?>
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 17:09
کد خبر : 1108

اختصاصی/انواع روش های پیشگیری از بارداری

اختصاصی/انواع روش های پیشگیری از بارداری
انواع مختلفی از پیشگیری از بارداری وجود دارد، اما همه انواع برای همه شرایط مناسب نیستند. مناسب ترین روش کنترل بارداری به سلامت کلی فرد، سن، دفعات فعالیت جنسی، تعداد شرکای جنسی، تمایل به بچه دار شدن در آینده و سابقه خانوادگی بیماری های خاص بستگی دارد

 ۱-روش های پیشگیری بلند مدت

دستگاه داخل رحمی (IUD) که با نام سیستم داخل رحمی (IUS) نیز شناخته می شود، یک دستگاه کوچک به شکل T است که برای جلوگیری از بارداری در رحم قرار می گیرد که توسط پزشک یا ماما  انجام می شود .

IUD می تواند سال ها در جای خود باقی بماند و به طور موثر عمل کند و پس از مدت زمان توصیه شده، یا زمانی که شما  دیگر نیازی به پیشگیری از بارداری ندارید می توانید آن را از رحم خود خارج نمائید .

نجوه عملکرد آن در بدن :

  • یک  IUD هورمونی یا IUS  یک هورمون پروژسترون (لوونورژسترول) را در رحم ترشح می کند. هورمون آزاد شده باعث ضخیم شدن مخاط دهانه رحم می شود، از رسیدن اسپرم به تخمک یا بارور شدن آن جلوگیری می کند، دیواره رحم را نازک می کند و ممکن است از ترشح تخمک توسط تخمدان ها جلوگیری کند. میزان شکست یک IUS هورمونی کمتر از ۱٪ است. با این حال، درصد کمی از زنان ممکن است اخراج دستگاه را تجربه کنند و مجبور شوند دوباره آن را وارد کنند.  برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که این IUD ها اثربخشی خود را تا یک سال بیشتر از دوره استفاده توصیه شده خود حفظ می کنند.  این روش همچنین ممکن است برای درمان خونریزی شدید قاعدگی استفاده شود زیرا این هورمون اغلب خونریزی رحمی را کاهش می دهد یا از بین می برد.
  • آی یو دی  مسی  از رسیدن و بارور شدن اسپرم به تخمک جلوگیری می کند و ممکن است از چسبیدن تخمک در رحم جلوگیری کند. اگر لقاح تخمک اتفاق بیفتد، وجود فیزیکی دستگاه مانع از لانه گزینی تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم می شود. میزان شکست و دفع / قرار دادن مجدد یک IUD مسی شبیه به IUD هورمونی است.  آی یو دی مسی ممکن است به مدت ۱۰ سال در بدن باقی بماند. IUD مسی برای زنانی که ممکن است باردار باشند، عفونت های لگنی داشته باشند یا در حین قرار دادن IUD قبلی سوراخ شده اند، توصیه نمی شود. همچنین برای زنانی که سرطان دهانه رحم یا سرطان رحم، خونریزی واژینال بدون دلیل یا سل لگن دارند، توصیه نمی شود. در حال حاضر، ParaGard® تنها آی یو دی مسی مورد تایید FDA است.

ایمپلنت ها

ایمپلنت ها میله های قابل کاشت هستند. هر میله به اندازه چوب کبریت  و کاملا  انعطاف پذیر و پلاستیکی است. این روش دارای نرخ شکست کمتر از ۱٪ است.  یک پزشک با جراحی میله را زیر پوست بازوی زن قرار می دهد.

این میله  ها هورومون پروژسترون رت در بدن فرد  آزاد می کنند و می توانند تا ۵ سال کاشته شود. در حال حاضر، Implanon® و Nexplanon® ، که اتونوژسترل را آزاد می کنند، تنها میله های قابل کاشت موجود در ایالات متحده هستند. یک روش دو میله ای، Jadelle® ، که لوونورژسترل را آزاد می کند، مورد تایید FDA است اما در حال حاضر در آمریکا توزیع نشده است. یک روش جدید دو میله ای آزاد کننده لوونورژسترل، Sino-implant (II) ® ، در حال توسعه بالینی است.

blank

۲-روش های هورمونی کوتاه اثر

روش های هورمونی کنترل بارداری

از هورمون ها برای تنظیم یا توقف تخمک گذاری و جلوگیری از بارداری استفاده می کنند. تخمک گذاری فرآیند بیولوژیکی است که در آن تخمدان یک تخمک را آزاد می کند و آن را برای لقاح در دسترس قرار می دهد. هورمون ها را می توان از طریق روش های مختلفی وارد بدن کرد، از جمله:

قرص، تزریق، چسب های پوستی، ژل های پوستی، حلقه های واژینال، سیستم های داخل رحمی و میله های قابل کاشت. بسته به نوع هورمون هایی که استفاده می شود، این روش ها می توانند از تخمک گذاری جلوگیری کنند.

غلیظ شدن مخاط دهانه رحم، که به جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک کمک می کند. یا پوشش داخلی رحم را نازک کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی داروهای ضد بارداری هورمونی را تجویز و نظارت می کنند.

روش‌های هورمونی کوتاه‌اثر (مثلاً تزریقی، قرص‌ها، چسب‌ها، حلقه‌ها) در صورت استفاده کامل بسیار مؤثر هستند، اما در استفاده معمولی، طیف وسیعی از میزان شکست را دارند.

blank

  • کنترل بارداری تزریقی  این روش شامل تزریق یک پروژستین، Depo-Provera® (مدروکسی پروژسترون استات [DMPA]) است که هر ۳ ماه یک بار در بازو یا باسن تجویز می شود.
  •   این روش کنترل بارداری می تواند باعث از دست دادن موقت تراکم استخوان، به ویژه در نوجوانان شود. با این حال، این از دست دادن استخوان به طور کلی پس از قطع استفاده از DMPA دوباره به دست می آید. اکثر بیمارانی که از روش ضد بارداری تزریقی استفاده می کنند باید رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D داشته باشند یا در حین استفاده از این دارو از مکمل های ویتامینی استفاده کنند. فرمولاسیون خود تزریقی جدید DMPA، Sayana® Press، در بریتانیا تایید شده است و انتظار می رود در آینده نزدیک مورد تایید بیشتری قرار گیرد. این محصول تزریقی زیر جلدی مقدار هورمون کمتری دارد و ممکن است برای برخی از کاربران قابل قبول تر باشد.
  • قرص های  پروژسترون (POPs).  یک زن روزانه یک قرص، ترجیحاً هر روز در ساعت معینی مصرف می کند. POP ها ممکن است با تخمک گذاری یا عملکرد اسپرم تداخل داشته باشند. POP ها مخاط دهانه رحم را ضخیم می کنند و باعث می شود اسپرم به داخل رحم شنا کند یا وارد لوله فالوپ شود. POPها تغییرات چرخه‌ای طبیعی در پوشش رحم را تغییر می‌دهند و ممکن است منجر به خونریزی پیش‌بینی نشده یا ناگهانی شوند. به نظر نمی رسد که این هورمون ها با افزایش خطر لخته شدن خون مرتبط باشند.

روش های ترکیبی هورمونی

روش های ترکیبی هورمونی حاوی استروژن مصنوعی (اتینیل استرادیول) و یکی از پروژستین های متعدد مورد تایید در ایالات متحده است. همه محصولات با مهار تخمک گذاری و غلیظ شدن مخاط دهانه رحم عمل می کنند. داروهای ترکیبی استروژن و پروژسترون را می توان با قرص، چسب یا حلقه واژینال تحویل داد. روش های ترکیبی هورمونی دارای برخی خطرات پزشکی مانند لخته شدن خون است که با استروژن مصنوعی موجود در محصول مرتبط است. این خطرات با روش های هورمونی فقط پروژسترون مانند کنترل بارداری تزریقی، POPs یا LARC های هورمونی مشاهده نشده است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند عوامل خطر شما را مورد بحث قرار دهد و به شما کمک کند تا مناسب ترین روش پیشگیری از بارداری را برای خود انتخاب کنید.

  • داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی (COC، “قرص”).  COC ها حاوی یک استروژن مصنوعی و یک پروژسترون هستند که عملکرد آنها را مهار تخمک گذاری می کند. یک زن روزانه یک قرص، ترجیحاً هر روز در ساعت معینی مصرف می کند. بسیاری از انواع داروهای ضد بارداری خوراکی در دسترس هستند، و یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به تعیین اینکه کدام نوع به بهترین وجه نیازهای یک زن را برآورده می کند، کمک می کند.
  • پچ ضد بارداری  این یک تکه پلاستیکی نازک است که به پوست می‌چسبد و هورمون‌ها را از طریق پوست وارد جریان خون می‌کند. این وصله در قسمت تحتانی شکم، باسن، بیرون بازو یا قسمت بالایی بدن قرار می گیرد. یک پچ جدید یک بار در هفته به مدت ۳ هفته استفاده می شود و در هفته چهارم هیچ چسبی برای فعال کردن قاعدگی استفاده نمی شود. ۳  در حال حاضر، Ortho Evra® تنها پچ است که مورد تایید FDA است.
  • حلقه واژن. حلقه نازک، منعطف و تقریباً ۲ اینچ قطر دارد. این ترکیبی از اتینیل استرادیول و یک پروژسترون را ارائه می دهد. حلقه به واژن وارد می شود، جایی که به مدت ۳ هفته به طور مداوم هورمون آزاد می کند. زن برای هفته چهارم آن را برمی دارد و ۷ روز بعد حلقه جدیدی را وارد می کند. خطرات این روش پیشگیری از بارداری مشابه خطرات قرص های ضد بارداری خوراکی ترکیبی است. حلقه واژینال ممکن است برای زنان مبتلا به بیماری های خاص، از جمله فشار خون بالا، بیماری قلبی یا انواع خاصی از سرطان توصیه نشود. ۶  در حال حاضر، NuvaRing® تنها حلقه واژینال مورد تایید FDA است. یک حلقه واژینال ضد بارداری جدید که می تواند برای ۱۳ چرخه استفاده شود در حال توسعه بالینی است.

blank

۳-کاندوم ها به عنوان روش های مانعی ازبارداری

روش‌های مانعی که برای جلوگیری از ورود اسپرم به رحم طراحی شده‌اند، قابل جابجایی هستند و ممکن است گزینه‌ای برای زنانی باشد که نمی‌توانند از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده کنند. نرخ شکست برای روش های مانع بسته به روش متفاوت است.۷

انواع روش های مانعی که نیازی به مراجعه به پزشک ندارند شامل موارد زیر است:

  • کاندوم مردانه. این کاندوم  غلاف نازکی است که آلت تناسلی را می پوشاند تا اسپرم را جمع آوری کند و از ورود آن به بدن زن جلوگیری کند. کاندوم های مردانه عموماً از لاتکس یا پلی اورتان ساخته می شوند، اما جایگزین طبیعی آن، پوست بره (ساخته شده از غشای روده بره) است. کاندوم های لاتکس یا پلی اورتان خطر گسترش بیماری های مقاربتی (STD) را کاهش می دهند . کاندوم های پوست بره از بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کنند. کاندوم های مردانه پس از یک بار استفاده دور ریخته می شوند.
  • کاندوم زنانه. این کیسه های پلاستیکی نازک و انعطاف پذیر هستند. بخشی از کاندوم قبل از مقاربت وارد واژن زن می شود تا از ورود اسپرم به رحم جلوگیری شود. کاندوم زنانه نیز خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد. کاندوم های زنانه پس از یک بار استفاده دور ریخته می شوند.
  • اسفنج های ضد بارداری اینها اسفنج های فوم نرم، یکبار مصرف و پر از اسپرم کش هستند. یکی قبل از مقاربت وارد واژن می شود. ۸  اسفنج به جلوگیری از ورود اسپرم به رحم کمک می کند و اسپرم کش نیز سلول های اسپرم را از بین می برد. اسفنج باید حداقل ۶ ساعت پس از مقاربت در جای خود باقی بماند و سپس ظرف ۳۰ ساعت پس از نزدیکی خارج شود. در حال حاضر، اسفنج ضد بارداری واژینال Today® تنها اسفنج مورد تایید FDA است.
  • اسپرم کش ها یک اسپرم کش می تواند سلول های اسپرم را از بین ببرد. اسپرم کش را می توان به تنهایی یا در ترکیب با دیافراگم یا کلاهک دهانه رحم استفاده کرد. رایج ترین عامل اسپرم کش ماده شیمیایی به نام نونوکسینول-۹ (N-9) است. این در غلظت ها و اشکال مختلفی از جمله فوم، ژله، کرم، شیاف و فیلم موجود است. یک اسپرم کش باید حداکثر ۳۰ دقیقه قبل از مقاربت در واژن نزدیک به رحم قرار داده شود و ۶ تا ۸ ساعت پس از مقاربت در محل قرار گیرد تا از بارداری جلوگیری شود. اسپرم کش ها از انتقال بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کنند و ممکن است باعث واکنش های آلرژیک یا  واژینیت شوند ( واژینیت  تلفظ  می شود
  • blank

روش‌هایی که نیاز به مراجعه به پزشک دارند شامل موارد زیر است:

  • دیافراگم ها  هر دیافراگم یک فنجان کم عمق و انعطاف پذیر ساخته شده از لاتکس یا لاستیک نرم است که قبل از مقاربت وارد واژن می شود و مانع از ورود اسپرم به رحم می شود. کرم یا ژله اسپرم کش باید با دیافراگم استفاده شود. دیافراگم باید ۶ تا ۸ ساعت پس از مقاربت در محل خود باقی بماند تا از بارداری جلوگیری شود، اما باید ظرف ۲۴ ساعت خارج شود. دیافراگم های لاتکس سنتی باید اندازه مناسبی داشته باشند تا به درستی کار کنند و یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند تناسب مناسب را تعیین کند.دیافراگم باید بعد از ۱ یا ۲ سال تعویض شود. زنان همچنین باید پس از زایمان، جراحی لگن، یا اضافه یا کاهش وزن بیش از ۱۵ پوند، از نظر دیافراگم جدید اندازه گیری شوند.   دیافراگم جدیدتر، مانند Caya ®، برای اکثر زنان طراحی شده اند و نیازی به نصب توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ندارند.
  • کلاهک های دهانه رحم. این دیافراگم ها شبیه دیافراگم ها هستند اما کوچکتر و سفت تر هستند. کلاهک دهانه رحم یک فنجان سیلیکونی نازک است که قبل از مقاربت وارد واژن می شود تا از ورود اسپرم به رحم جلوگیری کند. همانند دیافراگم، درپوش دهانه رحم نیز باید با کرم یا ژله اسپرم کش استفاده شود. کلاه باید ۶ تا ۸ ساعت پس از مقاربت برای جلوگیری از بارداری در جای خود باقی بماند، اما باید ظرف ۴۸ ساعت برداشته شود. کلاهک های دهانه رحم در اندازه های مختلف هستند و یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تناسب مناسب را تعیین می کند.  با مراقبت مناسب می توان از کلاهک دهانه رحم به مدت ۲ سال قبل از تعویض استفاده کرد. ۲ در حال حاضر، FemCap تنها کلاه دهانه رحم تایید شده توسط FDA است.

 

۴-پیشگیری های اضطراری و اورژانسی

پیشگیری از بارداری اضطراری را می توان بعد از مقاربت محافظت نشده یا در صورت پاره شدن کاندوم استفاده کرد.

  • آی یو دی مسی IUD مسی موثرترین روش پیشگیری از بارداری اورژانسی است. دستگاه را می توان در عرض ۱۲۰ ساعت پس از مقاربت محافظت نشده وارد کرد. این روش تقریباً ۱۰۰٪ در پیشگیری از بارداری مؤثر است و مزیت دیگری نیز دارد که تا زمانی که دستگاه در جای خود باقی بماند، یک روش بسیار مؤثر پیشگیری از بارداری را ارائه می دهد. موارد منع مصرف بسیار کمی برای استفاده از IUD مسی وجود دارد و هیچ مشکلی در رابطه با وزن یا چاقی مرتبط با اثربخشی این روش وجود ندارد.
  • قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی (ECP) قرص های هورمونی هستند که به صورت یک دوز یا دو دوز با فاصله ۱۲ ساعت مصرف می شوند و برای استفاده در صورت رابطه جنسی محافظت نشده در نظر گرفته شده اند. اگر قرص‌ها قبل از تخمک‌گذاری مصرف شوند، می‌توانند تخمک‌گذاری را حداقل به مدت ۵ روز به تاخیر بیاندازند یا آن را مهار کنند تا اسپرم غیرفعال شود. آنها همچنین باعث ضخیم شدن مخاط دهانه رحم می شوند و ممکن است در عملکرد اسپرم اختلال ایجاد کنند. ECP باید در اسرع وقت پس از قرار گرفتن در معرض مایع منی مصرف شود و نباید به عنوان یک روش معمول پیشگیری از بارداری استفاده شود. اگر قرص ها بعد از تخمک گذاری مصرف شوند یا اگر زن در همان سیکل رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشد، بارداری ممکن است رخ دهد

 

۵- عقیم سازی دائمی

 

  • ایمپلنت  استریلیزاسیون
  •  یک روش غیرجراحی برای مسدود کردن دائمی لوله های فالوپ (با تلفظ  fuh -LOH-pee-uhn ) است.   یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یک لوله نازک را از طریق واژن و داخل رحم می گذراند تا یک درج نرم و انعطاف پذیر در هر لوله فالوپ قرار دهد. هیچ برشی لازم نیست. در طی ۳ ماه آینده، بافت اسکار در اطراف اینسرت ها تشکیل می شود و لوله های فالوپ را مسدود می کند تا اسپرم نتواند به تخمک برسد. پس از ۳ ماه، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی آزمایش هایی را انجام می دهد تا مطمئن شود که بافت اسکار به طور کامل لوله های فالوپ را مسدود کرده است. یک روش پشتیبان پیشگیری از بارداری استفاده می شود تا زمانی که آزمایش ها نشان دهند که لوله ها به طور کامل مسدود شده اند.
  • بستن لوله ها  (تلفظ  TOO-buhl  lahy-GEY-shuhn ) یک روش جراحی است که در آن پزشک لوله های فالوپ را برش می دهد، می بندد یا مهر و موم می کند. این روش مسیر بین تخمدان ها و رحم را مسدود می کند. اسپرم نمی تواند به تخمک برسد تا آن را بارور کند و تخمک نمی تواند به رحم برسد
  • وازکتومی  ( va-SEK-tuh mee ) یک روش جراحی است که مجرای دفران را بریده، می‌بندد یا مسدود می‌کند  . این روش مسیر بین بیضه ها و مجرای ادرار ( yoo-REE-thruh ) را مسدود می کند.  اسپرم نمی تواند بیضه ها را ترک کند و نمی تواند به تخمک برسد. ممکن است تا ۳ ماه طول بکشد تا این روش کاملاً مؤثر باشد. یک روش پشتیبان پیشگیری از بارداری استفاده می شود تا زمانی که آزمایش ها تایید کنند که اسپرم در مایع منی وجود ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.