?>
تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 20:10
کد خبر : 14710

۱۰ نکته اساسی و مهم در مورد کرم های ضد آفتاب که باید بدانید

۱۰ نکته اساسی و مهم در مورد کرم های ضد آفتاب که باید بدانید

شروع تابستان زمان بسیار مناسبی برای ارزیابی مجدد کرم‌های ضدآفتابی است که استفاده می‌کنیم. مؤثرترین روش برای جلوگیری از آسیب آفتاب به پوست، دور ماندن از آفتاب یا استفاده از کرم‌های ضدآفتاب است. در مواقعی که دورماندن از آفتاب ممکن نیست، بهتر است یک ضدآفتاب مناسب در اختیار داشته باشیم. فراموش نکنید بهترین چیزی که برای محافظت

شروع تابستان زمان بسیار مناسبی برای ارزیابی مجدد کرم‌های ضدآفتابی است که استفاده می‌کنیم. مؤثرترین روش برای جلوگیری از آسیب آفتاب به پوست، دور ماندن از آفتاب یا استفاده از کرم‌های ضدآفتاب است. در مواقعی که دورماندن از آفتاب ممکن نیست، بهتر است یک ضدآفتاب مناسب در اختیار داشته باشیم. فراموش نکنید بهترین چیزی که برای محافظت از سطح پوست و بسیاری از لایه‌های زیرین آن داریم همین کرم ضدآفتاب است. ما با چندین متخصص پوست صحبت کردیم و تحقیقاتی را برای رفع سردرگمی موجود درمورد انتخاب ضدآفتاب مناسب و معنی اعداد SPF انجام داده‌ایم. در ادامه، نتیجه این تحقیقات را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت و به ۱۰ سؤال پرتکرار و مهم درمورد کرم ضدآفتاب پاسخ خواهیم داد.

 

۱. اهمیت SPF در کرم‌های ضدآفتاب در چیست؟

SPF به‌معنای میزان محافظت در برابر آفتاب است. هرچه این عدد بیشتر باشد، اشعه خورشیدی که از آن عبور می‌کند کمتر است. کرم ضدآفتاب با SPF ۳۰ در صورتی که طبق دستور پزشک استفاده شود، از رسیدن ۹۷ درصد اشعه UVB به پوست شما جلوگیری می‌کند. به یاد داشته باشید که گرچه SPFهای بالاتر محافظت بیشتری را ارائه می‌دهند، اما دوام بیشتری ندارند.

دکتر فین فری (Fayne Frey)، متخصص پوست در نیویورک، می‌گوید «هیچ ضدآفتابی ۱۰۰٪ در جلوگیری از سوزش و آسیب پوست مؤثر نیست اما ضدآفتاب بهتر می‌تواند مدت‌زمانی را که می‌توانید بیرون از خانه باشید، افزایش دهد». از طرفی مدت‌زمانی که کرم ضدآفتاب از پوست محافظت می‌کند تا حدودی با SPF ارتباط دارد.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حداقل SPF لازم برای محافظت از پوست ۳۰ است و SPF ۱۰۰ در مقایسه با SPF ۵۰ قدرت بیشتری برای محافظت از پوست دربرابر آسیب و آفتاب‌سوختگی دارد. دکتر فری می‌گوید: «از آنجا که ضدآفتاب‌هایی با SPF بالاتر معمولا چسبنده‌تر هستند، برخی افراد علاقه زیادی به استفاده از آنها ندارند، اما این محافظت اضافی ارزشش را دارد و پیشنهاد می‌کنم در صورتی که میزان اشعه خورشید در یک روز خاص یا در محل زندگی شما زیاد است، از ضدآفتابی با SPF بالاتر استفاده کنید.»

۲. حفاظت در مقابل UVA و UVB چگونه انجام می‌شود؟

خورشید انواع مختلفی از اشعه‌ها را ساطع می‌کند که در مرحله اول دو مورد از آنها عامل آسیب‌رساندن به پوست شما هستند: اشعه ماوراءبنفش A یا UVA و ماوراءبنفش B یا UVB. اشعه UVB در مقایسه با UVA کوتاه‌تر است و نمی‌تواند به شیشه نفوذ کند، اما می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی شود. اشعه UVA می‌تواند از شیشه عبور کند و بسیار موذی و خطرناک است چون حتی زمانی که نمی‌توانید سوزش آن را احساس کنید در حال سوزاندن لایه‌های زیرین پوست شما است.

درنتیجه باید مطمئن شوید که روی ضدآفتاب‌تان عبارت «طیف وسیع»، «محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش UVA/UVB» یا «چندطیفی» نوشته شده باشد. دکتر مونیک چیدا (Monique Chheda)، متخصص پوست در واشینگتن، می‌گوید: «معمولا دو ماده‌ محافظ در مقابل اشعه UVA آووبنزون و اکسید روی هستند؛ بنابراین مطمئن شوید که ضدآفتاب‌تان حداقل یکی از این دو مواد را در خود دارد».

از آنجا که هر دو اشعه UVB و UVA باعث سرطان پوست و نشانه‌های پیری می‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم همیشه ضدآفتاب با قابلیت محافظت در مقابل طیف وسیع اشعه‌ها و با حداقل SPF ۳۰ را انتخاب کنید.

۳. تفاوت بین ضدآفتاب‌های فیزیکی (معدنی) و شیمیایی چیست؟

اصطلاحات «فیزیکی» یا «معدنی» و «شیمیایی» برای توصیف ضدآفتاب‌ها استفاده می‌شود و به مواد فعال مورداستفاده در ساخت ضدآفتاب اشاره دارد. از آنجا که اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم ازنظر فنی مواد شیمیایی هستند، در واقع دقیق‌تر است که ضدآفتاب فیزیکی را «غیرارگانیک» و ضدآفتاب شیمیایی را «ارگانیک» بنامیم. همچنین فقط ۵ تا ۱۰ درصد تفاوت در نحوه عملکرد این دو نوع ضدآفتاب وجود دارد، زیرا هر دوشان اشعه UV را جذب می‌کنند.

ضدآفتاب فیزیکی (غیرارگانیک)

تنها دو ماده غیرارگانیک ضدآفتاب توسط FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) تأیید شده است: اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم. باور عموم این است که کرم‌های ضدآفتاب غیرارگانیک یک سد محافظ بر روی سطح پوست ایجاد می‌کنند که اشعه‌های UV را منعکس می‌کنند و با این کار از پوست محافظت می‌کنند، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کرم‌های ضدآفتاب غیرارگانیک در واقع با جذب ۹۵ درصد از اشعه‌ها از پوست محافظت می‌کنند.

کرم‌های ضدآفتاب فیزیکی معمولا یک سایه سفید بر جای می‌گذارند، مگر اینکه از محصولی رنگی یا محصولی استفاده کنید که از فناوری نانو برای تجزیه ذرات استفاده می‌کند. همچنین، در حالی که کرم‌های ضدآفتاب فیزیکی به‌عنوان «طبیعی» شناخته می‌شوند، اکثر آنها طبیعی نیستند و باید با مواد شیمیایی مصنوعی پردازش شوند تا به‌خوبی روی پوست شما بنشینند.

ضدآفتاب شیمیایی (ارگانیک)

تمام مواد فعالی که روی یا تیتانیوم نیستند، ترکیبات شیمیایی ضدآفتاب محسوب می‌شوند. ضدآفتاب‌های شیمیایی به‌جای ایجاد سدی در بالای پوست، مانند لوسیون، جذب پوست شما می‌شوند. دکتر چیدا توضیح می‌دهد که «این مواد فعال طی واکنشی شیمیایی نور UV را به گرما تبدیل می‌کند تا به پوست آسیب نرساند».

دکتر چیدا بیماران خود را تشویق می‌کند که از هر نوع ضدآفتابی که ترجیح می‌دهند استفاده کنند، اما هشدار می‌دهد که هنگام انتخاب یک ضدآفتاب کاملا غیرارگانیک، به‌دنبال ضدآفتابی با حداقل غلظت ۱۰٪ اکسید روی باشید تا توانایی پوشش وسیعی از اشعه‌ها را داشته باشد.

۴. هر چند وقت یک بار باید ضدآفتاب بزنم؟

دکتر فری می‌گوید: «من در هر ۳۶۵ روز سال از ضدآفتاب استفاده می‌کنم و این کار را برای خودم به یک عادت تبدیل کرده‌ام، طوری که هر روز صبح بعد از مسواک زدن کرم ضدآفتابم را استفاده می‌کنم.»

تفاوتی ندارد که چند ساعت قرار است زیر آفتاب باشید؛ باید مطمئن شوید که به اندازه کافی از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنید تا مؤثر باشد. دکتر فری و چیدا هر دو می‌گویند که هر فرد معمولی با لباس شنا به یک اونس یا ۲۸ گرم ضدآفتاب برای پوشاندن تمام نواحی در معرض نور خورشید (از جمله صورت) نیاز دارد و باید هر ۲ ساعت این مقدار را تمدید کند. اگر قرار است یک روز را در کنار خانواده در ساحل بگذرانید (مثلا ۶ ساعت زیر نور آفتاب)، هر فرد به حداقل ۸۵ گرم کرم ضدآفتاب نیاز دارد. اگر قصد شنا ندارید بهتر است به‌کمک یک پیراهن و کلاه، خود را بپوشانید و در سایه بنشینید.

افرادی که دارای رنگ پوست تیره هستند و کسانی که به‌راحتی برنزه می‌شوند نیز نباید در استفاده از کرم ضدآفتاب کوتاهی کنند. رنگ پوست شما نباید تعیین کند که چه مقدار ضدآفتاب استفاده می‌کنید. دکتر چیدا توصیه می‌کند که همه افراد، صرف‌نظر از رنگ پوست، باید به مقدار کافی از کرم ضدآفتاب استفاده کنند. آمار درمان و نجات از سرطان پوست در افراد رنگین‌پوست پایین‌تر از افراد سفیدپوست است، که دلیل آن می‌تواند انجام‌ندادن آزمایش‌های غربالگری یا باورداشتن به این باشد که پوست‌های تیره‌تر نیازی به ضدآفتاب ندارند.

۵. آیا زمانی که در خانه هستیم نیازی به استفاده از کرم ضدآفتاب هست؟

حتی اگر قرار نیست بعدازظهر خود را در پارک یا استخر بگذرانید، بازهم احتمال تماس با اشعه UV وجود دارد. درها و پنجره ها همگی منافذی برای ورود نور خورشید به خانه هستند. استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و بروز علائم پیری پوست مانند چین‌وچروک و لکه‌های تیره را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

همیشه کرم ضدآفتاب را تمدید کنید و اگر بیرون هستید، هر ۲ ساعت یک بار این کار را انجام دهید. ضدآفتابی که اول صبح زده‌اید، در طول روز پاک می‌شود.
همچنین حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا ضدآفتاب عمل کند. البته اگر کرم ضدآفتاب شما دارای اکسید روی غلیظ‌‌تری باشد، شاید بتوانید زمان تمدید را افزایش دهید اما اگر مطمئن نیستید، ریسک نکنید!

۶. آیا بین کرم ضدآفتاب صورت و بدن تفاوتی وجود دارد؟

ضدآفتاب با spf ۵۰

طبق گفته متخصصان، تنها تفاوت واقعی بین ضدآفتاب صورت و بدن، اندازه بطری است که در آن فروخته می‌شود. گرچه ترکیبات اضافی درون برخی از محصولات برای صورت و بدن عالی است، اما صورت شما حساس‌تر از بقیه اعضای بدن است. انتخاب بسیاری از افراد استفاده از کرم ضدآفتاب سبک وزن و بدون چربی است که برای صورت و استفاده روزمره ساخته شده است. این مدل از ضدآفتاب کمتر باعث مسدود شدن منافذ، ایجاد جوش و تحریک پوست می‌شود.

از استفاده از اسپری ضدآفتاب روی صورت خود به‌شدت اجتناب کنید چرا که استنشاق آنها بی‌خطر نیست.

۷. آیا ضدآفتاب‌ کودکان و نوزادان با بزرگ‌سالان تفاوتی دارد؟

برای نوزادان و کودکان و همچنین افرادی که پوست حساسی دارند، متخصصان پوست کرم‌های ضدآفتاب غیرارگانیک را توصیه می‌کنند. با مصرف این‌گونه ضدآفتاب‌ها احتمال ایجاد کهیر یا سایر واکنش‌های آلرژیک کم می‌شود. برای کودکان بهتر است از یک کرم ضدآفتاب ضدحساسیت با فرمولاسیون اکسید روی، مانند Thinkbaby SPF ۵۰ استفاده شود. مصرف کرم ضدآفتاب برای بچه‌ها می‌تواند سخت باشد، پس بهتر است از اسپری ضدآفتاب با SPF ۳۰ استفاده کنید.

۸. آیا باید نگران مواد مضر در کرم ضدآفتاب باشم؟

همه متخصصان پوستی که با آنها صحبت کردیم تأکید کردند که مواد فعال موجود در ضدآفتاب‌ها به‌طور دقیق در سازمان FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) آزمایش شده‌اند. آنها موافق هستند که جذب زیاد مواد شیمیایی باعث تحریک پوست می‌شود؛ پس اگر به اگزما یا کهیر مبتلا هستید یا مستعد واکنش‌های آلرژیک هستید، از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنید که در آنها اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم به کار رفته باشد. ضدآفتاب‌های معطر نیز برای بسیاری از افراد آزاردهنده هستند، بنابراین بهترین کار استفاده از یک ضدآفتاب فیزیکی بدون عطر و ضدحساسیت است.

۹. آیا کرم ضدآفتاب تاریخ انقضا دارد؟

در مقاله آیا ضدآفتاب خراب می‌شود به‌صورت مفصل در این باره صحبت کرده‌ایم پس در اینجا فقط در مورد تاریخ انقضا صحبت خواهیم کرد.

مواد تشکیل‌دهنده کرم ضدآفتاب به‌مرور زمان تجزیه می‌شوند؛ بنابراین عاقلانه است که به تاریخ انقضای محصول دقت کنید. این مواد می‌توانند در صورت خراب‌شدن آسیب جدی به پوست شما وارد کنند.

همه ضدآفتاب‌ها تاریخ انقضا ندارند، اما این لزوما به این معنی نیست که این محصولات منقضی نمی‌شوند. سازمان FDA به تولیدکنندگانی که ثابت کنند محصول‌شان بیش از ۳ سال پایدار می‌ماند، اجازه می‌دهد که از ذکر تاریخ انقضا روی بسته خودداری کنند. بنابراین اگر ضدآفتاب شما دارای تاریخ انقضا نیست، تاریخ خرید آن را یادداشت کنید و قبل از ۳ سال آن را دور بیندازید.

۱۰. آیا کرم ضدآفتاب دریافت ویتامین D را محدود می‌کند؟

استفاده از کرم ضدآفتاب می‌تواند میزان دریافت ویتامین D ازطریق پوست شما را کاهش دهد. این مواد تا حد زیادی مانع از رسیدن نور خورشید به پوست شما می‌شوند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالاتر از ۵۰ جذب ویتامبن D را تا ۹۲٫۵ درصد کاهش می‌دهد. همین مطالعه در ادامه نشان داد که سطح ویتامین D خون فقط ۷ تا ۱۳ درصد کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که بدن افراد در این پژوهش، راه دیگری برای جبران ویتامین D که از نور خورشید دریافت نمی‌کنید پیدا کرده است.

سخن آخر

اکنون می‌دانیم که استفاده از کرم‌های ضدآفتاب فواید زیادی دارد و نیازی به نگرانی درمورد کاهش ویتامین D بدن نیز وجود ندارد اما آنچه مهم است استفاده مداوم و درست از ضدآفتاب است. اگر ضدآفتاب موردعلاقه ای دارید که با پوست شما به‌خوبی سازگار است، حتما آن را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید تا خوانندگان این مقاله بتوانند از تجربه شما استفاده کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.