?>
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1402 - 14:29
کد خبر : 16009

دزدان دریایی مخوف تاریخ / از ریش سیاه تا مورگان

دزدان دریایی مخوف تاریخ / از ریش سیاه تا مورگان

دزدان دریایی موضوع هیجان انگیز بسیاری از داستان هارو فیلم های مورد علاقه مردم است . بسیاری از معروف‌ترین دزدان دریایی تاریخ به‌عنوان افراد خصوصی کار خود را آغاز کردند. ملوان‌هایی که در کشتی‌های جنگی خصوصی استخدام می‌شدند که اجازه حمله به دشمنان کشورشان در دریا و آزار کشتی‌های تجاری در مناطق تعیین‌شده را داشتند.

دزدان دریایی موضوع هیجان انگیز بسیاری از داستان هارو فیلم های مورد علاقه مردم است .

بسیاری از معروف‌ترین دزدان دریایی تاریخ به‌عنوان افراد خصوصی کار خود را آغاز کردند.

ملوان‌هایی که در کشتی‌های جنگی خصوصی استخدام می‌شدند که اجازه حمله به دشمنان کشورشان در دریا و آزار کشتی‌های تجاری در مناطق تعیین‌شده را داشتند. برخی از این افراد خصوصی همچنین کشتی های کشور خود را در زمانی که طعمه طلا بسیار زیاد بود، هدف قرار دادند و آنها تحت پرچم خود به طور غیرقانونی به کشتی های تجاری حمله کردند. 

برخی از دزدان دریایی آنقدر موفق بودند که در سرتاسر جهان ترسناک شدند و با استانداردهای امروزی میلیون ها دلار درآمد داشتند. در این مطلب از دانستنی های سایت چمدون در هفت نفر  از بدنام ترین دزدان دریایی تمام دوران صحبت خواهیم کرد .

بسیاری از معروف‌ترین دزدان دریایی تاریخ به‌عنوان افراد خصوصی کار خود را آغاز کردند .

ملوان‌هایی که در کشتی‌های جنگی خصوصی استخدام می‌شدند که اجازه حمله به دشمنان کشورشان در دریا و آزار کشتی‌های تجاری در مناطق تعیین‌شده را داشتند.

برخی از این افراد خصوصی همچنین کشتی های کشور خود را در زمانی که طعمه طلا بسیار زیاد بود، هدف قرار دادند.

آنها تحت پرچم خود به طور غیرقانونی به کشتی های تجاری حمله کردند. 

برخی از دزدان دریایی آنقدر موفق بودند که در سرتاسر جهان ترسناک شدند و با استانداردهای امروزی میلیون ها دلار درآمد داشتند. 

۱.ریش سیاه مخوف ترین دزد دریایی تاریخ 

نقاشی ریش سیاه در آخرین نبرد او در سال ۱۷۱۸ توسط ژان لئون جروم فریس.(اعتبار تصویر: بتمن/ مشارکت کننده از طریق گتی ایماژ)

ریش سیاه احتمالاً مشهورترین دزد دریایی تاریخ است، اما زندگی او در هاله ای از رمز و راز است. 

بسیاری از آنچه در مورد او و سایر دزدان دریایی زمان او می دانیم از کتابی در سال ۱۷۲۴ به دست آمده است که با نام سروان چارلز جانسون به نام ” تاریخ عمومی دزدان دریایی ” منتشر شد.

 چارلز جانسون یک نام مستعار است و این کتاب اغلب به نویسنده دانیل دفو نسبت داده می شود که رمان های معروفی مانند “رابینسون کروزو” را نوشته است. 

برخی از این کتاب توسط اسناد دولتی آن زمان پشتیبانی می شود، در حالی که محققان نادرست بودن سایر بخش ها را ثابت کرده اند، بنابراین منبع کاملاً قابل اعتمادی نیست .

گنج هیتلر کجاست ؟چرا تا کنون پیدا نشده است ؟

در این کتاب آمده است که نام اصلی ریش سیاه ادوارد تاچ بوده است.

 او در بریستول، انگلستان به دنیا آمد و در طول جنگ جانشینی اسپانیا (۱۷۰۱ تا ۱۷۱۴) به عنوان یک سرباز خصوصی خدمت کرد.

 در سال ۱۷۱۶ با کشتی خود به نام انتقام ملکه آن به دزدی دریایی در دریای کارائیب و سواحل کارولینای جنوبی و ویرجینیا روی آورد.

 او در دوران طلایی دزدی دریایی (حدود ۱۶۵۰ تا ۱۷۲۰) شهرت وحشتناکی به دست آورد که به گفته مورخ و روزنامه نگار کالین وودارد ، ریش سیاه از آن به نفع خود استفاده کرد.

 وودارد به مجله All About History گفت: “او تمام تلاش خود را کرد تا چهره و شهرت وحشتناکی را ایجاد کند، که دشمنانش را تشویق کرد که بدون جنگ تسلیم شوند.

تاریخ  عمومی دزدان دریایی» ادعا کرد که ریش بزرگ تاچ «به چشمانش می‌آید» و در حین عمل، «سه بند تپانچه، آویزان در غلاف‌هایی مانند باندولیرز» حمل می‌کرد و کبریت‌های روشن را زیر کلاهش می‌چسباند تا ابر کند. خود را در مه شوم دود.

 به گزارش سرویس پارک ملی ، ریش سیاه در نوامبر ۱۷۱۸ پس از اینکه کشتی او توسط نیروی دریایی بریتانیا در نزدیکی جزیره اوکراکوک در کارولینای شمالی مورد کمین قرار گرفت و کشته شد.

 ۲.چینگ شی

دزد دریایی چینگ شی(اعتبار تصویر: آینده)

یکی از موفق ترین دزدان دریایی تاریخ زنی به نام چینگ شیه بود که گاهی اوقات چنگ آی سائو یا ژنگ یی سائو نامیده می شد. 

شیه که در اواخر قرن هجدهم به عنوان شی یانگ در گوانگژو چین در فقر به دنیا آمد، یک کارگر جنسی بود تا اینکه در سال ۱۸۰۱ با دزد دریایی به نام چینگ اول ازدواج کرد و نام چینگ شی را که به معنای “همسر چینگ” بود، برگزید. 

دیان موری ، استاد بازنشسته تاریخ در دانشگاه نوتردام در ایندیانا، در مقاله ای در سال ۱۹۸۱ در مجله Historical Reflections نوشت که این زوج کنترل باندهای دزدان دریایی رقیب منطقه را به یک کنفدراسیون تبدیل کردند.

 چینگ در سال ۱۸۰۷ درگذشت و شیه تنها کنترل کنفدراسیون دزدان دریایی را به دست گرفت. به گفته موری، شیه از طریق اتحادهای دقیق و قوانین سختگیرانه کنترل دزدان دریایی را تضمین کرد. موری نوشت: “این کد شدید بود.

هر کسی که به تنهایی دستور می داد یا از دستورات یک مافوق اطاعت نمی کرد، بلافاصله سر بریده می شد.” 

در اوج  قدرت، شیه، که “ملکه دزدان دریایی” نیز نامیده می شود، ناوگانی متشکل از ۱۲۰۰ کشتی را کنترل می کرد که حدود ۷۰۰۰۰ دزد دریایی سرنشین آن بودند.
 شیه در سال ۱۸۱۰ کنفدراسیون را متلاشی کرد و یک معامله سخاوتمندانه تسلیم با دولت چین مذاکره کرد. 
نه تنها دزدان دریایی به خاطر جنایات خود مورد عفو قرار گرفتند، بلکه به برخی از آنها اجازه داده شد کشتی های خود را نگه دارند و به نیروی دریایی چین پیوستند.
 موری نوشت، برخی حتی در دولت پستی گرفتند. 

۳. سِر فرانسیس دریک

پرتره ای از سر فرانسیس دریک.  (اعتبار تصویر: Wynnter از طریق Getty Images)

سر فرانسیس دریک برای برخی یک نجیب زاده  و برای برخی دزد دریایی  بود.

دریک که در حوالی سال ۱۵۴۰ در دوون انگلستان متولد شد، اولین فردی از انگلستان شد که جهان را دور زد.

اگرچه این شاهکار یک اکتشاف برنامه‌ریزی‌شده نبود، بلکه محصول جانبی هدف او برای حمله به کشتی‌های اسپانیایی در قاره آمریکا بود.

سوء استفاده‌های دریک از منظر انگلیسی مشروع بود، زیرا اسپانیایی‌ها ادعای کل قلمرو دنیای جدید را داشتند و انگلیسی‌ها تحت تعقیب بودند، اما برای اسپانیایی‌ها، دریک یک دزد دزد دریایی تهدیدآمیز بود که به آنها «ال دراک» یا «اژدها»، الین مورفی، ملقب بودند.

دانشیار تاریخ دریایی و دریایی در دانشگاه پلیموث انگلستان در مقاله ای در وب سایت این دانشگاه نوشت . دریک گنج های زیادی را از دور زدن خود به ارمغان آورد و ثروت خود را با ملکه الیزابت اول تقسیم کرد.

او همچنین یک فرمانده نیروی دریایی برجسته بود که با ارتش اسپانیایی، ناوگان عظیمی از کشتی های اسپانیایی که بخشی از تلاش ناموفق برای حمله به انگلستان و سرنگونی بود، جنگید.

میراث دریک با مشارکت او در برده داری بیشتر لکه دار می شود.

به گفته مورفی، او با سفرهای متعدد به گینه و سیرالئون به همراه پسر عموی و فرمانده نیروی دریایی خود، سر جان هاوکینز، به شروع تجارت برده انگلیسی در آفریقا کمک کرد و به گفته مورفی، ۱۴۰۰ آفریقایی را به بردگی گرفت.

دریک در سال ۱۵۹۶ بر اثر اسهال خونی در سواحل پاناما درگذشت .

۴.سام بلامی سیاه

تصویری از ساموئل بلامی با لاشه وایدا از سری دزدان دریایی سری اصلی اسپانیا (N19) برای آلن و گینتر سیگار، مربوط به حدود سال ۱۸۸۸.  (اعتبار تصویر: سپیا تایمز/ مشارکت کننده از طریق گتی ایماژ)

ساموئل بلامی تنها ۲۸ سال عمر کرد، اما در طول عمر کوتاه خود نامی برای خود دست و پا کرد. طبق گفته انجمن تاریخ نیوانگلند، بلامی که احتمالاً در اواخر قرن هفدهم در دوون به دنیا آمده بود.

در آغاز جنگ جانشینی اسپانیا در ۱۳ سالگی شروع به کار در دریاهای آزاد کرد و بعداً به عنوان کاپیتان دزدان دریایی تبدیل شد .

بلامی به عنوان یک دزد دریایی، ۵۳ کشتی، از جمله Whydah Gally، کشتی برده‌ای که ثروتی از طلا، نقره و سایر کالاها را حمل می‌کرد، تصرف کرد.

وایدا گالی در سال ۱۷۱۶ انگلستان را ترک کرده بود و ۳۱۲ برده را از سواحل غربی آفریقا به جامائیکا برد.

بنا به گفته موزه فیلد در شیکاگو ، بلامی کشتی را هنگام بازگشت به انگلستان تسخیر کرد، سپس از برده ها خالی شد و پر از سود شد.

فوربس در سال ۲۰۰۸ گزارش داد که او احتمالاً پردرآمدترین دزد دریایی تمام دوران بوده است.

فوربس تخمین زده است که او غنایمی به ارزش حدود ۱۲۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ به دست آورده است. بلامی در سال ۱۷۱۷ گالی ویداه را گل سرسبد خود ساخت، اما در همان سال با آن در طوفان فرو رفت.

نام مستعار او “بلک سام” بلامی بود، زیرا کلاه گیس های مشکی می پوشید که با پاپیون سیاه بسته شده بود.

 بلامی همچنین با دزدی از ثروتمندان خود را «رابین هود دریا» نامید. به گفته انجمن تاریخی نیوانگلند، او کشتی خود را به طور دموکراتیک اداره می کرد، با خدمه خود  یکسان رفتار می کرد و جان اسیران را نجات می داد.

 به گفته انجمن تاریخی نیوانگلند، او کشتی خود را به طور دموکراتیک اداره می کرد، با خدمه خود مانند یکسان رفتار می کرد و جان اسیران را نجات می داد.

۵. بلک بارت اسطوره دزدان دریایی جهان 

حکاکی از کاپیتان بارتولومیو رابرتز یا بلک بارت در سواحل گینه.  (اعتبار تصویر: فرهنگ کلاب/ مشارکت کننده از طریق گتی ایماژ)

بارتولومیو رابرتز ملقب به «بلک بارت» یک دزد دریایی قد بلند، خوش تیپ و لباس پر زرق و برق متعلق به قرن هجدهم از ولز بود. 

به گفته موزه سلطنتی گرینویچ در لندن، او ابتدا روی کشتی‌های تجاری کار می‌کرد اما دزد دریایی شد و خیلی زود به عنوان ناخدای کشتی و خدمه‌اش انتخاب شد.   

رابرتز در طول زندگی خود بیش از ۴۰۰ کشتی از جمله در دریای کارائیب و سواحل آفریقا سوار کرد.

 او اغلب کشتی های برده را می گرفت و سپس در ازای بازگشت ناخداها از آنها طلا می خواست. طبق گزارش دایره المعارف تاریخ جهانی ، زمانی که یکی از کاپیتان های این چنینی امتناع کرد، طبق گزارش ها، رابرتز کشتی را با ۸۰ برده گرفتار در کشتی سوزاند .

به گفته موزه سلطنتی گرینویچ، جنایات بلک بارت در سال ۱۷۲۲ زمانی که او توسط نیروی دریایی بریتانیا در سواحل گابن در غرب آفریقای مرکزی در حالی که خدمه او مست بودند به پایان رسید.

 به گفته موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان در واشنگتن ، در مجموع ۵۲ نفر از خدمه وی پس از بزرگترین محاکمه دزدان دریایی که تا کنون برگزار شده بود به دار آویخته شد .

۶.کاپیتان ویلیام کید

نقاشی کاپیتان کید در حال استقبال از زنی در کشتی خود در بندر نیویورک توسط Jean Leone Gerome Ferris.(اعتبار تصویر: PhotoQuest/Contributor از طریق Getty Images)

ویلیام کید، که اغلب با نام کاپیتان کید شناخته می شود، به دلیل گذر از خط مبهم بین شخصی و دزد دریایی مشهور است.

 کید که در حدود سال ۱۶۴۵ در اسکاتلند به دنیا آمد، در سال ۱۶۸۹ به عنوان یک خصوصی توسط دولت بریتانیا استخدام شد و حتی مأمور دستگیری دزدان دریایی شد.

 با این حال، به گفته بریتانیکا ، او در نهایت به دلیل قتل و دزدی دریایی به دار آویخته شد .

کید در سال ۱۶۹۸ یک کشتی تجاری به نام بازرگان Quedagh را در سواحل غربی هند تسخیر کرد.

کشتی پر از طلا، نقره، ابریشم و ساتن های ارزشمند و همچنین سایر کالاهای هندی بود. کید با آموختن اینکه او را دزد دریایی نامیده اند، کشتی را در سال ۱۶۹۹ در دریای کارائیب ترک کرد، برای پاک کردن نام خود به نیویورک سفر کرد و دستگیر شد. لاشه بازرگان Quedagh در سال ۲۰۰۷ کشف شد .

مورخان در مورد اینکه آیا کید واقعاً  دزدی دریایی بوده است اختلاف نظر دارند. با این وجود، او در سال ۱۷۰۱ در لندن اعدام شد. طبق گفته Thurrock Council ، یک مقام دولتی محلی در انگلستان،  مقامات پس از آن جسد او را در یک قفس فلزی در رودخانه تیمز برای سه جزر و مد آویزان کردند تا ظاهراً ملوانان عبوری را از دزدی دریایی باز دارند.

۷.سِر هنری مورگان

 

حکاکی رنگی از سر هنری مورگان در کارائیب.(اعتبار تصویر: فرهنگ کلاب / مشارکت کننده از طریق گتی ایماژ)

خورندگان رام با سر هنری مورگان آشنا هستند .

پرتره او در جلوی بطری های رام “کاپیتان مورگان” ظاهر می شود.

مورگان در حدود سال ۱۶۳۵ در ولز به دنیا آمد و در سال ۱۶۵۵ به عنوان کارگر به کارائیب رفت. بر اساس دیکشنری بیوگرافی ولز (DWB) مورگان پس از تکمیل کار قراردادی خود در باربادوس، ثروت خود را در جامائیکا جستجو کرد و به سرعت به دزدی دریایی روی آورد.

مورگان در سال ۱۶۶۵ با دختر عمویش الیزابت مورگان ازدواج کرد که او نیز دختر معاون فرماندار جامائیکا بود. 

از سال ۱۶۶۶، او کشتی خود را به عنوان یک خصوصی فرماندهی کرد. مورگان هم در خشکی و هم در دریا جنگید.

 او به شهرهایی در امتداد سواحل مکزیک، پاناما و کوبا یورش برد . فضل او شامل طلا، نقره و گوهر بود و همچنین افراد برده را اسیر و فروخت.

بنا به گزارش DWB، به نظر می رسد مورگان در سال ۱۶۷۴ توسط چارلز دوم پادشاه انگلستان به عنوان شوالیه شناخته شده باشد، علیرغم اینکه چند سال پیش از آن زندانی بوده است. این نشان می دهد که چقدر سریع ثروت دزدان دریایی و افراد خصوصی در دوران طلایی دزدی دریایی تغییر می کند. 

مورگان در سال ۱۶۸۸ به مرگ طبیعی درگذشت. بر اساس پایگاه داده Legacies of British Slavery در دانشگاه کالج لندن، مورگان در زمان مرگش صاحب سه مزرعه بود و املاک او در جامائیکا ۱۳۱ برده شامل ۳۳ پسر، دختر یا کودک داشت .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.