?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 خرداد 1402 - 8:02
کد خبر : 13432

چطور با دیگران ارتباط مؤثر برقرار کنیم؟ مهارت های ارتباطی مؤثر

چطور با دیگران ارتباط مؤثر برقرار کنیم؟ مهارت های ارتباطی مؤثر

راه های ارتباط موثر: کلید برقراری ارتباط مؤثر همدلی است. همدلی به زبان ساده یعنی دیدن مسائل از دریچه چشم دیگری. در واقع ما از طریق گوش دادن به احساسات و نیازهای دیگران خیلی چیزها به او می گوییم؛ وقتی با دقت و حوصله او را می شنویم دیگر او را یک تهدید نمی بینیم،

راه های ارتباط موثر:

کلید برقراری ارتباط مؤثر همدلی است. همدلی به زبان ساده یعنی دیدن مسائل از دریچه چشم دیگری.

در واقع ما از طریق گوش دادن به احساسات و نیازهای دیگران خیلی چیزها به او می گوییم؛ وقتی با دقت و حوصله او را می شنویم دیگر او را یک تهدید نمی بینیم، گاهی وقتی از کسی کلمه « نه » و « نمی خواهم » را می شنویم حس می کنیم طرد شده ایم ولی اگر با نیاز ها و احساسات پشت این « نه » دیگران همدلی کنیم، دیگر دلخور نمی شویم  بنابراین به گفته مهاتما گاندی : بیایید خودمان آن تغییری شویم که  در دنیا جستجو می کنیم.

نکته دیگر در ارتباط موثر این است که،  اگر ما توانایی محبت به خود را داشته باشیم می توانیم با دیگران ارتباط مناسب و موثر برقرار کنیم و به آنها محبت واقعی نشان دهیم. پس :

  1. هیچ وقت از روی اجبار کاری را که دوست ندارید انجام ندهید.
  2. اگر خودتان را مورد ارزیابی منفی و سرزنش قرار دادید، سریعاً خودگویی های منفی تان را متوقف کنید و از خود بپرسید : کدام نیازم برآورده نشده است؟
  3. با همدلی به خودتان گوش دهید تا بتوانید به نیازهای نهفته تان پی ببرید.
  4. کارهایی که برای تان مفرح و مطلوب است را زیاد انجام دهید.

برای بیان خواسته های مان بایستی این چهار مرحله را به ترتیب اجرا نماییم:

۱-مشاهده کنیم: وضعیت را به شکلی دقیق بدون این که در موردش قضاوت و ارزیابی کنیم ببینیم

۲- بیان احساس در مورد آن چیزی که مشاهده کرده ایم احساساتمان را بیان کنیم

۳-  تشخیص نیازها: مشخص کنیم این احساس ما به کدام یک از نیازهای مان مرتبط است

۴-  بیان تقاضا:حالا وقت بیان خواسته مان است.

مراحل ایجاد یک ارتباط مثبت :

 ۱:وقتی در موقعیتی قرار میگیریم باید مشاهده را از ارزیابی جدا کنیم مثلاً به جای این که بگوئیم : علی آدم ترسویی است ، بگوئیم علی از ارتفاع و مکان های باز می ترسد

۲: بین احساسات و تفکرات مان تمایز قائل شویم.

۳: ببینیم ریشه احساسات ما از چه چیزی ناشی می شود آیا به خاطر شنیدن بازخورد دیگران است یا نتیجه انتظارات و نیازهای خودمان است معمولاً قضاوتی که درمورد دیگران داریم ناشی از نیازهای برآورده نشده خودمان است مثلاً آقایی که از همسرش گلایه می‌کند که چرا مدام در دنیای مجازی وقت صرف می کند نیاز دارد تا با همسرش ارتباط دوستانه تر و صمیمانه تری را تجربه کند.

۴: برای بیان خواسته‌های مان از زبان مثبت و بدون ابهام استفاده کنیم هرچه صریح تر صحبت کنیم احتمال برآورده شدن آن بیشتر می‌شود

 عوامل مخرب ارتباط :

قضاوت اخلاقی:  افراد را بر اساس اعمالی که بر خلاف نظام ارزشی مان است قضاوت می کنیم و در نتیجه از دیگران عیب جویی و  انتقاد کرده و یا آنها را مورد تحقیر و اهانت قرار میدهیم

۲-  لحن دستوری و آمرانه هرگز نمی توانیم دیگران را به انجام کاری که نمی‌خواهند مجبور کنیم درخواست های دستوری محبت روابط را از بین برده و معمولاً بار گناه ایجاد می‌کنند

۳- مقایسه کردن خود با دیگران : وقتی خود را با دیگران مقایسه می‌کنیم در واقع باطن زندگی خود را با ظاهر دیگران زندگی دیگران مقایسه کرده و معمولاً نتیجه ای جز ناامیدی و افسردگی نخواهد داشت.

۴- انکار مسئولیت‌های خودمان : وقتی برای وظایف خود و چگونگی نحوه رفتار، فکر و احساساتمان، مسئولیتی قائل نیستیم ،رابطه تخریب می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.