?>
تاریخ انتشار : جمعه 3 شهریور 1402 - 15:25
کد خبر : 21423

ده فیلم درام برتر تاریخ که ذهن شما را برای همیشه درگیر خواهند کرد

ده فیلم درام برتر تاریخ که ذهن شما را برای همیشه درگیر خواهند کرد

فیلم‌های درام معمولا در ذهن مخاطبان ماندگار هستند و تا سال‌ها بعد در گوشه‌ای از خاطراتمان جا خوش می‌کنند. درام‌های تماشایی زیادی در تاریخ سینما وجود دارد که تماشای دوباره و چند باره آن‌ها به اندازه روز اول لذت‌بخش است؛ از فهرست شیندلر گرفته تا رستگاری در شاوشنگ. از ماندگاری این ژانر همین بس که درست یک ماه پس

فیلم‌های درام معمولا در ذهن مخاطبان ماندگار هستند و تا سال‌ها بعد در گوشه‌ای از خاطراتمان جا خوش می‌کنند. درام‌های تماشایی زیادی در تاریخ سینما وجود دارد که تماشای دوباره و چند باره آن‌ها به اندازه روز اول لذت‌بخش است؛ از فهرست شیندلر گرفته تا رستگاری در شاوشنگ. از ماندگاری این ژانر همین بس که درست یک ماه پس از تماشای فیلم لئون آن را به همه پیشنهاد می‌کردم. این اثر معرکه یک ماه از ذهنم بیرون نمی‌رفت. نه تنها لئون بلکه اکثریت فیلم‌های این لیست دقیقا به همین اندازه جذاب هستند. در اینجا ۱۰ درام برتر تاریخ سینما را لیست کردیم.

۱- فهرست شیندلر (Schindler’s List)

فهرست شیندلر

  • سال انتشار: ۱۹۹۳
  • امتیاز IMDb فیلم : ۹/۱۰
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: لیام نیسون، بن کینگزلی، ریف فاینز، کارولین گودال

فیلم فهرست شیندلر داستان بیزینس من اهل آلمان را روایت می‌کند که به‌نظر می‌رسد انسانی بی‌رحم و بدجنس است. در طی این داستان اسکار شیندلر تصمیم می‌گیرد در آلمان نازی و جنایات نازی‌ها از یهودیان محافظت کند. بر اساس شواهد تاریخی شیندلر توانست ۱۱۰۰ یهودی را از دست نازیان نجات دهد و به آن‌ها در کارخانه خود پناه دهد.

این فیلم نمایشی معرکه از تاریخ خونین حکومت نازیان است. این فیلم به شما نشان می‌دهد که یک فیلم برتر و خوش ساخت چگونه است. علاوه بر نبوغ استیون اسپیلبرگ می‌توان از بازی هنرمندانه لیام نیسون و رالف فاینس هم لذت برد. این فیلم سه ساعته به‌قدری جذاب است که شما گذر زمان را احساس نمی‌کنید.

۲- پدرخوانده (The Godfather)

پدرخوانده

پدرخوانده روایت‌گر داستان زندگی خانواده مافیایی کورلئونه در قلب نیویورک است. دون ویتو کورلئونه پدر و رئیس خانواده مافیایی است که همان شخصیت گادفادر است. این فیلم با عروسی دختر دون آغاز می‌شود که در آن مایکل پسر کوچک ویتو به‌همراه یک تفنگدار دریایی جنگ جهانی دوم حضور دارند. مایکل علاقه‌ای به ادامه کار خانواده مافیایی ندارد.

در این میان رقیبی قدرتمند و خیانت‌کار وارد ماجرا می‌شود که قصد فروش مواد مخدر را دارد و برای این کار باید قدرت نفوذ ویتو همراهش باشد؛ اما ویتو از کمک به این رقیب سرباز می‌زند. این کار سر آغاز درگیری میان ارزش‌های قدیمی ویتو و روش‌های جدیدی می‌شود که می‌تواند مایکل را به انجام کاری که به آن تمایل نداشت سوق دهد؛ همچنین جنگی با سایر خانواده‌های مافیایی رخ می‌دهد که می‌تواند خانواده کورلئونه را از هم بپاشاند.

این فیلم سینمایی محبوب شامل جزئیات زیادی و بازی‌های فوق‌العاده هنرپیشه‌ها است. شاید به‌نظر برسد داستان کمی کند پیش می‌رود؛ اما این چیزی نیست که بتوان به‌عنوان ضعف از آن یاد کرد.

۳- دیوانه از قفس پرید (One Flew Over the Cuckoo’s Nest)

دیوانه از قفس پرید

  • سال انتشار: ۱۹۷۵
  • امتیاز IMDb فیلم : ۸.۷/۱۰
  • کارگردان: میلوش فورمن
  • بازیگران: جک نیکلسون، ویلیام ردفیلد، لوئیز فلچر

مک مورفی شخصیت اصلی داستان است که توسط جک نیکلسون هنرنمایی می‌شود. مک یک جنایت کار است و دوباره برای خود دردسری می‌سازد. به‌همین دلیل محکوم به زندان رفتن می‌شود؛ اما او از وظایف کارگری زندان خسته شده است و برای این که از آن‌ها خلاص شود ادعای جنون می‌کند. پس از این کار به یک بیمارستان روانی منتقل می‌شود.

مک در این شرایط هم باید وضعیت بیمارستان روانی را تحمل کند و هم آزار اذیت‌های پرستار راچد را که از طریق معایب سایر بیماران به قدرت رسیده است. مک مورفی تصمیم می‌گیرد به همراه سایر بیماران کار‌هایی را انجام دهند تا مقابل پرستار راچد موضع بگیرند.

به‌نظر من نکته قابل توجه این فیلم درباره شرایط بیماران روانی است. در صورتی که اغلب پرستاران و افراد با نتایج بیماری‌ها درگیر هستند، مک ناخودآگاه به ریشه بیماری‌های بیماران پی می‌برد. چیزی که در دنیای واقعی هم نادیده گرفته می‌شود. در واقع این بخش، ایده پشت داستان است.

۴- رستگاری در شاوشنگ (The Shawshank Redemption)

رستگاری در شاوشنگ

  • سال انتشار: ۱۹۹۴
  • امتیاز IMDb فیلم :۹.۳/۱۰
  • کارگردان: فرتک دارابونت
  • بازیگران: تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گاننتون

این فیلم داستان یک بانکدار را روایت می‌کند که بر اساس جرمی که مرتکب نشده است به زندان شاوشنگ افتاده است. بله دقیقا درست خواندید! این بانکدار جرمی مرتکیب نشده است. اکنون شخصیت اصلی مجبور است با زندگی جدید و عذاب‌آورش در زندان کنار بیاید. او باید با شرایط سازگار شود و بتواند راه نجاتی برای خود پیدا کند. در طی داستان او دوستانی پیدا می‌کند که در تحمل کردن زندان کمک زیادی به آن می‌کنند.

این فیلم بدون داشتن هیچ جلوه ویژه‌ای شما را میخکوب می‌کند. بخش زیادی از فیلم مردان سفید پوشی هستند که با یکدگیر صحبت می‌کنند؛ اما همین با جادوی داستان و دیالوگ‌ها شما را جذب فیلم می‌کند. بازی مورگان فریمن و تیم رابینز هم جذابیت فیلم را چند برابر می‌کند. علاوه بر همه این‌ها، پیامی که همواره در طول فیلم به شما منتقل می‌شود هم بسیار جالب است. این فیلم همواره در حال انتقال امید به شماست!

– ۱۲ مرد خشمگین (۱۲Angry Men)

۱۲ مرد خشمگین

  • سال انتشار: ۱۹۵۷
  • امتیاز IMDb فیلم: ۹/۱۰
  • کارگردان: سیدنی لومت
  • بازیگران: هنری فوندا، لی. جی. کاب، ای. جی. مارشال

وکلا و دادستان در حال استراحت هستند تا هیئت منصفه درباره جوانی که متهم به قتل پدرش است رای صادر کنند. آن‌ها در حال تصمیم‌گیری در باره این هستند که آیا پسر بی گناه است یا مجرم؟ همه‌چیز از یک پرونده قتل آغاز می‌شود و با سرنخ‌هایی که منجر به ایجاد شک و تردید می‌شوند تبدیل به داستانی کاراگاهی می‌شود.

کل این فیلم در یک اتاق با حضور ۱۲ نفر اتفاق میوفتد. این دوازده نفر در تلاش هستند تا بر اساس شواهد واقعی درباره متهم تصمیم بگیرند. این چیزی است که یکی از درام‌های معجره تاریخ را به‌وجود آورده است. یک جمله در وصف این فیلم کافی است. شما نمی‌توانید یک و نیم ساعت از تماشای صحبت ۱۲ مرد دست بکشید.

۶- ۱۲ سال بردگی (۱۲Years a Slave)

۱۲ سال بردگی

  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • امتیاز IMDb فیلم: ۸.۱/۱۰
  • کارگردان: استیو مک کوئین
  • بازیگران: چیویتل اجیوفور، مایکل فاسبندر، بندیکت کامبربچ

این فیلم در باره سیاه‌پوست آزادی‌ست که در نیویورک زندگی می‌کند. سولومون نورثاپ قبل از آغاز جنگ داخلی آمریکا ربوده می‌شود و به‌عنوان برده به فروش می‌رسد. او در معرض ظلم و ستم‌های یک برده بد‌جنس و مهربانی‌های غیر منتظره دیگر برده‌ها قرار می‌گیرد؛ اما با این حال همواره تلاش می‌کند بقای خود و کرامتش را حفظ کند.

او در دوازدهین سال بردگی‌اش با یک کانادایی برخورد می‌کند که برای همیشه زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. آن کانادایی طرفدار لغو قوانین بردگی و اعدام است که سرانجام به سولومون کمک می‌کند. این فیلم درام به خوبی می‌تواند رویداد برده‌داری را به شما نمایش دهد. شاید بتوان گفت بهترین فیلم درباره برده‌داری است؛ زیرا به قدری به نمایش واقعیت تلخ برده‌داری پرداخته است که ممکن است تا چند روز شما را آزار دهد.

۷- ستاره‌ای متولد شده است (A Star Is Born)

یک ستاره متولد شد

  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • امتیاز IMDb فیلم: ۷.۶/۱۰
  • کارگردان: بردلی کوپر
  • بازیگران: بردلی کوپر، لیدی گاگا، آنتونی راموس

جکسون مین یک موزیسین با تجربه است که آلی را به‌عنوان یک استعداد کشف می‌کند. در این میان علاوه بر آن، عاشق او هم می‌شود. این در حالی‌ست که آلی کاملا از این که می‌تواند یک خواننده بزرگ شود کنار کشیده است. جک آلی را در کانون توجه قرار می‌دهد و از او یک ستاره می‌سازد.

با اوج گرفتن آلی در حرفه‌اش، رابطه‌اش با جک روز به روز بدتر می‌شود. این بخاطر جنگ جک با مسائل شخصی است. این فیلم مفهوم عشق را در این دوره و زمانه باز تعریف می‌کند. یک ستاره متولد شد شما را به خود خیره می‌کند و در عین حال مفهوم زمان را برایتان کم رنگ می‌کند.

۸- فارست گامپ (Forrest Gump)

فارست گامپ

  • سال انتشار: ۱۹۹۴
  • امتیاز IMDb فیلم: ۸.۸/۱۰
  • کارگردان: رابرت زمیکس
  • بازیگران: تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس، میکلتی ویلیامسون

همه‌چیز در باره‌ی شخصیت دوست داشتی این فیلم یعنی فارست گامپ است. فارست یک مرد ساده با IQ پایین اما قلبی مهربان است. او دوران کودکی خود را با بهترین دوست خود جنی می‌گذارند. مادر فارست راه و رسم زندگی را به او می‌آموزد و او را با انتخاب‌هایش تنها می‌گذارد. فارست می‌تواند برای خدمت به ارتش در ویتنام بپیوندد و دوستان جدید با نام دن و بوبا پیدا کند.

فارست اتفاقات زیادی را رقم می‌زند، برای مثال در ارتش موفق به دریافت مدال می‌شود، مردم را به دویدن تشویق می‌کند، یک ناوگان معروف صید میگو ایجاد می‌کند و بسیاری مورد دیگر. او حتی آهنگ می‌نویسد؛ اما همه این‌ها برای فارست بی‌اهمیت است؛ چرا که او فقط به عشق کودکی خود، جنی فکر می‌کند که زندگی‌اش را به هم ریخته است. در نهایت فارست می‌خواهد اثبات کند که هر کسی می‌تواند هر کسی را دوست داشته باشد.

۹- لئون حرفه‌ای (Léon: The Professional)

لئون حرفه‌ای

  • سال انتشار: ۱۹۹۴
  • امتیاز IMDb فیلم: ۸.۵/۱۰
  • کارگردان: لوک بسون
  • بازیگران: ژان رنو، ناتالی پورتمن، گری اولدمن

این فیلم داستان دختری به نام ماتیلدا را روایت می‌کند که پدرش، نامادری، خواهر ناتنی و برادر کوچک عزیزش توسط کارفرمایان پدرش کشته می‌شوند. ماتیلدا که دختر یک مواد فروش بدبخت است، موفق می‌شود به آپارتمان یک قاتل حرفه‌ای به‌نام لئون پناه ببرد. لئون همسایه ماتیلدا است و علاقه‌ی عجیبی به شیر دارد. در واقع هیچ نوشیدنی‌ای به‌جز شیر مصرف نمی‌کند.

ماتیلدا از لئون درخواست می‌کند به او آموزش دهد تا بتواند انتقام برادرش را از مامور فاسد DEA بگیرد. این فیلم به‌معنای واقعی کلمه شما را سوپرایز می‌کند. شخصیت‌های اصلی فیلم همواره در حال مبارزه با کلیشه‌ها و جامعه هستند. باید بگویم که همه‌چیز این فیلم معرکه‌ست. مثلا موسیقی آن یکی از بهترین موسیقی‌های فیلم تاریخ است که به‌خوبی با داستان فیلم همراه است.

۱۰- انجمن شاعران مرده (Dead Poets Society)

انجمن شاعران مرده

  • سال انتشار: ۱۹۸۹
  • امتیاز IMDb فیلم: ۸.۱/۱۰
  • کارگردان: پیتر ویر
  • نویسندگان: تام شولمن

تاد اندرسون که بسیار خجالتی است به مدرسه‌ای فرستاده شده که برادرش در آنجا مسئول اعطای لوح تقدیر دانش‌آموزان است. تاد یک هم‌اتاقی به نام نیل پری دارد. نیل بسیار باهوش و محبوب است؛ اما مورد توجه و کنترل بیش از حد پدرش است. این دو دوست به همراه چند نفر دیگر با پروفسور کیتینگ آشنا می‌شوند که قرار است معلم جدید درس ادبیات انگلیسی‌شان باشد.

چیزی که درباره کیتینگ وجود دارد، متفاوت بودن آن با تمامی معلمان است. او درباره انجمن شاعران مرده صحبت می‌کند و دانش‌آموزان را به تغییر زندگی و رفتن به سمت خلاف وضعیت موجود سوق می‌دهد. هر کدام از دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرند به روش خود این کار را انجام دهند. این فیلم درباره کلیشه زدایی‌ست. علاوه بر این که بسیار جذاب است، شما را در فکر فور می‌برد.

در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین فیلم‌های درام تاریخ سینما مانند لئون و فهرست شیندلر را به شما معرفی کردیم. این فیلم‌ها جز برترین فیلم‌های IMDb هستند و همواره مورد تحسین بینندگان قرار می‌گیرند. تماشای این فیلم‌ها به طرز عجیبی احساسات شما را برمی‌انگیزد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.