?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مرداد 1402 - 11:43
کد خبر : 19260

مجسمه سرهای خدایان یونانی در شهر باستانی آیزانوی کشف شد

مجسمه سرهای خدایان یونانی در شهر باستانی آیزانوی کشف شد

سرهای مجسمه سازی شده خدایان یونانی آفرودیت و دیونیزوس اخیرا در شهر باستانی آیزانوی در غرب ترکیه کشف شد. سرهای آفرودیت، الهه عشق، و دیونیسوس، خدای شراب، «یافته‌های مهمی برای ما هستند، زیرا نشان می‌دهند که فرهنگ چند خدایی یونان باستان برای مدت طولانی بدون از دست دادن اهمیت خود در دوران روم وجود داشته است.

سرهای مجسمه سازی شده خدایان یونانی آفرودیت و دیونیزوس اخیرا در شهر باستانی آیزانوی در غرب ترکیه کشف شد.
blank

سرهای آفرودیت، الهه عشق، و دیونیسوس، خدای شراب، «یافته‌های مهمی برای ما هستند، زیرا نشان می‌دهند که فرهنگ چند خدایی یونان باستان برای مدت طولانی بدون از دست دادن اهمیت خود در دوران روم وجود داشته است. گوخان کوسکون، هماهنگ کننده کاوش به خبرگزاری آنادولی گفت .

کوسکون، باستان شناس دانشگاه داملوپینار، با اشاره به اینکه اجساد مجسمه ها در حفاری قبلی پیدا شده است، گفت که سرها در حفاری های اخیر در بستر نهر در شهر باستانی آیزانوی کشف شده اند.

یافته ها حاکی از آن است که احتمالاً یک کارگاه مجسمه سازی در منطقه وجود داشته است.

آیزانوی با قدمتی پنج هزار ساله در ۵۰ کیلومتری مرکز شهر کوتاهیا قرار دارد و در سال ۲۰۱۲ در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

در ماه اوت، مجسمه ای از الهه یونان باستان Hygieia، الهه سلامت و پاکیزگی، نیز در Aizanoi کشف شد .

همانطور که اغلب در  مجسمه های کشف شده در ترکیه مشاهده می شود، سر مجسمه گم شده است. کوسکون که در دانشگاه داملوپینار در مرکز ترکیه کار می‌کند، گفت: «متاسفانه [سر] تا به امروز باقی نمانده است، اما به شکل فعلی‌اش، می‌توانیم ببینیم که این مجسمه به اندازه یک انسان است.»

وی افزود: «در حفاری های گذشته در آیزنوی، یافته های مربوط به Hygieia نیز پیدا شد. این وضعیت ما را به این فکر می‌اندازد که ممکن است در دوران رومیان، ساخت‌وسازها و ساختمان‌هایی مرتبط با فرقه بهداشت در آیزانوی وجود داشته باشد.

خدایان یونانی در شهر باستانی آیزانوی

آیزانوی یک مرکز مهم سیاسی و اقتصادی در دوران روم بود. بقایای بازمانده از این دوره عبارتند از معبد زئوس که به خوبی حفظ شده است، مجموعه تئاتر و استادیوم ترکیبی غیرمعمول، و ماسلوم حک شده با فرمان قیمت دیوکلتیان. این شهر در اواخر دوران باستان رو به زوال بود.

سکونت در این منطقه از عصر برنز شناخته شده است. در طول دوره هلنیستی، این شهر بین پادشاهی پرگاموم و پادشاهی بیتینیا تغییر کرد، قبل از اینکه در سال ۱۳۳ قبل از میلاد توسط اولی به روم واگذار شود. به ضرب سکه های خود ادامه داد. قدمت بناهای تاریخی آن از اوایل امپراتوری تا قرن سوم است.

blank
معبد زئوس در آیزانوی. اعتبار: Dosseman , CC BY-SA 40 /Wikipedia

معبد زئوس که بر فراز یک تپه قرار داشت، پناهگاه اصلی شهر بود.

 یافته های سرامیکی حاکی از سکونت محلی از نیمه اول هزاره سوم قبل از میلاد است.

تئاتر و استادیوم آیزانوی در مجاورت یکدیگر ساخته شده اند و گفته می شود که این مجموعه ترکیبی در دنیای باستان بی نظیر است.

دو مجموعه ترما نیز شناسایی شده است. اولی، بین استادیوم-تئاتر و معبد، مربوط به نیمه دوم قرن دوم است و شامل یک پالسترا و وسایل مرمری است. دومی، در شمال شرقی شهر، یک قرن بعد ساخته شد. موزاییک های کف یک ساطیر و مناد را به تصویر می کشند. چند قرن بعد بازسازی شد و به عنوان مقر اسقف عمل کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.