?>
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مرداد 1402 - 7:55
کد خبر : 14238

“تئوری چهار شعله: بررسی چهار نیاز اساسی برای بقا و رشد انسان‌ها”

“تئوری چهار شعله: بررسی چهار نیاز اساسی برای بقا و رشد انسان‌ها”
این تئوری بر این ایده تمرکز دارد که انسان‌ها برای بقا و رشد، به چهار نیاز اساسی نیاز دارند

تئوری روانشناسی چهار شعله یا “چهار نیاز اساسی”، توسط ویلیام گلاسر در دهه ۱۹۶۰ میلادی پدید آمده است. این تئوری بر این ایده تمرکز دارد که انسان‌ها برای بقا و رشد، به چهار نیاز اساسی نیاز دارند. در این قسمت از سایت چمدون به این موضوع می پردازیم .این چهار نیاز به شکل شعله‌هایی در نظر گرفته شده‌اند و به ترتیب عبارتند از:

blank

۱. نیاز فیزیولوژیکی: این شعله شامل نیازهای بدنی مانند غذا، آب، خواب، تنفس، جنسی و سایر نیازهای بدنی است.

۲. نیاز امنیتی: این شعله شامل نیازهایی است که به احساس امنیت و پایداری افراد کمک می‌کند. به عنوان مثال، نیاز به یک محیط امن و پایدار، کاری پایدار و درآمدی ثابت و…

۳. نیاز به عشق و تعلق: این شعله شامل نیازهایی است که به ارتباطات اجتماعی و روابط عاطفی فردی کمک می‌کند. به عنوان مثال، نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن، برقراری رابطه با دیگران و…

۴. نیاز به تحقق: این شعله شامل نیاز به تحقق خود و شناخت توانایی‌های خود است. به عنوان مثال، نیاز به پیشرفت، رسیدن به اهداف و تحقق آن‌ها، ایفای نقش مثبت در جامعه و…

در این تئوری، هر چه این چهار نیاز بهتر برآورده شوند، فرد بهتر، متعادل‌تر و رضایتمندتر خواهد بود. به عنوان مثال، فردی که نیازهای فیزیولوژیکی و امنیتی خود را برآورده نکند، نمی‌تواند به نیازهای عشق و تعلق و تحقق خود بپردازد. این تئوری به عنوان یکی از مبانی روانشناسی و تحلیل رفتار انسانی، استفاده می‌شود.

تئوری چهار شعله میگه زندگی‌تون مثل یه اجاق گاز با چهار شعله است. اولین شعله نماد خانواده‌، دومین شعله نماد رفقا، شعله سوم نماد سلامتی و چهارمین شعله نماد شغل شماست. براساس این تئوری، عموم آدم‌ها برای موفق بودن، مجبورن یکی از چهار شعله رو خاموش و برای خیلی موفق بودن چاره‌ای نیست جز اینکه دو تا از چهار شعله رو خاموش کنن. مثلا اگه شما بخواین در کار و تحصیل سرآمد باشید، احتمالا سلامتی و روابط با دوستانتون صدمه می‌بینن. اگه بخواین بدنتون ورزشکاری باشه و یه والد سلامت به حساب بیاین، احتمالا باید از رویاهای شغلی‌تون بزنین. انگار با هر دستاورد بزرگی باید بهایی بزرگتری رو پرداخت!

حالا برای اینکه بتونید تا حدی هر چهار شعله رو روشن نگهدارید لازمه:

یک) انجام کارهاتون رو تا جای امکان به بقیه واگذار کنید. همونطور که فست‌فود می‌خریم تا لازم نباشه آشپزی کنیم، لباس‌هامون رو به خشک‌شویی میدیم تا وقتمون صرف شستن نشه. با برون‌سپاری می‌تونید روشن نگهداشتن یکی از شعله‌ها رو به بقیه بسپرید تا بقیه شعله‌ها رو خودتون بتونید روشن نگهش دارید.

دو) لطفا تمرکزتون رو از آرزو کردن برای وقت بیشتر بردارین و به جاش سعی کنین بیشترین استفاده رو از همون زمانی که در اختیارتونه ببرین. مدام از خودتون بپرسید با فرض اینکه فقط می‌تونم پانزده دقیقه در روز بنویسم، چطوری می‌تونم کتابم رو در زودترین حالت ممکن به پایان برسونم؟ به فرض اینکه فقط می‌تونم هفته‌ای سه ساعت ورزش کنم، چطوری می‌تونم بهترین اندام ممکن رو پیدا کنم؟ این مدل سوال‌ها می‌تونن شما رو به گرفتن بیشترین نتیجه ممکن، از چیزی که در اختیار دارین، سوق بدن.

سه) زندگی‌تون رو به فصل‌های مختلفی تقسیم و هر فصلش رو به یه شعله اختصاص بدید. یادتون باشه که اهمیت شعله‌ها در طول زندگی‌تون می‌تونن تغییر کنن، وقتی شما بیست تا سی سال‌تونه، آسون‌تره که باشگاه برید و رویاهای کاری‌تون رو دنبال کنید؛ بنابراین شعله سلامتی و کار رو روی بیشترین درجه قرار بدید. چند سال بعد، وقتی تشکیل خانواده بدین، همینطور که درجه شعله رفاقت کمتر میشه به شدت شعله خانواده اضافه کنید، یه دهه دیگه که گذشت، حالا وقتشه شعله رفاقت با دوستان قدیمی‌تون رو روشن کنید. در واقع، شما لازم نیست که برای همیشه رویاهاتون رو بیخیال بشید، ولی زندگی به ندرت به شما اجازه میده که هر چهار شعله‌تون رو همزمان روشن نگه دارید. شاید لازم باشه که شما برای این فصل، یک کدومش رو رها کنید، اینجوری قول میدم که می‌تونید هر چهارتا شعله رو در طول زندگی‌تون روشن نگه دارید ولی نه همزمان!

 

چهار نیاز اساسی در روابط عاطفی چگونه تاثیر می‌گذارند؟

 

چهار نیاز اساسی در روابط عاطفی (نیازهای فیزیولوژیکی، امنیتی، عشق و تعلق و تحقق) تاثیر گذار بر روابط عاطفی فردی هستند. به طور کلی، برآورده شدن این نیازها می‌تواند به رشد و توسعه رابطه عاطفی کمک کند، در حالی که عدم برآورده شدن این نیازها ممکن است باعث کاهش کیفیت و حتی خاتمه رابطه شود. برخی از تاثیرات هر یک از این نیازها در روابط عاطفی عبارتند از:

۱. نیاز فیزیولوژیکی: برآورده کردن این نیازها مانند خوردن، نوشیدن، خوابیدن و داشتن جنسیت، می‌تواند به افزایش سطح انرژی و قدرت تمرکز در رابطه کمک کند. عدم برآورده شدن این نیازها ممکن است باعث کاهش انرژی و تمرکز، پایین آمدن سطح انگیزه و حتی افزایش تنش و ناهنجاری در رابطه شود.

۲. نیاز امنیتی: برآورده کردن این نیازها مانند داشتن یک محیط پایدار و امن، کاری پایدار و درآمدی ثابت، می‌تواند به ایجاد احساس امنیت و پایداری در رابطه کمک کند. عدم برآورده شدن این نیازها ممکن است باعث افزایش تنش و نارضایتی در رابطه شود.

۳. نیاز به عشق و تعلق: برآورده کردن این نیازها مانند دوست داشتن و دوست داشته شدن، برقراری رابطه با دیگران و… می‌تواند به ایجاد احساس رضایت و روابط نزدیک‌تر در رابطه کمک کند. عدم برآورده شدن این نیازها ممکن است باعث افزایش احساس تنهایی، ناامیدی و نارضایتی در رابطه شود.

۴. نیاز به تحقق: برآورده کردن این نیازها مانند رسیدن به اهداف و تحقق آن‌ها، ایفای نقش مثبت در جامعه و… می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و احساس رضایت در رابطه کمک کند. عدم برآورده شدن این نیازها ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس و افزایش نارضایتی و ناامیدی در رابطه شود.

به طور خلاصه، برآورده شدن چهار نیاز اساسی در روابطعاطفی می‌تواند به ایجاد یک رابطه سالم و متعادل کمک کند، در حالی که عدم برآورده شدن این نیازها ممکن است باعث کاهش کیفیت و حتی خاتمه رابطه شود. بنابراین، برای حفظ و تقویت روابط عاطفی سالم، باید توجه ویژه‌ای به برآورده شدن این نیازها داشته باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.