?>
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1402 - 8:54
کد خبر : 2136

تاتو و مراقبت های پس از آن /هرآنچه که باید بدانید

تاتو و مراقبت های پس از آن /هرآنچه که باید بدانید
هم تاتو زدن کار سخت و دردناکی است و هم مراقبت های پس از آن بسیار اهمیت دارد

مراقبت بعد از تاتو یکی از مراحل بسیار مهم و حساس تاتو بدن است. شاید شما بهترین تاتوکار را انتخاب کنید و از بهترین دستگاه تاتو و مواد نیز استفاده کنید، اما اگر دستورالعمل های مراقبتی بعد از تتو را رعایت نکنید، ممکن است مشکلات مختلفی برای شما ایجاد شود.

همچنین، علاوه بر مراقبت های بعدی، دستورالعمل هایی برای قبل و زمان انجام آن وجود دارد که انجام دادن آن ها برای راحتی شما و دستیابی به نتیجه بهتر ضروری است. ما در این مقاله تمام اصول مراقبتی لازم برای قبل و بعد از تتو بدن را برای شما توضیح می دهیم تا بتوانید طرح خود را در بهترین حالت مانند روز اول حفظ کنید.

پس از اتمام مراحل تاتو بدن و صورت، قبل از انجام هرکاری، ابتدا مقداری آنتی بیوتیک روی آن بزنید و حتما روی آن را بپوشانید تا از میکروب‌ها و آلودگی‌ها در امان باشد. دلیل دیگر این کار جلوگیری از برخورد زخم‌ها با لباس و تحریک شدن آن‌ها است.

پس از گذشت چند ساعت پوشش و یا پانسمان محل تتو را بردارید تا در هوای آزاد قرار بگیرد و زخم‌های آن با سرعت بیشتری خوب شود. پس از گذشت یک الی دو روز می‌توانید محل تتو را با کمی آب و صابون بشویید. سپس مقدار کمی مرطوب کننده بدون عطر و بدون الکل را روی محل خالکوبی بزنید. با رعایت کردن این راهکارهای مراقبتی وقت، هزینه، پول و حتی دردی که برای انجام تتو میکشید هدر نمی‌رود.

روز اول

مراقبت بعد از تاتو در روز اول از لحظه پایان کار تاتوکار شروع می شود. به این معنی که باید بلافاصله روی زخم های خود را بپوشانید. بسته به اندازه و عمق طرحی که زده اید، حدود ۱ تا ۲ ساعت بعد می توانید پوشش روی تتوی خود را بردارید.

پس از جدا کردن پوشش، احتمالا متوجه ترشحاتی می‌شوید که از محل زخم خارج می‌شود. این ترشحات حاوی خون و مقداری جوهر اضافی است و کاملا طبیعی است. پوست شما نیز قرمز و زخم خواهد شد که در صورت لمس ممکن است کمی گرم باشد.

چند روز اول بعد از تتو باید محل زخم خود را چرب نگه دارید. برای این کار می‌توانید از پمادهایی مثل A و AD استفاده کنید. دقت کنید که دائما باید زخم خود را با این پمادها چرب کنید تا خشک نشود.

روز دوم و سوم

از روز دوم می توانید محل تاتوی خود را بشویید و پس از آن از یک مرطوب کننده بدون عطر و بدون الکل استفاده کنید. هنگام شستشو، ممکن است متوجه شوید که مقداری جوهر از پوست شما می‌ریزد. نگران نباشید. زیرا این جوهرها رنگدانه های اضافی موجود در پوست شما هستند و خارج شدن آن‌ها هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

روز چهار الی ششم

در این روزها باید قرمزی پوست و زخم کاملا کمرنگ شود. احتمالا خواهید دید که کمی خراش بر روی طرح تتو وجود دارد. پوسته‌ها نباید به ضخامت خراش‌هایی باشند که هنگام بریدن پوست ایجاد میشود. شستشو و استفاده از مرطوب کننده را نیز در این روزها فراموش نکنید تا این مرحله از مراقبت از تتو را نیز پشت سر بگذارید.

روز ۶ الی ۱۴، پوست انداختن تاتو

در این روزها زخم تتوی شما شروع به پوسته پوسته شدن کرده می‌ریزد. در این دوره به هیچ‌وجه سعی نکنید پوسته‌ها را جدا کنید و یا به آن‌ها دست بزنید. اجازه دهید پوست‌های مرده خودشان به طور طبیعی از پوست شما جدا شوند. اگر آن‌ها را بکنید ممکن است رنگ تتو را نیز از بین ببرید و یا دوباره پوست خود را زخم کنید.

در این مرحله ممکن است خارش زیادی روی پوست خود احساس کنید. برای تسکین خارش به آرامی روی زخم خود مرطوب کننده بدون عطر و بدون الکل بمالید. اگر در این روزها، تاتوی شما هنوز قرمز و متورم است، ممکن است دچار عفونت شده باشید. در هفته دوم استفاده از مقداری کمی وازلین میتواند به بهبود فرآیند پوسته پوسته شدن و مراقبت از تتو شما کمک کند. به یاد داشته باشید که باید لایه بسیار کمی از وازلین را روی پوست خود بزنید تا زخم شما بتواند نفس بکشد.

روزهای ۱۵ تا ۳۰

در آخرین مرحله بهبودی، بیشتر پوسته‌های بزرگ از بین می‌روند، اما ممکن است هنوز مقداری پوست مرده روی زخمتان باقی مانده باشد که بسته به نوع پوست شما، آن‌ها نیز دیر یا زود بر طرف خواهند شد. تتوی شما ممکن است هنوز خشک به نظر برسد، پس آن را مرطوب نگه دارید. در این روزها لایه‌های خارجی پوست بهبود می‌یابند. در پایان ماه اول، تتوی شما باید به همان اندازه روشن و واضح باشد که تتو کار در نظر گرفته بود.

کارهایی که تا بهبودی کامل تتو نباید انجام دهید

  • در معرض آفتاب قرار نگیرید.
  • لباس تنگ نپوشید.
  • شنا نکنید.
  • تتوی خود را دستکاری نکنید و نخارانید.

علاوه بر اینکه بعد از انجام تاتو باید نکاتی را رعایت کنید، مواردی نیز وجود دارند که باید قبل از انجام آن انجام دهید تا هنگام انجام کار به مشکلی برنخورید و تتوی شما به خوبی انجام شود. دستورالعمل های مراقبتی قبل از تاتو بدن شامل موارد زیر است:

۱. مقدار زیادی آب بنوشید

هیدراته ماندن در طول فرآیند انجام تتو مهم است و باید از قبل مقدار زیادی آب بنوشید. هیدراته بودن همیشه ایده خوبی است اما در این مورد خاص به شما کمک می‌کند که برای تحمل درد بیشتر دوام بیاورید و پس از آن زخم شما سریعتر بهبود یابد.

۲. پوست خود را مرطوب نگه دارید

این بدین معنی نیست که هنگام انجام تتو پوست خود را چرب کنید، اما قطعا ایده خوبی است که پوست خود را از چند روز قبل، مرطوب کنید. این موضوع به بهتر رنگ گرفتن پوست شما توسط جوهر کمک ویژه‌ای میکند.

۳. موهای ناحیه مورد نظر خود را اصلاح کنید

توجه داشته باشید که حتما بخشی از بدن شما که میخواهید تتو را روی آن انجام دهید، اصلاح شده باشد تا با برخورد سوزن با موهای آن قسمت درد بیشتری احساس نکنید.

۴. شب قبل از انجام تاتو خوب بخوابید

یک شب قبل از انجام تتو خواب خوبی داشته باشید؛ استراحت کافی باعث می‌شود پوست شما سر زنده تر به نظر برسد و در آخر خطوط تمیزتر و صاف تری برای طرح تاتو مورد علاقه‌تان خواهید داشت.

۵. غذای کافی میل کنید

قبل از انجام تتو حتما یک وعده غذایی دلچسب خوب بخورید. بدن شما به انرژی احتیاج دارد؛ به خصوص وقتی که طرح شما در قسمتهایی باشد که درد بیشتری دارند، خوردن غذای کافی باعث میشود تا تحمل شما بالابرود.

. وسیله ای برای سرگرمی همراه خود داشته باشید

تلفن، کتاب، لپ تاپ و هر چیزی که احساس میکنید در طول جلسه شما را سرگرم میکند همراه خود داشته باشید تا حواس شما را پرت کند.

۷. الکل مصرف نکنید

قبل از انجام خالکوبی، مخصوصا از یک شب قبل، به هیچ‌وجه الکل مصرف نکنید، زیرا الکل خون را رقیق می‌کند و در نتیجه خونریزی بیشتری ایجاد می‌شود. خونریزی زیاد باعث می‌شود رنگدانه‌های جوهر به درستی وارد پوست شما نشوند و طرح تاتوی شما آنطور که باید خوب از آب درنیاید.

۸. لباس مناسب بپوشید

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید، لباسی است که خواهید بپوشید. پوشیدن لباسی که به شما امکان دسترسی آسان به منطقه‌ تتو را بدهد، بسیار مهم است. همچنین لباسی را بپوشید که در صورت لک شدن آن توسط جوهر، بتوانید از آن دست بکشید. نه تنها بعضی اوقات جوهر پاشیده می‌شود، بلکه مایع زخم یا حتی خون نیز ممکن است روی لباس بریزد. از پوشیدن لباس با جنس پشمی خودداری کنید و به جای آن با لباس پنبه‌ای بروید.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.