?>
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 - 23:23
کد خبر : 26649

چند بار باید موهای خود را بشویید؟/کارشناسان چه نظری دارند؟

چند بار باید موهای خود را بشویید؟/کارشناسان چه نظری دارند؟

تعداد دفعات شست شوی موها با توجه به استفاده گسترده از شامپوهای شیمایی می تواند بسیار مهم باشد .

در طول شبانه روز اتفاقات زیادی برای  پوست سر و موهای شما می افتد. عرق ناشی از گرما، ورزش و فعالیت های روزانه و همچنین تغییرات فصلی می تواند بر وضعیت طبیعی موی شما تأثیر بگذارد.

ناگفته نماند، تجمع برخی عوارض  شامپوها می تواند به مرور زمان پوست سر را از بین ببرد.  در حالیکه غدد نزدیک فولیکول‌های مو، روغن تولید می‌کنند که تارهای شما را نرم می‌کند.

بدون شک، شما می دانید که باید موهای خود را بشویید، اما برای حفظ سلامت مو و پوست سر خود چند بار باید شامپو بزنید ؟

چرا شستن موها مهم است؟

با وجود اینکه تمام عمر موهایتان را  با شامپو می‌شویید، بیایید  در وهله اول با این پرسش که چرا  موهایمان را می‌شویم شروع کنیم؟

فاطیما فاهس، MD، FAAD، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در شهرک وست بلومفیلد، میشیگان و موسس Dermy Doc Box، می‌گوید: «شستن موهایتان دو هدف دارد:

تمیز کردن پوست سر 

تمیز کردن تارهای مو

به گفته او، تمیز کردن پوست سر مانند پاک کردن پوست صورت است، زیرا چربی، مواد زائد و کثیفی را از بین می برد.

با این حال، نمی توانید در مورد شستشو زیاده روی کنید. دکتر فاحس می‌گوید نقطه ضعف شستشوی زیاد (بر اساس نوع پوست سر و موی خاص شما) این است که می‌تواند منجر به خشکی، خارش و حتی ریزش مو شود . 

او توضیح می دهد: “موهای ما به روغن طبیعی به نام سبوم وابسته هستند که از ریشه فولیکول مو در پوست سر ترشح می شود تا آنها را تغذیه کند.” حذف بیش از حد این روغن می تواند منجر به تحریک پوست سر و آسیب به مو شود.

 کارشناسان شستن موهایتان را چند وقت یک بار توصیه می کنند؟

اول، به یاد داشته باشید که هر فردی شرایط پوست سر و انواع موی متفاوتی دارد، بنابراین پاسخ به اینکه چند وقت یکبار باید موهای خود را بشویید بسیار فردی است.

جنیفر دیویس الکساندر، دکترای تخصصی پوست، دانشمند کل نگر پوست و کارشناس سلامت پوست در بالتیمور می گوید، برای مثال، اگر موهای مجعد دارید، احتمالاً پوست سر شما خشک تر از پوست سر افرادی است که موهای صاف دارند . 

او می‌گوید اگر پوست سر و موهای شما چرب‌تر است، ممکن است مجبور شوید بیشتر از افرادی که موهای خشک‌تری دارند شستشو دهید.

 به طور جداگانه، اگر موهای نازکی دارید، ممکن است از شستشوی روزانه یا یک روز در میان برای شما کافی باشد. 

دکتر الکساندر می‌گوید علاوه بر این، سایر عوامل سبک زندگی ممکن است بر دفعات شستشوی شما تأثیر بگذارد مانند:

  • هر چند وقت یکبار ورزش می کنید
  • شنا در استخر کلردار
  • کار کردن در شغلی که در معرض گرد و غبار و مواد شیمیایی هستید
  • استفاده از محصولات مو، که ممکن است باعث ایجاد تجمع شود
  • اگر موهای خود را شیمیایی می کنید

همچنین به درک اینکه چگونه قومیت شما بر فولیکول های مو تأثیر می گذارد کمک می کند.

 الکساندر می گوید: “افراد آفریقایی تبار فولیکول های موی بیضی شکل نامتقارن دارند.”

 این مانع از توانایی سبوم برای حرکت از پوست سر به مو می شود که منجر به خشکی بیشتر و شکستگی احتمالی آن می شود. 

او می گوید: «شستشوی روزانه توصیه نمی شود. Fahs اضافه می کند که افرادی که دارای موهایی با بافت آفریقایی و گره خورده هستند ممکن است بتوانند زمان بین شستشو را به یک تا دو هفته افزایش دهند.

 کند که فولیکول های موی گرد و متقارن دارند. او توضیح می‌دهد: «این به سبوم اجازه می‌دهد تا به طور مداوم پوست سر و مو را بپوشاند، که می‌تواند منجر به چربی پوست سر و رشته‌های بی‌جان شود». مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در Skin Appendage Disorders منتشر شد و بر روی افراد آسیایی بررسی شد، نشان داد که بیشترین “رضایت از وضعیت مو و پوست سر” پس از شستشوی ۵ تا ۶ بار در هفته رخ می دهد.

با این حال، در نهایت، این شما هستید که باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید که چند بار باید موهای خود را بشویید و سپس از این اطلاعات برای تصمیم گیری بهترین تصمیم استفاده کنید. الکساندر می گوید: «بهترین توصیه من این است که موهایت را بشناسی. و برای توصیه‌های دقیق‌تر، با یک متخصص پوست دارای مجوز هیئت مدیره برای یک رژیم شستشوی موی خاص که مناسب شماست، مشورت کنید.

روش صحیح شستن موها

هنگامی که در حال عرق کردن هستید، آکادمی پوست آمریکا  (AAD) توصیه می کند که روی ماساژ دادن شامپو به پوست سر تمرکز کنید.

“عملکرد اصلی شامپو تمیز کردن پوست سر است. الکساندر می گوید: استفاده از شامپو به طور مستقیم روی پوست سر و اجازه دادن به آن در هنگام آبکشی روی موها جاری شود [معمولا] برای تارهای شما کافی است. علاوه بر این، ماساژ دادن آن بر روی پوست سر باعث افزایش جریان خون می شود که پوست سر و فولیکول های مو شما را تغذیه می کند.

فاهس می افزاید: شامپوی ماساژ داده شده را برای چند دقیقه قبل از آبکشی روی پوست سر خود بگذارید تا مواد موثره به بهترین شکل پاکسازی شوند. طبق AAD با یک نرم کننده در انتهای موها دنبال کنید.

اگر موهایتان را نشویید چه اتفاقی می‌افتد؟

عواقب  عدم شستشوی موها شامل چربی و تجمع پوست سر است.

ممکن است در شبکه‌های اجتماعی گرایش «عدم پوسیدگی» وجود داشته باشد (که در آن افراد از تمیز کردن موهای خود با شامپو اجتناب می‌کنند)، اما عواقب این تجمع را در نظر داشته باشید که می‌تواند فولیکول‌های مو را مسدود کند، موها را سنگین کند و pH پوست سر را مختل کند.

الکساندر توضیح می دهد که سطح سبوم و میکروبیوم پوست سر. شامپو زدن – اگرچه زمان مناسب برای همه متفاوت است – سلامت پوست سر و مو را افزایش می دهد .

به خاطرداشته باشید که نگرانی های مو و پوست سر ممکن است فقط مربوط به دفعات شامپو کردن شما نباشد – چیزهای زیادی وجود دارد که موهای شما در مورد سلامت شما می گوید .

اگر خشکی، خارش یا ناراحتی خارج از حد معمول را تجربه کردید، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

چگونه زمان بین شستن موهای خود را طولانی کنیم؟

اگر به تازگی موهای خود را حالت داده اید و می خواهید موهای خود را سالم نگه دارید، در اینجا کارهایی که می توانید انجام دهید:

  • فقط ورزش های سبک را انجام دهید که شامل تعریق زیاد نباشد، مانند پیاده روی ملایم یا یوگا . و در آینده، ایده بدی نیست که قبل از برنامه ریزی برای شستن و حالت دادن به موهای خود، تمرینات شدید و عرق آور را برنامه ریزی کنید.
  • فاهس خاطرنشان می کند: از شامپو خشک عاقلانه و کم استفاده کنید – اسپری مداوم آن به موهایتان می تواند منجر به تجمعی شود که پوست سر شما را تحریک می کند.

نوع شامپو چه تأثیری بر دفعات شستن موهایتان دارد

مهم است که مطمئن شوید از شامپو و نرم‌کننده‌ای استفاده می‌کنید که برای نوع موی خاص شما فرموله شده است و طبق تحقیقات گذشته ، تعداد زیادی از آنها وجود دارد .

فاحس خاطرنشان می کند که اگر پوست سرتان چرب است و از شامپوی مرطوب کننده استفاده می کنید، ممکن است رطوبت بیش از حد روی بدنتان باشد و ممکن است مجبور شوید دفعات شستشو را شروع کنید.

به دنبال شامپویی باشید که به طور خاص برای موهای چرب فرموله شده است یا شامپویی با برچسب “شفاف کننده” یا متعادل کننده. او می‌گوید: شامپوهای شفاف کننده که به از بین بردن رسوب کمک می‌کنند، همچنین می‌توانند انتخاب خوبی باشند، اگر تمایل دارید از محصولات زیادی در موهای خود استفاده کنید، از جمله شامپو خشک، که می‌تواند اضافه‌کاری را ایجاد کند.

فرمول‌های زیادی از شامپو وجود دارد، بنابراین اگر متوجه شدید که قفسه‌های فروشگاه‌ها بسیار زیاد است، همیشه ایده خوبی است که از آرایشگر یا متخصص پوست خود در مورد نوع موی خود توصیه کنید.

سخن پایانی

کارشناسان می گویند شستن موها آلودگی، چربی و تجمع عوارض  را از بین می برد و برای سلامت مو و پوست سر مهم است .

 در حالی که زمان صحیح شستشوی موها بسته به نوع مو و سبک زندگی فرد متفاوت است، اما از یک بار در روز تا دو بار در ماه متغیر است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.