?>
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 13:44
کد خبر : 21681

آنچه باید در مورد چهارده روستای اعجاب انگیز ایران بدانید

آنچه باید در مورد چهارده روستای اعجاب انگیز ایران بدانید
روستاهایی که به دلیل معماری خاص، فرهنگ و رسوم متفاوت، یا طبیعت وحشی و مناظر خیره‌کننده، از دیگر روستاها متمایز می‌شوند. سفر به این روستاها، فرصتی است برای آشنایی با زندگی و فرهنگ مردمانی که با شیوه زندگی عادی ما متفاوت هستند

روستاگردی سفری است که همچنان برای بسیاری از مسافران جذابیت دارد. این سفرها کم هزینه هستند و به علاقه‌مندان به طبیعت، فرهنگ و زندگی ساده روستایی امکان می‌دهد تا به زیباترین و خلوت‌ترین روستاها سفر کنند. اما گاهی اوقات، مسافران به دنبال تجربه‌های منحصر به فرد و هیجان‌انگیز هستند. در این صورت، سفر به روستاهای عجیب و غریب ایران می‌تواند یک گزینه جالب باشد. روستاهایی که به دلیل معماری خاص، فرهنگ و رسوم متفاوت، یا طبیعت وحشی و مناظر خیره‌کننده، از دیگر روستاها متمایز می‌شوند. سفر به این روستاها، فرصتی است برای آشنایی با زندگی و فرهنگ مردمانی که با شیوه زندگی عادی ما متفاوت هستند.، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

۱. روستای درکش در خراسان شمالی

یکی از روستاهای عجیب ایران؛ درکش

نامش را درکش گذاشته‌اند، چون رود زیبای درکش از دل آن عبور می‌کند. این روستا منزلگاه تنها جنگل بلوط منطقه شرق کشور است، گوزن قرمز دارد و آب‌و‌هوای خنک و چشم‌انداز بکرش هر گردشگری را به وجد می‌آورد. البته عجیب‌بودنش برمی‌گردد به وجود بیش از ۳۸۰ گیاه دارویی در پوشش گیاهی روستا، حتی گونه‌های بسیار کمیاب که به‌خاطر وجودشان لقب داروخانه طبیعی را به این روستا داده‌اند. اینجا تا چشم کار می‌کند گل‌وگیاه و رنگ سبز می‌بینید و عطر گیاهان دارویی مثل کاکوتی، آویشن و اسطوخدوس مشامتان را پر می‌کند.

آدرس: استان خراسان شمالی، ۷۰کیلومتری بجنورد و ۳۰کیلومتری شهر آشخانه

۲. روستای ماخونیک در خراسان جنوبی

اصلی‌ترین دلیل عجیب‌بودن این روستا قد کوتاه اهالی آن است که در گذشته به‌زحمت به ۱۴۰ سانتی‌متر می‌رسید. لقب «سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها» هم به همین خاطر است. البته ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. مردم این روستا تا حدود ۵۰ سال پیش نه چای می‌نوشیدند، نه گوشت می‌خوردند، نه سیگار می‌کشیدند و نه شکار می‌کردند! مسئله بعدی خانه‌های کوچک آنهاست که ۱ متر از سطح زمین پایین‌تر است و برای ورود به آن، با همان قد کوتاه، باید دولا شوند. تجمع کاملا فشرده این خانه‌ها در دامنه کوه منظره شگفت‌انگیزی را خلق کرده است.

آدرس: استان خراسان جنوبی، ۷۸کیلومتری شهر سربیشه، در جاده سربیشه به دهستان دُرح

۳. روستای ایستا در البرز

روستای ایستا در استان البرز

در روستای ایستا، زمان به‌معنای واقعی کلمه ایستاده است. نه خبری از فناوری است، نه برق و گاز و خودرو! نه مراسم عروسی دارند، نه تولد و نه عزا! روستای مخوفی که هیچ‌کس در آن شناسنامه ندارد و اهالی ساده‌زیست آن فعالیت‌های زندگی مدرن را خلاف دین می‌دانند. دین‌داربودن طالقانی‌ها در این روستا به تعصب عجیبی تبدیل می‌شود که حتی راه ورود بانوان به این آبادی را می‌بندد! اینجا بی‌شک عجیب ترین روستای ایران در طالقان است که مردمانش نه جزو جمعیت ایران محاسبه می‌شوند، نه نقشی در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی کشور دارند!

آدرس: استان البرز، شهرستان طالقان، ۱۵کیلومتری جاده طالقان

۴. روستای سیرچ در کرمان

وجود روستایی خنک و سرسبز در فاصله چندکیلومتری کویر لوت عجیب نیست؟ البته که هست. تماشای بهشت بکر و سرسبز سیرچ هوش از سرتان می‌برد. اگر چشم‌بسته مسیر رسیدن به این روستا را طی کنید، با دیدن مناظر حیرت‌انگیز چشمه‌های آب گرم، سرو قدیمی سبز، رود پر‌آب و آب‌و‌هوای خنک و کوهستانی آن محال است باور کنید فقط ۴۰ کیلومتر با گندم بریان، گرم‌ترین نقطه ایران، فاصله دارید. اینجا به‌راستی معجزه طبیعت و یکی از روستاهای عجیب ایران است.

آدرس: استان کرمان، ۸۰کیلومتری شرق کرمان و ۳۰کیلومتری جنوب شرقی شهداد

۵. روستای آب اسک در مازندران

روستای آب اسک

آب اسک مثل تمام روستاهای شمال کشور سرسبز و خوش‌‌آب‌و‌هواست. غار و آب گرم و آثار تاریخی آن برای گردشگران جذابیت زیادی دارند، اما آنچه حساب این روستا را از باقی روستاهای ایران جدا می‌کند سنت عجیب و زن‌سالارانه «زن شاهی» است! هرسال در یکی از جمعه‌های اردیبهشت،‌ تمام مردان روستا را ترک می‌کنند تا زنی پادشاهی کند، نگهبانانش در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا پاسبانی دهند و دختران جوان بازی کنند، برقصند و شاد باشند. عجیب‌تر از آن، آخرین برف زمستان این روستا چال می‌شود تا خوراک دام‌ها در فصل تابستان باشد!

آدرس: استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان

۶. روستای هجیج در کرمانشاه

بعد از ماسوله، دیدن روستای پلکانی برای کمتر کسی عجیب است. هجیج، ماسوله‌ سنگی، یکی از ناشناخته‌ترین روستاهای پلکانی ایران است که با طبیعت بی‌نظیرش از روستاگردان پذیرایی می‌کند. نکته جالب درباره این روستا سنگی‌بودن خانه‌هاست. تک‌تک خانه‌ها را هم یکی‌یکی بگردید، حتی یک تکه آجر پیدا نمی‌کنید که در ساخت آنها به‌ کار رفته باشد. همگی در دل کوه و تماما از سنگ ساخته شده‌اند. اگر روزی گذرتان به این روستا افتاد، فرصت قایق‌سواری در سیروان و تماشا و خرید گیوه‌های مرغوب و دست‌دوز اهالی روستا را اصلا از دست ندهید.

آدرس: استان کرمانشاه، ۲۵کیلومتری شهرستان پاوه، منطقه اورامان

۷. روستای زرگر در قزوین

زرگر یکی از روستاهای عجیب در ایران

اهالی روستای زرگر اروپانشینان ایران محسوب می‌شوند. آنها به‌زعم خود به‌زبان زرگری حرف می‌زنند و درعین‌حال هم‌زبان مردمان رومانی هستند، لاتین می‌نویسند و ظاهر اروپایی دارند. با وجود روایت‌های متفاوتی که درباره آنها وجود دارد، اصالت بومیان این روستا در هاله‌ای از ابهام است. هیچ‌کس نمی‌داند آنها روزگاری از اسرای جنگ ایران و روم بوده‌اند یا به‌عنوان یک طایفه‌ای خارجی از مرزهای شمالی وارد ایران شده‌اند. ویژگی‌های جالب ساکنان روستا وسوسه بازدید از آن را به دل هر گردشگری می‌اندازد.

آدرس: استان قزوین، آبیک، بخش بشاریات

۸. روستای میمند در کرمان

آنچه حتی در تصاویر این روستا ما را شگفت‌زده می‌کند، کنده‌کاری‌های عجیب و زیبا و ترسناکی‌اند که ۱۲هزار سال پیش در دل کوه‌های شهر بابک ایجاد شده‌اند. این منطقه به‌عنوان یکی از زیباترین روستاهای عجیب ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده‌ است و تماشای آن برای هر گردشگری لذت‌بخش است، به‌خصوص اگر تابستان روانه این روستا شوید و شب را در اقامتگاه‌های بومگردی آن سپری کنید.

آدرس: استان کرمان، فاصله ۳۵کیلومتری شمال شرق شهر بابک

۹. روستای شهر‌آباد در یزد

روستای شهر‌آباد در یزد

روستایی که یک‌ششم جمعیت آن دوقلو باشند، قطعا یکی از روستاهای عجیب ایران است. شهر‌آباد به‌خاطر تعداد زیاد دوقلوهای همسان به سرزمین دوقولو‌ها شهرت یافته و دیدنش برای هرکسی جالب است. قطعا شما هم مشتاقید بدانید علت چیست؟ چه‌چیزی باعث شده از ۲۴۰ نفر جمعیت این روستا، ۴۰ نفر دوقلو باشند؟ خیلی‌ها ازدواج فامیلی را عامل این اتفاق می‌دانند. به‌هر‌حال اگر گذرتان به این روستای عجیب افتاد، حتما سری به خانه صولت، گنبد عالی و یخچال ابرکوه بزنید که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

آدرس: استان یزد، شهرستان ابرکوه، بخش بهمن، دهستان مهرآباد

۱۰. روستای چهاربرج در خراسان شمالی

شاید چهاربرج مرموزترین روستای ایران باشد، جایی که قریب به یک‌دهم جمعیت آن از بدو تولد نابینا بوده‌اند! البته حدود ۳ دهه پیش با شروع عارضه نابینایی در روستا، بسیاری از اهالی روستا خانه‌های خود را ترک کردند و رفتند. اگر نکرده بودند، شاید امروز آمار نابینایان بیش از ۹۰ نفر در ۱۰۰۰ نفر بود. به‌گفته کارشناسان، تغییرات ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی عامل اصلی این اتفاق نادر بوده است. البته این فرضیه نابینا‌بودن حیواناتی مثل گاو و گوسفند و گربه را توجیه نمی‌کند!

آدرس: استان خراسان شمالی، ۳۵کیلومتری اسفراین، بخش مرکزی، دهستان دامن‌کوه

۱۱. روستای حیله‌ور در آذربایجان شرقی

روستای حیله‌ور در آذربایجان شرقی

در گذشته‌های دور، ساکنان این روستا برای مخفی‌ماندن از چشم دشمنان خانه‌های خود را شبیه حفره‌هایی در دل کوهپایه‌های سهند ساختند تا در برابر دشمنان مستتر باشند. اما گویا در زمان حمله مغولان خانه‌های خود را ترک کردند و برای همیشه به روستای کندوان پناه بردند. حالا ۲۰۰ خانه دست‌کند در حیله‌ور، یکی روستاهای عجیب در ایران، با اینکه خالی از سکنه است گردشگران بسیاری را به‌شوق تماشا به‌سمت خود می‌کشاند. البته امروز این خانه‌های زیرزمینی تقریبا زیر خاک مدفون شده‌اند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۴۴کیلومتری جنوب غربی تبریز و ۱۸کیلومتری اسکو

۱۲. روستای صراخیه در خوزستان

در گوشه دنجی از استان خوزستان به‌اسم صراخیه، آدم‌ها برای رفت‌و‌آمد در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا قایق سوار می‌شوند و تالاب شادگان را پارو می‌زنند! به‌چشم گردشگران اینجا یکی از جالب‌ترین و عجیب‌ترین روستاهای ایران است. نه صدای تردد ماشین‌ها به گوش می‌رسد و نه دودودَم ترافیک کسی را آزار می‌دهد. همه‌جا در خلسه و آرامش عجیبی فرو رفته است و روستا به ونیز ایران شهرت دارد. از دیگر عجایب این روستا این است که می‌توان انواع پرندگان بومی و غیربومی مثل گیلانشاه خالدار، عقاب تالابی خالدار، عقاب دریایی دم سفید، عروس غاز و پلیکان پاخاکستری را بر فراز تالاب مشاهده کرد.

آدرس: استان خوزستان، شهرستان شادگان و بخش خنافره

۱۳. روستای باب‌زنگی در کرمان

روستای باب زنگی از روستاهای عجیب ایران

در روستای باب‌زنگی فقط ۱۰ خانوار زندگی می‌کنند. این روستا مرتفع‌ترین روستای ایران است که در دامنه کوه‌ هزار قرار گرفته و به‌دلیل ارتفاع ۳۳۰۰متری آن از سطح دریا، عده‌ای آن را خطرناک ترین روستای ایران می‌دانند. اگر قصد سفر به این روستای عجیب را دارید، حتما قبل از سفر وضعیت آب‌و‌هوای آن را بررسی کنید. گاهی‌ اوقات برف‌ و‌ باران زمستانه مسیر دسترسی به این منطقه را می‌بندد. اما معمولا در فصل تابستان آب‌و‌هوای خنک و مطبوعی دارد.

آدرس: استان کرمان، شهرستان کرمان، بخش راین

۱۴. روستای سر‌آقاسید در چهارمحال و بختیاری

آخرین روستای عجیبی که در این مقاله معرفی می‌کنیم، روستای سر‌آقاسید است. روستایی با معماری پلکانی که دروازه‌هایش به‌ روی زندگی شهری بسته است و زندگی محلی در آن جریان دارد. ماسوله زاگرس حدود ۶ قرن قدمت دارد و یکی از اولین پناهگاه‌های دوره پارینه‌سنگی است. هروقت گذرتان به این روستا افتاد، فرصت شب‌نشینی با اهالی روستا و پیاده‌روی در کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک آن را از دست ندهید.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۴۰کیلومتری شهرستان کوهرنگ، میان کوه‌های زاگرس

شما بگویید

شما چقدر درباره روستاهای عجیب ایران می‌دانید؟ در هر شهر و استان چند روستای عجیب و ناشناخته می‌شناسید که ارزش دیدن دارند؟ نظرات‌تان را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.