?>
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 فروردین 1402 - 15:18
کد خبر : 7303

چرا جوش در میاری و هر جوشی نشانه چیه ؟

چرا جوش در میاری و هر جوشی نشانه چیه ؟

سرویس سلامت چمدون ؛جوش های سرسیاه و جوش‌های چرکین و دیگر انواع جوش‌ها فقط در صورت ظاهر نمی‎شوند. بسیاری از مکان‌های دیگر در بدن وجود دارد که امکان پیدا شدن جوش‌ها در آن نقاط خواهد بود: سینه، گردن، شانه‌ها و بالای بازوها و حتی لب‌ها، همگی از مکان‌های معمول ایجاد جوش هستند. آکنه پشت نیز

سرویس سلامت چمدون ؛جوش های سرسیاه و جوش‌های چرکین و دیگر انواع جوش‌ها فقط در صورت ظاهر نمی‎شوند. بسیاری از مکان‌های دیگر در بدن وجود دارد که امکان پیدا شدن جوش‌ها در آن نقاط خواهد بود: سینه، گردن، شانه‌ها و بالای بازوها و حتی لب‌ها، همگی از مکان‌های معمول ایجاد جوش هستند. آکنه پشت نیز بسیار رایج است و حتی نام خاص خود را دارد: باکنه. اما خوشبختانه درمان جوش به صورتهای متنوعی وجود دارد و انجام آن، باید تنها پشت کار داشته باشید.

اگر با آکنه‌های پشت و به طور کلی بدن سر و کار دارید، بدانید که این کاملا طبیعی است و همدردهای زیادی دارید. آکنه در بدن ممکن است برای همه افراد، بزرگسالان و نوجوانان رخ دهد. با این همه به لحاظ راحتی و زیبایی، باید جلوگیری و درمان موثری در این خصوص به عمل آید.

علل جوش زدن

جوش‌های صورت و آکنه های بدن به وسیله عوامل نسبتا مشترکی ایجاد می‌شوند: یعنی غدد چربی بیش از حد فعال، سلول‌های مرده پوست بیش از حد و تکثیر باکتری‌های آکنه ساز

هنگامی که چربی و سلول‌های مرده پوست در فولیکول محبوس شوند یا همان چیزی که معمولاً منافذ پوست می‌نامیم، می‌تواند انسداد ایجاد کند. این انسداد جوش سرسیاه می‌شود و در صورت حمله باکتری‌ها می‌تواند به یک جوش ملتهب و چرکین تبدیل شود.

آکنه بدن به طور کلی در پشت و نیمه بالایی بدن محدود می‌شود، برخلاف پاها و جوش های صورت در هر جایی از آن دیده می‌شوند. مانند چیزی که در صورت داریم، نیمه بالایی بدن غدد سباسه زیادی دارد، بنابراین فولیکول‌ها بیشتر دچار سبوم اضافی و سلول‌های مرده پوست می‎شوند.

درمان جوش

جوش زدن در چه مناطقی از بدن اتفاق می‌افتد و دلایل هر یک کدام است؟

علل جوش صورت

علل جوش صورت غالبا مربوط به فعال بودن بیش از اندازه غدد چربی پوست صورت است که باعث می‌شود با پیدا شدن کمی زمینه باکتریایی، جوش‌های سریالی را روی پوست صورت داشته باشیم. معمولا برای درمان این نوع جوش‌ها، از صابون‌های آنتی باکتریال قوی استفاده می‌شود و پس از آن باید چندین مرحله لایه برداری ضعیف تا قوی را داشته باشیم.

علل جوش بازو

علل جوش‌های روی بازو، معمولا به دلیل مشابه با جوش صورت است و گاهی اوقات حساسیت‌های فصلی نیز به بروز این جوش‌ها منجر خواهد شد. لازم به ذکر است که پس از وکس کردن بازوها نیز گاهی اوقات، فولیکول‌های مو تحریک شده و به شکل جوش‌های ریز و قرمز (بدون چرک)، عکس العمل نشان می‌دهند.

علل جوش پشت و کمر

چربی پوست از اصلی‌ترین دلایل جوش‌های پشت و کمر است. از آن جایی که دسترسی به این نقاط از بدن برای شستشوی صحیح و کامل در حمام، مشکل‌تر از سایر نقاط بدن است؛ غالبا بدن‌های مستعد جوش، در بخش پشت و کمر خود را نشان می‌دهند و کمتر روی سینه‌ها یا شکم، جوش دیده می‌شود.

علل جوش در سر

تعجب نکنید، برخی از افراد جوش در سر را نیز تجربه کرده و پوست سر آن‌ها جوش می‌زند. این اتفاق معمولا در صورت چربی زیاد پوست سر رخ داده یا اگر فواصل زیادی میان حمام‌ها باشد، امکان جوش‌های داخل پوست سر را خواهیم داشت.

علل جوش در پاها

کمترین آمار مربوط به جوش، را باید جوش‌های پا بدانیم که بسیار نادر بوده و کمتر زمانی شاهد جوش زدن روی پوست پاها (چه ران پا و چه ساق پا)، هستیم. اما معمولا پس از وکس کردن در ران پا (به ویژه کشاله‌های ران)، جوش‌های ریز دیده می‌شوند.

ریسک فاکتورهای جوش زدن بیشتر کدامند؟

داستان‌های صحیح و ناصحیح زیادی در خصوص ریسک فاکتورهای (عوامل) جوش زدن وجود دارد که البته برخی از آن‌ها خلاف واقع هستند. بسیاری از مردم معتقدند که غذاهایی مانند شکلات یا سیب زمینی سرخ کرده در ایجاد جوش و آکنه نقش دارند. اگرچه هیچ پشتیبانی علمی برای این ادعاها وجود ندارد، عوامل خطر تائید شده برای به وجود آمدن جوش و آکنه را باید در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ یا بارداری
  • داروهای خاص، مانند قرص‌های خاص ضد بارداری یا کورتیکواستروئیدها
  • یک رژیم غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده یا کربوهیدرات‌ها؛ مانند نان و چیپس
  • داشتن والدینی که سابقه جوش و آکنه دارند

افراد در دوران بلوغ بیشتر در معرض آکنه هستند. در این مدت، بدن شما دچار تغییرات هورمونی می‌شود. این تغییرات می‌تواند تولید چربی را تحریک کند و منجر به افزایش خطر آکنه شود. جوش‌های هورمونی مربوط به بلوغ معمولاً با عبور از این دوران، فروکش می‌کنند یا حداقل در بزرگسالی بهبود می‌یابند.

ریسک فاکتورهای جوش

آلودگی پوست، غدد چربی بیش از حد فعال و نیز استفاده نامناسب از محصولات آرایشی، زمینه جوش زدن پوست را فراهم می‌سازند.

روش درمان جوش

برای درمان جوش‌های مزمن و چرکین که ادامه‌دار بوده و از دست آن‌ها خلاص نمی‌شوید، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. اما روش‌های درمان خانگی نیز برای جوش‌ها وجود دارند که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

  1. تمیز نگه داشتن پوست: با تمیز نگه داشتن پوست خود، می‌توانید زمینه جوش زدن را به اندازه قابل توجهی کاهش دهید. به یاد داشته باشید که آلودگی‌های روی پوست، حتی اگر به چشم قابل مشاهده نباشند، کمترین تحریکات پوستی را به جوش‌های چرکین تبدیل خواهند ساخت.
  2. عدم فشار دادن جوش‌ها: این بدترین عادتی است که برخی از افراد دارند و با چلاندن یا فشار دادن جوش‌های خود، سعی در تخلیه چرک یا تورم آن‌ها داشته و فکر می کنند به این شکل، خیلی زودتر از شر جوش‌هایشان رها خواهند شد. در حالی که در واقعیت این باعث پخش باکتری یا چربی زیر جوش شده و به نوعی سرایت به دیگر نقاط پوست را به همراه خواهد داشت.
  3. عدم لمس مداوم صورت: بعضی افراد عادت دارند که پیوسته در حال صحبت کردن، به پوست صورت خود دست زده و مدام آن را به هر شکلی لمس می‌کنند. به یاد داشته باشید که این لمس کردن مداوم پوست، می‌تواند موجب تحریک آن شده و به شکل جوش بازتاب و عکس العمل داشته باشد. به ویژه اگر دست شما به میزانی آلوده باشد، با درصد بیشتری باید انتظار جوش زدن را داشته باشید.
درمان جوش زدن

برای درمان جوش و آکنه از روش‌‌های مختلفی به شکل خانگی و کلینیکی استفاده خواهد شد.

داروهای درمان جوش

اگر روش‌های بالا به پیشگیری از بروز جوش و آکنه و همین طور درمان آن‌ها کمکی نکرد، چند داروی ضد آکنه بدون نسخه در دسترس است که می‌توانید به سراغشان بروید. بیشتر این داروها حاوی موادی هستند که می‌توانند به از بین بردن باکتری‌ها یا کاهش چربی روی پوست کمک کنند. این شامل موارد زیر می‌شود:

  • پراکسید بنزوئیل در بسیاری از کرم ها و ژل‌های آکنه وجود دارد. این ماده برای خشک کردن جوش‌های موجود و جلوگیری از جوش‌های جدید استفاده می‌شود. بنزوئیل پراکسید باکتری‌های آکنه ساز را نیز از بین می‌برد.
  • گوگرد یک ماده طبیعی با بوی مشخص است که در برخی از لوسیون‌ها، پاک کننده‌ها و ماسک‌ها وجود دارد.
  • رزورسینول ماده ضعیف‌تری است که برای از بین بردن سلولهای مرده پوست استفاده می‌شود.
  • سالیسیلیک اسید اغلب در صابون‌ها و جوش‌های ضد آکنه استفاده می‌شود و با باز کردن راه تنفس پوست، کمترین زمینه جوش را ایجاد می‌کند.

بعضی اوقات، ممکن است همچنان علائم را تجربه کنید. اگر این اتفاق بیفتد، لازم است که از مشاوره پزشکی استفاده کنید. پزشک می‌تواند داروهایی را برای شما تجویز کند که می‌توانند به کاهش علائم شما کمک کرده و از ایجاد جوش‌های بیشتر جلوگیری کنند. این شامل موارد زیر می‌شود:

آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا موضعی التهاب را کاهش داده و باکتری‌های ایجاد کننده جوش را از بین می‌برند. به طور معمول، از آنتی بیوتیک‌ها فقط برای مدت کوتاهی استفاده می‌شود تا در بدن شما مقاومت ایجاد نکند و شما را مستعد ابتلا به عفونت نسازند.
کرم‌های موضعی تجویز شده مانند رتینوئیک اسید یا بنزوئیل پراکسید با تجویز پزشک اغلب قوی‌تر از درمان‌های بدون نسخه هستند. آن‌ها برای کاهش تولید چربی کار می‌کنند. بنزوئیل پراکسید به عنوان یک عامل ضد باکتری عمل می‌کند که از مقاومت باکتری‌های آکنه در برابر آنتی بیوتیک‌ها جلوگیری خواهد کرد.
زنان مبتلا به آکنه هورمونی ممکن است با قرص‌های ضد بارداری یا اسپیرونولاکتون درمان شوند. این داروها هورمون‌هایی را تنظیم می‌کنند که می‌توانند از طریق کاهش تولید چربی، به درمان جوش و آکنه منجر شوند.

ایزوترتینوئین (Accutane) دارویی مبتنی بر ویتامین A است که برای درمان موارد خاصی از آکنه ندولار شدید استفاده می‌شود. این می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند و فقط در مواردی که سایر روش‌های درمانی موثر نباشد، استفاده می‌شود.

همچنین برای از بین بردن جای جوش و آکنه‌ها، پزشک از درمان جوش فوتودینامیکی از دور و نور یا لیزر مخصوص برای کاهش تولید چربی و باکتری استفاده می‌کند. از لیزرهای دیگر ممکن است به تنهایی برای بهبود آکنه یا زخم استفاده شود.
درمابراسیون لایه‌های بالایی پوست شما را با یک برس چرخان از بین می‌برد و بهترین روش برای درمان جوش و اسکار آکنه است. میکرودرم ابریژن یک درمان خفیف است که به از بین بردن سلولهای مرده پوست کمک می‌کند.
یک لایه بردار شیمیایی لایه‌های بالایی پوست شما را از بین می‌برد. لایه برداری شیمیایی می‌تواند جای زخم‌های خفیف آکنه را بهبود بخشد.
اگر آکنه شما از کیست‌های بزرگ تشکیل شده باشد، ممکن است پزشک از تزریق کورتیزون استفاده کند. کورتیزون یک استروئید است که به طور طبیعی توسط بدن شما تولید می‌شود. این می‌تواند باعث کاهش التهاب و بهبودی سریع شود.  لازم به ذکر است که کورتیزون معمولاً همراه با سایر روش‌های درمان آکنه استفاده می‌شود.

درمان جوش

برای پیشگیری از جوش زدن،باید پوست خود را به خوبی تمیز کرده و چربی زیاد از حد آن را به وسیله محصولات خانگی و کلینیکی کاهش دهید.

چگونه می‌توان از بروز جوش و آکنه جلوگیری کرد؟

پیشگیری از جوش و آکنه، برای آن دسته از افرادی که زمینه پوستی آن را دارند، دشوار است. اما می‌توانید در زندگی رومزه خود گام‌هایی بردارید تا از بروز جوش و آکنه پس از درمان جلوگیری کند. این مراحل شامل موارد زیر است:

  • صورت خود را دو بار در روز با یک پاک‌کننده بدون روغن بشویید
  • استفاده از کرم جوش و آکنه برای از بین بردن چربی اضافی
  • اجتناب از آرایش حاوی مواد چرب
  • پاک کردن آرایش و تمیز کردن پوست به طور کامل قبل از خواب
  • دوش گرفتن بعد از ورزش
  • اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم با حداقل قندهای تصفیه شده
  • کاهش استرس

کلام آخر

فارغ از این که روش درمان جوش چیست و چطور می‌توان از شر جوش‌های قبلی خلاص شد، اهمیت زیادی دارد که بیاموزید چطور از پوست خود مراقبت کنید که جوش‌های جدید روی آن دیده نشوند. برای این منظور شما چه تجربه‌ای دارید؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.