?>
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1402 - 10:08
کد خبر : 13580

دکتر حسین شرافتی | ‌روان شناس

شوهرم با زبان تندش دم به دقیقه آتشم می‌زند

شوهرم با زبان تندش دم به دقیقه آتشم می‌زند

♨️سوال: مشکل من با شوهرم این است که همه حرف‌هایش پر از نیش و کنایه است، اما اهل زندگی است. اصلا احترام من را در زندگی ‌مشترک بعد از این همه سال نگه نمی‌دارد. من الان در آستانه ۵۰ سالگی هستم. سر هر مسئله‌ای به من می‌گوید که نظر نده، عقل تو به این موضوع نمی‌رسد. این

♨️سوال: مشکل من با شوهرم این است که همه حرف‌هایش پر از نیش و کنایه است، اما اهل زندگی است. اصلا احترام من را در زندگی ‌مشترک بعد از این همه سال نگه نمی‌دارد.

من الان در آستانه ۵۰ سالگی هستم. سر هر مسئله‌ای به من می‌گوید که نظر نده، عقل تو به این موضوع نمی‌رسد. این زبان تندش، دم به دقیقه دارد روح و روانم را آتش می‌زند.

♨️پاسخ: گاهی رفتارهای تحقیرآمیز همسرتان از احساس کمبود، کینه توزی یا تحقیر در گذشته یا مشکلات شخصیتی وی ناشی می‌شود و نکته مثبتی که در قسمتی از پیامک‌تان به آن اشاره کردید این است که ایشان اهل زندگی است و این نکته می‌تواند برای اصلاح و بهبود رابطه شما و همسرتان کمک کننده باشد.

با این توضیحات و برای بهبود این رابطه چند نکته را خدمت‌تان بیان می‌کنم.

♨️جویای علت رفتارهایش باشید

اگر همسرتان رفتار تحقیرآمیزی را با شما پیش گرفته و رفتارهای او موجب اذیت و آزار شما می‌شود، این رفتارها را بدون قضاوت، بررسی کنید تا بدانید این رفتارهای همسرتان چه علتی دارد و در چه موقعیت یا حالات هیجانی و فکری احتمال وقوع‌شان افزایش می‌یابد و این‌که عکس‌العمل شما در قبال آن رفتارها چیست؟

با همسرتان گفت‌و‌گو کنید و از ایشان هم علت رفتارهایش را بپرسید. بی‌تردید با شناخت و آگاهی از علت اصلی می‌توانید تغییرات لازم را اعمال کنید.

♨️به رفتار خودتان هم توجه کنید

برای این‌که بتوانید علت بدرفتاری همسرتان را بفهمید، به رفتار خودتان هم توجه کنید و بیندیشید او چه مواقعی این رفتارها را از خود نشان می‌دهد و آیا این رفتار او ارتباطی با رفتارهای شما دارد؟

اگر بدانید علت رفتار بد همسرتان از رفتارهای ناراحت کننده یا درگیری‌های لفظی شما ناشی می شود، می‌توانید آرامش را در خانه برقرار کنید و روی حساسیت‌های همسرتان دست نگذارید تا این رفتار بد در او کاهش یابد.

♨️نقش قربانی بودن را کنار بگذارید

همیشه سکوت کردن و تحقیر شدن در مقابل یک همسر سلطه‌گر به یک رفتار رضایت‌بخش منجر نخواهد شد. بنابراین نقش قربانی بودن را کنار بگذارید و برای خاتمه دادن به رفتارهای نامطلوب همسرتان، شایسته است از قالب یک همسر مظلوم رها شوید و از حقوق خود دفاع کنید.

دفاع از حق به معنای عصبانیت، تهدید، قهر، انتقاد کوبنده و … نیست بلکه با سکوت کردن، همسرتان به اشتباه گمان می‌کند که سبک زندگی‌‌اش درست است و به هیچ تغییری نیاز نیست.

با یادگیری مهارت جرئت‌مندانه با رفتارهای نامطلوب او مواجه شوید و ناراحتی خود را نشان دهید. در پایان توصیه می‌کنم اگر بی‌احترامی همسرتان مکرر شما را اذیت و او از تغییر رفتارش امتناع می‌کند، از یک مشاور متعهد کمک بگیرید.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.