?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 دی 1402 - 9:59
کد خبر : 29025

جرم گوش و راهکارهای خانگی برای پاک کردن آن

جرم گوش و راهکارهای خانگی برای پاک کردن آن

جرم گوش چیست؟ ماده زرد و قهوه‌ای داخل گوش که به جرم یا واکس گوش هم معروف است، توسط سلول‌های داخل کانال گوش ساخته می‌شود. اگر به آن دست زده باشید، حتما متوجه شده‌اید که حالت چرب و چسبناک دارد. چرا؟ به این دلیل که قسمت عمده تشکیل‌دهنده‌اش چربی و سلول‌های ریزش پیدا کرده است.

لازم است که باورها و اقدامات اشتباه برای تمیزکردن جرم گوش را بشناسید تا از اجرای چنین روش‌هایی بر گوش‌هایتان جلوگیری کنید. این عادات غلط عبارت‌اند از:

چوب کبریت، سوییچ ماشین و کلید در منزل، خودکار، مداد و هر چیز نوک تیز دیگری را برای خارج کردن واکس زرد رنگ وارد گوش نکنید. مورد استفاده این وسایل هر چه باشد، در حیطه وسایل پزشکی گوش نیست.

گوش پاک‌کن، گوش پاک‌کن نیست. آن وسیله‌ای که در جامعه به عنوان گوش پاک‌کن استفاده و در داروخانه‌ها فروخته می‌شود، یک اپلیکاتور است و نه یک گوش پاک‌کن. شما با استفاده از این وسیله (اپلیکاتور) نه تنها موفق به خارج کردن جرم گوش نمی‌شوید، بلکه بدتر جرم را به داخل هل می‌دهید و احتمال آسیب رساندن به پرده صماخ با آن هم محتمل است. لطفا از این وسیله (که احتمالا شما هم به آن گوش پاک‌کن می‌گویید) استفاده نکنید.

توصیه مهم درباره جرم گیری گوش

به شما توصیه می‌شود که بعد از استحمام، برای خشک کردن گوش و خارج‌کردن جرم گوش که احتمالا نم خورده و راحت‌تر خارج می‌شود، از انگشت یا اپلیکاتور استفاده نکنید. بهتر است که چند دقیقه‌ای گوش خود را در مسیر باد گرم سشوار قرار دهید تا داخل کانال گوشتان خشک شود.

بهترین کار برای تمیزکردن گوش، شستشوی گوش با روش‌هایی همچون ساکشن یا تزریق آن هم توسط پزشک است.

برای معاینه گوش در سنین پایین حتما به پزشک مراجعه کنید. جرم گوش کودکان باید از سوی متخصص بررسی و خارج شود. در غیر این صورت، احتمال انسداد گوش و آسیب شنوایی وجود دارد.

رای تمیز کردن گوش‌هایتان، این نکات را به خاطر بسپارید

برخی از افراد نسبت به بقیه، بیشتر جرم گوش تولید می‌کنند

درست مثل این که بعضی از افراد بیشتر از بقیه عرق می‌کنند. بدن بعضی از افراد، همچنان خودبه‌خود جرم گوش می‌سازد و ممکن است در کانال گوش این افراد، جرم بسیار زیادی جمع شود. این مسئله اشکالی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه فرد احساس کند به دلیل تجمع زیاد جرم در گوش و انسداد آن، به‌سختی صداها را می‌شنود.

هندزفری‌تان می‌تواند به تشخیص مشکل جرم گوشتان کمک کند

اگر عادت دارید مدام هندزفری به گوشتان باشد، این مسئله می‌تواند کمکتان کند بفهمید چه زمانی گوش‌هایتان نیاز به بررسی دارند. چنان چهمتوجه شدید هر بار که هندزفری‌تان را در می‌آورید، جرم زیادی به آن چسبیده است، یعنی به احتمال زیاد جرم گوشتان زیاد شده است. اگر روی هندزفری جرم گوش می‌بینید و ضمناً احساس می‌کنید نیاز دارید آن را با ماکسیمم صدا استفاده کنید، می‌تواند علامت این باشد که جرم، انسدادی در گوشتان ایجاد کرده و باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر سعی کنید خودتان جرم گوشتان را خارج کنید، ممکن است وضعیت بدتر شده و انسداد ایجاد کنید

قبل از این که تصمیم بگیرید خودتان جرم گوشتان را تمیز کنید، یادتان باشد که پزشک، بهترین کسی است که می‌تواند گوش‌هایتان را به‌خوبی و به طور کامل از جرم پاکسازی کند. در واقع زمانی که تمام تلاشتان را می‌کنید تا جرم گوشتان را خارج کنید، احتمال انسداد گوش با جرم را بیشتر می‌کنید.

باور کنید جرم گوش، طبیعی و دوست شماست

قبلاً گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم: جرم گوش، دشمن شما نیست، بلکه دوست شماست. زیرا از گوش‌هایتان در برابر گرد و غبارها و آلودگی‌ها محافظت می‌کند و در واقع عامل ضد آب است. بنابراین وقتی آب داخل گوشتان می‌شود، جرم یا همان واکس گوش از پوست در برابر رطوبت محافظت می‌کند. در نتیجه گوش دچار عفونت نمی‌شود. شما به مقداری جرم در گوش‌هایتان نیاز دارید تا آن‌ها را سالم نگه دارید. پس وقتی سعی می‌کنید جرم گوش‌هایتان را کاملاً خارج کنید، این نکته را به یاد داشته باشید.

برای خارج کردن آب از گوش باید با روش های صحیح و مناسب انجام شود تا آسیبی به گوش وارد نکرده و از ایجاد عفونت جلوگیری کند.

مناسب‌ترین اقدام برای تمیزکردن جرم گوش

با توجه به حساس بودن ساختار گوش به شما توصیه می‌شود که اگر جرم گوش باعث شده که علائمی از قبیل درد، وزوز گوش و کاهش شنوایی پیدا کنید، نزد پزشک بروید. البته درمان گوش درد در خانه هم راهکار مناسبی است.

گر جرم گوش چندان فشرده نباشد، احتمالا پزشک در همان نوبت سعی در خروج واکس درون گوش می‌کند. در صورتی که جرم گوش حالت فشرده و چسبیده به پرده صماخ داشته باشد، احتمالا پزشک در چند مرحله، اقدام به خارج‌کردن جرم خواهد کرد که عبارت‌اند از:

مرحله نخست: پزشک قطره روغن گلیسیرین فنیکه (Glycerin pheniqe) تجویز خواهد کرد که باید روزانه دو تا سه نوبت در گوش به مدت چند روز بچکانید. این قطره روغنی، جرم گوش را نرم و خارج کردن آن را آسان‌تر می‌کند.

مرحله دوم: پس از گذشت چندین روز، دوباره به پزشک مراجعه کنید. گوشتان توسط دستگاه معاینه و احتمالا با یک سرنگ پر از آب داخل آن شست‌وشو داده می‌شود. سپس پزشک با کمک یک دستگاه داخل گوش را نگاه و باقی‌مانده جرم‌ها را خارج می‌کند.

جرم گیری گوش با ساکشن

تمیزکردن جرم گوش با ساکشن ایمن‌ترین و موثرترین روش برای معاینه و درمان گوش است که توسط پزشکان مجرب و آموزش دیده انجام می‌شود. این فرایند دردی به همراه نمی‌آورد و خطرناک نیست.

بهتر است که در طول انجام ساکشن، ثابت و بی‌حرکت باقی بمانید تا گوشتان آسیب نبیند. این عملیات نیازی به بیهوشی و بی‌حسی هم ندارند.

تمیزکردن گوش با روش‌های خانگی

جرم گیری گوش با پیاز

یکی از شیوه‌های معمول و موثر برای درمان خانگی گوش جرم گرفته استفاده کردن از پیاز است. پیاز یک ضدعفونی کننده و ضد التهاب قوی است که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. استفاده از پیاز برای از بین بردن جرم گوش به روش‌های زیر انجام می‌شود.

روش اول: برای درمان خانگی جرم گوش می‌توانید یک پیاز تازه را قاچ کنید و آن را داخل پارچه‌ای تمیز بپیچید و به مدت ۱۵ دقیقه روی گوش بگذارید.

روش دوم: دو یا سه قطره آب پیاز را داخل گوش بریزید تا جرم گوش را تمیز کنید. البته دقت کنید هیچ تکه‌ی ریزی از پیاز داخل گوش نرود.

دکتر شستشوی گوش با توجه به میزان جرم داخل گوش بیمار یک روش مطمئن برای خارج کردن آن استفاده می‌کند.

درمان جرم گوش با سیر

سیر یکی از خوراکی‌های ضد التهاب است که استفاده موضعی از آن برای درمان خانگی گرفتگی گوش در اثر جرم مفید است. زیرا سیر خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. حتی در مواقعی که در اثر زیاد شدن جرم و عفونت فرد درگیر گوش درد شود می‌توانید از سیر برای درمان استفاده کند.

سیر دقیقا مانند یک قطره گیاهی برای جرم گوش است و برای استفاده از ان لازم است چند حبه سیر را داخل مقدار کمی روغن حرارت دهید. سپس این مایع را از پارچه‌ی نرم یا صافی عبور دهید و دو قطره از این مایع را داخل گوش بریزید. حتی می‌توانید از بخور سیر هم برای از بین بردن جرم گوش استفاده کنید.

به این صورت که سیر را داخل آب جوش بریزید و گوش جرک گرفته را در معرض بخار آن قرار دهید. این کار باعث می‌شود جرم و آلودگی از گوش تخلیه شود.

درصورتی‌که از روش‌های درمان خانگی جرم گوش استفاده کره‌اید اما همچنان مشکل شنوایی دارید بهتر است با دکتر آنلاین گوش حلق بینی از طریق سایت پذیرش۲۴ مشورت کنید.

جرم گیری گوش با شمع

یکی از روش‌های قدیمی درمان خانگی بیرون اوردن جرم گوش استفاده از شمع است. این روش که به شمع گوش پاک کن معروف است با استفاده از یک شمع مخروطی و توخالی انجام می‌شود.

شیوه انجام این روش به این صورت است که یک شمع توخالی که در پارچه یا پارافین پوشیده شده داخل گوش بیمار قرار داده می‌شود یا اینکه تخلیه جرم گوش با کاغذ انجام می‌شود. سپس سر شمع که بیرون از گوش است روشن می‌شود و حرارت حاصل از آن باعث تخلیه جرم و عفونت گوش می‌شود. در واقعی مکشی که در اثر این کار ایجاد می‌شود علت اصلی خارج کردن عفونت‌های گوش است.

البته با توجه به اینکه این روش عوارض خطرناکی مانند سوراخ شدن پرده گوش و از بین رفتن قدرت شنوایی دارد، پزشکان توصیه می‌کنند از انجام این روش امتناع شود.

جرم‌گیری گوش با سرکه سیب

سرکه سیب ماده‌ای موثر برای تمیز کردن و از بین بردن جرم گوش در کودکان و بزرگسالان است. با بروز اولین نشانه‌های گوش درد یا کیپ شدن گوش می‌توانید کمی سرکه سیب را داخل گوش بریزید و با انگشت اشاره اطراف گوش را کمی ماساژ دهید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید، سپس سر را خم کنید یا با یک گوش پاک کن جرم داخل گوش را تمیز کنید.

درمان خانگی رفع جرم گوش با سرکه سیب عارضه‌ای روی شنوایی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل استفاده از توصیه می‌شود.

کسانی که با علائم وزوز و گرفتگی گوش به دکتر متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می‌کنند باید از نظر علائم بالینی و میزان شنوایی تحت معاینه دقیق قرار بگیرند تا مشکل شناسایی و درمان شود.

جرم گیری گوش با جوش شیرین

جرم گوش سفت شده با تاثیری که بر شنوایی فرد ایجاد می‌کند موجب ایجاد ناتوانی می‌شود. به همین دلیل بهتر است هر چند وقت یک بار جرم گوش تمیز شود. اما اگر به هر دلیل میزان جرم زیاد باشد یا اینکه از مدت‌ها قبل داخل گوش باقی مانده باشد و بخواهید آن را رفع کنید، می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید.

برای استفاده از این روش باید کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و با قطره چکان داخل گوش بریزید. ترکیب جوش شیرین و آب می‌تواند جرم‌ها را در خود حل کند و بیرون بریزید. در نهایت از یک دستمال تمیز و خشک برای پاک کردن گوش بیرونی استفاده کنید.

دکتر گرفتگی گوش از روش‌های ایمن برای تمیز کردن جرم گوش استفاده می‌کند تا هیچ آسیبی به گوش و پرده شنوایی وارد نشود.

جرم گیری گوش با آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید یکی از ترکیبات قوی برای حل کردن جرم گوش است. در این شیوه درمان خانگی میزان یکسانی از هیدروژن پراکسید و آب را باید با هم ترکیب کنید و چند قطره داخل گوش بریزید. جرم گوش این محلول را جذب می‌کند و به شکل یک مایع نسبتاً روان از گوش خارج می‌شود.

منبع: شادمگ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.