?>
تاریخ انتشار : جمعه 3 شهریور 1402 - 12:16
کد خبر : 21393

کرج این همه جای دیدنی داره و ما خبر نداشتیم ؟

کرج این همه جای دیدنی داره و ما خبر نداشتیم ؟

اگر ساکن تهران یا کرج باشید، شاید از خود بپرسید آخر هفته کرج کجا بریم؟ کرج شهری بزرگ با امکانات تفریحی متنوع است که باید بنا به سلیقه خود یکی از این جاذبه‌ها را انتخاب کنید. از طبیعت بکر گرفته تا بناهای تاریخی و پارک‌های تفریحی کرج همگی ممکن است آخر هفته‌ای خاطره‌انگیز برای شما بسازند. در

اگر ساکن تهران یا کرج باشید، شاید از خود بپرسید آخر هفته کرج کجا بریم؟ کرج شهری بزرگ با امکانات تفریحی متنوع است که باید بنا به سلیقه خود یکی از این جاذبه‌ها را انتخاب کنید. از طبیعت بکر گرفته تا بناهای تاریخی و پارک‌های تفریحی کرج همگی ممکن است آخر هفته‌ای خاطره‌انگیز برای شما بسازند. در این مقاله، بهترین جاهای دیدنی کرج را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی کرج

کرج مرکز استان البرز و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران است. این شهر در ۳۶کیلومتری غرب تهران، در ساحل غربی رودخانه کرج و دامنه جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد. کرج پنجمین شهر پرجمعیت ایران است. این شهر دانشگاه‌های زیادی دارد و صنایع کشاورزی، گردشگری و بوم‌گردی در آن رونق دارند. کرج پس از تهران، بزرگ‌ترین مقصد مهاجرت در ایران است چراکه به تهران نزدیک است و امکانات بسیاری دارد. در سال‌های اخیر، مردم زیادی از قوم‌های مختلف به کرج مهاجرت کرده‌اند و با لهجه‌ها و مذاهب متفاوت در کنار هم زندگی می‌کنند.

جاهای دیدنی کرج

۱. کاروانسرای شاه‌عباسی

کاروانسرای شاه عباس کرج

کاروانسرای شاه‌عباسی بنایی قدیمی است که آن را در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته‌اند. این کاروانسرا تنها کاروانسرای شهری ایران است که در مسیر جاده ابریشم بنا شده. ساختمان کاروانسرا ۴ ایوان، ۲۲ اتاق برای مسافران و ۵ انبار برای نگهداری کالاهای کاروان‌ها دارد. در دوران صفویه، افشاریه و زندیه این کاروانسرا اقامتگاهی برای مسافرانی بود که در مسیر جاده ابریشم تجارت می‌کردند، اما در اوایل سلطنت قاجار به پایگاه نظامی تبدیل شد و اولین مدرسه کشاورزی ایران نیز در آن تأسیس شد. مدرسه کشاورزی فلاحت در اواخر دوره قاجار شاگردان زیادی را تربیت کرد.

۲. غار یخ‌مراد

غار یخ مراد کرج از جاهای دیدنی کرج

غار یخ‌مراد در منطقه گچسر یکی از معروف‌ترین غارهای ایران است. چکنده‌سنگ‌ها و چکیده‌سنگ‌های این غار اشکال منحصربه‌فردی ساخته‌اند که برای بازدیدکنندگان جذاب‌اند. قدمت غار یخ‌مراد به دوره دوم زمین‌شناسی بازمی‌گردد. بعضی کارشناسان معتقدند این غار حدود ۵۰میلیون سال پیش و زیر دریا شکل گرفته است. روی دیواره‌های غار یخ‌مراد سوراخ‌هایی می‌بینیم که نوعی هواکش طبیعی‌اند، درنتیجه هوا در این غار جریان دارد و اکسیژن زیاد است. توده‌های بزرگ و انبارهای یخ درون غار دیدنی‌اند و انعکاس نور روی این یخ‌ها مناظر خیال‌انگیزی خلق می‌کند. بهترین زمان بازدید از غار یخ‌مراد ابتدای اسفند تا اواسط فروردین است. در این زمان می‌توانید یخ‌ها را روی دیواره‌های غار ببینید. اوایل خرداد این یخ‌ها کاملا آب می‌شوند و فقط دریاچه یخی باقی می‌ماند.

۳. سد امیرکبیر

سد امیرکبیر سد کرج

سد امیرکبیر یا سد کرج روی رودخانه کرج ساخته شده است. این سد آب شرب تهران را تأمین می‌کند. سد امیرکبیر سازه‌ای چندمنظوره است که علاوه‌بر تأمین آب تهران، برق نیز تولید می‌کند. مخزن آب پشت سد نیز زیستگاهی ایدئال برای پرورش ماهی قزل‌آلاست. سد کرج منظره‌ای چشم‌نواز ساخته است که در تعطیلات و آخرهفته‌ها بازدیدکنندگان زیادی دارد. ساخت این بنا در سال ۱۳۳۷ شمسی آغاز شد و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید. بر فرایند ساخت آن نیز مهندسان آمریکایی نظارت داشتند. این سد در منطقه‌ای زلزله‌خیز ساخته شده است و به همین دلیل ملاحظات خاصی در طراحی آن در نظر گرفته‌اند. امروزه در دریاچه سد امیرکبیر می‌توانید قایق‌سواری و ماهیگیری کنید و روز خوبی برای خود و دوستانتان بسازید.

۴. باغ لاله گچسر

باغ لاله گچسر یکی از جاهای دیدنی کرج

باغ لاله گچسر یکی از جاهای دیدنی کرج در فصل بهار است. مناظر اطراف این منطقه بسیار زیباست؛ آسمان آبی و طبیعتی بی‌نظیر پیش چشم شماست که در آن می‌توانید انواع گونه‌های گل لاله را ببینید. هر سال بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی زیادی به تماشای گل‌های بهاری رنگارنگ گچسر می‌آیند. بهترین زمان بازدید از این باغ فروردین و اردیبهشت است که گل‌ها روییده‌اند و هوا مطبوع است. در کنار این باغ غرفه‌هایی قرار دارند که لباس‌های سنتی و محلی دارند. شما می‌توانید آنها را بپوشید و عکس‌های زیبایی در طبیعت بگیرید.

۵. باغ ملی گیاه‌شناسی ایران

باغ ملی گیاه‌شناسی ایران

باغ ملی گیاه‌شناسی مجموعه‌ای از گیاهان و درختان بومی ایران و گونه‌های عجیبی است که در کنار هم قرار گرفته‌اند. این باغ در امتداد آزادراه تهران‌کرج، مقصدی مناسب برای مردم تهران و شهرهای اطراف است که به گیاهان علاقه دارند. یکی از اهداف این مجموعه عملی‌تفریحی ارتقای دانش گیاه‌شناسی و باغبانی مردم است. علاوه‌بر این، باغ ملی گیاه‌شناسی گنجینه‌ای ارزنده از گیاهانی است که در خطر انقراض‌اند. این باغ مساحتی بالغ بر ۱۴۵ هکتار دارد و در دامنه جنوبی رشته‌کوه البرز واقع شده است. هریک از قسمت‌های باغ منظره‌ای متفاوت دارد. این باغ ۶ دریاچه و ۲ آبشار نیز دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست.

باغ ملی گیاه‌شناسی ۷ رویشگاه ایرانی و ۶ زیستگاه جهانی دارد که گیاهان مناطق مختلف در آن روییده‌اند. زیستگاه‌های ایرانی عبارت‌اند از:

  • هیراکانی؛
  • زاگرس؛
  • البرز جنوبی؛
  • ایرانی و تورانی؛
  • گلخانه‌های جنوب ایران؛
  • باغ پیاز ایرانی؛
  • باغ میوه‌های محلی.

زیستگاه‌های جهانی نیز عبارت‌اند از:

  • اروپا؛
  • مراتع آمریکا؛
  • قفقاز؛
  • هیمالیا؛
  • چین؛
  • ژاپن.

علاوه‌بر این زیستگاه‌های بومی، ۸ مجموعه و ۱ باغ خصوصی را نیز در این مجموعه گنجانده‌اند. باغ سیستماتیک، باغ گیاهان طبی، باغ صخره‌ها، باغ گل رز و باغ گیاهان پهن‌برگ فضاهایی دیدنی برای بازدیدکنندگان‌اند. این باغ یکی از بهترین جاهای دیدنی کرج برای کودکان است.

۶. آبشار خور

آبشار خور یکی از اهای دیدنی کرج

آبشار خور یکی از بلندترین آبشارهای نزدیک تهران است. این آبشار از رودخانه‌ای سرچشمه می‌گیرد که از پهنه حصارپیک سرچشمه می‌گیرد. آبشار خور طبیعتی زیبا و بکر دارد و مقصدی جذاب برای دوستداران طبیعت و آبشارنوردان است. در بعضی فصول سال، مربیان حرفه‌ای دوره‌های کوتاه آبشارنوردی و یخ‌نوردی در این منطقه برگزار می‌کنند. آبشار خور در تمام سال جاذبه‌ای دیدنی است. بازدیدکنندگان در فصل تابستان از خنکی مطبوع هوا و باغ‌های میوه لذت می‌برند و در فصل زمستان، آبشار یخ‌زده و پیست اسکی برایشان تجربه‌ای دلپذیر از سفر به این منطقه می‌سازند.

۷. پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین یکی از مهم‌ترین پیست‌های اسکی ایران و خاورمیانه است. این پیست را در ارتفاعات استان البرز ساخته‌اند و اولین پیست ایران است که از سوی فدراسیون جهانی اسکی برای برگزاری مسابقات تأیید شده است. منطقه دیزین، در محاصره کوه‌های البرز، استراحتگاهی جذاب و دیدنی برای مردم تهران و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است. امروزه چندین هتل و رستوران در این منطقه فعالیت دارند که امکانات رفاهی خوبی برای مسافران فراهم می‌کنند. به همین دلیل پیست اسکی دیزین یکی از جاهای دیدنی کرج در شب است. فعالیت‌های ورزشی پیست دیزین منحصر به زمستان نیست. در فصل تابستان، مسابقات اسکی روی چمن در این پیست برگزار می‌شود. علاوه‌بر این، می‌توانید در کوهستان دوچرخه‌سواری یا تمرین تیراندازی با کمان کنید.

۸. پارک جنگلی وردآورد

پارک جنگلی وردآورد

پارک جنگلی وردآورد یکی از پارک های دیدنی کرج است. این پارک وسعت زیادی دارد و پارکی مناسب برای خانواده‌هاست که تعطیلات خود را در آن بگذرانند. هوای پارک جنگلی وردآورد تمیز و مطبوع است. در این پارک حتی در فصل تابستان هم گرمای هوا شما را آزار نمی‌دهد. پوشش گیاهی متنوع پارک جنگلی وردآورد در کنار امکانات تفریحی مناسب، فضایی دلنشین برای مردم تهران و کرج ایجاد کرده است که زمانی را به دور از شلوغی و آلودگی شهر سپری کنند. در این پارک می‌توانید دوچرخه‌سواری کنید، با کودکانتان بازی کنید و از رستوران‌های آن لذت ببرید.

۹. روستای کردان

روستای کردان کرج

کردان روستایی تاریخی است که در ۱۵کیلومتری شمال غربی کرج واقع شده. یکی از جاهای دیدنی کردان کرج رودخانه برغان (برغون) است. این رودخانه از میان باغ‌های میوه می‌گذرد و فضایی آرامش‌بخش و زیباست که می‌توانید آخر هفته خود را در آن بگذرانید. طبیعت خوش‌آب‌وهوا و زیبای کردان این روستا را مشهور کرده است. پل بانو صحرا یکی از جاهای دیدنی کردان است که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد.

۱۰. کاخ مروارید

کاخ مروارید یکی از جاهای دیدنی کرج

کاخ مروارید یکی از جاهای دیدنی مهرشهر کرج است که آن را کاخ شمس هم می‌نامند. این بنا را از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ میلادی با مدیریت بنیاد فرانک لوید رایت به‌عنوان اقامتگاه شمس پهلوی، خواهر رضاشاه، ساختند. شمس مبتلا به بیماری آسم بود و به‌توصیه پزشکان باید در محیطی خوش‌آب‌وهوا زندگی می‌کرد. او مهرشهر را انتخاب کرد و این کاخ را با هزینه ۱میلیون دلار برایش ساختند. کاخ شمس به‌عنوان یکی از میراث ملی ایران ثبت شده است.

ساختمان کاخ مروارید را از سیمان ساخته‌اند و از بالا شبیه عقابی‌ است که مرواریدی در چنگال دارد. سقف این بنا طراحی مارپیچ و نورگیرهای زیادی دارد و دانه‌های مروارید سراسر سقف را پوشانده‌اند. دریاچه کاخ مروارید را طوری طراحی کرده‌اند که از ۳ طرف بنا را احاطه کرده است. این دریاچه عمیق است و برای قایق‌سواری ساخته شده. کاخ شمس نمونه کاملی از معماری ایران در قرن بیستم را به نمایش می‌گذارد که متأسفانه سال‌هاست وضعیت مناسبی ندارد و در حال بازسازی است.

۱۱. روستای فرخ‌آباد

روستای فرخ آباد یکی از جاهای دیدنی کرج

روستای فرخ‌آباد یکی از جاهای دیدنی فردیس کرج است و قدمتی چندهزارساله دارد. در این روستا، فضاهای سبز زیبایی محصور در میان درختان کهن‌سال و تنومند می‌بینید که چشم‌اندازهایی کم‌نظیر می‌سازند. به همین دلیل آن را به قطعه‌ای از بهشت تشبیه می‌کنند. قدمت این روستان به دوران باستان بازمی‌گردد و می‌گویند محل سکونت اولین ساکنان این منطقه بوده است. باستان‌شناسان در این روستا سفالینه‌هایی اخرایی‌رنگ پیدا کرده‌اند و حدس می‌زنند مربوط به هزار سال قبل میلاد باشد. غلامعلی‌تپه و زال‌تپه از دیگر دیدنی‌های این روستا و مربوط به دوران سلجوقیان هستند. یک عبادتگاه‌ و چند بنای باستانی دیگر نیز در فرخ آباد وجود دارند که دیدنشان برای علاقه‌مندان به تاریخ جذاب است.

۱۲. بام کرج

بام کرج

یکی از جاهای دیدنی عظیمیه کرج بام کرج است. این بام در کوهپایه کوه‌های البرز، میزبان بازدیدکنندگانی است که به کوهنوردی علاقه دارند. مردم تهران و کرج به این بام می‌آیند تا ساعاتی دور از هیاهو، پیاده‌روی و کوهنوردی کنند و شهر را از ارتفاع ببینید. یکی از جاهای دیدنی کرج در شب نیز همین بام است. در روزهایی که هوا خوب است، می‌توانید در این بام سنگ‌نوردی کنید و شب‌ها ساعاتی در سکوت بنشینید و از هوای تمیز لذت ببرید.

سخن آخر

کرج یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. می‌توانید همراه دوستان و خانواده خود آخرهفته را در این شهر بگذرانید و از جاهای دیدنی متنوع آن بازدید کنید. چه به طبیعت‌گردی علاقه داشته باشید و چه از دیدن بناهای تاریخی لذت ببرید، کرج برای شما فضایی دلنشین فراهم می‌کند. اگر جاذبه دیگری در کرج می‌شناسید، آن را با ما و خوانندگان چطور به اشتراک بگذارید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.