?>
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 بهمن 1401 - 19:41
کد خبر : 1266

اختصاصی/۱۲خوراکی ضد سرطان

اختصاصی/۱۲خوراکی ضد سرطان
سرطان بیماری رایج دنیای امروز است اما با استفاده از این خوراکی ها می توان ابتلا به سرطان را از خود دور کرد

۱. سبزیجات 

سبزیجات برگ‌دار سنگ بنای هر رژیم غذایی سالمی هستند، زیرا سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌ها هستند، اما کالری، چربی، سدیم و سایر سموم بسیار کم هستند. انواع سبزی‌های برگ‌دار – اسفناج ، کلم پیچ ، سبزی کولارد ، روما، سالاد آروگولا ، شاهی و غیره – سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که با سرطان مبارزه می‌کنند، از جمله ویتامین C و بتاکاروتن (نوعی ویتامین A ).

و مزایای آن همچنان در راه است. به عنوان منابع طبیعی گلوکوزینولات ها، آنها همچنین حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی هستند، مواد سرطان زا را غیرفعال می کنند، به برنامه ریزی مجدد سلول های سرطانی برای از بین رفتن کمک می کنند و از تشکیل تومور و متاستاز جلوگیری می کنند. این مواد شیمیایی نیروگاهی شناخته شده است که در طی فرآیند جویدن و هضم به ترکیبات بیولوژیکی فعالی که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند، تجزیه می شوند که به ایندول ها، تیوسیانات ها و ایزوتیوسیانات ها گفته می شود.

۲. صیفی جات 

سبزیجات چلیپایی  به عنوان مبارزه کننده با سرطان و برخی از بهترین غذاهای حاوی ویتامین C شناخته شده اند. بسیاری از آنها سرشار از گلوتاتیون هستند که به عنوان “آنتی اکسیدان اصلی” بدن شناخته می شود زیرا دارای توانایی های بالایی در از بین بردن رادیکال های آزاد است.

تقریباً تمام اعضای خانواده سبزیجات چلیپایی، منابع غنی از مواد مغذی خانواده ای از مواد شیمیایی گیاهی به نام ایزوتیوسیانات هستند که با پیشگیری از سرطان مرتبط هستند. علاوه بر ایزوتیوسیانات ها، سبزیجات چلیپایی مانند کلم و کلم بروکلی همچنین حاوی سولفورافان و ایندول هستند – دو نوع آنتی اکسیدان قوی و محرک آنزیم های سم زدایی که از ساختار DNA محافظت می کنند.

روزانه یک یا دو نوع از جمله کلم بروکلی، گل کلم ، کلم یا کلم بروکسل  را به سه وعده غذایی عمدتاً گیاهی به شکل سبزیجات برشته، سوپ یا سیب زمینی سرخ کرده اضافه کنید، یا برای یک میان وعده سالم و سریع، آنها را در هوموس یا ماست یونانی فرو کنید. .

 فرو کنید. .

۳. توت ها

نمرات ORAC تقریباً همه انواع توت ها بسیار بالا است و آنها را به یکی از بهترین غذاهای دارای آنتی اکسیدان بالا در جهان تبدیل می کند. زغال اخته ، تمشک، گیلاس ، توت فرنگی ، گوجی بری، کامو کامو و شاه توت به آسانی یافت می شوند و در انواع مختلفی از دستور العمل ها استفاده می شوند – که با توجه به تامین ویتامین C، ویتامین A و اسید گالیک، یک عامل ضد قارچی/ضد ویروسی قوی، خبر خوبی است. ایمنی را افزایش می دهد.

توت ها به ویژه غنی از آنتی اکسیدان های پروآنتوسیانیدین هستند که در چندین مطالعه حیوانی مشاهده شده است که خواص ضد پیری دارند و می توانند آسیب رادیکال های آزاد را کاهش دهند. مقادیر بالای فنل، زآگزانتین، لیکوپن، کریپتوکسانتین، لوتئین و پلی ساکاریدها از دیگر فواید توت هستند.

توت توت ، کامو کامو و گوجی بری کمتر آشنا   در طب سنتی چینی از حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد برای افزایش ایمنی و انرژی استفاده شده است، بنابراین در فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی و آنلاین به دنبال انواع پودر یا خشک شده بگردید.

۴. میوه ها و سبزیجات با رنگ نارنجی روشن

رنگدانه های با رنگ روشن موجود در غذاهای گیاهی نشانه مطمئنی از پرتوافشانی آنها با فیتوکمیکال ها، به ویژه آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی است. این دقیقاً دلیلی است که شما می خواهید “رنگین کمان” را بخورید و رنگ غذاهای موجود در بشقاب خود را تغییر دهید.

کاروتنوئیدها (آلفاکاروتن، بتاکاروتن، لیکوپن ، لوتئین، کریپتوکسانتین و غیره) مشتقات ویتامین A هستند که در بسیاری از مرکبات، سیب زمینی شیرین ، توت ها، کدو تنبل، کدو حلوایی و سایر غذاهای گیاهی یافت می شوند. یکی از مواردی که بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته، بتاکاروتن است، یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد سیستم ایمنی، سم زدایی، سلامت کبد و مبارزه با سرطان های پوست، چشم و اندام ها.

دو ماده مغذی که به این غذاها رنگ‌های تیره مشخص می‌دهند شامل لوتئین و زآگزانتین می‌شوند که نشان داده شده است به جلوگیری از اختلالات چشمی و پوستی کمک می‌کنند زیرا به عنوان آنتی‌اکسیدان‌هایی عمل می‌کنند که طول موج‌های آبی پرانرژی مضر را فیلتر می‌کنند و از سلول‌های سالم در این فرآیند محافظت می‌کنند.

وقتی صحبت از سبزیجات غنی از کربوهیدرات به میان می آید، مطالعات نشان می دهد که کربوهیدرات های پیچیده، از جمله سیب زمینی شیرین، هویج، چغندر، سایر غده ها و غذاهای غلات کامل، با کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان، به ویژه در دستگاه گوارش فوقانی مرتبط است. این احتمالاً به دلیل نقش مطلوب فیبر است، اما این موضوع هنوز قابل بحث است. در مقابل، مصرف غلات تصفیه شده و غذاهای دارای بار گلیسمی بالا جدای از رژیم غذایی ضد سرطان نیستند. اینها با افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان، از جمله پستان و کولورکتال مرتبط است.

یک ترکیب مولکولی موجود در فلفل‌های تند و رنگارنگ، کپسایسین یکی از بهترین مواد غذایی برای مبارزه با سرطان است و اثرات مثبتی بر کوچک شدن تومورها، جلوگیری از متاستاز (تومورهای جدید پیدا شده دور از محل اصلی سرطان)، ایجاد آپوپتوز در مدل‌های مختلف سرطان و حتی به طور بالقوه از بروز سرطان در وهله اول جلوگیری می کند.

۵. گیاهان و ادویه جات تازه

زردچوبه که حاوی ماده فعال کورکومین است، یکی از قوی ترین مواد در رژیم غذایی ضد سرطان است، زیرا نشان داده شده است که اندازه تومور را کاهش می دهد و با سرطان روده بزرگ و سینه مبارزه می کند.

همراه با فلفل سیاه با استفاده آسان، جذب زردچوبه افزایش یافته و بهتر می تواند با التهاب مبارزه کند. روزانه یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه و ۱/۴ قاشق چای‌خوری فلفل سیاه یا بیشتر مصرف کنید، که می‌توانید به راحتی در یک نوشیدنی مقوی، همراه با تخم‌مرغ یا در سرخ‌کرده سبزیجات استفاده کنید. همچنین می توانید از مکمل های کورکومین استفاده کنید. روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم مصرف کنید.

در همین حال، دانه های گیاه گشنیز به نام گشنیز دارای خواص ضد التهابی هستند که ممکن است در بیماری ها و حتی سرطان نقش داشته باشند. مزایای آشواگاندا شامل توانایی آن در مهار تکثیر سلول های سرطانی است.

شاید قابل توجه ترین ادویه ریشه چینی galangal باشد که توسط تحقیقات علمی رو به رشدی پیشنهاد شده است، توانایی آن در مبارزه و به طور بالقوه پیشگیری از تعداد زیادی از سرطان ها و تومورها است. (لیست ما از گیاهان و ادویه های شفابخش را ببینید.

۶. گوشت های ارگانیک

گوشت های ارگانیک از جمله گوشت گاو یا جگر مرغ در بسیاری از رژیم های غذایی برای مبارزه با سرطان توصیه می شود، زیرا آنها از مواد مغذی ترین مواد غذایی روی کره زمین هستند و ویتامین B12 بسیار بالایی دارند. مصرف گوشت‌های ارگانیک به‌عنوان بخشی از رویکرد «بینی تا دم» برای خوردن پروتئین‌های حیوانی، مواد معدنی را فراهم می‌کند که به پاکسازی کبد و افزایش توانایی حذف سموم از خون و دستگاه گوارش کمک می‌کند.

سم زدایی با منابع غنی سلنیوم ، روی و ویتامین B به تصفیه خون کمک می کند. تولید صفرای مورد نیاز برای هضم چربی ها؛ تعادل هورمونی به طور طبیعی؛ و ویتامین ها، مواد معدنی و آهن ضروری را ذخیره کنید. این غذاهای غنی از مواد معدنی می توانند به مقابله با اثرات الکل، داروهای تجویزی، اختلالات هورمونی، سطوح بالای تری گلیسیرید، پتاسیم پایین، چاقی و عفونت های ویروسی کمک کنند.

 

دانه‌های چیا  و  دانه‌های کتان دو تا از غلیظ‌ترین دانه‌ها در جهان هستند. آنها فیبر، اسیدهای چرب امگا ۳ و طیف وسیعی از مواد معدنی مهم را فراهم می کنند.

چیا سرشار از آلفا لینولنیک اسید (ALA) است، نوعی اسید چرب امگا ۳ که به آن پتانسیل می دهد تا به عنوان یک غذای ضد سرطان عمل کند. یک مطالعه آزمایشگاهی منتشر شده در  مجله بیوشیمی مولکولی  نشان داد که ALA به محدود کردن رشد  سلول‌های سرطانی سینه و دهانه رحم کمک می‌کند. محققان همچنین دریافتند که باعث مرگ سلولی سلول های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول های سالم طبیعی بدن می شود.

در همین حال، یک مطالعه منتشر شده در  مجله تحقیقات سرطان بالینی  نشان داد که مصرف دانه کتان ممکن است با کاهش رشد تومور در برابر سرطان سینه محافظت کند.

علاوه بر این، دانه های کنجد، دانه های کنجد، تخم کدو و تخمه آفتابگردان نیز مفید و سرشار از اسیدهای چرب سالم هستند. آنها فواید سلامتی دارند و به بهترین نحو جوانه می زنند و به راحتی می توان آنها را در اسموتی ها، محصولات پخته شده و همراه با ماست استفاده کرد. روزانه دو قاشق غذاخوری را هدف قرار دهید.

در مورد آجیل هایی مانند گردو ، آجیل برزیلی و بادام نیز داستان مشابهی  وجود دارد. بسیاری از مطالعات ارتباط بین مصرف آجیل و پیشگیری از سرطان ، از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات و سینه را نشان می دهد .

 ۹.روغن های تصفیه نشده سالم

آیا می دانستید که مغز و سیستم عصبی شما عملکرد کل بدن شما را کنترل می کند و حدود ۶۰ درصد از سیستم عصبی شما از اسیدهای چرب تشکیل شده است؟ مشکل اینجاست که بسیاری از چربی‌ها و روغن‌های فرآوری‌شده معمولی که امروزه به‌طور گسترده مصرف می‌شوند، روغن‌های هیدروژنه هستند که می‌توانند غشای سلول‌های ما را از بین ببرند و منجر به سلول‌های بیمار و سمیت شوند.

چربی های تصفیه شده و فاسد مشکلاتی را در کل بدن شما ایجاد می کنند که منجر به کاهش عملکرد سیستم ایمنی، احتقان سلولی و التهاب می شود که باعث شروع بیماری می شود. روغن های گیاهی تصفیه شده، روغن های هیدروژنه و چربی های ترانس را با روغن های با کیفیت، از جمله روغن بذر کتان ، روغن زیتون فوق بکر ، روغن ماهی و روغن  نارگیل جایگزین کنید .

اینها روده شما را تغذیه می کنند و عملکرد بهتر ایمنی را تقویت می کنند، به شما کمک می کنند به وزن سالم برسید و آن را حفظ کنید، به علاوه روغن کتان و کبد ماهی حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ هستند که می توانند به سلول های شما انرژی کمک کنند. روغن زیتون حاوی مواد مغذی گیاهی است که به نظر می رسد التهاب را در بدن کاهش می دهد. ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه و کولورکتال را کاهش دهد.

۱۰. قارچ

قارچ های مغذی از نظر فواید، طعم و ظاهر متفاوت هستند زیرا صدها گونه قارچ امروزه وجود دارند، اما همه آنها به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده اند و بسیاری از آنها برای قرن ها برای مبارزه با سرطان مورد استفاده قرار گرفته اند.

Reishi ، Cordyceps و Maitake به طور خاص می توانند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشند، با رشد تومور مبارزه کنند و به بازسازی سلولی کمک کنند. برای مثال، مطالعات نتایج امیدوارکننده‌ای را  در مورد ارتباط بین قارچ ریشی و پیشگیری از سرطان نشان داده‌اند. این با موفقیت برای کمک به مبارزه با سرطان سینه، تخمدان، پروستات، کبد و ریه در مطالعات آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفته است، گاهی اوقات در ترکیب با سایر درمان ها.

تحقیقات در بیماران سرطانی  نشان می دهد که ریشی دارای اثرات ضد تکثیر و شیمی درمانی است. این به کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی مانند ایمنی پایین و حالت تهوع کمک می کند و به طور بالقوه اثربخشی رادیوتراپی را افزایش می دهد.

۱۱.چای  سنتی

متاستاز کشنده ترین جنبه سرطان است و ناشی از چندین فرآیند مرتبط از جمله تکثیر سلولی، رگزایی، چسبندگی سلولی، مهاجرت و تهاجم به بافت اطراف است. متاستاز عامل اصلی مرگ و میر در میان بیماران سرطانی است، بنابراین امروزه یکی از مهمترین مسائل در تحقیقات سرطان است.

در میان معدود نوشیدنی های ضد سرطان ، چای سبز در صدر قرار دارد. چای سبز حاوی ترکیبات پلی فنلی اصلی از جمله اپی گالوکاتچین-۳-گالات است که نشان داده شده است که از تهاجم تومور و رگزایی که برای رشد و متاستاز تومور ضروری هستند، جلوگیری می کند.

چای های مشتق شده از برگ های گیاه Camellia sinensis معمولا به عنوان نوشیدنی در سراسر جهان مصرف می شود، از جمله چای سبز، سیاه یا اولانگ. در حالی که به نظر می رسد همه چای های سنتی مفید هستند، مهم ترین اثرات بر سلامت انسان به چای سبز نسبت داده شده است، از جمله چای سبز ماچا . حاوی بالاترین درصد ترکیبات پلی فنلی، کاتچین، گالوکاتچین و EGCG است.

به نظر می رسد آنتی اکسیدان EGCG قوی ترین در بین کاتچین ها باشد و اثرات ضد سرطانی آن حدود ۲۵ تا ۱۰۰ برابر موثرتر از ویتامین های C و E است. گزارش شده است که EGCG با مدولاسیون مسیرهای سیگنالینگ متعدد مرتبط است. در نهایت منجر به کاهش بیان پروتئین های دخیل در تهاجم سلول های سرطانی می شود

۱۲.ماهی های غیر پرورشی 

طبق مطالعه ای که توسط محققان موسسه فارماکولوژی Richerche انجام شد، مصرف بیشتر ماهی یکی دیگر از شاخص های رژیم غذایی مطلوب برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی است. این مطالعه که اثرات مبارزه با سرطان رژیم مدیترانه‌ای را مورد بررسی قرار داد، نشان داد افرادی که گزارش داده‌اند ماهی کمتر و مکرر گوشت قرمز مصرف می‌کنند، چندین نئوپلاسم رایج در خون خود نشان می‌دهند که نشان دهنده حساسیت بالاتری است.

ماهی های وحشی و به خصوص ماهی های کوچک، از جمله سالمون ، ماهی خال مخالی و  ساردین ، غذاهای  ضدالتهابی امگا ۳ هستند  که با سلامت مغز، هورمون ها و سیستم عصبی بهتر مرتبط هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ اثرات ضد التهابی دارند و بنابراین مطالعات اخیر آنها را با پیشگیری از سرطان و تقویت طبیعی درمان های ضد تومور مرتبط دانسته اند.

شواهد حاکی از نقش مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ در پیشگیری از سرطان و کاهش علائم درمان هایی مانند شیمی درمانی است. نشان داده شده است که امگا ۳ توده و عملکرد عضلانی را در بیماران سرطانی شیمی درمانی حفظ می کند و به کاهش پاسخ التهابی ناشی از سمیت درمان کمک می کند.

به نظر می رسد افرادی که  امگا ۳ با زنجیره بلند بیشتری ( DHA و EPA)  مصرف می کنند، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می دهند. پس از اینکه تعداد زیادی از مطالعات آزمایشگاهی نشان دادند که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است در  کند کردن یا معکوس کردن رشد  سرطان های هورمونی، یعنی سرطان پروستات و سلول های سرطان سینه موثر باشد، مطالعات اپیدمیولوژیک حیوانی و انسانی برای بررسی اینکه آیا این اثر در سناریوهای زندگی واقعی با این حال، اطلاعات اضافی در مورد این موضوع هنوز تضمین شده نیست .

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.