?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 16:24
کد خبر : 15151

کلئوپاترا کیست ؟حقایق عجیب در مورد کلئوپاترا

کلئوپاترا کیست ؟حقایق عجیب در مورد کلئوپاترا

کلئوپاترا را می شناسید ؟ جنجال پیرامون مستند اخیر نتفلیکس ملکه کلئوپاترا (۲۰۲۳) نشان داد که داستان ملکه هلنیستی هنوز هم مرتبط است و حتی بیشتر از آن، می تواند واکنش های احساسی قوی را برانگیزد. در این زمینه، مهم است که بفهمیم کلئوپاترا کی بود و چرا باید (یا نه) به او اهمیت دهیم.

کلئوپاترا را می شناسید ؟ جنجال پیرامون مستند اخیر نتفلیکس ملکه کلئوپاترا (۲۰۲۳) نشان داد که داستان ملکه هلنیستی هنوز هم مرتبط است و حتی بیشتر از آن، می تواند واکنش های احساسی قوی را برانگیزد.

در این زمینه، مهم است که بفهمیم کلئوپاترا کی بود و چرا باید (یا نه) به او اهمیت دهیم.

اختصاصی سایت چمدون ، بدون شک پروفسور پل کارتلج، یکی از مشهورترین دانشمندان یونان باستان، یکی از مناسب ترین متخصصان برای پاسخ به این سوال است.

نظر او درباره تاریخچه کلئوپاترا، میراث و مستند اخیر نتفلیکس را بیابید.

لورنس عربستان که بود ؟آنچه باید در مورد لورنس عربستان بدانید

 

کارتلج، استاد بازنشسته AG Leventis فرهنگ یونان در دانشگاه کمبریج و یک استاد برجسته جهانی در دانشگاه نیویورک است.

 او مشاور ارشد تاریخی سریال‌های بی‌بی‌سی یونانی‌ها و سریال کانال ۴ اسپارتان‌ها بود – و مهمان برنامه‌های بی‌بی‌سی در زمان ما و بسیاری از برنامه‌های دیگر بوده است.

 پروفسور کارتلج همچنین دارنده صلیب طلای نشان افتخار یونان باستان و شهروند افتخاری اسپارت است.

 او کتاب های مهمی در مورد یونان باستان، اسپارت، اسکندر مقدونی، دموکراسی و غیره منتشر کرده است.

 

به گفته پروفسور کارتلج، “کلئوپاترا تنها به معنای جغرافیایی یا ژئوپلیتیکی مصری بود…”

blank

نیم تنه کلئوپاترا، حدود ۴۰-۳۰ قبل از میلاد،

س: درود پروفسور کارتلج. به نظر می رسد زمان خوبی برای بحث در مورد ملکه کلئوپاترا باشد. در مورد او چه می توانید به ما بگویید؟

 

پاسخ: سلام دوباره! اون کیه؟ این سؤالی است که باید بسط داده شود تا (حداقل) او کیست و چیست. چرا که پیچیدگی کلئوپاترا هفتم فیلوپاتور تئا   (متولد ۶۹ پیش از میلاد، سلطنت ۵۱-۳۰) است. بیایید نگاهی به هر یک از این نام ها در عنوان او بیندازیم.

 

عدد “VII” بخشی از عنوان او است زیرا او هفتمین ملکه سلطنتی به نام “کلئوپاترا” (مشهور به پدر یا پدرانش) در دودمان و سلسله لاگیدها بود.

آنها که بیشتر به عنوان بطلمیوس شناخته می شوند ، از نوادگان بطلمیوس یونانی- مقدونی، پسر لاگوس بودند. در ابتدا، بطلمیوس یکی از نزدیکترین معتمدان اسکندر مقدونی، مارشال امپراتوری عظیم اسکندر در خاورمیانه بود .

از سال ۳۰۵ پیش از میلاد، بطلمیوس خود را «شاه» نامید، اگرچه در واقع خون سلطنتی نداشت، و سلسله بطلمیوسی را تأسیس کرد که تا زمان خودکشی در ۳۰ پیش از میلاد قهرمان ما، کلئوپاترا، ادامه داشت.

پروژه MKUltra مخوف ترین پروژه سازمان سیا/ تلاش برای شستشوی مغزها

نام “Philopator” به این معنی بود که او، همانطور که انتظار می رفت، عاشق پدرش بطلمیوس دوازدهم Auletes (“فلوت نواز”) باشد.

 

«تئا» زیرا مانند تمام اجداد سلطنتی و فرعونی‌اش، او را به عنوان یک الهه زنده می‌پرستیدند.

او فقط به معنای جغرافیایی یا ژئوپلیتیکی مصری بود، اما اکثریت قریب به اتفاق رعایای او مصری های بومی بودند که به مصری دموکراتیک فکر می کردند و گاه می نوشتند.

آن اکثریت بومی، به ویژه از طریق مذهب خود، همچنان به یاد فراعنه قدیمی خود قبل از بطلمیوسی احترام می گذاشتند.

بطلمیوس ها برای راضی نگه داشتن کشیش بومی قدرتمند یا دست کم در کنار خود، باید فرعون می شدند، در پایتخت قدیمی ممفیس تاج گذاری می کردند و در ضرب سکه و معابد نمایندگی می شدند.

با این حال، آنها از اسکندریه در دلتای غربی نیل بر مصر حکومت کردند.

 

س: نتفلیکس یک مستند جدید به نام ملکه کلئوپاترا دارد که آدل جیمز در نقش اصلی آن نقش آفرینی می کند. آیا می توانید در مورد جنجال پشت این پروژه صحبت کنید !

پاسخ: نت‌فلیکس آن را یک «مستند» می‌نامد، که حاکی از استاندارد بالاتری از دقت تاریخی نسبت به مثلاً یک فیلم تخیلی مانند ۳۰۰ یا Troy است .

این جنجال مربوط به انتخاب نقش اصلی است که به یک بازیگر زن سیاه پوست بریتانیایی به نام ادل جیمز رسیده است.

این بار نه فقط مظنونان نژادپرست معمولی که اعتراض می کنند. همچنین بسیاری از مصری ها هستند که اگرچه از نظر جغرافیایی آفریقایی هستند، اما اکثراً از میراث عرب هستند .

اگر فیلمسازان صرفاً ادل جیمز را «بازیگران متقابل» می‌دانستند، یعنی از تماشاگران می‌خواستند که کلئوپاترا او را به‌عنوان موردی از بازیگران «کور رنگ» در نظر بگیرند، هنوز بحث و جدل برانگیخته می‌شد، اما به روشی کاملاً متفاوت و کمتر سمی.

در عوض، آنها قومیت خود جیمز را دوچندان کردند و ادعا کردند که این یک بازنمایی معتبر تاریخی از ملکه واقعی کلئوپاترا هفتم است، زیرا او در واقع سیاه پوست بود.

این موضع صرفاً تعداد مخالفان را افزایش داد، از جمله بسیاری از مورخان حرفه ای باستان مانند من که به همان اندازه متقاعد شده اند که کلئوپاترا چنین نبوده است.

من می گویم “بیشتر” ما زیرا پروفسور شلی هیلز، یکی از “سرهای سخنگو” برنامه نتفلیکس، آماده است تا با استناد به شهادت سنت شفاهی مادربزرگش، اجازه دهد که کلئوپاترا به نوعی سیاه پوست بوده است.

«کتاب شیطان» مرموزترین کتاب تاریخ بشر +تنها تصویر موجود از شیطان

من با پیروی از پروفسور سارا دربیو در سخنرانی اخیر در دانشگاه هاروارد به آن پاسخ خواهم داد که در واقع تقریباً تمام مدیترانه‌های باستانی، از جمله کلئوپاترا، بدون شک معمولاً رنگ قهوه‌ای داشته‌اند .

س: “رسانه پیام است.” اسکندر مقدونی مدل موی یال شیری داشت، در حالی که کلئوپاترا با مدل موی “خربزه ای” به تصویر کشیده شد. چگونه کلئوپاترا در مجسمه ها و معابد و غیره به تصویر کشیده است .

blank

معروف ترین نمونه سکه کلئوپاترا_سایت چمدون

پاسخ: اسکندر به قدری مراقب تصویری بود که به دنیا می‌فرستاد که با انتصاب یک نقاش دربار ، یک مجسمه‌ساز درباری، یک برش سکه‌های درباری و غیره، روندی را ایجاد کرد. با این حال، با توجه به اینکه بسیاری یا بیشتر سوژه‌های او بی‌سواد بودند و اکثریت قریب به اتفاق هرگز شخصاً روی او کف نمی‌زدند، او نیز تصویری را که می‌خواست به دو مخاطب اصلی خود که از نظر فرهنگی متفاوت بودند، یعنی مصری‌های بومی و بومی‌های مصری و بومی‌ها ارائه دهد، سرپرستی می‌کرد. نوادگان مهاجران استعمارگر یونانی .

 

تصاویر مجسمه‌سازی کلئوپاترا شامل تصاویر معبد دندرا می‌شود که نشان می‌دهد او فرعون است، اما به سختی می‌توان آن را به‌عنوان یک پرتره واقعی به حساب آورد. روی آن، مانند سکه‌ای از قبرس که اکنون در موزه بریتانیا است، او به همراه پسر کوچکش توسط ژولیوس سزار ، سزاریون، با نام مستعار بطلمیوس پانزدهم سزاریون، به تصویر کشیده شده است. شوخی مدرن – یا جنجال – در مورد زیبایی او، و به ویژه در مورد طول بینی او، ارزش قابل توجهی از تصاویر سکه ای از او به دست می آورد که به سختی می توان آن را چاپلوسی با بالاترین استانداردهای کلاسیک-هلنی جذابیت زنانه نامید.

 

س: شکسپیر نوشت: «سن نمی تواند او را پژمرده کند. و از لرد بایرون: “شامپاین با چرخش های کف آلودش / به سفیدی مرواریدهای کلئوپاترا.” از قدیم تا شکسپیر تا هنرمندان مدرن، کلئوپاترا یک موضوع داغ است. آیا قرائت ها و تصاویر مورد علاقه ای از کلئوپاترا دارید؟

blank

کلئوپاترا و سزار، نوشته ژان لئون ژروم، ۱۸۶۶، سایت چمدون

پاسخ: استقبال یا میراث کلئوپاترا، چه غربی و چه شرقی، به سادگی گسترده است. آنتونی و کلئوپاترا شکسپیر به چند دلیل مختلف مورد علاقه شخصی است. اولین بار در حدود سال ۱۶۰۷ اجرا شد و اولین بار در اولین برگه پس از مرگ ۱۶۲۳ تحت عنوان تراژدی آنتونی و کلئوپاترا چاپ شد . نام میانی من آنتونی است، با یک ‘h’. این اولین – و تنها – نمایشنامه شکسپیر بود که من تا به حال بازی کردم، در یک تولید مدرسه ای در سال ۱۳۹۴. ۱۹۶۴، به عنوان پیام رسان خبر بسیار بد Actium را به همراه پائولا دیونیسوتی، که یک بازیگر حرفه ای شد، در نقش کلئوپاترا به ملکه می آورد.

 

در میان بسیاری از تصاویر نقاشی شده اولیه، مدرن و معاصر، من می توانم کلئوپاترا و سزار ۱۸۶۶ را با رنگ روغنی اثر ژان لئون ژروم مشخص کنم. البته، نقاش باید به خاطر باور آن همه مزخرفات فرش شود، اما هنوز هم قاب شکوهی از عظمت کلئوپاترا با تمام شکوه سینه برهنه اش است. “پذیرایی” عربی متأخر قرون وسطایی دوباره چیز دیگری است. در اینجا کلئوپاترا به عنوان یک دانشمند فرهیخته، دانشمند و فیلسوف فاضل، و نویسنده رساله هایی در مورد لوازم آرایشی، داروها، و … ریاضیات معرفی شده است.

س: آیا کلئوپاترا مورد تحسین و علاقه مصری ها بود؟

blank

کلئوپاترا اثر جان ویلیام واترهاوس، ۱۸۸۷سایت چمدون

پاسخ: به احتمال زیاد توسط برخی از مصریان بومی و غیر یونانی. اما، از آنجایی که ما هیچ روایت یا گزارش دیگری از شخصیت و سلطنت او توسط یک نویسنده بومی و غیریونانی مصری معاصر نداریم، سخت است که مطمئن شویم. توسط یونانی-مصری ها، او مطمئناً بسیار تحسین شده بود. او فرمانروایی بود که می‌توانست به طرز ماهرانه‌ای مقاومت کند و تسلط مستقیم امپراتوری روم را به تعویق بیندازد. فراموش نکنیم که سیاستمداران حریص رومی مدتها در پی دستیابی به خزانه بطلمیوس بودند. کلئوپاترا با تبدیل شدن به ملکه و سپس همسر دو قدرتمند رومی مرتبط، ژولیوس سزار و مارک آنتونی، کار دیپلماتیک درخشانی انجام داد.

س: مارک آنتونی و کلئوپاترا چگونه با هم آشنا شدند؟ من می دانم که بقیه برای توضیح یک نمایشنامه، کتاب یا فیلم لازم است، اما می توانید کمی در مورد این دو عاشق بسیار معروف برای ما توضیح دهید !

blank

ملاقات آنتونی و کلئوپاترا: ۴۱ قبل از میلاد توسط سر لارنس آلما تادما، ۱۸۸۳،

پاسخ: حساب ها، از جمله آنتونی، متفاوت است. آیا در اوایل سال ۵۵ قبل از میلاد بود که کلئوپاترا فقط ۱۴ سال داشت؟ اگر نه، پس به احتمال زیاد زمانی بین ۴۶ تا ۴۴، زمانی که آنتونی آجودان ارشد سزار بود، و کلئوپاترا یک زن نگهداری شده از سزار در رم بود، وجود داشت. اما مورد توافق بیشتر حاکی از آن است که این اتفاق در سال ۴۱ قبل از میلاد در تارسوس در آسیای صغیر (بعدها خانه سنت پل) رخ داد. در آن زمان، ایرادنتیست، آرمان جمهوری خواه بروتوس و کاسیوس مرده بود و سال قبل در میدان نبرد فارسالوس در شمال یونان به خاک سپرده شد. پس از آن مبارزه برهنه برای کنترل انحصاری امپراتوری بین آنتونی و یک اکتاویان بسیار جوان بود که در آن زمان پسرخوانده و وارث سزار کشته شده بود .. ایده اولیه آنتونی، مانند نظر مربی‌اش، مطمئناً این بود که از منابع مصر کلئوپاترا برای پیروزی در آن مبارزه استفاده کند تا اینکه از خدمات جنسی کلئوپاترا استفاده کند، چه رسد به اینکه عاشق او شود. اما داستان عاشقانه همیشه جذاب‌تر از محاسبات سیاسی بدبینانه است.

 

س: فرزندان کلئوپاترا با سزار و آنتونی چه شدند؟

 

پاسخ: سزاریون، همانطور که گفته شد، به دستور اکتاویان به طرز وحشیانه ای به قتل رسید. با آنتونی، کلئوپاترا دوقلوهای پدری، دختری به نام کلئوپاترا سلن و پسری به نام الکساندر هلیوس داشت.در سال ۳۴ قبل از میلاد، کودکان به درستی به زندگی و مراسم عمومی با تمام شکوه و تشریفات فرعونی معرفی شدند – به سختی می توان فهمید که آنها فرزندان یک پدر رومی هستند، نه به ذکر یکی از آنها که قبلاً ازدواج کرده بود (از همه مردم، با خواهر اکتاویان). ).

 

سلن از طریق ازدواج به تنهایی ملکه شد. با این حال، او ملکه مصر نشد زیرا از ۳۰ قبل از میلاد مصر بخشی از روم شده بود. در عوض، سلن ملکه نومیبیا، سودان تقریباً مدرن و مورتانیا شد.

 

پسر دوم آنتونی به امید بطلمیوس فیلادلفوس (به معنی دوست داشتن برادر و خواهرش) نام داشت.

حقایق کافی در مورد سلن برای توجیه تعداد زیادی از داستان های غیرداستانی و داستانی اخیر شناخته شده است، از جمله آخرین داستان جین درایکات، دختر کلئوپاترا: شاهزاده مصری، زندانی رومی، ملکه آفریقا (سر زئوس، ۲۰۲۲).

اما حرفه هلیوس و حتی بیشتر از آن فیلادلفوس تا حدی نامرئی بود. هلیوس در سال ۳۰ قبل از میلاد از خودکشی والدینش رنج برد. پس از آن، او مازاد بر نیازهای هر کسی بود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.