?>
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 17:10
کد خبر : 1063

سارا کنپتون

اختصاصی /با تزریق این ژن قلب شما ده سال جوانتر می شود

اختصاصی /با تزریق این ژن قلب شما ده سال جوانتر می شود
دانشمندان دریافته‌اند تزریق ژن‌های به اصطلاح «سوپر پیر» به سلول‌های قلب از کار افتاده، آن‌ها را بازسازی می‌کند و باعث می‌شود که 10 سال جوان‌تر عمل کنند.

سرویس سلامت  چمدون /اختصاصی/کشف جدیدی در آسمان علم پزشکی رخ داده است ،این کشف راه را برای درمان یا پیشگیری از نارسایی قلبی با برنامه ریزی مجدد سلول های آسیب دیده باز می کند.

 

دانشمندان دریافته‌اند تزریق ژن‌های به اصطلاح «سوپر پیر» به سلول‌های قلب از کار افتاده، آن‌ها را بازسازی می‌کند و باعث می‌شود که ۱۰ سال جوان‌تر عمل کنند.

محققان مدت‌ها گمان می‌کردند که افرادی که بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند باید کد ژنتیکی منحصربه‌فردی داشته باشند که از آنها در برابر آسیب‌های پیری محافظت کند.

تحقیقات قبلی نشان داد که حاملان یک نوع ژن BP1FB4 از طول عمر طولانی و مشکلات قلبی کمتری برخوردار هستند .

در آزمایش‌های جدید، دانشمندان دانشگاه بریستول این نوع ژن را در یک ویروس بی‌ضرر وارد کردند و سپس آن را به موش‌های مسن تزریق کردند. آنها دریافتند که ساعت بیولوژیکی قلب را به اندازه ۱۰ سال به عقب برگرداند.

زمانی که این ژن در آزمایشگاه به سلول‌های قلب آسیب‌دیده انسان مسن معرفی شد، باعث بازسازی قلب نیز شد و جرقه ساخت رگ‌های خونی جدید و بازیابی عملکرد از دست رفته را برانگیخت.

پائولو ماددو، استاد طب تجربی قلب و عروق در موسسه قلب بریستول دانشگاه بریستول، گفت: «یافته‌های ما تأیید می‌کند که ژن جهش یافته سالم می‌تواند کاهش عملکرد قلب در افراد مسن را معکوس کند.

ما اکنون علاقه مندیم که تعیین کنیم آیا دادن پروتئین به جای ژن نیز می تواند کارساز باشد یا خیر. ژن درمانی به طور گسترده ای برای درمان بیماری های ناشی از ژن های بد استفاده می شود. با این حال، درمان مبتنی بر پروتئین ایمن تر و قابل دوام تر از ژن درمانی است.

اینکه قلب چقدر می تواند خون را به اطراف بدن پمپاژ کند با افزایش سن بدتر می شود، اما سرعت رخ دادن تغییرات مضر در همه افراد یکسان نیست.

انتخاب سبک زندگی می تواند ساعت بیولوژیکی را تسریع یا به تاخیر بیندازد، اما به ارث بردن ژن های محافظ نیز بسیار مهم است.

این مطالعه برای اولین بار نشان داد که چنین ژن هایی که در صدساله ها یافت می شود را می توان به افراد غیر مرتبط برای محافظت از قلب آنها منتقل کرد.

مونیکا کاتانئو، محققی از گروه MultiMedica در میلان و اولین نویسنده این کار، گفت: «با افزودن ژن طول عمر به لوله آزمایش، روند جوانسازی قلب را مشاهده کردیم: سلول‌های قلبی بیماران نارسایی قلبی مسن دارای کار خود را به درستی از سر گرفت و ثابت کرد که در ساخت رگ های خونی جدید کارآمدتر است.”

پروفسور جیمز لیپر، دستیار مدیر پزشکی بنیاد قلب بریتانیا که این تحقیق را تامین مالی کرده است، اظهار داشت: همه ما می خواهیم اسرار پیری را بدانیم و بدانیم که چگونه ممکن است بیماری های مرتبط با افزایش سن را کاهش دهیم.

عملکرد قلب ما با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما این تحقیق به‌طور فوق‌العاده نشان داده است که گونه‌ای از ژنی که معمولاً در افراد با عمر طولانی یافت می‌شود، می‌تواند پیری قلب را در موش‌ها متوقف و حتی معکوس کند.

این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است، اما می‌تواند روزی راهی انقلابی برای درمان افراد مبتلا به نارسایی قلبی و حتی جلوگیری از ایجاد این وضعیت ناتوان‌کننده در وهله اول فراهم کند.»

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.