?>
تاریخ انتشار : جمعه 3 شهریور 1402 - 22:05
کد خبر : 9052

آنچه باید درباره کبد و علائم و نشانه‌ بیماری های کبدی بدانید

آنچه باید درباره کبد و علائم و نشانه‌ بیماری های کبدی بدانید
برخی نشانه های ابتلا به بیماری های کبد بسیار خاموش و بی سر و صدا هستند لطفاً مراقب سلامت کبد خود باشید

سرویس سلامت چمدون ،کبد یکی از مهمترین اعضای بدن است که وظیفه تصفیه خون، ترشح صفرا و تولید پروتئین‌های بدن را برعهده دارد. بیماری‌های کبد، مشکلاتی هستند که می‌توانند در نتیجه تلف شدن سلول‌های کبد و یا تنبلی عملکرد این ارگان ایجاد شوند. در ادامه می‌توانید با بیماری‌های کبد و علائم آن‌ها آشنا شوید.

blank

۱. آسیب کبدی حاد: آسیب کبدی حاد اغلب ناشی از مصرف الکل زیاد و یا مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) می‌باشد. علائم آن شامل خستگی، تب، تهوع، استفراغ، درد شکم و بی‌اشتهایی است.

۲. کبد چرب: در این بیماری، چربی در سلول‌های کبد جمع می‌شود که باعث تورم کبد، تبدیل شدن به فیبروز و در نهایت سیروز می‌شود. عوامل خطر شامل چاقی، مصرف الکل، دیابت و هیپرلیپیدمی هستند. علائم آن شامل خستگی، درد شکم، سوء هاضمه و بی‌اشتهایی هستند.

۳. هپاتیت: هپاتیت عبارتست از التهاب کبد که ناشی از عفونت ویروسی، مصرف الکل، نفوذ مواد سمی یا نارسایی ایمنی است. علائم آن شامل خستگی، تب، تهوع، استفراغ، درد شکم و زردی است.

۴. سیروز کبد: در این بیماری، سلول‌های کبد تلف شده و بافت آن جایگزین بافت ندرستی می‌شود که باعث کاهش عملکرد کبد می‌شود. عوامل خطر شامل هپاتیت، مصرف الکل، چربی در کبد و بیماری‌های ایمنی هستند. علائم آن شامل خستگی، درد شکم، تنگی نفس و تورم پاها هستند.

۵. سرطان کبد: سرطان کبد یکی از بدخیم‌ترین بیماری‌های کبد است که در اثر رشد سلول‌های نادرست در کبد ایجاد می‌شود. عوامل خطر شامل هپاتیت، مصرف الکل، چربی در کبد و بیماری‌های ایمنی هستند. علائم آن شامل درد شکم، تب، خستگی و کاهش وزن است.

blank

۶. بیماری‌های ایمنی: بیماری‌های ایمنی مانند بیماری هاشیموتو، لوپوس و سیاه سرفه می توانند به کبد آسیب بزنند. علائم آن‌ها شامل خستگی، درد شکم، سوء هاضمه و بی‌اشتهایی هستند.

در نهایت، برای جلوگیری از بیماری‌های کبد، باید از مصرف الکل اجتناب کرد ، ورزش منظم، تغذیه سالم و واکسیناسیون منظم برای هپاتیت استفاده کرد. همچنین، برای تشخیص و درمان بیماری‌های کبد، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرد.

آیا برای تشخیص بیماری‌های کبد نیاز به آزمایش خون است؟

بله، برای تشخیص بیماری‌های کبد، آزمایش خون بسیار مهم است. در آزمایش خون برای بیماری‌های کبد، میزان آنزیم‌های کبدی مانند آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، بررسی می‌شود. اگر سلول‌های کبدی آسیب دیده باشند، میزان آنزیم‌های کبدی در خون بالا می‌رود.

علاوه بر آن، برای تشخیص بیماری‌های کبد، می‌توان از آزمایش‌های دیگری نیز استفاده کرد. برای مثال، آزمایش آلفا فتوپروتئین (AFP) می‌تواند برای تشخیص سرطان کبد مفید باشد. همچنین، آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی، توموگرافی کامپیوتری (CT) و مغناطیسی تصویربرداری (MRI) نیز می‌توانند به تشخیص بیماری‌های کبد کمک کنند.

با این حال، برای تشخیص دقیق و درمان صحیح بیماری‌های کبد، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرد. پزشک می‌تواند بر اساس نتایج آزمایش‌ها و سایر علائم بالینی، تشخیص دقیقی برای بیماری شما بگذارد و درمان مناسبی را پیشنهاد کند.

blank

چگونه از ابتلا به بیماری های کبدی جلوگیری کنیم ؟

برای جلوگیری از بیماری‌های کبدی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

۱. محدود کردن مصرف الکل: مصرف الکل به مقدار زیاد، می‌تواند باعث آسیب به کبد شود. بنابراین، بهتر است مصرف الکل را محدود کنید و در صورت امکان، به صورت کامل از آن خودداری کنید.

۲. حفظ وزن سالم: چاقی یکی از عوامل خطر بیماری‌های کبدی است. بنابراین، بهتر است وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید و از چاقی پیشگیری کنید.

۳. تغذیه سالم: تغذیه سالم باعث حفظ سلامت کبد می‌شود. بنابراین، سعی کنید مواد غذایی سالمی مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، گردو و غیره را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۴. جلوگیری از عفونت‌های ویروسی: برخی از بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت ویروسی از طریق عفونت با ویروس منتقل می‌شوند. بنابراین، در صورت امکان، از عفونت با ویروس‌های هپاتیتی جلوگیری کنید. این شامل استفاده از محافظت در برابر عفونت، مثل استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی و همچنین از واکسن‌های هپاتیت می‌شود.

blank

۵. استفاده از داروها با احتیاط: استفاده از برخی از داروها ممکن است باعث آسیب به کبد شود. بنابراین، همیشه قبل از استفاده از هر دارو، با پزشک خود مشورت کنید.

۶. بررسی و تشخیص به موقع: در صورت بروز علائم مشکوک به بیماری کبد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و تشخیص و درمان به موقع را دریافت کنید.

با رعایت این اقدامات، شما می‌توانید از بیماری‌های کبدی جلوگیری کنید و سلامت کبد خود را حفظ کنید.

برخی نشانه های ابتلا به بیماری های کبدی

نشانه‌های بیماری کبدی ممکن است متفاوت باشند و بسته به نوع بیماری کبدی، شدت آن و فرد متفاوت باشد. اما برخی از نشانه‌های کلی بیماری‌های کبدی عبارتند از:

۱. خستگی و ضعف عمومی
۲. افت اشتها و سوء هاضمه
۳. تغییر رنگ ادرار به رنگ سیاه یا قهوه‌ای تیره
۴. زردی پوست و چشم‌ها
۵. درد شکم در ناحیه کبد
۶. تورم شکم
۷. خونریزی و عروق برجسته در پوست
۸. بی‌حالی، افسردگی و اضطراب
۹. اختلال در خواب و بیداری
۱۰. وزن‌دهی در ناحیه کبدی

اگر شما چندین نشانه از این لیست را تجربه کردید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند بررسی کند که آیا علت آن بیماری کبدی است یا نه. در برخی از موارد، بیماری کبدی بدون نشانه‌های آشکاری می‌تواند پیشرفت کند، بنابراین در صورت بروز هرگونه نشانه‌ای، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.