۱۱ مشتری در کشور یک میلیارد و چهارصد میلیونی چین داشت. حتی تصور این رقم فروش فاجعهبار هم ممکن نیست.
MG ZS از سال ۲۰۱۷ به عنوان یک کراس اوور ساب کامپکت در خط تولید حضور دارد. ZS به غیر از چین در بسیاری از بازارهای جهان محصولی پرفروش بشمار میرود.
این کراس اوور کوچک در شیلی، آفریقا، تایلند، هندوستان، استرالیا و انگلیس به فروش میرسد. اما تمامی مدلهای آن در چین، هند و تایلند تولید میشوند.
ارزانترین تیپ امجی ZS در چین که با گیربکس دستی به فروش میرسد، ۸۵/۸۰۰ یوان (۵۹۵/۴۵۲/۰۰۰ تومان) قیمت دارد. گرانترین مدل این خودرو در آن کشور هم ۹۹/۸۰۰ یوان (۶۹۲/۶۱۲/۰۰۰ تومان) ارزش دارد.
ام جی ZS از ابتدای تولید تاکنون با سه موتور در بازارهای مختلف حضور داشت. هنوز مشخص نیست مدل انتخابی از سوی بهمن موتور برای بازار ایران کدامیک از این موتورها است. اما بهتر است پیش از ورود این کراس اوور کوچک به ایران درباره همه آنها اطلاعات مختصری کسب کنیم.
ضعیفترین قوای محرکه MG ZS یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی است که با کد ۱۵S4C تولید میشود. این موتور در ۶۰۰۰ دور در دقیقه، ۱۲۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. گشتاور خروجی آن هم ۱۵۰ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است.
این قوای محرکه ۱.۵ لیتری (۱۴۹۸ سیسی) هم با گیربکس ۵ سرعته دستی به فروش میرسد، هم جعبهدنده CVT را میتوان برای آن انتخاب کرد. همه مدلهای ارزان و گران ZS در بازار چنین اکنون با این مشخصات فنی تولید و به فروش میرسند.
دومین موتور انتخابی برای این کراس اوور کوچک، ۱.۳ لیتری توربو است. این قوای محرکه چهار سیلندر، ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکرد. این موتور در سال ۲۰۲۰ در زیر درب موتور ZS مشاهده میشد و فقط با گیربکس پنج سرعته دستی قابل سفارش بود.
سومین قوای محرکه یک نمونه ۱ لیتری است که ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکرد. این تیپ از ام جی ZS در سال ۲۰۱۸ تولید میشد که با گیربکس ۶ سرعته دستی قابل خرید بود.
ZS طول و عرض و ارتفاعی برابر با ۴۳۲۳×۱۸۰۹×۱۶۵۳ میلیمتر دارد و فاصله بین دو محور آن هم ۲۵۸۵ میلیمتر است. حجم باک سوخت این کراس اوور کوچک ۴۵ لیتر است و فضای بار آن هم به ۳۵۹ لیتر میرسد.
شتاب صفر تا صد قویترین نمونه این خودرو ۱۰.۴ ثانیه است و این رقم برای کندترین مدل به ۱۲.۱ ثانیه میرسد. حداکثر سرعت ZS هم در قویترین نسخه به ۱۷۵ کیلومتر در ساعت میرسد.
آپشنهای ام جی ZS
ZS فقط با رینگهای ۱۷ اینچی و تایرهای ۲۱۵/۵۵ در چین به فروش میرسد. امکاناتی مانند ترمزهای ABS و EBD، سامانههای کنترل کشش و پایداری، TPMS و ایربگهای راننده و سرنشین در تمام مدلهای این کراس اوور کوچک استاندارد است.
اما در هیچکدام از تیپهای این خودرو، ایربگهای جانبی و پردهای را نمیبینیم. سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیریها، سانروف پانورامیک و روفرک هم در همه مدلها وجود دارند.
آیا محصولات ام جی در ایران ارزش خرید دارند؟
پس از کسب اطلاعات لازم درباره محصولات وارداتی MG بهتر میتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم. باید تأکید کرد که هنوز مشخص نیست خودروهای وارداتی ام جی در ایران مجهز به کدام موتور و کدام سطح از آپشنهای ایمنی و رفاهی هستند.
اما حال که دید کلی نسبت به همه این خودروها داریم باید عنوان کرد که خودروهای MG از لحاظ قوای فنی، برتری خاصی در بازار خودرو ایران نخواهند داشت.
از منظر سطح آپشنهای ایمنی و رفاهی هم قطعاً بهتر از خودروهای ایرانی هستند. اما پیش از هر چیز باید دید که با چه قیمتی در کشور عرضه خواهند شد. آن وقت میتوان گفت که آیا پرداخت هزینه خرید محصولات MG در ایران با توجه به حضور رقبای دیگر منطقی است یا خیر.
فعلاً با توجه به اطلاعاتی که بدست آوردیم، میدانیم که محصولات MG برای چینیها در کشور خودشان چندان هم جذاب نیست. بازار خودرو چین تنوع بسیار بالایی دارد و انتخاب خودرو با توجه به انحصاری نبودن مارکت، آسانتر از ایران است. همین امر هم چینیها را متقاعد میکند که به جای خرید خودروهای بی ارزش به سراغ برندهای باکیفیت بروند.
فراموش نکنیم که زندهکردن دوباره برند MG با توجه به حواشی و پروندههای سنگین قضایی واردکنندگان قبلی در ایران کار آسانی نخواهد بود. اما وجود این برند، که پشتوانه آن گذشته بریتانیاییاش است میتواند صرفاً تنوع بیشتری به بازار خودرو ایران دهد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰