?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 9:11
کد خبر : 14121

دکتر بـهزاد چاوشـی روان شناس بالینی

چه خصوصیتی بقای رابطه عاطفی‌تون رو تضمین می‌کنه؟

چه خصوصیتی بقای رابطه عاطفی‌تون رو تضمین می‌کنه؟
در یک رابطه، هر دو طرف دیر یا زود دچار بحران‌های احساسی و عاطفی خواهند شد؛ ولی اینکه کی قراره رابطه به صلابت اولیه خودش برگرده وابسته‌س به توانایی اون دو نفر در فهم‌ گره‌های وجودی‌شون و گفتگوی صادقانه راجع به اونهاست. روابط عاطفی

درسته که هیچ آدم کاملی پیدا نمیشه و هر کسی نقص‌های خودش رو داره، ولی یه ویژگی هست که وقتی قصد دارید وارد یک رابطه جدی بشید اونو حتما باید راجع به خودتون و‌ طرف مقابل در نظر بگیرید، اون خصیصه چیزی نیست جز: توانایی در گفتگوی صادقانه پیرامون هر آنچه که در وجود هر دوی می‌گذره.

حقیقت اینه که مشکلات، اجتناب‌ناپذیر هستن، تو همه روابط، دعوا، کشمکش و اختلاف نظر اتفاق می‌افته و هر دو طرف رابطه، دیر یا زود دچار بحران‌های احساسی و عاطفی خواهند شد؛ ولی اینکه این بحران‌ها قراره تا کی کش پیدا کنه و‌ کی قراره رابطه به صلابت اولیه خودش برگرده وابسته‌س به توانایی اون دو نفر در فهم‌ گره‌های وجودی‌شون و گفتگوی صادقانه راجع به اونهاست. حالا این خصیصه مهم رو چطور می‌تونید در طرف مقابل‌تون محک بزنید؟

وقتی ازش انتقاد می‌کنید و در خصوص اینکه چطوری می‌تونه پارتنر بهتری باشه نظر بدید، ببینید واکنشش چطوره؟ آیا گرد و خاک‌ به پا می‌کنه؟ عصبانی میشه؟ شما رو سرزنش می‌کنه؟ فکر میکنه دوسش ندارید؟ قیافه می‌گیره؟ قهر می‌کنه؟ حالا سوال مهمتر، دوباره همون فرد رو در نظر بگیرید، تصور کنید که اینبار اونه که شما رو مورد انتقاد قرار میده، و اینکه از نظر اون، شما یکسری نقاط ضعف در کاراکترتون‌ دارید. شما چطور واکنش نشون میدید؟ آیا نادیده‌اش می‌گیرید؟ سعی می‌کنید توپ رو تو زمین اون بندازید و بهش بقبولونید که اشکال از اونه و بهش کلی انگ می‌چسبونید‌؟ سعی می‌کنید با سفسطه و فرافکنی از زیر موضوع در برید؟ عصبانی میشید؟ از ترس طرد شدن، وحشت می‌کنید شروع به سرویس دادن می‌کنید؟

اگه در بیشتر اوقات، هر دوتون، علیرغم تجربه رنجش و ناراحتی، می‌تونید از دیدگاه طرف مقابل، به مسئله نگاه کنید و در نهایت قابلیت این رو دارید که بدون سرزنش و تزریق احساس گناه و شرم به همدیگه، مسئله رو کنکاش کنید و راجع بهش حرف بزنید، یعنی شما انتخاب خوبی برای همدیگه‌اید.

مکالمات صادقانه و صمیمانه با یک نفر، به طوری که هر دوی شما بتونید بدون احساس خجالت، یا سرزنش کردن طرف مقابل، در مورد کمبودهای هم صحبت کنید، احتمالا سخت‌ترین کاریه که میشه در یک رابطه عاطفی انجامش داد، افراد خیلی کمی این توانایی رو دارن، ولی چه میشه کرد، هیچ چیزی خوبی مفت به دست نمیاد.

من خودم به شخصه، حتی هنوز هم که در چنین شرایط و مکالماتی قرار می‌گیرم، دلشوره و عرق کردن دست‌هام رو احساس می‌کنم، اصلا خوشایند نیست، ولی این ویژگی، برای یک رابطه بلند مدت سالم، کاملا الزامیه و تنها راهی که می‌تونید به چنین چیزی دست پیدا کنید، اینه که از لحظه‌ای که فردی رو ملاقات می‌کنید، نسبت به تک تک موقعیت‌ها و لحظات اون رابطه با صداقت رو به رو بشید، احساس‌‌تون رو بدون شرم بیان کنید و از وارد شدن به بازی‌های بچگانه و عادات مخرب، دوری کنید.

بیان کردن احساسات، به شیوه سالم، باعث میشه کسی به شما جذب بشه که اون هم قابلیت بیان احساساتش به شیوه سالم رو داشته باشه. شاید فکر کنید چنین شخصی اصلا وجود نداره، که چنین شخصیتی درست مثل اسب تک شاخ می‌مونه، ولی شگفت‌زده خواهید شد. صداقت احساسی در شما، به طور طبیعی، صداقت احساسی افرادی که ملاقات می‌کنید بیدار می‌کنه. وقتی شما خودتون رو درست کنید، انگار ورد جادویی خونده باشید، اطرافیان شما بیشتر و بیشتر تبدیل به چنینی اشخاص بالغی خواهند شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.