دلایل کاهش سطح تستوسترون

سن

همانطور که یک مرد بزرگتر می شود بدن او شروع به تولید تستوسترون کمتر و کمتری می کند. این معمولا بعد از ۳۰ سالگی قابل توجه است.

تاخیر در شروع بلوغ

بلوغ دیررس ممکن است بر رشد بیضه ها تأثیر بگذارد و در نتیجه بر تولید تستوسترون تأثیر بگذارد.

آسیب به بیضه ها

بیضه ها مسئول تولید تستوسترون هستند. بنابراین، هر نوع آسیب به بیضه ها ممکن است منجر به کاهش تستوسترون شود. این شامل آسیب ناشی از آسیب یا در نتیجه اعتیاد به الکل یا اوریون است.

بیماری هیپوتالاموس

این اختلالی است که هیپوتالاموس را تحت تأثیر قرار می دهد. ممکن است ناشی از اختلالات خوردن، ژنتیک، جراحی، اشعه و غیره باشد. این ممکن است تولید تستوسترون و ترشح هورمون را مهار کند.

بیماری هیپوفیز و تومور غیر سرطانی هیپوفیز

غده هیپوفیز با ترشح هورمونی که به نوبه خود بیضه ها را برای تولید تستوسترون تحریک می کند، نقش مهمی در تولید تستوسترون ایفا می کند. عفونت هیپوتالاموس می تواند از ترشح هورمون جلوگیری کند و در نتیجه بر تولید تستوسترون تأثیر بگذارد.

بیماری های ژنتیکی

مردان ممکن است شرایط ژنتیکی خاصی را از والدین خود به ارث ببرند که باعث کاهش سطح تستوسترون می شود. این شامل دیستروفی میوتونیک، سندرم کلاین فلتر و سندرم کالمن است.

بیماری های مزمن

بیماری هایی مانند HIV، دیابت، چاقی و بیماری های کبدی و کلیوی نیز می توانند بر تولید تستوسترون تأثیر بگذارند.

آیا تستوسترون پایینی دارید – تشخیص

آزمایش خون می تواند به بررسی سطح تستوسترون مردان کمک کند. از آنجایی که سطح هورمون معمولاً در صبح به بالاترین حد خود می رسد، نمونه خون برای این آزمایش باید بین ساعت ۷ صبح تا ۱۰ صبح گرفته شود. برای به دست آوردن نتیجه دقیق ممکن است بیش از یک آزمایش لازم باشد.

همچنین ممکن است به بیمار توصیه شود که مصرف برخی داروها را قبل از انجام آزمایش متوقف کند زیرا ممکن است بر تولید تستوسترون تأثیر بگذارد. بنابراین، برای پزشک مهم است که قبل از انجام این آزمایش بداند که در حال حاضر چه دارویی مصرف می کنید. این شامل داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه است.

آیا تستوسترون پایین قابل درمان است؟

درمان سطوح پایین تستوسترون معمولاً تنها در صورتی توصیه می شود که بر باروری تأثیر بگذارد یا باعث هر گونه مشکل سلامتی دیگری شود. در چنین مواردی ممکن است تزریق گنادوتروپین تجویز شود. اینها تزریقات هورمونی هستند که تولید تستوسترون را تحریک می کنند. همچنین می تواند به بهبود تعداد اسپرم کمک کند.

تستوسترون همچنین ممکن است به شکل گلوله در زیر پوست در باسن کاشته شود. این گلوله ها به تدریج تستوسترون را در یک دوره ۳-۴ ماهه وارد جریان خون می کنند. این اشکال از تستوسترون درمانی مزایا و معایب خود را دارند. معمولاً به مردان مبتلا به سرطان پروستات توصیه نمی شود که این نوع درمان را انجام دهند زیرا می تواند رشد غده پروستات را تسریع کند.