?>
تاریخ انتشار : جمعه 24 شهریور 1402 - 18:13
کد خبر : 7241

خیانت شاخ و دم ندارد! / دروغ‌های کوچک کیان زندگی را به آتش می‌کشند/ اعتماد یک امر قراردادی نیست

خیانت شاخ و دم ندارد! / دروغ‌های کوچک کیان زندگی را به آتش می‌کشند/ اعتماد یک امر قراردادی نیست

سرویس دین و اخلاق چمدون ،اما چه جور رفتار‌هایی خیانت به حساب می‌آید یا چطور اعتماد‌ها با یک رفتار کوچک ممکن است از بین برود. باید بگوییم که خیانت که شاخ و دم ندارد. شاخ فیل شکستن هم نیست.   خیلی ساده است؛ همین که با کسی حرف بزنید که همسرتان آن را منع کرده

سرویس دین و اخلاق چمدون ،اما چه جور رفتار‌هایی خیانت به حساب می‌آید یا چطور اعتماد‌ها با یک رفتار کوچک ممکن است از بین برود. باید بگوییم که خیانت که شاخ و دم ندارد. شاخ فیل شکستن هم نیست.

 

خیلی ساده است؛ همین که با کسی حرف بزنید که همسرتان آن را منع کرده باشد. همین که در پنهان و خفا کاری کنید و مطمئن باشید اگر همسرتان بفهمد، دلخور و ناراحت می‌شود. همه و همه اسمش خیانت است. همین قدر ساده! دروغ گفتن که دیگر به کنار؛ که چه کوچک چه بزرگش، چه مصلحتی و چه غیر مصلحتی آن هیچ جایی میان زن و شوهر ندارد.

 

دکتر شریفی یزدی روانشناس اجتماعی در این باره می‌گوید: «برخی از زن و شوهر‌ها بر حسب عادت برخی هم بر حسب ترس و برخی هم برحسب منافع کوتاه مدت، متاسفانه پنهان کاری یا دروغ می‌گویند. دروغ‌های کوچک؛ و فکر می‌کنند دروغ‌های کوچک تاثیر منفی از خودش به جا نمی‌گذارد. در حالی که همین دروغ‌های کوچک مانند خار و خاشاک‌هایی هستند که هنگام آتش افروزی اول آن‌ها آتش می‌گیرند بعد کل کُنده بزرگ را آتش می‌زنند.

 

دروغ‌های کوچک اعتماد و وفاداری را به همین راحتی به آتش می‌کشد و کل کیان زندگی دچار مشکل می‌شود.

در روابط زوجین اگر مقوله اعتماد ولو در امری ساده از بین برود، باید زمان و هزینه روحی و فکری و روانی بسیار بالایی را خرج کرد تا بتوان بخشی از آن اعتماد را بازسازی کرد؛ بنابراین در رابطه زوجین اعتماد و وفاداری یکی از مهم‌ترین پایه‌های زندگی مشترک است.»

 

 

اعتماد یک امر قراردادی نیست

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «اعتماد یک امر قراردادی نیست که بیا من به تو اعتماد کنم، تو به من اعتماد کن. این طوری نیست. اعتماد را باید جلب کرد. با خوبیِ عمل، با رعایت اخلاق، با رعایت آداب، با رعایت حدود و ثغور و موازین شرعی…»

با این تفاسیر باید بدانید که بی‌اعتمادی یک سم مهلک برای پایداری و کیان خانواده است. ممکن است بعد از یک یا چند دروغ کوچک یا حتی خیانت، زوجین به زندگی مشترک‌شان ادامه دهند،

 

اما هر روز به بی‌اعتمادی و پنهان کاری‌های همدیگر فکر می‌کنند. خانواده اعتماد را مانند ستونی برای تداوم زندگی مشترک می‌داند و چنانچه این ستون با بی‌اعتمادی سست شود به سهولت موجب فروپاشی زندگی می‌شود.

روانشناس اجتماعی می‌گوید: «منشا بسیاری از بی‌اعتمادی‌ها در زندگی زوجین، عدم شکل گیری زوجیت است، در واقع پنهان کاری و دروغ در زندگی نشان می‌دهد که زوجیت و همدلی صمیمانه بین زن و شوهر وجود ندارد.

 

در صورتی که همدلی و احساس صمیمانه بین زوجین پیش آید، بسیاری از مشکلات آن‌ها حل می‌شود، باید همسران برای یکدیگر حریم و حرمت قائل شده و به نیاز‌های همدیگر اهمیت دهند.»

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.